Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-18@10:17:56 GMT

17 ربيع الاول؛ مناسبتها و اعمال +کليپ

تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۹۱۳۶۹۰

17 ربيع الاول؛ مناسبتها و اعمال +کليپ

خبرگزاري آريا - روز 17 ربيع الاول بنابر نظر مشهور تاريخ نويسان سالروز ولادت با سعادت نبي مكرم اسلام حضرت محمد (ص) است ،تولد آن حضرت در عام الفيل، و در سال 570 ميلادي بوده است.
به گزارش جام نيوز، 17 ربيع الاول که مقارن به خجسته زاد روز نبي مکرم اسلام حضرت محمد(ص) و ميلاد امام جعفر صادق (ع) است يکي از چهار روزي است که در تمام سال به فضيلت روزه امتياز دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


چه روز مبارکي است که امام صادق(ع)در موردش فرمود: در اين روز ابليس از ورود به آسمان هاي هفتگانه محروم شد، شياطين دور شدند، تمامي بت ها در بتکده به صورت بر زمين افتادند، ايوان کسري شکست و 14 کنگره‌ي آن سقوط کرد، آب درياچه ساوه خشک شد، سرزمين خشک سماوه، آب پيدا کرد، آتشکده فارس پس از هزار سال خاموش شد، نوري از سرزمين حجاز بر آمد تا به مشرق رسيد، کاهنان عرب علوم خود را فراموش کردند و سحر ساحران باطل شد.
به اتفاق علماى شيعه، در اين روز هنگام فجر روز جمعه در مکه معظمه ولادت با سعادت حضرت سيد الانبياء محمد مصطفى (ص) واقع شده است. ولادت آن حضرت با سلطنت انوشيروان عادل مقارن بود و در آن سال اصحاب فيل هلاک شدند.
نام آن حضرت محمد (ص) و کنيه ايشان ابوالقاسم است. نام پدر آن حضرت عبدالله و نام مادر آن حضرت آمنه بنت وهب است.
هنگام ولادت حضرت محمد (ص)، نور از پيشانى آن حضرت لامع بود و بوى مشک از ايشان ساطع مي‌گشت. نورى در آن شب از طرف حجاز ساطع شد و در تمام عالم منتشر گرديد. تخت پادشاهان سرنگون شد و همه آنان در آن روز لال بودند و نمي‌توانستند سخن بگويند.
ملائکه مقرب و ارواح اصفياء پيامبران در هنگام ولادت آن حضرت حضور يافتند و رضوان خازن بهشت با حوريان نازل شدند و ابريق‌ها و تشت‌ها از طلا و نقره و زمرد بهشت حاضر کردند و براى حضرت آمنه شربت‌ها از بهشت آوردند که او آشاميد. آن حضرت را بعد از ولادت به آب‌هاي بهشت غسل دادند و به عطرهاى فردوس معطر کردند.
معجزات ولادت حضرت محمد(ص)
در روز ولادت آن حضرت هر بتى که در هر جاى عالم بود به رو درافتاد و چهارده کنگره از ايوان کسرى فروريخت. درياچه ساوه که آن را مي‌پرستيدند خشک و بدل به نمکزار شد. در وادى ساوه که مهر و موم‌ها بود کسى آب در نديده بود آب جارى شد. آتشکده فارس که هزار سال خاموش نشده بود در شب ولادت آن حضرت خاموش شد. علم کاهنان و سحر ساحران باطل گرديد و طاق کسرى از ميان به دونيم شد که تا امروز نمايان است.
هنگام ولادت آن حضرت اين ندا از آسمان شنيده شد: «جاء الحق و زهق الباطل، ان الباطل کان زهوقا».
خصوصيات حضرت محمد(ص)
هرگز مگس بر بدن مبارک آن حضرت نمي‌نشست. هرگاه چشم مبارکش ‍ خواب بود دلش بيدار بود و مي‌ديد و مي‌شنيد چنانکه در بيدارى مي‌ديد و مي‌شنيد. حضرت محمد(ص) از قفاى خود چنان مي‌ديد که از پيش روى مي‌ديد.
از خصوصيات ولادت پيامبر (ص) آن بود که ختنه کرده و ناف بريده و پاک از آلايش خون و غيره متولد شد. همچنين در وقت ولادت از پا به زير آمد نه از سر. هنگام ولادت رو به کعبه به سجده افتاد و چون سر از سجده برداشت دست به سوى آسمان بلند کرد و به وحدانيت خدا و رسالت خود اقرار نمود و سپس نورى از او ساطع گرديد که مشرق و مغرب عالم را روشن نمود.
معجزات حضرت محمد(ص)
پيامبر (ص) معجزات بسيارى داشت که از جمله آن‌ها نمونه‌هاي زير است:
1- مستجاب شدن دعاى آن حضرت در زنده شدن مردگان و بينا شدن کوران و شفا يافتن بيماران.
2- سخن گفتن آن حضرت با حيوانات.
3- وجود مقدسش در آفتاب سايه‌اي نداشت.
4- سنگريزه در دست مبارکش تسبيح مي‌گفت و مردم مي‌شنيدند.
5- آگاهى بى همه لغت‌ها و قدرت بر سخن گفتن به همه آن‌ها.
6- آب از ميان انگشتان مبارکش جارى شد، به‌قدري که جمع بسيارى سيراب شدند.
7- مهر نبوت بر پشت مبارکش جا گرفته بود و نور آن بر نور آفتاب زيادتى مي‌کرد.
8- دست مبارک حضرت محمد(ص) به هر طعامى که مي‌رسيد بابرکت مي‌شد و از طعام کم جماعت کثير را سير مي‌کرد.
9- حضرت محمد(ص) هرگاه بر زمين نرم راه مي‌رفت جاى پايش نمي‌ماند و هنگامى که بر سنگ سخت راه مي‌رفت اثر پاى مبارکش مي‌ماند.
10- هرگاه آب دهان مبارک به چاهى مي‌افکند در آن چاه برکت به هم مي‌رسيد و پر از آب مي‌شد. آب دهان مبارک را به هر صاحب دردى مي‌ماليد شفا مي‌يافت.
روز ولادت حضرت روز شريف و بابرکتى است که از قديم الايام صالحين از آل محمد (ص) حرمت آن را نگه داشته‌اند و حق اين روز را ادا کرده و روزه گرفته‌اند. کسى که 17 ربيع‌الاول را روز بگيرد خداوند متعال ثواب يک سال روزه را به او مي‌دهد. در اين روز صدقه دادن و زيارت مشاهد مشرفه و انجام خيرات و مسرور کردن اهل ايمان مستحب است.
اعمال روز 17 ربيع الاول
1- غسل.
2- روزه: از براي آن فضيلت بسيار است و روايت شده هر که روز 17 ربيع الاول را روزه بدارد ثواب روزه ي يک سال را خدا براي او مي نويسد و اين روز يکي از آن چهار روز است که در تمام سال به فضيلت روزه ممتاز است.
3- زيارت: زيارت حضرت رسول صلّي الله عليه و آله و سلّم و همچنين زيارت امام اميرالمؤمنين عليه السّلام .
4- نماز: در روز 17 ربيع الاول دو رکعت نماز که در هر رکعتي يک مرتبه حمد و 10مرتبه سوره قدر و ده مرتبه سوره اخلاص است، بگزارد و پس از نماز در محلّ نماز بنشيند و دعائي که روايت شده است بخواند : اَللَّهُمَّ اَنتَ حَي لاَ تَمُوتُ ...
5 - تصدّق و خيرات: مسلمانان روز 17 ربيع الاول را تععظيم بدارند و تصدّق و خيرات نمايند و مؤمنين را مسرور کنند و به زيارت مشاهد مشرّفه بروند. (مفاتيح الجنان . فصل نهم . در اعمال ماه ربيع الأّوّل)
6- عيد گرفتن: به آنچه موافق حقيقت عيد است (عمل کند) يعني به آنچه که در شرع وارد گشته نه آنچه خلاف مقرّرات شرع باشد همچنان که عادت و سنّت پاره اي از نادانان است که به لهو و لعب بلکه پاره اي از افعال حرام مي پردازند. براي هر مجلسي لباس مخصوصي و زينتي مناسب آن لازم است و لباس شايسته ي اهل چنين مجلس(ي)، لباس تقوا و تاج آنها، تاج کرامت و وقار مي باشد؛ يعني لباس اهل اين مجلس تخلّق به اخلاق حسنه و تاج معارف ربّانيه و تطهير آنها، پاکيزه ساختن دل از اشتغال به غير خدا و بوي خوش ايشان، ذکر خدا و درود بر رسول خدا و آل طاهرين او{عليهم السّلام} است. ( المراقبات .ص81 – 84)

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۹۱۳۶۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تهران رکوردار چندقلوزایی در کشور

براساس اعلام مرکز رصد جمعیت کشور سازمان ثبت احوال تعداد ولادت‌های ثبت شده برحسب چند قلوزایی در سال ۱۴۰۲ ثبت شده است که در این بخش تهران در سال ۱۴۰۲ رکوردار چندقلوزایی در کشور بوده است. - اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، مرکز رصد جمعیت کشور سازمان ثبت احوال تعداد ولادت‌های ثبت شده برحسب چند قلوزایی در سال 1402 را منتشر کرد. بر همین اساس در سال 1402 تعداد 19 هزار و 443  مورد چندقلوزایی در کشور به ثبت رسیده است.

بر اساس این گزارش، تعداد 18 هزار و 750  رویداد دوقلو، 671  رویداد سه قلو، 20 رویداد چهار قلو و تعداد 2 رویداد پنج قلو بوده است.

بر این اساس، حدود 3.7 درصد ولادت های ثبت شده در سال 1402 مربوط به چند قلوزایی بوده است که استان‌های تهران  با 5 هزار و 787 رویداد، خراسان رضوی  با 3 هزار و 847 رویداد و خوزستان با 3 هزار و 106 رویداد بیشترین تعداد چندقلوزایی را در کشور به خود اختصاص داده اند.

بیش از 51 درصد از تولدهای نوزادان در سال 1402 به پسران تعلق گرفت

همچنین بر اساس آمارهای سال 1402 بیشترین تعداد ولادت ها به میزان 405 هزار و 933 نوزاد مربوط به دومین فرزند بوده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • دو ملاک مهم عمل صالح کدام است؟
  • کلیپ دیدنی از شهید سردار سرلشکر زاهدی
  • کلیپ دیده نشده از شهید سرلشکر حاج رحیمی
  • «تهران» رکوردار چندقلوزایی در کشور
  • تهران بیشترین تعداد چند قلوزایی را در کشور دارد
  • تهران رکوردار چندقلوزایی در کشور
  • روایتی از توسل سردار شهید حجازی به حضرت زهرا (س)/ هرجا بود، روضه فاطمیه را می‌گرفت
  • روایتی از توسل سردار شهید حجازی به حضرت زهرا(س) / هرکجا بود، روضه فاطمیه را می‌گرفت
  • بازداشت دو پسر و عروس آیت الله طالقانی توسط محمد غرضی
  • (ویدئو) کلیپ زیر گرفتن یک فرد مسلح که در سطح جهانی وایرال شد