Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) از خوزستان، اختتامیه جشنواره ملی عکس آن سوی واقعه امروز، سه‌شنبه 14 آذر در دانشکده کشاورزی دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد.

علی متقیان مدیرعامل ایسنا در این مراسم اظهار کرد: روز دانشجو بزرگداشت قیام و اعتراض دانشجویان بر استکبار جهانی به عنوان نماد استقامت، از خود گذشتگی، ایثار و غیر وابستگی و همچنین سالروز تاسیس خبرگزاری ایسنا، به عنوان یک نهاد اطلاع‌رسان امین و صادق و پیام‌رسان انقلاب اسلامی و دانشجویی غیروابسته و مستقل است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همه این وقایع را اجر نهاده و در جمع شما فرهیختگان درس پس داده و بحثی را مطرح می‌کنم که شامل همه این وقایع باشد.

وی بیان کرد: خانواده امام حسین (ع) در کربلا مانند خبرنگارانی همراه ایشان عمل کردند که اخبار را صادقانه به اطلاع مردم رساندند و با روشنگری جامعه کار را به جایی رساندند که دشمن به ظاهر پشیمان شد و اسیران دیروز در اربعین با افتخار جشن پیروزی برپا کردند. 

متقیان افزود: در این برنامه چند عنصر مهم دخالت دارند؛ میلاد پیامبر اعظم خاتم النبیین (ص) رسول امین الهی و میلاد امام جعفر صادق (ع) که وصی رسول اکرم (ص) و مروج مذهب شیعه بود. اربعین کامل‌کننده و اعلام پیروزی قیام امام حسین (ع) و تثبیت کننده دین رسول الله (ص) است.

مدیرعامل ایسنا گفت: پیامبر امین (ص) در سرزمینی به رسالت رسید که آثاری از تمدن در آن دیده نمی‌شد و در جاهلیت اولی به سر می‌برد. خداوند بر بشر منت نهاد و پیامبری از جنس بشر برای این مردم قرار داد تا هدایت شوند. هدایت بشر توسط رسولی امین که وحی و پیام الهی را صادقانه با حفظ امانت، صحیح و با نگاه روشنگرانه برای مردم بازگو کرد به صورتی که جامعه زیر صفر و بدوی آن روز با روشنگری و هدایت پیام‌آور الهی و کسب اطلاع از محتوای وحی به زودی به امت واحده‌ای تبدیل شد و اساس تمدنی را بنیان نهاد که در زمان اوج خود در جهان یگانه و بی همتا بود.

متقیان ادامه داد: برای رسیدن به اوج سعادت علاوه بر توحید «اطیعوالله» و پیروی از رسول «اطیعو الرسول» امام صادق(ع) «اولی لامر منکم» را معنا و آیین و احکام عبادی اسلام را صادقانه ترسیم و علاوه بر تربیت شاگردانی بی‌شمار احکام و عبادات اسلامی را تدوین کرد.

وی گفت: نمایشگاه عکس راهپیمایی اربعین بهانه‌ای شد که به مناسبت اربعین و سالگرد تاسیس ایسنا بحث مشترکی را مطرح کنم. براساس اعتقاد ما که درست هم همین است حرکت و قیام امام حسین (ع) برای اصلاح دین جدش انجام شد، به طوری که اگر این حرکت نبود اسلام باقی نمی‌ماند. امام تا پای جان ایستادگی کرد و جان خود را در راه اعتلای اسلام داد اما قدرت به ظاهر بزرگ یزیدی اعلام پیروزی کرده و دین را آن طور که خود می‌خواهد تبلیع می‌کند که این نقض غرض است و با هدف اعلامی امام مطابقت ندارد.

مدیرعامل ایسنا گفت: نکته بحث این جا است که مگر نه این است که امام خانواده و زن و بچه خود را در این سفر به همراه آورد، مگر نه این است که خیراندیشان بارها نصیحت کردند که راهی که انتخاب کرده‌ای خطر دارد و بهتر است خانواده را با خود نبرید ولی امام مصرانه حدود ۸۰ نفر از خانواده را در تمام مدت ۱۶۱ روزه قیام به همراه داشت. حضرت در تمام مسیر شاهدانی از خانواده به همراه دارد که در تمام مسیر همه وقایع را با چشمان خود می‌نگرند. سختی‌ها را لمس کرده و هر واقعه تلخ و شیرین را از نزدیک مشاهده می‌کنند. 

متقیان اظهار کرد: به عقیده من این خانواده همراه، شاهدان ماجرا، خبرنگاران حادثه کربلا و انتقال دهندگان اخبار قیام امام برای کسانی بودند که در معرکه حضور نداشتند. ویژگی این خبرنگاران این بود که از مصونیت شرکت در جنگ برخوردار بودند. عمده این خبرنگاران از خاندان وحیانی رسول ‌الله و عالمه غیر متعلمه بودند. خبرنگارانی عالم، فهیم، صادق، امین، متخصص و دانا بودند. این افراد خبرنگارانی بودند که در مذاکرات، دعوت‌ها و وقایع در مسیر راه حضور داشتند و تمام اتفاقات را شاهد بودند.

وی ادامه داد: این خبرنگاران تمام رنج سفر را پذیرفتند و مزاحمت اولیه حر بن یزید ریاحی برای جلوگیری از ورود امام به کوفه را مشاهده و لمس کردند. این افراد تمام وقایع هشت روز قبل از عاشورا را دیده‌اند و در روز عاشورا نیز از بالای بلندی که به تل زینبیه شهره است همه وقایع کارزار روز عاشورا را مشاهده کردند و تا امام زنده بود همه نقل قول و حرکت امام و یارانش را شاهد بودند و در ذهن خود ضبط می‌کردند. 

مدیرعامل خبرگزاری دانشجویان ایران افزود: این خبرنگاران و شاهدان پس از شهادت امام حسین (ع) و یارانش نگذاشتند هدف امام در قتلگاه به شهادت برسد. امام و یارانش شهید شدند و مخالفان امام بر طبل پیروزی زدند. خانواده امام را به اسارت بردند. در مسیر برای پیروزی جشن و شادی به راه انداختند و این شاهدان واقعه در همه این مدت دوران سخت اسارت را به جان خریدند و دشمن هر چه توانست ظلم را بر آنان روا داشت اما آن‌ها از جدشان آموخته بودند در فاصله شکنجه‌ها هم می‌توان به مردم آگاهی داد.

مدیرعامل ایسنا گفت: این خبرنگاران اسیر با روشنگری جامعه کار را به جایی رساندند که دشمن به ظاهر پشیمان شد و اسیران دربند پیروزمندانه به سمت مدینه حرکت کردند و بر سر راه عراق تصمیم به سفر به کربلا گرفتند و پرچم پیروزی را بر سر قبر شهیدان بر افراشتند. اسیران دیروز در اربعین با افتخار جشن پیروزی برپا کردند. این که زیارت اربعین علامت مومن است و این که بر زیارت اربعین تاکید شده است، این که این جمعیت انبوه به سوی کربلا می‌شتابند و این که حرکت امام حسین (ع) ماندگار شد همه و همه تلاش خبرنگارانی بود که با تمام توان خود اخبار کربلا را به سمع و نظر مردم رساندند. 

در این مراسم جلسه سیدعلیرضا علوی، رییس سازمان جهاد دانشگاهی خوزستان، گفت: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) بیش از 18 سال است که در عرصه فعالیت‌های خبری کار می‌کند. یکی از حوزه‌های فعال این خبرگزاری سرویس عکس است که فعالیت‌های اجرایی این جشنواره را با همکاری دانشگاه شهید چمران اهواز برعهده داشت.

وی افزود: یکی از بخش‌های جهاد دانشگاهی که در ایام اربعین فعال بود مرکز افکار سنجی دانشجویان ایران (ایسپا) بود که افرادی که در پیاده‌روی اربعین شرکت داشتند را از نظر شاخص‌های مختلف بررسی کرد و یک نظرسنجی را در این ایام انجام داد. نکته قابل تامل میان این افراد این بود که بیش از 56 درصد گفته بودند برای نشان دادن عظمت جهان اسلام در مقابل دشمنان و ایجاد وحدت میان مسلمانان در این راه‌پیمایی شرکت می‌کنند. بنابراین رسانه می‌تواند در ایجاد همبستگی اجتماعی نقش مهمی را ایفا کند.

علوی ادامه داد: براساس درسی که پدر علم ارتباطات به ما داده است یکی از تاثیرات رسانه ایجاد همبستگی و وحدت است که شرکت‌کنندگان در راه‌پیمایی عظیم اربعین نیز اعلام کردند برای نشان دادن این همبستگی در پیاده‌روی شرکت می‌کنند. اگر این راهپیمایی برگزار می‌شد اما رسانه‌ها به وظیفه خود عمل نمی‌کردند و لحظه‌های پر شور این حماسه بزرگ را به نمایش نمی‌گذاشتند، جنبه اثرگذاری این پیاده‌روی مغفول می‌ماند.

وی خاطرنشان‌کرد: در کتاب‌های عکاسی 13 شاخص برای یک عکس خوب وجود دارد که یکی از اصلی‌ترین شاخص‌ها وجود یک حس خاص در عکس است. شاید کمتر مسلمانی وجود داشته باشد که عکس‌های اربعین را ببیند و دلش نلرزد. اگر می‌خواهیم به هدفی که برای برگزاری راهپیمایی اربعین تعیین شده بیشتر بپردازیم و بتوانیم هر سال راه‌پیمایی را بهتر از سال‌های قبل برگزار کنیم، لازم است که عرصه هنر و به خصوص عکاسی در این حوزه فعال باشد.

همچنین محمدامین صالحی‌نژاد، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی خوزستان و دبیر جشنواره ملی عکس آن سوی واقعه نیز در این مراسم گفت: با توجه به این که موضوع راهپیمایی اربعین سال به سال در کشور به صورت گسترده‌تر برگزار می‌شود و خوزستان نیز دو مرز برای خروج زائران دارد، با همراهی سرویس عکس ایسنای خوزستان و دانشگاه شهید چمران اهواز تصمیم گرفتیم مسابقه‌ای تحت عنوان «آن سوی واقعه» برگزار کنیم.

وی گفت: هدف ما از برگزاری این جشنواره حمایت و ثبت این رویداد مهم بود. فراخوان جشنواره حدود یک ماه پیش از اربعین اعلام شد. با توجه به این که مخاطبان و عکاسان جشنواره در مسیر پیاده‌روی بودند جشنواره را به شکلی طراحی کردیم که این افراد بتوانند آثار خود را از طریق فضای مجازی، ایمیل و تلگرام برای ما ارسال کنند. در نهایت یک هزار و 823 قطعه عکس از 45 شهر به دست ما رسید.

گفتنی است، این مراسم با حضور دکتر شریعتی استاندار خوزستان، حجت الاسلام و المسلمین سید محسن شفیعی رئیس دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های خوزستان، ناصر حویزاوی مدیر سازمان حج و زیارت استان و علاقه مندان به هنر عکاسی همراه بود. 

iqnakhouzestan@

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۹۱۱۲۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تلاش مدیریت شهری اصفهان برای تسریع در حرکت وسایل حمل‌ونقل عمومی در شهر

شهردار اصفهان گفت: یکی از دغدغه‌های اصلی مدیریت شهری تسریع در حرکت وسایل حمل‌ونقل عمومی است و فلسفه ایجاد خودروهای تندرو و اتوبوس‌های بی‌آرتی نیز همین مورد است که فاصله مبدا تا مقصد را در حداقل زمان ممکن تنظیم شود، از این‌رو در مسیر حرکت اتوبوس‌های تندرو باید موانع برداشته شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، علی قاسم‌زاده امروز _چهارشنبه بیست‌ونهم فروردین_ در برنامه رادیویی «بی‌واسطه با مردم» اظهار کرد: از فرصتی که ایجاد شده و می‌توانیم با مردم گفت‌وگو کنیم خوش‌حال هستم، مواردی ممکن است از دید مردم مطرح شود که ما به علت حجم اشتغالات متوجه آن نباشیم، انعکاس مردم کمک به بهتر شدن شرایط شهر می‌کند.

سوال شهروندان و پاسخ مسئولان

بخش دیگر این برنامه به پرسش شهروندان و پاسخ مدیران شهری اختصاص یافت.

پارک حاشیه‌ای خودروها کنار مسیر بی‌آرتی باید به کمک پلیس راهور کنترل شود

شهروند: مسیری که در خیابان شمس‌آبادی تبدیل به بی‌آرتی شده است، با توجه به حضور پزشکان و تردد زیاد مردم، مشکلات زیادی برای شهروندان به‌وجود آورده است، زیرا خودروها کنار مسیر پارک می‌کنند و امکان تردد سایر خودروها با سختی زیاد وجود دارد و ترافیک سنگینی حدفاصل چهارراه طالقانی تا چهارراه قصر به‌وجود می‌آید.

علی قاسم‌زاده، شهردار اصفهان: یکی از دغدغه‌های اصلی مدیریت شهری تسریع در حرکت وسایل حمل‌ونقل عمومی است و فلسفه ایجاد خودروهای تندرو و اتوبوس‌های بی‌آرتی نیز همین مورد است که فاصله مبدا تا مقصد را در حداقل زمان ممکن تنظیم شود، از این‌رو در مسیر حرکت اتوبوس‌های تندرو باید موانع برداشته شود.

حدفاصل مسیر طالقانی تا شیخ‌بهایی از جمله مسیرهایی است که خط بی‌آرتی به دلیل مشکلاتی که بیان شد، دچار توقف زیاد می‌شد، به همین جهت طی مطالعات انجام شده خط ویژه راه‌اندازی شد تا به تسریع حرکت اتوبوس‌ها در خط بی‌آرتی کمک کند و در عین حال مشکلات خاصی برای آن محل ایجاد نمی‌کند، اما باز هم پس از طرح شکایات قرار شد بررسی مجدد توسط اداره ترافیک انجام شود، در کنار شکایاتی که بیشتر مربوط به کسبه محل است، بازخوردهای خوبی از مسافران داشتیم.

انتقال مطب پزشکان از محور شیخ بهایی و آمادگاه از قدیم‌الایام مطرح بود و انتظار می‌رفت که پس از افتتاح شهرک سلامت، این مطب‌ها به آن مکان منتقل شود، اما نوع کار شهرک سلامت متفاوت است و در آن بیشتر درمانگاه‌های تخصصی فعال هستند.

در حال حاضر مباحثی درباره احداث مجتمع پزشکان مطرح شده است، اما چیزی نیست که در کوتاه مدت مشکل‌گشا شود.

یکی از مشکلاتی که موجب کندی حرکت خودروها می‌شود، پارک حاشیه‌ای خودروها کنار مسیر بی‌آرتی است که باید به کمک پلیس راهور کنترل شود.

حسین حق‌شناس، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان: این بخش، قسمتی از خط چهارم بی‌آرتی است که طبق مطالعات انجام شده، سرفاصله این قبل از اینکه تغییرات انجام شود ۱۱ دقیقه بود و پس از تغییرات به ۷ دقیقه کاهش پیدا کرده و برنامه این است که با افزایش ناوگان به پنج دقیقه که حد استاندارد است برسد.

پس از احداث با همکاری پلیس راهور بررسی‌های میدانی انجام شد، چند موضوع مطرح بود، نقشی که این خط در تعدیل ترافیک خیابان ایجاد کرده، در ساعت پیک ترافیک خیابان شمس‌آبادی مربوط به قسمت جلوی خیابان است و تا چهارراه قصر ادامه دارد، حذف پارک حاشیه‌ای انجام شد، اطلاع‌رسانی‌ها انجام شد تا افراد از پارکینگ طالقانی استفاده کنند، همچنین جانمایی ایستگاه اتوبوس سر چهارراه قصر به گونه‌ای بود که موجب مختل شدن مسیر ویژه می‌شد که آن ایستگاه نیز به قسمت کنار پیاده‌رو و عقب‌تر منتقل شد که در گشایش ترافیک آن محل مؤثر بود.

عبور عرضی عابران پیاده و افراد دارای ویلچر مورد بعدی است که به منطقه ابلاغ شده تا در راستای تسهیل عبور این افراد نیز گذرگاه‌های ایمنی ایجاد شود؛ هدف اول اجرای این طرح بهبود تردد اتوبوس‌ها بوده است که سرعت و سرفاصله اتوبوس‌ها بهبود پیدا کرده است.

خبر در حال تکمیل است…

کد خبر 745458

دیگر خبرها

  • جامعه مرهون تلاش و همت تمامی کارگران است
  • تلاش مدیریت شهری اصفهان برای تسریع در حرکت وسایل حمل‌ونقل عمومی در شهر
  • دیوارنگاره میدان امام حسین(ع) شیراز مزین به «وعده صادق» ایران شد
  • پیروزی انقلاب مرهون اطاعت پذیری بدنه ارتش از امام بود
  • اجتماع مردمی «وعده صادق» با مداحی حسین طاهری در حرم مطهر امام رضا(ع) برگزار می‌شود
  • اجتماع مردمی وعده صادق با مداحی حسین طاهری برگزار می شود
  • اقتدار ایران مرهون فداکاری نیروهای نظامی است
  • خطر جدی تحریف عملیات «وعده صادق»
  • خطر تحریف عملیات«وعده صادق» جدی است
  • عملیات «وعده صادق»سیلی ماندگاری بر پیکره نحس رژیم اشغالگر قدس بود