Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری میزان»
2024-03-29@09:26:23 GMT

هوای سرد برای سلامتی مفید است یا گرم؟

تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۹۱۰۶۶۲

هوای سرد برای سلامتی مفید است یا گرم؟

خبرگزاری میزان- تحقیقات‌ نشان داده است که تغییرات فصل در دریافت کالری روزانه، ترکیب رژیم غذایی و فعالیت فیزیکی ما موثر است و انجام ورزش‌های هوازی در محیط‌های سرد موجب گرسنگی و تحریک اشتهای ما می‌شود و جالب اینکه این پرخوری ما را چاق نمی‌کند.

به گزارش گروه فضای مجازی خبرگزاری میزان، زیرا بدن به دنبال روش‌هایی برای گرم نگهداشتن خود است و شروع به سوزاندن چربی برای تهیه سوخت کافی می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

تحقیقات نشان داده که هوای سرد نیز می‌تواند فواید سلامتی گوناگونی داشته باشد. از فواید سرما که بنابر بررسی‌های محققان ثابت شده، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

افزایش کیفیت خواب

 

کم‌خوابی می‌تواند صدمات بسیاری به بدن ما از جمله اختلالات در عملکرد شناختی، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، کلیوی و دیابت، بزند. بررسی‌ها نشان داده ما وقتی به خواب می‌رویم، درجه حرارت بدن‌مان شروع به کاهش می‌کند و در بدن افرادی که به بی‌خوابی مبتلا هستند، این تنظیم حرارتی به درستی انجام نمی شود. محققان می‌گویند این افراد بهتر است در محیطی با دمای ۵/۱۵ تا ۱۹ درجه بخوابند تا خواب عمیقی تجربه کنند.

 

بالا بردن اشتها و چربی سوزی

 

تحقیقات‌ نشان داده است که تغییرات فصل در دریافت کالری روزانه، ترکیب رژیم غذایی و فعالیت فیزیکی ما موثر است و انجام ورزش‌های هوازی در محیط‌های سرد موجب گرسنگی و تحریک اشتهای ما می‌شود و جالب اینکه این پرخوری ما را چاق نمی‌کند. زیرا بدن به دنبال روش‌هایی برای گرم نگهداشتن خود است و شروع به سوزاندن چربی برای تهیه سوخت کافی می‌کند.

 

اثرات مثبت روان‌شناختی

 

متاسفانه فصل سرد بسیاری از افراد را دچار افسردگی می‌کند اما تحقیقاتی نشان داده است که روزهای سرد سال به اندازه ای که تصور می‌شود نامطلوب نیستند. در تحقیقی مشخص شد که روزهای سرد سال باعث می‌شود افراد کمتر از مکان‌های بسته بیرون بیایند و وقت خود را با تماس تلفنی با دیگران پر‌کنند و تعامل با افراد، جای فعالیت‌های دیگر را می‌گیرد و بدین ترتیب مردم را به هم نزدیکتر می‌کند. همچنین هوای سرد قوه تفکر و درک استعاره‌ها را در افراد افزایش می‌دهد و انعطاف‌پذیری و خلاقیت آنها را بالا می‌برد.

 

محققان می‌گویند از هوای سرد پرهیز نکرده و از فواید آن بهره‌مند شوید.

 

منبع: طبنا

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۹۱۰۶۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا تصمیمات سال نو خیلی زود به بن‌بست می‌خورد؟/ چند راهکار مفید

علی سلیمی: دوباره آن زمان از سال فرارسیده است که ما تصمیمات هیجان‌انگیز و گاها ترسناکی برای زندگی خود می‌گیریم. بسیاری از ما برای سال نو تصمیمات و اهداف جدیدی را تعیین می‌کنیم. به عنوان مثال اینکه بیشتر ورزش کنیم، غذای سالم بخوریم، برای آینده پول پس‌انداز کنیم، سرگرمی‌های جدیدی پیدا کنیم، زمان بیشتری را با خانواده یا دوستان بگذرانیم، سفر کنیم، بیشتر مطالعه کنیم و به طور کلی زندگی خود را با تمام وجود زندگی کنیم.

مطالعات بارها و بارها نشان داده‌اند که اکثریت قاطع (حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد) تصمیمات سال نو تا پایان ماه اول سال شکست می‌خورند و با هر معیاری این درصد خیلی پایینی است اما فایده‌اش این است که به هر حال خیال راحتی به ما می‌دهد که تا زمان شروع برنامه راحت باشیم. مثلا با خیال راحت آخرین پرخوری‌های خود را داشته باشیم چرا که از سال جدید قرار است سالم غذا بخوریم.

اگر به سالیان گذشته خود نگاه کنیم می‌بینیم که این تجربه تقریبا هر سال برای ما اتفاق می‌افتد و حتما دلیلی دارد که هر سال با شکست مواجه می‌شود. بسیاری از ما دیگر از فریب دادن خودمان و سقوط در ناامیدی اجتناب ناپذیر که اواخر فرودین به سراغ‌مان می‌آید، وقتی می‌بینیم حتی نیمی از برنامه‌هایمان نیز عملی نشده خسته‌ایم. اما شاید استفاده از روش دیگر تعیین اهداف به ما کمک کند. مثلا اینکه به خودمان بگوییم من با ۱۴ فروردین سال جدید مانند هر روز دیگری رفتار خواهم کرد. من تصمیمات روزانه خود ( نه تمام سال) را مشخص می‌کنم. در اینجا چند راهبرد ساده ارائه شده که می‌تواند به شما کمک کند سال جدید حداقل روش جدیدی را برای تعیین اهداف مشخص کنید.

_ اهداف روزانه ( نه سالانه) تعیین کنید.

اهداف باید قابل مدیریت باشند تا قابل تکرار باشند و پس از آن، تکرار تبدیل به عادت می‌شود. مثلا: «امروز غذای کامل و سالم می‌خورم» در مقابل « امسال غذاهای سالم می‌خورم».

_ صبور بودن را تمرین کنید.

به قول لائو تزو:« یک سفر هزار مایلی با یک قدم شروع می‌شود». روی شبانه روز و بیست و چهار ساعت اول و سپس بیست و چهار ساعت بعدی تمرکز کنید.

_ به جای نتیجه، به تلاش خود پاداش دهید.

خیلی از اوقات و به دلایل مختلف ممکن است تلاش‌های ما حداقل در کوتاه مدت نتیجه ندهند و اگر ما صرفا بابت نتیجه را خود را تحسین کنیم و به خودمان پاداش بدهیم ممکن است در این مسیر ناامید و بی‌رمق شویم. برای ادامه‌دار شدن تلاش کردن خود بهتر است این کار را در خود تحسین و تشویق کنیم. مثلا « من با رژیم غذایی و ورزش در مسیر درستی حرکت می‌کنم» در مقابل اینکه « من ۳ کیلو وزن کم کردم».

_ روی کارهای درستی که انجام داده‌اید تمرکز کنید تا اشتباهاتی که مرتکب شده‌اید.

مثلا « بیشتر اوقات امروز خونسردی خود را حفظ کردم» در مقابل « باورم نمی‌شود عصبانی شدم».

_ بهترین مشوق خود باشیم.

ما معمولا بی‌انصاف‌ترین و سختگیر‎ترین منقتد نسبت به خودمان هستیم. انتقادهایی که ما نسبت به خودمان داریم کمتر پیش می‌آید که نسبت به دیگران داشته باشیم. خودتان را تشویق کنید و به خودتان بگویید که با مثلا دوست عزیزی که در حال تلاش است که بیشتر کار کند و بهتر باشد، گاهی نیز لغزش‌هایی دارد چه می‌گویید و چگونه رفتار می‌کنید.

_ خودتان را به خاطر اشتباهاتی که انجام داده‌اید ببخشید.

گفتن این حرف آسان و انجام دادن آن بسیار سخت است، زیرا بخشیدن خود مستلزم حل و فصل آسیب‌های روانی فرد از کودکی تا به امروز است. اما به هر حال گام‌های کوچک می‌توانند شروع خوبی برای این راه بزرگ باشند. معمولا آخر شب‌ها سر و کله صدای منتقد درونی که شما را به خاطر کاستی‌های فعالیت آن روز سرزنش می‌کند، پیدا می‌شود. در این مواقع می‌توانید به خودتان یادآوری کنید که یک انسان خطاپذیر هستید و طبیعی است که همه چیز را به بهترین شکل انجام ندهید. همین خطاپذیر بودن و آسیب‌پذیر بودن است که باعث می‌شود با دیگرانی که از آنها حمایت می‌کنیم یا از ما حمایت می‌کنند ارتباط داشته باشیم.

امید است با انجام این تمرین‌ها بتوانید سال جدید را با حال بهتری سپری کنید.

سال نو مبارک

منبع: psychologytoday

بیشتر بخوانید: چرا بیرون خوش‌برخورد و مهربان هستیم ولی در خانه بداخلاق و عصبی

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1883823

دیگر خبرها

  • «شرودر» دوستی با پوتین را مفید دانست
  • پر تکرارترین سوالاتی که درباره سلامتی در گوگل جستجو شده چیست؟
  • کشاورزی ارگانیک؛ مفید یا مضر؟
  • مجید انصاری: کشور ما توان بزرگی دارد؛ چرا باید شرایط طوری باشد که نخبگان ما به فکر مهاجرت باشند؟/ تریبون‌های نماز جمعه به دنبال دامن زدن به خشم و کینه نباشند/ سه انتخابات اخیر نشان داد که ما در لبه خطر ناامیدی و واگرایی اجتماعی هستیم
  • آیا رنگ ادرار نشان‌دهنده سلامتی است؟
  • چرا تصمیمات سال نو خیلی زود به بن‌بست می‌خورد؟/ چند راهکار مفید
  • راه‌های افزایش طول عمر باتری موبایل
  • ارتباط فقر با پیری زودرس مغز
  • آیا توصیه به «شمارش گوسفند» برای بی‌خوابی واقعا مفید است؟
  • افزایش باکتری‌های مفید روده با اجزای زیست فعال کینوآ