Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - تهران- ايرنا- رئيس گروه شبکيه انجمن چشم پزشکي ايران از کاشت شبکيه مصنوعي چشم براي نخستين بار در دانشگاه علوم پزشکي شيراز خبر داد و اين دستاورد را گامي بلند در حوزه چشم پزشکي کشور در راستاي درمان بيماران کم بينا و نابينا برشمرد.

دکتر مهدي مدرس زاده در حاشيه بيست و هفتمين کنگره بين المللي چشم پزشکي ايران در گفت و گو با خبرنگار علمي ايرنا اظهار کرد: پيشرفت هاي زيادي در همه زمينه هاي علم چشم پزشکي و شبکيه در دنيا و ايران به دست آمده است و مقالات تحقيقاتي بي شماري در زمينه درمان بيماري هاي شبکيه منتشر شده است که برخي از آنها مراحل تحقيقاتي را پشت سرگذاشته و به مرحله اجرا درآمده و برخي ديگر در مرحله تحقيقات هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي افزود: يکي از دستاوردهاي حاصل شده درخصوص شبکيه، پيوند شبکيه مصنوعي است که به تازگي براي اولين بار در ايران انجام شده است؛ اين شبکيه مصنوعي براي بيماراني کاربرد دارد که يا هر دو چشم آنها فاقد درک نور است يا فقط درک نور دارد.
مدرس زاده توضيح داد: اين شبکيه براي بيماراني که درک نور ندارند، سبب مي شود که درک نور داشته باشند و يا اگر درک نور دارند، بتوانند حرکات دست را ببينند.
وي گفت: سلول هاي گيرنده نور وقتي که نور به چشم مي تابد، جريان هاي الکتريکي ايجاد مي کنند که اين جريان هاي الکتريکي از طريق عصب بينايي به مغز مي رود و مغز آنها را تفسير کرده و به اين طريق فرد عالم خارج را درک مي کند.
مدرس زاده ادامه داد: تاکنون وسيله اي نبوده که يک جريان الکتريکي راکه توسط بشر با عکس گرفتن از خارج ايجاد مي شود، با جريان الکتريکي سيستم اعصاب انسان هماهنگ کند.
وي اظهار کرد: شبکيه مصنوعي به صورت ايمپلنت روي شبکيه بيمار نصب مي شود، اين شبکيه به دوربيني در خارج از چشم متصل است که تصاوير پيرامون را گرفته و آنها را به جريان هاي الکتريکي تبديل کرده و از طريق يک کويل القايي به شبکيه مصنوعي که روي شبکيه بيمار نصب شده مي دهد و اين شبکيه جريانات الکتريکي ارسال مي کند که با عصب بينايي ارتباط برقرار مي کند.
مدرس زاده گفت: درحال حاضر هزينه استفاده از شبکيه مصنوعي بسيار زياد (600 ميليون تومان) و کارآيي آن بسيار کم است؛ اين تکنولوژي بايد به سطحي برسد که مقرون به صرفه باشد و کارآيي آن نيز بيشتر از اين شود تا بتواند گسترش يابد.
وي تاکيد کرد: اگرچه اين تکنيک فعلا کار زيادي انجام نمي دهد اما شروع يک زمينه بزرگي از چشم پزشکي است و آن اين است که ما چطور وسايلي بسازيم که جريان هاي الکتريکي در حد ميکروولت ايجاد کنند که بتوانند با جريان الکتريکي اعصاب انسان ها رابطه برقرار کنند.
مدرس زاده گفت: اين روش قبلا در برخي از کشورها به کار برده شده اما در ايران به دليل هزينه بسيار زياد تاکنون انجام نشده بود که براي اولين بار با حمايت هاي مالي صورت گرفته، انجام شده است.
رئيس گروه شبکيه انجمن چشم پزشکي ايران اظهار کرد: در خصوص درمان بيماري هاي شبکيه، برخي روش هاي ديگر مانند پيوند شبکيه و استفاده از سلول هاي بنيادي که بتوانند شبکيه را تقويت کنند يا انتقال ژن هايي که در برخي افراد کم است، به داخل چشم به وسيله وکتورهاي ويروسي مورد بحث و تحقيق است تا در نهايت مشخص شود کدام يک از اين تکنيک ها در آينده موفق خواهد بود.
مدرس زاده در خصوص درمان مشکل پارگي شبکيه يا ايجاد سوراخ در شبکيه گفت: اگر در مرکز بينايي (ماکولا) سوراخ ايجادشده باشد، بينايي را کم مي کند و با جراحي مي توان اين سوراخ را بسته و ديد را بهتر کرد اما اگر سوراخ در اطراف شبکيه باشد، تاثيري در بينايي ندارد ولي اگر باعث جداشدن شبکيه شود، ديد را کاهش مي دهد که البته اين مشکل نيز قابل درمان است.
وي افزود: پارگي شبکيه، سوراخ شدن شبکيه و بيماري هاي سني شبکيه با يکديگر تفاوت دارند؛ بيماري وابسته به سن شبکيه (در سنين بالاي 65 سال) در ناحيه ماکولا يا لکه زرد ايجاد مي شود که دو مرحله دارد؛ در يک مرحله ناحيه ماکولا نازک مي شود، رنگ آن تغيير و ذرات چربي در زير آن رسوب مي کند و سبب اختلال در عملکرد شبکيه مي شود.
مدرس زاده ادامه داد: در مرحله پيشرفته تر بيماري سني شبکيه، عروق خوني غيرعادي در زير لکه زرد ايجاد مي شود که سبب خونريزي مي شود و ديد مرکزي را از بين مي برد؛ اين بيماري درمان هاي مختلفي ازجمله تزريق هاي داخل چشمي دارد.
بيست و هفتمين کنگره بين المللي چشم پزشکي ايران با حضور جمعي از متخصصان داخلي و خارجي در روزهاي 14 تا 16 آذرماه در مرکز همايش هاي رازي در حال برگزاري است.
در اين کنگره ١١ سمپوزيوم و ٣٠ کارگاه توسط اساتيد رشته هاي مختلف چشم پزشکي برگزار مي شود و علاوه بر سخنرانان برجسته داخلي 19 سخنران از کشورهاي آمريکا، انگليس، فرانسه، بلژيک، هلند، سنگاپور، ترکيه و هنگ کنگ به ارائه آخرين دستاوردها در اين حوزه مي پردازند.
علمي** 1834
خبرنگار: شفيعي ** انتشار:
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۹۱۵۷۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مرمت بند‌های تغذیه مصنوعی استان از ابتدای سال تاکنون


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز یزد، زارع زاده گفت: مراحل اجرای طرح مرمت بند تغذیه مصنوعی رحیم آباد ابرکوه (مرحله دوم) که از سال ۱۴۰۱ آغاز شده است، در مراحل پایانی به سر می‌برد. 


وی با بیان اینکه مرمت بند رحیم آباد ابرکوه تاکنون ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است، افزود: به منظور تکمیل فرایند مرمت این بند، عملیات اجرایی در جناح راست با عنوان مرمت بند رحیم آباد (مرحله سوم) با انتخاب مشاور و پیمانکار آغاز شده است. 


وی همچنین اظهار داشت:عملیات لایروبی سیل بند دم هفت اردکان و بند تغذیه مصنوعی رودخانه شور ابرکوه نیز شروع شده است. 


زارع زاده در پایان هدف از مرمت و نگهداری بند‌های تغذیه مصنوعی استان را افزایش حجم مخزن به منظور کنترل سیلاب و افزایش نفوذ آب و تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی دانست.

دیگر خبرها

  • مرمت بند‌های تغذیه مصنوعی استان از ابتدای سال تاکنون
  • جشنواره تحقیقات برتر پیوند سلول‌های بنیادی خونساز برگزار می‌شود
  • انجام ۶ عمل پیوند اعضا در خوزستان
  • خالی ماندن ظرفیت رشته‌های جراحی قلب و عروق نگران کننده است
  • حسن زاده: هدف‌ بزرگ‌تری از صعود به جام جهانی داریم
  • بسترسازی برای مشارکت بخش خصوصی در ایجاد پایگاه‌های بزرگ‌داده
  • مدرس حوزه: اکثر خودکشی‌های اخیر مولود فقر است
  • چرا تاکنون موفق به پیوند مغز نشده‌ایم؟ + فیلم
  • مدرس حوزه علمیه: اکثر خودکشی‌های اخیر مولود فقر است
  • مدرس حوزه علمیه قم : اکثر خودکشی‌های اخیر در ایران مولود فقر و جیب خالی است/ «هیچ توصیه‌ای نداریم که فرد خودکشی‌کننده در قبرستان عمومی دفن نشود»