Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-30@11:31:06 GMT

نقش تغذيه در سلامت تيروئيد

تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۹۱۵۵۹۸

نقش تغذيه در سلامت تيروئيد

خبرگزاري آريا - برترين ها - ترجمه از هدي بانکي: تيروئيد غده‌اي کليدي است که نرخ متابوليسم‌تان را تنظيم مي‌کند، يعني تعيين مي‌کند بدن شما با چه سرعتي انرژي بسوزاند. اين غده‌ي پروانه‌اي شکل در گردن شما، رگلاتور اصلي متابوليسم انرژي است که به عنوان ترموستاتي چندگانه به ورودي‌هاي مغزتان واکنش نشان مي‌دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


متاسفانه اين غده مي‌تواند دچار مشکلات زيادي بشود و اختلالات تيروئيدي در زنان شايع‌تر از مردان است. در واقع، يک هشتم خانم‌ها در طول زندگي خود دچار مشکلات تيروئيدي مي‌شوند.
شايع‌ترن اختلال تيروئيد، کم کاري غده‌ي تيروئيد است و اين بيماري بيشتر در زنان بالاي 50 سال ديده مي‌شود. علت تيروئيد کم کار در زنان، اغلب تيروئيديت هاشيموتو است که يک بيماري خود ايمني است که بدن، آنتي بادي‌هايي ضد غده‌ي تيروئيد توليد مي‌کند. پُر کارشدن تيروئيد، شيوع کمتري دارد.
متاسفانه بيماري تيروئيد رو به افزايش است، مخصوصا به دليل در حال افزايش بودن بيماري‌هاي ناگهاني خود ايمني و تاثيري که روي عملکرد تيروئيد دارد. همانطور که گفته شد، معمول‌ترين نوع بيماري تيروئيد، تيروئيديت هاشيموتو است. طبق گزارش انجمن متخصصين غدد درون ريز آمريکا، 27 ميليون آمريکايي به نوعي اختلال تيروئيد دچار هستند که تقريبا نيمي از آنها هنوز تشخيص داده نشده‌اند. پس واضح است که سلامت تيروئيد تا چه حد مهم بوده و برخي از کارشناسان عقيده دارند، طيف مرجع براي تشخيص نرمال بودن تيروئيد، بسيار گسترده بوده و بايد بازبيني شود. اگر اين بازبيني صورت بگيرد، 60 ميليون آمريکايي، خارج از طيف نرمال قرار خواهند گرفت!
حتما اين سوال براي‌تان مطرح مي‌شود که براي محافظت از غده‌ي تيروئيدتان چه کارهايي مي‌توانيد انجام دهيد. شايد هم بپرسيد نقش تغذيه در سلامت تيروئيد چيست و از لحاظ تغذيه چه کاري مي‌توانيد براي حفظ سلامت اين غده‌ي مهم انجام دهيد.

علت‌هاي مشکلات تيروئيد
همانطور که گفته شد، شايع‌ترين علت تيروئيد کم کار، خود ايمني است اما اگر يُد خيلي زياد يا يُد خيلي کم مصرف کنيد نيز مي‌توانيد دچار کم کاري تيروئيد شويد. يُد، ماده‌ي معدني است که تيروئيد شما براي توليد هورمون‌هاي تيروئيد جهت حفظ عملکرد سالم آن نياز دارد. برخي داروها نيز مي‌توانند عملکرد تيروئيد را تحت تاثير قرار بدهند. کارشناسان باور دارند که فاکتورهاي محيطي مي‌توانند در مشکلات تيروئيدي نقش داشته باشند، مخصوصا قرار گرفتن در معرض مختل کننده‌هاي غدد درون ريز که عواملي در محيط هستند که عملکرد سالم تيروئيد را بهم مي‌زنند. مختل کننده‌هاي غدد درون ريز مانند يک هورمون رفتار مي‌کنند اما در واقع با سيگنال دهي‌هاي نرمال هورموني تداخل دارند.
متاسفانه ما تقريبا هر روز در معرض مواد شيميايي هستيم که توانايي بالقوه در بهم زدن عملکرد غدد درون ريز داشته و در محصولات غذايي نيز موجودند. مثلا، مواد شيميايي صنعتي، مواد شيميايي مقاوم در برابر حرارت، و محصولات آنتي باکتريال و تري کلوزان شامل ضد عفوني کننده‌هاي دست و خمير دندان‌ها. طبق مطالعات انجام شده، تري کلوزان از لحاظ ساختاري بسيار مشابه هورمون تيروئيد است، يعني زماني که هورمون تيروئيد کارش را انجام داده و فعاليت‌ خود را متوقف مي‌کند، با گيرنده‌هاي زيادي پيوند برقرار کند. در آزمايشاتي که روي حيوانات انجام شد، قرار گرفتن در معرض تري کلوزان منجر به کاهش سطح هورمون تيروئيد شده بود.
چه مواد مغذي، سلامت تيروئيد را بهبود مي‌دهند؟
همانطور که گفته شد، يُد براي سلامت عملکرد تيروئيد مهم است، اما مقدار زياد آن مي‌تواند توليد هورمون‌هاي تيروئيد را محدود کند. همچنين، گاهي مي‌شنويد که بايد يُد بيشتري مصرف کنيد و در کشورهاي توسعه يافته، يُد اضافي بيشتر از کمبود يُد، تبديل به مشکل شده است. مثلا نمک‌هاي توليد شده، حاوي يُد افزوده هستند. سبزيجات دريايي نيز منبع کنستانتره‌ي ديگري از اين ماده‌ي معدني هستند اما مصرف هر روزه‌ي سبزيجات دريايي به دليل داشتن يُد زياد، ايده آل نيست. سويا هم ماده‌ي غذايي ديگري است که برخي از کارشناسان عقيده دارند اگر زياد مصرف شود مي‌تواند فعاليت هورمون تيروئيد را کاهش بدهد. عنصر غذايي ديگري که عملکرد تيروئيد را کم مي‌کند، گواتروژن است. گواتروژن، با مهار جذب يُد توسط سلول‌هاي تيروئيد، عملکرد اين غده را مختل مي‌کند. جالب است بدانيد حتي غذاهاي سالمي چون انواع کلم و شلغم مي‌توانند تا حدودي مانند گواتروژن عمل کنند، مخصوصا اگر آنها را خام بخوريد.
آيا بايد از مصرف غذاهايي که گواتروژن بالقوه هستند پرهيز کنيم؟
سويا منبع خوبي از پروتئين گياهي است اما آيا مي‌تواند براي تيروئيدتان مضر باشد؟ هر چند سويا حاوي ترکيبات گواتروژن، بويژه ژنيستئين است، اما مصرف يُد کافي در رژيم غذايي بايد بتواند هر اثر منفي ناشي از مصرف سويا را خنثي کند. از آنجايي که بيشتر ما در رژيم غذايي خود از نمک يُد دار استفاده مي‌کنيم، کمبود يُد نداريم. ضمنا، پختن سويا، ساختار ترکيبات گواتروژن را تغيير داده و از فعاليت‌شان مي‌کاهد. بنابراين پختن سويا، روشي است براي کاهش تاثيرات گواتروژنيک آن. سوياي تخمير شده براي توليد تمپه يا ميسو نيز تاثيرات مشابهي دارد. همين شرايط براي سبزيجات کلمي مانند بروکلي نيز وجود دارد. اين سبزيجات را کمي بخارپز کنيد تا خواص گواتروژنيک آن تا حدودي خنثي شود.
حتي اگر آنها را خام مصرف مي‌کنيد، بايد مقدار زيادي از آن بخوريد تا بتواند فعاليت تيروئيدتان را کاهش بدهد. چيزي که بايد از آن اجتناب کنيد، مصرف مکمل سويا يا ايزوفلاون است. در مورد سبزيجات کلمي نيز همينطور؛ آنها را همراه با غذا بخوريد و از مصرف کنستانتره‌ي آنها (مکمل) پرهيز کنيد. اگر داروي تيروئيد مصرف مي‌کنيد، قبل از مصرف سويا با پزشک‌تان مشورت کنيد. اين امکان وجود دارد که سويا با عملکرد داروهاي مربوط به تيروئيد تداخل ايجاد کند.
ساير عادت‌هاي غذايي که براي سلامت تيروئيد مفيدند
همانطور که دانستيد ترکيباتي که در محيط ما وجود دارند ممکن سات عملکرد تيروئيد را دچار اختلال کنند. خوردن غذاهاي ارگانيک و مصرف منابع بدون هورمون گوشت و لبنيات مي‌تواند ريسک مشکلات تيروئيدي را کم کند. اگر به بيماري تيروئيديت هاشيموتو مبتلا هستيد، تست آلرژي غذايي و بيماري سلياک بدهيد. مطالعه‌اي دريافته که تقريبا 15 درصد آنهايي که سلياک دارند، آنتي بادي‌هاي TPO دارند که علامتي از تيروئيديت هاشيموتو است. همچنين آلرژي‌هاي غذايي نيز مي‌توانند بيماري‌هاي خود ايمني را تشديد کنند.
ضمنا لازم است مطمئن شويد که سلنيوم کافي دريافت مي‌کنيد. سلنيوم يک ماده‌ي معدني کمياب در رژيم غذايي است. در مطالعه‌اي، مصرف مکمل سلنيوم (200 ميکروگرم در روز) موجب کاهش آنتي بادي‌هاي TPO در افراد دچار تيروئيد کم کار به دليل تيروئيديت هاشيموتو شده بود. اما اين احتمال هم وجود دارد که با مصرف مکمل، سلنيومي بيشتر از حد لازم به بدن‌تان وارد کنيد. بهترين منابع غذايي سلنيوم، جوز برزيلي يا بادام برزيلي است که با خوردن روزانه يک تا دو عدد از آن مي‌توانيد سلنيوم کافي براي بدن خود تامين کنيد.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۹۱۵۵۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رژیم میوه ۳ روزه ؛ بگیریم یا نه؟

به گزارش خبرآنلاین ،به نظر می رسد که پیروری از یک رژیم غذایی منحصر به مصرف انواع میوه ها برای چند روز متوالی، بهترین راه حل برای دست یابی به کاهش وزن و همچنین پاکسازی بدن از سموم مختلف باشد.

عصر ایران در خبری نوشت:باید هم اینطور باشد، میوه ها از سالم ترین مواد غذایی روی کره زمین هستند. اما آیا به راستی چنین رژیم فشرده ای می تواند به کاهش وزن سالم کمک کند؟ پاسخ به این سوال هم بله است و هم خیر!

رژیم میوه ۳ روزه با هدف اصلی پاکسازی بدن و کاهش وزن میان بسیاری از افراد محبوب شده است، اما این رژیم نیز همانند هر سیستم دیگری فواید و محدودیت های خاص خود را دارد. در ادامه به بررسی مزایا، معایب و هر چه که باید از رژیم مذکور انتظار داشته باشیم خواهیم پرداخت. نکات مورد بحث با استناد به مقالاتی که از طریق وب سایت کتابخانه ملی پزشکی آمریکا و کلینیک کلیولند قابل دسترسی هستند، جمع آوری شده اند.

رژیم میوه ۳ روزه چیست؟

رژیم میوه ۳ روزه یک رژیم کاهش وزن متمایز است که طی سال های اخیر به محبوبیت فراوانی دست یافته است. این رژیم تنوع زیادی دارد، اما اساس آن بدین صورت است: به مدت سه روز، فرد تنها میوه بدون شکر یا هرگونه شیرین کننده اضافه مصرف می کند. در واقع هدف این است که بدن خود را از تمام شیرینی هایی که مدت ها خورده ایم و اهمیتی به آن نداده ایم، سم زدایی و در عین حال مقداری مواد مغذی ارزشمند نیز وارد بدن خود کنیم. از آنجایی که میوه ها محتوای آب زیادی دارند، به ما کمک می کنند تا در تمام این سه روز هیدراته و سیر بمانیم.

قوانین رژیم میوه ۳ روزه به شرح زیر است:

- هر روز حداقل ۱۲ لیوان آب تصفیه شده بنوشید.

- از نوشیدنی های دیگر مانند قهوه و چای خودداری کنید.

- میوه های تازه در هر نوعی توصیه می شوند (بهتر است از مصرف میوه های منجمد، خشک یا کنسرو شده اجتناب کرد)، به خصوص اگر ارگانیک باشند.

- برای شام یک کاسه سالاد سبزیجات میل کنید. سبزیجات غیر نشاسته ای و ارگانیک بهترین گزینه هستند.

- از ورزش کردن خودداری کنید.

- علاوه بر میوه ها باید از انواع نوشیدنی های پروتئینی نیز استفاده شود.

بسیاری از افرادی که این رژیم را امتحان می کنند، پس از تنها یک روز از گذشت آن به طرز شگفت آوری احساس افزایش انرژی می کنند، گاهی اوقات حتی بیشتر از زمانی که سعی دارند عادات غذایی همیشگی خود را حفظ کنند.

مزایای پیروی از رژیم میوه ۳ روزه برای کاهش وزن - نتایج سریع

به دنبال کاهش وزن سریع هستید؟ رژیم میوه ۳ روزه یکی از سریع ترین و ساده ترین روش های ممکن برای کاهش وزن است. گفته می شود که به احتمال زیاد بعد از سه روز می توانید نتایج منحصر به فرد آن را مشاهده کنید.

وزن آب یکی از اولین چیزهایی است که پس از تجربه رژیم و دریافت کالری بسیار کمتر از حد معمول از دست خواهیم داد. همین اتفاق در خصوص رژیم میوه نیز رخ می دهد و مقداری کاهش وزن به این رژیم نسبت داده می شود. با این حال باید توجه داشته باشیم که ممکن است کاهش میزان چربی بدن در این رژیم پایدار نباشد.

- افزایش انرژی

یکی از رایج ترین نکاتی که مردم در خصوص این رژیم گزارش می دهند، احساس افزایش سطح انرژی بیش از حد معمول طی این ۳ روز است. در واقع به کرات گزارش شده که افراد احساس می‌ کنند رژیم‌ های معمولی آنها را خسته و تنبل می‌ کنند. این در حالی است که به دنبال رعایت رژیم میوه‌ ۳ روزه، با انرژی بیشتری می توانند به کارهای روزانه خود بپردازند.

- تامین مواد مغذی و ترکیبات آنتی اکسیدانی

میوه‌ هایی که در این رژیم مصرف می کنیم نیز سرشار از انواع ویتامین ‌ها و آنتی‌اکسیدان‌ ها هستند و به حفظ سلامت، تعادل و عملکرد تمام اجزای بدن در بهترین حالت کمک می‌ کنند.

- دریافت فیبر فراوان

میوه ها همچنین منبعی غنی از فیبر هستند که به هضم بهتر و کنترل سطح قند خون یاری می رسانند و سبب می شوند تا به مدت طولانی تری احساس سیری کنیم.

- بدون نیاز به شمارش کالری

این رژیم تماما در مورد خوردن هر نوع میوه ای است که دلتان می خواهد، بدون هرگونه محدودیتی. اگر به کالری شماری عادت ندارید، این رژیم می تواند روشی عالی و آسان برای کاهش وزن در اختیار شما قرار دهد.

معایب پیروی از رژیم میوه ۳ روزه برای کاهش وزن

- ناپایداری

این رژیم چیزی نیست که بتوان در درازمدت به آن پایبند بود و این موضوع بزرگترین عیب آن به شمار می رود. در واقع هیچ راهی وجود ندارد که کسی بتواند تا پایان عمر خود با میوه زندگی کند. از طرفی دیگر برخی از متخصصان توصیه می‌ کنند که باید از مصرف برخی میوه‌ ها در این رژیم پرهیز کرد، زیرا دارای محتوای فروکتوز بالایی هستند که در واقع می‌ تواند بیشتر آسیب رسان باشد تا سالم.

- پروتئین ناکافی

پروتئین ها برای یک رژیم غذایی سالم بسیار مهم هستند و در عین حال به سیری طولانی تر هم کمک می کنند. در حالی که میوه ها مقداری پروتئین در ساختار خود دارند، این میزان برای حفظ بدن طی تمام ساعات روز کافی نیست. این موضوع ممکن است سبب شود که فرد حتی بیشتر از حد معمول احساس خستگی کند. به علاوه اگر پروتئین کافی از طریق رژیم غذایی دریافت نکنیم، ممکن است توده عضلانی خود را به مرور از دست بدهیم.

- عوارض جانبی ناخوشایند

این دسته از رژیم های غذایی با عوارض جانبی ناخوشایند متعددی همراه هستند. در صورت مصرف بیش از حد میوه ها، حتی آنهایی که مجاز به خوردن آنها در این رژیم غذایی خاص هستیم، با مشکلات معده و احساس نفخ رو به رو خواهیم شد.

- کمبود مواد مغذی

در حالی که میوه ها عموما برای ما مفید هستند، مصرف زیاد هر چیزی می تواند مضر باشد. زیاده روی در مصرف میوه و عدم رعایت تعادل میان سایر گروه های غذایی می تواند باعث ایجاد مشکلات متعدد مانند کمبود برخی ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن شود.

- عدم تنوع

یکی دیگر از معایب این رژیم این است که اگر بخواهیم صرفا وعده های غذایی خود را به مصرف میوه محدود کنیم، گزینه های زیادی در اختیار نداریم. مطمئنا میوه ‌های متنوعی در دسترس ما وجود دارند، اما باز هم پس از چند روز نسبت به آنها تمایل خود را از دست می دهیم.

۲۳۳۲۱۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900666

دیگر خبرها

  • «نان کامل» چه نانی است؟
  • هشتصد و نوزدهمین جلسه شورای فرهنگ عمومی برگزار شد
  • برگزاری هشتصد و نوزدهمین جلسه شورای فرهنگ عمومی
  • ۴ ماده غذایی ضروری برای مردان
  • کار‌هایی که به مغز آسیب می‌رساند
  • این دو ویتامین برای سلامت قلب مهم هستند
  • ۵ ویتامین ضروری و مکمل مفید برای سلامت مردان
  • رژیم میوه ۳ روزه ؛ بگیریم یا نه؟
  • منیزیم را چه زمانی از روز مصرف کنیم؟
  • تأمین سلامت افراد مهم‌ترین رکن پیشرفت جامعه‌