Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-24@22:30:05 GMT

همه چيز در مورد دوران قاعدگي

تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۹۱۴۲۷۷

همه چيز در مورد دوران قاعدگي

خبرگزاري آريا -

تغييرات در خونريزي، رنگ خون، غلظت و ميزان لخته‌هاي خون از نگراني‌هاي شايع خانم‌ها است
خانم‌ها به‌خصوص دختران جوان از وقتي وارد سن بلوغ مي‌شوند و قاعدگي را تجربه مي‌کنند سؤالات بسياري در ذهن‌شان ايجاد مي‌شود که شايد به‌راحتي نتوانند از پزشک خود بپرسند، به همين دليل آنها را ناديده گرفته و به مشکلات‌شان عادت مي‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

براي مثال خيلي از خانم‌ها هرماه قاعدگي‌هاي شديدي را تجربه مي‌کنند و به مرور دچار کمبود آهن، ضعف و بي‌حالي مي‌شوند اما هيچ‌وقت به ذهن‌شان نمي‌رسد که شايد مشکل از قاعدگي‌شان باشد. تغييرات در خونريزي، رنگ خون، غلظت و ميزان لخته‌هاي خون نيز از ديگر نگراني‌هاي شايع خانم‌ها است؛ اينکه چرا گاهي اوقات رنگ‌خون قهوه‌اي تيره مي‌شود يا تعداد لخته‌ها زياد مي‌شود؟ چرا بعضي افراد طي قاعدگي هيچ دردي را حس نمي‌کنند اما بعضي ديگر از درد به خود مي‌پيچند؟!
اصلا چرا عادت ماهانه مي‌شويم؟
هر ماه طي چرخه قاعدگي ديواره داخلي رحم ضخيم مي‌شود تا محيط را براي بارداري آماده سازد. اما وقتي بارداري رخ نمي‌دهد بدن طي قاعدگي اين لايه ضخيم را همراه با خون خارج مي‌کند. ميزان خوني که در يک عادت‌ماهانه‌ از دست مي‌رود معمولا بين 4 تا 12 قاشق چاي‌خوري است. چرخه قاعدگي به طور معمول 28 روز طول مي‌کشد. با اين حال اين چرخه براي بعضي خانم‌ها مي‌تواند به کوتاهي 21 روز يا به بلندي 35 روز باشد. يک عادت‌ماهانه‌ طبيعي معمولا بين 2 تا 7 روز طول مي‌کشد.
وجود لخته نشانه بيماري است؟
اغلب خانم‌ها هر چند وقت يک بار در قاعدگي‌شان لخته خون مي‌بينند. اين لخته‌ها ممکن است قرمز روشن يا تيره باشند و اغلب در شديدترين روز خونريزي خارج مي‌شوند. وجود اين لخته‌ها باعث مي‌شود خونريزي غليظ‌تر از هميشه به نظر برسد. بدن به طور معمول براي جلوگيري از لخته شدن خون قاعدگي، همراه با آن ماده ضدانعقاد ترشح مي‌کند. اما وقتي عادت‌ماهانه‌ شديد است و خون با سرعت زيادي خارج مي‌شود، اين مواد وقت کافي براي اثرگذاري پيدا نمي‌کند و به همين دليل لخته تشکيل مي‌شود. اگر ميزان لخته‌هاي‌تان زياد است يا سايزشان بزرگ است بايد حتما توسط متخصص زنان معاينه شويد.
آندومتريوز و درد طاقت فرسا!
کاشته شدن بافت رحم در قسمتي غير از جدار داخلي رحم را «آندومتريوز» مي‌گويند. در حقيقت بافت داخل رحم «آندومتر» نام دارد و اين بافت ممکن است به دلايل مختلفي در مکان‌هايي به غير از رحم کاشته شود. براي مثال اگر هنگام عادت‌ماهانه‌ خون به جاي اينکه بيرون برود، از لوله‌هاي رحم به داخل حفره شکمي بريزد، ممکن است منجر به آندومتريوز شود. عوامل ارثي و تغييرات سلولي نيز مي‌توانند باعث ايجاد آندومتريوز شوند. يکي از شايع‌ترين علائم اين بيماري دردهاي هنگام عادت‌ماهانه‌ است که در روزهاي سوم و چهارم معمولا بدتر مي‌شود. حتي بعد از اتمام عادت‌ماهانه‌ نيز مدت زيادي طول مي‌کشد تا اين درد کاملا از بين برود و درد آن ماه به ماه هم بيشتر مي‌شود.

درد قاعدگي اگر فقط در روزهاي اول باشد «ديسمنوره» نام دارد
چرا اينقدر درد مي‌کشيم؟
درد قاعدگي اگر فقط در روزهاي اول باشد «ديسمنوره» نام دارد که به علت آزاد شدن ماده پروستاگلاندين ايجاد مي‌شود. در اين صورت براي رفع درد مي‌توان از داروهاي ضدالتهابي مثل ديکلوفناک يا مفناميک اسيد استفاده كرد. اگر اين داروها تاثيرگذار نباشند گاهي مي‌توان تحت‌نظر پزشک به طور محدود از قرص‌هاي ضدبارداري استفاده کرد. گاهي اوقات نيز تنگي دهانه رحم باعث ايجاد درد مي‌شود. درواقع اگر درد خيلي شديد نباشد و با مصرف دارو قابل تحمل باشد، طبيعي تلقي مي‌شود. اما اگر از روز دوم يا سوم عادت‌ماهانه‌ بيشتر شود بايد به بيماري آندومتريوز شک کنيم که يک بيماري پيش رونده قابل پيگيري و قابل تشخيص است.
ممکن است باردار باشيد؟
تغييرات در رنگ و غلظت خون قاعدگي اغلب طبيعي هستند. با اين حال چندين عامل وجود دارند که ممکن است باعث ايجاد لخته‌هاي غيرطبيعي يا تغيير رنگ و غلظت خون در قاعدگي شوند؛ ازجمله سقط جنين، وجود فيبروم، تغييرات هورموني، بزرگ شدن سايز رحم، انسداد در مسير خون قاعدگي و آندومتريوز. براي مثال خانم‌هايي که سقط جنين داشته‌اند، ممکن است شاهد خروج لخته‌هاي خون يا توده‌هايي با بافت خاکستري از واژن باشند. پس اگر احتمال بارداري براي‌تان وجود دارد بلافاصله با ديدن اين علائم و خونريزي شديد به پزشک مراجعه کنيد.
فيبروم و افزايش درد و خونريزي
فيبروم‌هاي رحم توده‌هايي غيرسرطاني هستند. فيبروم هميشه همراه با علامت نيست. درواقع تحقيقات نشان مي‌دهند بيشتر فيبروم‌هاي کوچک اصلا از خود علامتي بروز نمي‌دهند. اما اگر فيبروم به طرف داخل رحم برجسته شده باشد با افزايش سطح رحم باعث افزايش خونريزي ماهانه مي‌شود. حتي به علت عوامل رشدي که از اين فيبروم‌ها ترشح مي‌شود لايه پوشاننده مقابل آنها نيز بيشتر دچار خونريزي مي‌شود، بنابراين خونريزي ماهانه کساني که فيبروم دارند اکثرا افزايش يافته است که اين افزايش گاهي اوقات مي‌تواند به دليل نکروبيوز يا خونريزي در داخل فيبروم هم باشد. همچنين از آنجايي که رحم، فيبروم را به عنوان يک جسم خارجي تلقي مي‌کند، درست مانند زمان زايمان مي‌خواهد از شر چيزي که داخلش است خلاص شود و اين موضوع باعث ايجاد دردهاي کرامپي شبيه دردهاي موقع عادت‌ماهانه‌ يا زايمان مي‌شود.
تغيير وزن داشته‌ايد؟
عملکرد بدن شما متکي بر تعادل دقيقي از هورمون‌هاي پروژسترون و استروژن است. اين هورمون‌ها هر ماه باعث ضخيم شدن لايه پوشاننده رحم و ريزش آن در قاعدگي مي‌شوند و به اين روند نظم مي‌بخشند، بنابراين اگر تعادل آنها به هم بخورد ممکن است ضخامت لايه داخلي رحم بيش از حد افزايش پيدا کند. در اين صورت ميزان خونريزي و لخته‌ها از حالت طبيعي بيشتر خواهد شد. از عوامل مختل کننده تعادل اين هورمون‌ها مي‌توان به يائسگي، تغيير وزن شديد و عوارض جانبي بعضي داروها مثل استروئيدها اشاره كرد.
چه آزمايش‌هايي لازم است؟
پزشک ممکن است براي تشخيص اختلالات خونريزي در قاعدگي آزمايش‌هاي مختلفي را براي‌تان تجويز کند از جمله:
سونوگرافي واژينال: در اين آزمايش از امواج صوت براي عکسبرداري از داخل واژن و رحم استفاده مي‌شود.
ام آر آي: با اين روش غيرتهاجمي مي‌توان از ميزان رشد فيبروم‌ها و کيست‌ها مطلع شد و اختلالات خونريزي قاعدگي را بررسي كرد.
آزمايش خون: با اين آزمايش مي‌توان از سلامت سيستم انعقادي خون و همچنين کمبود آهن مطلع شد.
ديلاتاسيون و کورتاژ تشخيصي: ديلاتاسيون به معني بازکردن دهانه رحم براي پهن‌تر يا گشادتر کردن آن و کورتاژ به معني تراشيدن يا برداشتن نمونه‌اي از آندومتر يا بافت دروني رحم براي معاينه‌هاي بعدي است. طي اين عمل نمونه‌اي از بافت رحم برداشته و در آزمايشگاه زير ميکروسکوپ بررسي مي‌شود تا مشخص شود آيا سلول غيرطبيعي وجود دارد يا خير.
خون غليظ و تيره غيرطبيعي است؟
گاهي اوقات خون قاعدگي در روزهاي آخر به رنگ قهوه‌اي تيره يا حتي سياه در مي‌آيد که اين تغيير رنگ طبيعي است. درواقع هرچه خون بيشتر داخل رحم بماند و ديرتر از بدن خارج شود، رنگش هم تيره‌تر مي‌شود. همچنين اگر خونريزي به طور موقت غليظ و شديد باشد جاي نگراني نيست اما اگر اين حالت هرماه اتفاق بيفتد بايد به پزشک مراجعه کنيد تا ميزان آهن خون‌تان چک شود و دچار کمبود آهن نشويد. بسياري از خانم‌ها به عادت‌ماهانه‌هاي سنگين عادت دارند و آنها را طبيعي تلقي مي‌کنند اما با گذشت زمان دچار کم‌خوني، ضعف و خستگي مي‌شوند.
به پزشک مراجعه کنيد اگر ...
تغييرات خونريزي در قاعدگي به ندرت جدي و دردسرساز مي‌شوند. اما اگر احساس مي‌کنيد اخيرا با انجام کارهاي روزمره و هميشگي احساس خستگي، ضعف و سبکي سر مي‌کنيد يا اگر دچار رنگ پريدگي پوست و ناخن‌ها، بي نظمي در قاعدگي و لکه‌بيني شده‌ايد حتما به پزشک مراجعه کنيد. کم‌خوني با يک آزمايش ساده خون تشخيص داده مي‌شود. در اين زمينه مصرف قرص آهن به بسياري از خانم‌ها کمک مي‌کند تا بي‌حالي‌شان برطرف شود.
شايد مسير خون مسدود شده!
هر عاملي که باعث گرفتگي مسير خونريزي از رحم تا واژن شود، ممکن است باعث افزايش لخته‌ها، تيرگي و غلظت خون قاعدگي شود. وجود پوليپ‌هاي خوش‌خيم در رحم نيز ممکن است باعث تغيير در جريان خونريزي شود. علاوه براين با نزديک شدن به يائسگي، جريان خونريزي کندتر مي‌شود زيرا کانال سرويکس (دهانه رحم) با کاهش ترشح استروژن باريک‌تر مي‌شود.
منبع: مجله سيب سبز/ برترين ها


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۹۱۴۲۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خلاصه بازی میلان ۱ - ۲ اینتر؛ یک طرفه‌ترین دوران شهر میلان + ویدئو

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

منبع: ورزش سه

tags # آث میلان ، اینتر میلان سایر اخبار آیا انسان می‌تواند در فضا تولید مثل کند؟ | رابطه جنسی و زایمان در فضا چگونه است؟ چرا نئاندرتال‌ها محتویات معده حیوانات را می‌خوردند؟ (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟ فضانوردان چگونه در فضا دستشویی می‌کنند؟ | سرنوشت مدفوع انسان در فضا چه می‌شود؟

دیگر خبرها

  • نشانه‌های کمبود ویتامین K
  • چگونه دوران "سربازی" را به سوابق بیمه تبدیل کنیم؟
  • پرسپولیس به مربی تراکتور تبریک گفت
  • خواص دارچین شگفت‌انگیز است؛ پیشگیری از خونریزی تا کاهش فشار خون
  • ابتلای ۶ نفر به تب کریمه کنگو در سیستان و بلوچستان/ فوت ۱ مبتلا
  • موفقیت مخترعان شیرازی در اختراع کیسه مدرج جمع آوری خون از ناحیه جراحی
  • ابتلای ۶ نفر به تب کریمه کنگو در این استان
  • خلاصه بازی میلان ۱ - ۲ اینتر؛ یک طرفه‌ترین دوران شهر میلان + ویدئو
  • ابتلای ۶ نفر به تب کریمه کنگو در این استان/ یک نفر فوت شد
  • جراحی موفق خونریزی مغزی اپیدورال، برروی دختر ۹ ساله سراوانی