Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - استاد بانکداري دانشگاه ليون فرانسه با اشاره به سرعت 2برابري رشد بانکداري اسلامي در جهان نسبت به ساير بانکهاگفت: نرخ سود بانکي ايران در دنيا شگفت آور است و بانکهاي اروپائي بر خلاف ايران به اقتصاد واقعي ورود پيدا مي‌کنند. به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران پويا، همزمان با توسعه صنعت بانکداري و خدمات مالي در جهان، بانکداري اسلامي نيز به‌دليل ويژگي­‌هايي از جمله ممنوعيت انجام معاملات ربوي، تأکيد بر قراردادهاي واقعي، توزيع ريسک سرمايه­گذاري، برقراري رابطه ميان عرضه پول و بخش واقعي اقتصاد، محدوديت فعاليت ‌هاي سفته‌بازي در نظام بانکي و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. در کشورهاي مختلف اسلامي و غيراسلامي و اروپايي با رشد چشمگيري روبه­‌رو شده است، به‌طوري که تمايل روزافزوني به ادامه تحصيل در زمينه بانکداري اسلامي وجود دارد. در مجموع 109 مؤسسه آموزشي امکان تحصيل در اين رشته را فراهم مي‌کنند که 63 درصد آنها، در انگليس هستند، و نيز در حال حاضر تعداد زيادي بانک اسلامي در اروپا و جهان مشغول فعاليت هستند، بنابراين اقبال جهاني از صنعت بانکداري اسلامي و مزيت­‌ها و فوايدي که اين شيوه از بانکداري در حل مشکلات مالي جهاني داشته است، اهميت توجه به اجراي صحيح بانکداري اسلامي را در کشور خودمان دوچندان مي­‌کند. همچنين بحث ناعدالتي در دريافت سودهاي نجومي و کم نظير بانکهاي داخلي ما را بر آن داشت تا مقايسه اي ميان وضعيت بانکداري ايراني و اروپائي به عمل بياوريم. در همين باره گفت‌وگويي داشته‌ايم با علي طوسي کارشناس بانکداري بين الملل و استاد و مدرس مقطع کارشناسي ارشد رشته بانکداري دانشگاه ليون فرانسه.
*شهروندان اروپائي پايبند به مباني اخلاقي با بانکداري اسلامي رابطه خوبي دارند
تسنيم: رابطه و تعامل غيرمسلمانان با بانکهاي اسلامي اروپائي به چه نحوي است؟
رابطه غيرمسلمانها با بانکهاي اسلامي دايرمدار منافع و سود خودشان است. اگر سوددهي مناسبي کسب کنند قطعا خود اروپاييها نيز استقبال مي‌کنند. البته علاوه بر اين موضوع مسيحيان و شهروندان اروپائي که به مسائل اخلاقي و ارزشي اهميت قائل هستنند نيز رابطه خوبي با بانکداري اسلامي دارند. امروزه بانکداري اخلاقي در اروپا در حال گسترش است. موضوعاتي همچون توجه به محيط زيست، توجه به شانيت و جايگاه انسان و بشريت در روابط اقتصادي و مالي و... مورد اهميت است. براي مثال در دنيا گفته مي‌شود به هر نحو و شکلي حتي با نقض حقوق انسانها بايد توليد و بهره‌وري را افزايش داد. اما بانکداري اخلاقي در مقابله با اين عقيده اولويت خود را توجه به شان انسان و آينده بشريت قرارداده است. بنابراين طرفداران بانکداري اخلاقي رابطه خوبي با بانکداري اسلامي دارند. زيرا به نوعي بانکداري اخلاقي و ارزشي محسوب مي‌شود.
*نرخ سود بانکهاي ايراني در دنيا بي بديل و شگفت آور است
تسينم: آيا در ايران با دريافت سودهاي بانکي 20-30 درصدي و حتي بالاتر، مي توان گفت بانکداري اسلامي و بانکداري اخلاقي در حال اجرا است؟
در کشور ايران که نرخ رشد اقتصادي 4 درصد و ميزان قابل توجهي از اين رشد نيز متکي به نفت است بنابراين درباره نرخ سود بانکي در ايران جاي بسي تعجب و پرسش وجود دارد. کشوري که اقتصادش از توليد به اين شکل فاصله گرفته، 20 درصد سود تسهيلاتي درخواستي بانکها به چه طريقي بايد از توليدکنندگان مطالبه شود؟ در بحران مالي 2008 بانکهاي غربي ورشکست شدند به خاطر اينکه بانکها منابع خودشان را روز به روز از دست مي‌دادند در حال حاضر هم ايران به علت سياستهاي غلط دريافت سودهاي نامعقول و نامتناسب سيستم بانکداري‌ از توليد مي تواند دوباره بحران جديدي را هم براي خود و هم توليدکنندگان در داخل به وجود بياورد.
سود بانکي 20 درصد و بيشتر اصلا منطقي نيست در حال حاضر بنده در سطح بين المللي اطلاع دارم که يک شرکت خصوصي خوب در دنيا نمي‌تواند در حالت عادي بيش از 10 درصد سود به دست بياورد و اگر اين ميزان بدست بياورد ذوق زده مي شود چه برسد ايران با شرايط اقتصادي بد رکودي و کم بازدهي خود. من در اقصي نقاط جهان مثل اروپا و آفريقا شرکتهاي خوبي را مي‌شناسم که بيش از 10 درصد بازدهي و سود ندارند.
*نرخ سود 1.5درصدي يک بانک سوئيسي
تسنيم: آيا نرخ هاي اعلامي يک و دو درصدي دريافتي واقعيت دارد؟
الان يکي از دوستان بنده تاجر بزرگ در عرصه بين الملل است. ايشان داراي يک شرکت بزرگ تجاري است و به بنده اطلاع داد در يک فقره وام کلان چند ميليون دلاري از يک بانک سوئيسي دريافت کرده بود براي تامين مالي پروژه اقتصادي شرکت خود. جالب است بدانيد که نرخ سود و بهره بانک سوئيسي فقط 1.5 درصد بود. به علاوه نرخ سود ناچيز بايد گفته شود که بانکهاي اروپائي به خلاف ايران به اقتصاد واقعي ورود پيدا مي‌کنند و در پروژه‌ها شراکت و ريسک‌پذيري و قدرت تحمل ضرر را به خود مي‌پذيرند.
* بانکهاي اروپائي برخلاف ايران به اقتصاد واقعي ورود پيدا مي‌کنند
تسنيم: مسئله فاکتورسازي و انحراف منابع بانکي درخارج مسير ثمربخش اقتصادي در بانکداري غربي به چشم مي خورد؟
بانکها حساسيت بسيار زيادي در اينکه منابع‌شان در راههاي مولد و توليدي خرج شود دارند و در ضمن تا اطمينان حاصل نکنند مشتري وام را در چه مسيري مصرف مي‌کند آن را به مشتري پرداخت نمي‌کنند. بنابراين مسئله فاکتور صوري در بانکداري اروپايي بسيار کم به چشم مي‌خورد به علت آنکه به وسيله اعتبارسنجي و درخواست مدارک و شواهد به صورت دقيق روند مصرف تسهيلات را ارزيابي مي‌کنند و از هدر رفتن منابع بانکي جلوگيري مي‌کنند.
تسنيم: بازارهاي مالي-اسلامي و علي الخصوص بانکداري اسلامي در اروپا روز به روز با سرعت شتاباني در حال توسعه هست. سوال اينجاست که آيا به صورت حقيقي در عمل و اجرا موازين اسلامي و شرعي در بانکهاي اسلامي اروپائي رعايت مي شود يا شعاري بيش نيست؟
درباره سوال نحوه عملکرد صحيح در اجراي سازکار و کارهاي دقيق موازين شرعي در بانکهاي اسلامي در حوزه منطقه اروپا مي‌بايست گفت به علت آنکه معمولا دولتها و حاکميت اين کشورها به دليل آنکه ترس از رواج فريب‌کاري و قانون گريزي در فرهنگ جامعه خود را دارند به همين خاطر سعي مي‌کنند هر مجموعه و نهادي را به صورت شفاف و صادقانه اداره کنند. مثلا در فرانسه به علت ضرورت مسئله ذبح شرعي براي مسلمانان مهرها و تاييد‌نامه‌هايي مخصوص ذبح حلال وجود دارد اما متاسفانه در برهه اي از زمان عده‌اي سودجو در بين مسلمين شروع به تقلب و جعل اين مهرها کردند و جعل علامت حلال کردند. جالب است بدانيد بلافاصله زماني که دولت فرانسه متوجه اين قضيه شد با اين افراد برخورد کرد.
علت اين دلسوزي و دغدغه آنان براي بودن غذاي حلال سر سفره مسلمانان نبود بلکه ترس از شيوع فرهنگ قانون‌گريزي و فريبکاري در کشور، آنان را مصصم در برابر واکنش اعمال متخلفانه مي‌کند.بنابراين در ظاهر امر مي توان گفت که خود دولت در زمينه اجراي صحيح موازين شرعي در بانکهاي اسلامي نظارت معين شده را ترتيب اثر مي دهد.
*نفوذ کشورهاي عربستان، مراکش، الجزاير در بانکداري اسلامي اروپا
تسنيم: نظارت شرعي و شوراي فقهي در بانکهاي اروپائي دقيقا چگونه است؟ کدام کشورهاي اسلامي نفوذ و تسلط در اداره اين بانکها را برعهده دارند؟
به خاطر آنکه اکثر مسلمانان اروپا از اهل تسنن شکل گرفته‌اند عموما شوراي فقهي و اسلامي مستقر در بانکها براساس 4 مکتب اهل تسنن، يعني مالکي، حنفي، شافعي و حنبلي اداره مي‌شود. عربستان و کشورهاي شمال آفريقا مثل مراکش و الجزاير نفوذ زيادي در مراکز مالي اسلامي اروپا دارند. اولين مسئله مهم و جدي براي مسلمانان چه اهل تسنن و چه اهل تشيع حرمت ربا است. مسلمانان معتقد و پايبند به اصول اسلامي در اروپا که جمعيتشان هم قابل ملاحظه است واقعا در عمل به مسئله ربا حساسيت نشان مي‌دهند.
بر اين اساس زماني که انگلستان به اين قضيه پي برد که مسلمانان منابع مالي بسيار زيادي در منازل خود انباشته کردند و به علت بانکداري ربوي حاضر به سرمايه‌گذاري اين منابع در بانکهاي انگليسي نيستند و از سوي ديگر به علت ضرورت رعايت قوانيني که در انگلستان تصريح دارد نگهداري و انباشت بيش از يک ميزان معين نقدينگي در منازل شخصي به سبب بروز فرار مالياتي و پولشويي و... جرم محسوب مي شود؛ بنابراين انگلستان در دهه‌هاي گذشته عزم جدي بر گسترش تاسيس بانکهاي اسلامي گرفت و ابتدا به ساکن هم موسسه اي به نام SSa را موظف پياده سازي اين امر نمود.
*سرعت رشد بانکداري اسلامي در جهان نسبت به ساير بانکها 2برابر است
تسنيم: به طور کلي رشد بانکداري اسلامي در غرب و علي خصوص اروپا را چگونه پيش بيني مي کنيد؟ آيا علمکرد آنان در پياده سازي بانکداري اسلامي را قابل الگو برداري مي دانيد؟
از هر 5 مسلمان يک نفر داراي حساب بانکي است ولي پيش‌بيني مي‌شود آينده بانکداري اسلامي در اروپا با رشد و رونق قابل توجهي همراه باشد همان گونه که اکنون رشد بانکداري اسلامي در اروپا به مراتب چشمگيرتر از رشد ساير انواع بانکهاست. اکنون داراييهاي مالي اسلامي در دنيا بيش از 2 هزار ميليارد دلار در سال است و ميزان رشد بانکداري اسلامي در اروپا در کل سرعت شتاباني دارد و طبق آماري سرعت اين رشد در دنيا نسبت به ساير بانکها دو برابر بيشتر است.
البته بايد گفته شود 2 هزار ميليارد دلار در جهان رقم چشمگيري نيست ولي نسبت به خودش قابل توجه است و باعث شده اشتغال و تقاضا در زمينه بانکداري اسلامي در چند سال اخير رشد قابل توجهي پيدا کند. پيامبر(ص) فرمودند علم را فرا بگيريد حتي در چين، بنابراين مي‌توان گفت از تجربه‌هاي اروپا براي توسعه بازار مالي اسلامي در ايران نيز مي‌توان استفاده کرد. البته آنها اعتقادي به اقتصاد اسلامي ندارند و اقتصاد کشورهاي مسلمان را زيرمجموعه اقتصاد سرمايه‌داري تلقي مي‌کنند. نکته مهمي که در اين ميان حائز اهميت است آن است که آنچه در اقتصاد اهميت و ضرورت دارد موضوع شکل گيري صحيح ساختار و فرهنگ جامعه است. اگر شاکله جامعه قوي و سالم باشد عين يک زمين حاصلخيز خوب ثمر مي‌دهد.
انتهاي پيام/

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۹۱۶۸۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصویب قطعنامه حقوق بشری علیه جمهوری اسلامی ایران در پارلمان اروپا

 پارلمان اروپا در حمایت از مسائل حقوق بشری قطعنامه ای را تصویب کرد که در آن «سیاست گروگان‌گیری از سوی ایران» محکوم شده است.   به گزارش ایرنا؛ در این قطعنامه که با ۵۱۶ رای موافق، ۴ رای مخالف و ۲۷ رای ممتنع به تصویب رسید، آنچه «سیاست گروگان‌گیری از سوی ایران» نامیده شده محکوم و از اتحادیه اروپا خواسته شده که یک راهبرد مشترک را برای مقابله با این سیاست ادعایی از طریق تشکیل یک گروه ضربت اتخاذ کند.   در این قطعنامه بر لزوم آزادی بی‌قید و شرط کامران قادری و مسعود مصاحب نیز تاکید کرده است که خرداد ماه گذشته به دلایل انسان‌دوستانه آزاد شدند.   قانون‌گذاران اروپایی همچنین، درخواست افزودن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به فهرست سازمان‌های تروریستی اتحادیه اروپا و همچنین تحریم رئیس جمهوری ایران را تکرار کرده اند.   گفتنی است که تصمیمات پارلمان اروپا پیشنهادی محسوب می‌شود و اتخاذ تصمیم‌ نهایی با شورای اروپاست. شورای اروپا هم در خصوص مواردی نظیر این مورد بر مبنای اجماع و نه اکثریت، تصمیم‌گیری می‌کند. در واقع قطعنامه‌های پارلمان اروپا سندی غیر الزام‌آور است و نمی‌تواند شورای اروپا را ملزم به اجرای آن کند. بود. کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • تصویب قطعنامه حقوق بشری علیه جمهوری اسلامی ایران در پارلمان اروپا
  • رهبر انقلاب: تحریم‌ها ملت ایران را از پا در نمی‌آورد / امنیت شغلی اطمینان کارگر به آینده شغلی خود است / هدایت اعتبارات بانکی به سمت تولید ضروری است
  • تمدن اسلامی به همه مردم دنیا خدمت خواهد کرد
  • جایگاه ویژه‌ مردم ایران در بسط تفکر مهدوی در جهان امروز
  • صدر اعظم آلمان خواستار تاسیس اتحادیه بانکی در اروپا شد
  • جلسه تحلیل و بررسی مسائل منطقه برگزار شد
  • انقلاب اسلامی بر دنیا تاثیر گذاشته است
  • عملیات وعده صادق تمام معادلات دنیا را تغییر داد
  • ایران اسلامی رسالت جهانی دارد/تربیت جوانان خداجوی آخر زمانی
  • توجه ویژه صنعت هسته‌ای به فناوری‌های روز دنیا