Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - رئيس تشکيلات خودگردان فلسطين در جريان گفتگوي تلفني رييس جمهور آمريکا در خصوص قصد وي براي انتقال سفارت واشنگتن از تل آويو به قدس، نسبت به عواقب خطرناک اين تصميم هشدار داد.
العالم ـ فلسطين اشغالي
محمود عباس به دونالد ترامپ درخصوص عواقب انتقال سفارت آمريکا به قدس بر روند فرايند صلح و نيز به خطر افتادن ثبات و امنيت در منطقه و جهان به شدت به ترامپ هشدار داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


منابع فلسطيني و رسانه هاي خبري اعلام کردند که ترامپ قصد خود براي انتقال سفارت آمريکا از تل‌آويو به قدس را به محمود عباس خبرداده است.
اعلام تصميم دونالد ترامپ، رئيس جمهوري آمريکا به رئيس تشکيلات خودگردان فلسطيني مبني بر انتقال سفارت آمريکا در اسرائيل از تل‌آويو به بيت‌المقدس، احتمال شناسايي بيت‌المقدس به عنوان پايتخت رژيم صهيونيستي از سوي واشنگتن را تقويت کرده است.
دفتر رياست تشکيلات خودگردان فلسطين در بيانيه اي با اشاره به اينکه ترامپ قصد خود براي اجرايي کردن اين تصميم را در جريان تماس تلفني با محمود عباس در ميان گذاشته، تاکيد کرد: رئيس تشکيلات فلسطيني در جريان اين گفتگو نسبت به عواقب خطرناک اين تصميم بر روند فرايند صلح و نيز به خطر افتادن ثبات و امنيت در منطقه و جهان هشدار داده است.
سخنگوي کاخ سفيد با تاييد تماس تلفني رئيس جمهوري آمريکا به محمود عباس براي آگاه کردن وي از تصميم اش در باره سفارت آمريکا در اسرائيل اعلام کرد، دونالد ترامپ ساعت 17.30 به وقت محلي (22.30 به وقت گرينويچ) در نطقي ديدگاه رسمي واشنگتن در باره ماهيت شهر بيت المقدس را اعلام خواهد کرد.
اين درحاليست که بنا به اعلام کاخ سلطنتي اردن، ترامپ در تماسي تلفني ملک عبدالله دوم، پادشاه اين کشور را در جريان تصميم خود براي انتقال سفارت آمريکا در اسرائيل به شهر بيت المقدس قرار داده است.
در بيانيه کاخ سلطنتي اردن آمده است که رئيس جمهوري آمريکا در اين گفتگوي تلفني بر قصد خود براي عملي کردن طرح انتقال سفارت آمريکا تاکيد کرده است. اردن کشوري است که مسئوليت اداره امور اماکن مقدسه اسلامي در شرق بيت المقدس را برعهده دارد.
يک مسئول بلند پايه دولتي در آمريکا پيشتر اعلام کرده بود ترامپ قرار است روز چهارشنبه رسما تصميم خود را براي تعويق انتقال سفارت آمريکا به بيت المقدس اعلام و در عين حال بر اجرايي شدن آن تاکيد کند.
اين منبع همچنين اعلام کرده بود که رئيس جمهوري آمريکا آمادگي دارد موضع کشورش در به رسميت شناختن بيت المقدس به عنوان پايتخت اسرائيل را اعلام کند.
واکنش فلسطينيان
رئيس تشکيلات خودگردان فلسطين پس از دريافت اين خبر بلافاصله با روساي جمهور روسيه، فرانسه، پادشاه اردن و رهبر کاتوليک هاي جهان تماس تلفني برقرار کرد و خواستار اقدام فوري براي پيشگيري از اجرايي شدن اين تصميم شد.
نبيل شعث، مشاور عالي رئيس تشکيلات خودگردان فلسطين نيز روز سه شنبه اعلام کرد هرگونه اقدام واشنگتن در به رسميت شناختن بيت المقدس به عنوان پايتخت اسرائيل به تلاش دولت آمريکا در راه اندازي مجدد فرايند صلح پايان خواهد بخشيد.
شعث به خبرنگاران گفت تهديد کرد در صورت عملي شدن اين تصميم «ما ديگر ميانجيگري آمريکا و ترامپ را نمي پذيريم و اين به منزله پايان نقشي است که آمريکايي‌ها در اين فرايند ايفا مي کردند.»
نبيل شعث همچنين با لحني کم‌سابقه رويکرد دولت ترامپ را مورد انتقاد قرار داد و با تاکيد بر اينکه «ما فرايند صلح آمريکايي را در صورت متعهد بودن به قواعد بازي مي پذيرفتيم» تصريح کرد: «ما چيزي جز راه حل مبتني بر وجود دو کشور مستقل نمي خواهيم درحالي که ترامپ و دولتش در حال نقض اين اصل هستند؛ آنها به بازي تن نمي دهند و ما نيز وارد بازي آنها نمي شويم.»
جنبش حماس با انتشار بيانيه اي به تصميم ترامپ واکنش نشان داد و از فلسطيني ها خواست در اعتراض به اين تصميم در روز جمعه که آنرا «جمعه خشم» ناميده براي تظاهرات به خيابان ها بيايند.
اسماعيل هنيه، رهبر حماس در نامه اي خطاب به رهبران کشورهاي عربي و مسلمان تاکيد کرد: «به رسميت شناختن بيت المقدس از سوي آمريکا به عنوان پايتخت رژيم اشغالگر، و انتقال سفارت آمريکا به اين شهر به معني عبور از کليه خطوط قرمز است.»
واکنش هاي بين المللي
روساي جمهور مصر و فرانسه ضمن هشدار نسبت به تبعات اين تصميم آنرا مخل فرايند صلح توصيف کرده اند.
عبدالفتاح سيسي، رئيس جمهوري مصر که کشورش از متحدان نزديک آمريکاست در تماس تلفني سه شنبه شب خود با دونالد ترامپ اجراي اين تصميم را باعث پيچيده تر شدن اوضاع منطقه دانسته و خواهان پرهيز از اقداماتي شد که برقراري صلح در خاورميانه را به خطر مي اندازند.
اردن خواهان تشکيل جلسه فوري اتحاديه عرب و سازمان همکاري هاي اسلامي براي بررسي اين موضوع شده است.
محمد ششم، پادشاه مراکش با انتشار بيانيه اي به نمايندگي از پنجاه و هفت کشور اسلامي خواهان صرف نظر رئيس جمهور آمريکا از تصميم اش شده است.
عربستان سعودي با واکنش به اين تصميم نسبت به جريحه دار شدن احساسات و غرور مسلمانان هشدار داده است. ملک سلمان، پادشاه اين کشور در گفتگوي تلفني با دونالد ترامپ انتقال سفارت آمريکا به بيت المقدس را «گامي خطرناک» توصيف کرد و گفت اين تصميم خشم کليه مسلمانان در جهان را بر مي انگيزد.
فدريکا موگريني، مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا که در يک نشست خبري مشترک با رکس تيلرسون، وزير امور خارجه آمريکا سخن مي گفت با تاکيد بر اهميت حفظ تلاش ها جهت برقراري صلح ميان فلسطين و اسرائيل نسبت به تبعات هر گونه اقدام احتمالي واشنگتن در به رسميت شناختن بيت المقدس به عنوان پايتخت اسرائيل هشدار داد.
آنتونيو گوترش، دبير کل سازمان ملل متحد ضمن هشدار نسبت به اقدام يکجانبه آمريکا، اين تصميم را عاملي براي به مخاطره افتادن فرايند صلح مبتني بر تشکيل دو کشور مستقل توصيف کرد.
حيدر عبادي ، نخست وزير عراق نيز با اعلام مخالفت کشورش با تصميم آمريکا نسبت به پيامد هاي اجرا شدن اين تصميم هشدار داده است.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۹۱۷۸۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بلومبرگ: تیم اقتصادی ترامپ به دنبال مقابله با کشورهایی است که دلارزدایی می‌کنند

شبکه خبری «بلومبرگ» گزارش داد، دستیاران اقتصادی دونالد ترامپ به دنبال گزینه‌هایی برای جلوگیری از دور شدن کشورها از دلار هستند زیرا آمریکا با چالش فزاینده‌ای از سوی بازارهای نوظهور، از جمله کشورهای بریکس مواجه است.

به گزارش ایسنا، «دونالد ترامپ» نامزد جمهوری‌خواهان آمریکا برای انتخابات ریاست‌جمهوری نوامبر و تیمش، در حال بحث در مورد اعمال جریمه‌هایی علیه متحدان و مخالفانی هستند که به دنبال دور کردن تجارت خود از دلار آمریکا به ارزهای دیگر هستند. این رسانه به نقل از افراد آشنا گزارش داد، این گزینه‌ها می‌تواند شامل کنترل صادرات، جریمه‌های دستکاری ارز و تعرفه باشد.

گرایش جهانی به استفاده از ارزهای ملی در تجارت به جای دلار، پس از قطع ارتباط روسیه از سیستم مالی غرب و مسدود شدن ذخایر خارجی آن در سال ۲۰۲۲ به‌عنوان بخشی از تحریم‌های مرتبط با اوکراین، شتاب قابل توجهی پیدا کرد.

کارشناسان مالی هشدار داده‌اند که لایحه‌ای با مقرراتی که به آمریکا اجازه مصادره دارایی‌های مسدود شده روسیه را می‌دهد، که بایدن روز چهارشنبه آن را امضا کرد، می‌تواند باعث دلارزدایی شود. قانون موسوم به REPO، که در بسته کمک نظامی ۶۱ میلیارد دلاری به کی‌یف گنجانده شده بود، به رئیس‌جمهور ایالات متحده اجازه می‌دهد تا دارایی‌های دولتی روسیه را که در بانک‌های آمریکایی نگهداری می‌شود، مصادره کند.

به گزارش بلومبرگ، ترامپ خطاب به جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا هشدار داده که «شما دلار را به‌عنوان استاندارد از دست خواهید داد. این مانند شکست خوردن در بزرگ‌ترین جنگی است که تا به حال باخته‌ایم.» به گزارش این رسانه، مشاوران اقتصادی ترامپ و تیم مبارزات انتخاباتی او به طور خاص محدود کردن تلاش‌های دلارزدایی توسط کشورهای بریکس را در نظر گرفته‌اند.

این گروه که اخیرا گسترش یافته و اکنون شامل برزیل، روسیه، هند، چین، آفریقای جنوبی، اتیوپی، ایران، مصر است، استفاده از ارزهای ملی را در تجارت متقابل تقویت می‌کند. بریکس حتی از احتمال معرفی ارز تک نرخی جدید در سال‌های آینده خبر داده است.

به گزارش راشا تودی، ترامپ بارها گفته است که می‌خواهد دلار ارز ذخیره جهانی باقی بماند.

رئیس‌جمهور پیشین آمریکا در ماه مارس به سی‌ان‌بی‌سی گفت: «از زمانی که کشورها به دلار بها نمی‌دهند، متنفرم. من به کشورها اجازه نمی‌دهم دلار را دور بزنند، زیرا زمانی که ما این استاندارد را از دست بدهیم، مانند از دست دادن یک جنگ انقلابی خواهد بود.»

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تجلیل از برگزیدگان عقیدتی در سپاه بیت المقدس کردستان
  • کمک‌ های جدید آمریکا چه معنایی برای اوکراین و پوتین دارد؟
  • کمک‌های جدید واشنگتن چه معنایی برای کی‌یف و پوتین دارد؟
  • بلومبرگ: تیم اقتصادی ترامپ به دنبال مقابله با کشورهایی است که دلارزدایی می‌کنند
  • رایزنی سئول و واشنگتن درباره تقسیم هزینه‌های حضور سربازان آمریکایی
  • طرح مشاوران ترامپ برای مجازات کشور‌هایی که دلار را کنار می‌گذارند
  • صدور هشدارهای ویژه هواشناسی در هرمزگان
  • جو بایدن به زودی می‌میرد | دلیل پیروزی احتمالی ترامپ مشخص شد
  • رئیس جمهوری با حدود یکصد اتهام
  • چشم‌پوشی سفارت ایران در پاریس از پیگیری قضایی تبعه ایرانی حمله کننده به بخش کنسولی