Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - کبوترها براي قضاوت در مورد هر دو مفهوم فضا و زمان از يک ناحيه از مغزشان استفاده مي‌کنند و اين نشان مي‌دهد که در مغز اين پرندگان، اين مفاهيم ذهني به طور جداگانه پردازش نمي‌شود.
به گزارش گروه فضاي مجازيخبرگزاري ميزان، تحقيق جديدي که در دانشگاه "لووا" انجام شده نشان مي‌دهد کبوترها مي‌توانند مفاهيم انتزاعي مکان و زمان را تشخيص دهند و به نظر مي‌رسد که براي اين کار از نواحي متفاوتي از مغزشان استفاده مي‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در اين آزمايش، تصوير کامپيوتري يک خط افقي ساکن به کبوترها نشان داده شد. کبوترها بايد درباره طول اين خط يا مقدار زماني‌که اين خط به آن‌ها نشان داده مي‌شد، قضاوت مي‌کردند. کبوترها به درستي متوجه شدند که خطوط بلندتر به مدت زمان طولاني‌تري براي آن‌ها به نمايش در مي‌آيد و هم‌چنين فهميدند خطوطي که مدت زمان طولاني‌تري به نمايش درمي‌آيند طول بلندتري دارند.
اين به چه معني است؟ ادوارد واسرمن، استاد روانشناسي تجربي در دانشگاه روان‌شناسي و علوم مغزي UI مي‌گويد: کبوترها براي قضاوت در مورد هر دو مفهوم فضا و زمان از يک ناحيه از مغزشان استفاده مي‌کنند و اين نشان مي‌دهد که در مغز اين پرندگان، اين مفاهيم ذهني به طور جداگانه پردازش نمي‌شود. در مورد انسان‌ها و ديگر نخستي‌ها نيز نتايج مشابهي به دست آمده است.
در حقيقت قابليت‌هاي ذهني پرندگان به قابليت‌هاي ذهني انسان و نخستي‌هاي غيرانسان بسيار نزديک است. واسرمن که طي بيش از چهار دهه به مطالعه هوش کبوترها، کلاغ‌ها، بابون‌ها و ديگر حيوانات پرداخته است، مي‌گويد: اين يافته‌ها بار ديگر نشان مي‌دهد گونه‌هاي جانوري همچون پرنده‌ها، خزندگان و ماهي‌ها که در سطوح پايين‌تر رده‌بندي جاي دارند مي‌توانند تصميم‌گيري‌هاي سطح بالا و ذهني داشته باشند.
او ادامه مي‌دهد: سيستم عصبي پرنده‌ها مي‌تواند قابليت‌هاي بسيار زيادي داشته باشد.
انسان‌ها حتي بدون کمک اختراعاتي همچون ساعت يا خط‌کش هم مي‌توانند زمان و فضا را درک کنند. ناحيه‌اي از مغز که به انسان‌ها کمک مي‌کند اين مفاهيم انتزاعي را ملموس کنند لوب آهيانه است؛ بخشي از قشر مخ و خارجي‌ترين لايه مغز. قشر مغز مرکز فرايندهاي يادگيري عالي‌تر از جمله صحبت کردن و تصميم‌گيري است و چهار لوبي که مغز را تشکيل داده‌اند - از جمله لوب آهيانه- انواع مختلفي از اطلاعات حسي را پردازش مي‌کنند.
اما در کبوترها مغز لوب آهيانه ندارد يا دست‌کم اين لوب به اندازه‌اي توسعه پيدا نکرده که قابل تمايز باشد. در نتيجه، پرنده‌ها بايد از ناحيه ديگري از مغزشان استفاده کنند تا زمان و مکان را تشخيص دهند يا شايد مکانيسم تکاملي مشابهي در سيستم عصب مرکزي اين پرنده‌ها وجود داشته باشد که با ديگر پرنده‌ها و نخستي‌هاي اوليه مشترک باشد. واسرمن و گروهش به دنبال يافتن جواب اين سوال هستند.
منبع: ايسنا
انتهاي پيام/

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۹۱۴۴۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خبر بد برای درویش؛ توافق بازیکنان پرسپولیس در مکانی غیرمنتظره!

آفتاب‌‌نیوز :

بدقولی‌های باشگاه پرسپولیس در پرداخت مبلغ قرارداد‌های فصل جاری بازیکنان این تیم باعث اعتراض تعدادی از آن‌ها در میکسدزون بازی‌ها شد تا رضا درویش برای حفظ آرامش این تیم مجبور به حضور در تمرینات شود.

مدیرعامل باشگاه پرسپولیس نه تنها برای پرداخت نزدیک به ۶۰ درصد از قرارداد هر یک از اعضای تیم با مشکل جدی کسر بودجه مواجه است بلکه حالا با معضل تمدید قرارداد نزدیک به ۱۰ بازیکن این تیم در پایان فصل روبروست.

سروش رفیعی، فرشاد فرجی، مهدی ترابی، دانیال اسماعیلی‌فر، گئورگی گولسیانی، وحید امیری، وحدت هنانوف و مرتضی پورعلی‌گنجی نفراتی هستند که در پایان فصل، دیگر قراردادی با پرسپولیس ندارند، اما به دلیل بدقولی‌های باشگاه حاضر به تمدید قرارداد هم نیستند.

تعدادی از این بازیکنان در گفتگو با مدیر برنامه‌های خود هرگونه تمدید قرارداد با باشگاه را منوط به تسویه مبلغ این فصل خود اعلام کرده اند. آن‌ها در تصمیمی مشترک قصد دارند تنها در صورت دریافت تمام و کمال مبلغ قرارداد‌های فصل جاری، نسبت به تمدید قرارداد خود اقدام کنند.

این در حالی است که میزان طلب این بازیکنان بابت امسال حدود ۹۵ میلیارد تومان است که باید پرداخت شود، اما باشگاه فعلا هیچ پولی برای این وضع ندارد.

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • تشخیص گرایش سیاسی افراد از روی چهره‌شان توسط هوش مصنوعی
  • در ماجرای مجیدی و سعادتمند در گود نبودم
  • (ویدئو) رها کردن یک کبوتر در پارلمان اروپا جنجالی شد
  • ایمنی و بهداشت شغلی به اندازه معیشت کارگران مهم است
  • مشاغل ذهنی خطر زوال عقل را کاهش می دهند
  • آغاز اولین طرح فروش فوق‌العاده سایپا؛ نام خودرو، قیمت و زمان تحویل
  • تداوم موقعیت جنگی تنها راه بقای نتانیاهو در قدرت / کابینه اسرائیل در حال از هم پاشیدن است
  • آغاز ثبت‌نام دهمین دوره کارآموزی همراه اول
  • خبر بد برای درویش؛ توافق بازیکنان پرسپولیس در مکانی غیرمنتظره!
  • واکاوی ابعاد مختلف مصوبه اخیر مجلس برای تعطیلات آخر هفته