Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایسکانیوز، سومین نشست از سلسله جلسات «بسیج و ایران فردا» در سازمان بسیج اساتید کشور برگزار شد و ابراهیم فیاض، مردم شناس و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با موضوع نقش بسیج تمدن سازی اسلامی، به ایراد سخن پرداخت.
فیاض در مقدمه صحبت با اشاره به نقش تاریخی بسیج در انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن برای کشور و مردم، گفت: هروقت کارها گره می خورد و مشکل اساسی در کشور پیش می آید، همه یاد بسیج می افتند؛ اما آنجا که برنامه سازی و برنامه ریزی برای کشور صورت می گیرد، بسیج را و تفکر بسیج را بایکوت می کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با تأکید بر اهمیّت نگاه و تفکر بسیج به عنوان راه حل خیلی از مشکلات کوچک و بزرگ کشور، افزود: این اهمیت را در اوایل انقلاب و دوران دفاع مقدس به صورت عینی و به کرات نظاره می کردیم. اینکه در آن دوران همه دوست داشتند «بسیجی» باشند و در رأس آنها امام راحل؛ اینکه می بینیم فرماندهان نظامی بزرگی چون شهید بابایی ها و شهید صیاد شیرازی ها، دوست داشتند در زمره بسیجی ها قلمداد شوند، حاکی از اهمیت و ارزشمندی تفکر و فرهنگ بسیج است.
بر اساس گزارش روابط عمومی ایرانی_نایب_رییس_مجمع_محیط_زیست_ملل_متحد_شد">سازمان بسیج اساتید این مردم شناس با تکیه بر ارزش های درونی کشور و انقلاب اسلامی همچون بسیج، مسئله تمدّن سازی را چنین تشریح کرد: تمدّن، به معنای شهرنشینی نیست بلکه به معنی «شهرپذیری» است.به عبارتی، باید آداب شهر و زندگی شهری را پذیرفت. حال در جامعه ما که ارزش هایی چون بسیج و تفکر بسیجی وجود دارد، نسبت آن به مدنیت چیست؟
فیاض ادامه داد: مدنیّت در قالب حقوق و قراردادهایی اجتماعی است که شکل می گیرد و تبلور پیدا می کند.
وی با پرداختن به جایگاه ویژه روحانیت و حوزه های علمیه در تئوریزه کردن ابعاد اجتماعی حقوق دینی متناسب با اقتضائات زندگی مدنی و اجتماعی امروز، تصریح کرد: جز افرادی که درس دین و حقوق دینی می خوانند و متخصص تفقه در آیات و روایات هستند چه کسی باید به مدنیت دینی فکر کند؟
وی با اشاره به شکل گیری بسیج طلبه و دانشجو و موضوع وحدّت حوزه و دانشگاه در تأکیدات امام(ره)، ادامه داد: شما را به پیام امام در قطعنامه ارجاع می دهد. امام در آنجا صریحاً می گوید مقایسه بین فرهنگ علوم تجربی یا همان علوم دانشگاهی با حوزه نشان می دهد که تنها راه بسط معارف اسلامی، تلفیق این فرهنگ است و راهی جز این نیست. نهادی مثل بسیج اساتید امروز باید متولی پرکردن این شکاف بین علمای دانشگاهی و فقها در حوزه های علمیه باشد. که البته این رسالت بزرگی است.
این استاد دانشگاه تهران اهمیت مسئله اجتماعی سازی فقه به عنوان مقدمه ای برای رسیدن به تمدّن اسلامی را اینگونه تبیین کرد: امام(ره) در سخنرانی خود در بدو ورودشان بهشت زهرا می گوید ما با «سینما و تمدّن» مخالف نیستیم. ببینید، چه ضرورتی دارد در آن فضا و شرایط زمانی و آن حساسیت و التهاب، امام از سینما و تمدّن سخن بگوید. چونکه امام(ره) می خواهد مواضع تئوریک این انقلاب را تشریح کند. می خواهد بگوید اسلام و فقه اسلامی با قواعد زندگی شهری و مدنیّت مخالفتی ندارد، بلکه برای آن طرح دارد، برنامه دارد، فکر دارد. اما این فکر و برنامه برای ده ها مسئله اجتماعی و مدنی مهم تر از سینما که امروز با آن دست به گریبان هستیم، کجاست؟
فیاض با تأکید بر دغدغه های مقام معظم رهبری پیرامون مسائل اجتماعی، گفت: رهبر انقلاب بارها فرموده اند که از فکر آسیب ها و معضلات اجتماعی جامعه خوابشان نمی برد. امروز در درس های خارج فقه رهبری شاهد حجم وسیعی از مباحث اجتماعی فقهی و امربه معروف هستیم.
وی تبیین مسئله تمدّن سازی با ارزش های انقلابی را چنین ادامه داد: ما همواره در حال جنگیم و لذاست که باید قرارگاهی عمل کنیم. مشکل امروز ما انفعال است و این بخاطر نداشتن آگاهی نسبت به سایر تمدّن ها و در رأس آن غرب است. انقلاب اسلامی آمد که «تبدّل تمدنی» ایجاد کند. خود غربی ها معترف به تمدّن ایرانی هستند. از شما خواهش می کنم که از تئوری های قرن نوزدهمی عبور کنید امروز دانشجوها در دانشگاه های آمریکا از اساتید مسلمان مطالبه می کنند که برایشان از تمدّن اسلامی و عصر پیغمبر اسلام(ص) سخن بگویند.
او با اشاره به دو مفهوم استخلاف و استبدال در منظومه نگاه تمدّنی دینی عنوان کرد: معارف دینی ما مشحون از اینکه از خداوند بخواهیم فرصت اقدام بزرگ و خیر و نیک را از ما نگیرد. تامادامیکه حوزه های علمیه ما نگاه تبدّل تمدّنی انقلاب اسلامی را فهم نکنند و تمام قد وارد جامعه نشود، حرکتی پیش نمی رود.
این استاد دانشگاه گفت: عبارت تمدّن سازی اسلامی واجد دو بخش؛ بخش اول آن یعنی جامعه و مردم و بخش دوم آن یعنی دین و فقه. پس این دو باید بهم برسند و در هم ممزوج شوند تا نتیجه حاصل شود. این هشدار جدّی است که اگر به خودمان نیاییم و فکر عاجل نکنیم، بازگشت به تمدّن های قبلی را شاهد خواهیم؛ این هم وعده و سنت الهی است و هم تجربه تاریخی و اجتماعی جوامع مختلف.
این مردم شناس اجتماعی خاطرنشان کرد: امروز به تحلیل انقلاب در بُعد تمدّنی آن نیاز مبرم داریم. امروز «وقایع» از «تئوری ها» پیشی گرفته اند. غرب در حال فروپاشی است لذا در این شرایط اگر ما وارد حوزه تمدّنی و پارادایمی غرب شویم، قطعا از وقایع جهانی عقب می مانیم و این یعنی انحطاط تمدّنی. وظیفه بسیج اساتید که محمل نخبگان متعهد این کشور است، بازتولید تئوریک انقلاب از زاویه تمدّنی آن است.

منبع: ایرنا

منبع: ایسکانیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۹۲۲۹۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یزد از استان‌های پیشتاز در طرح بزرگ حافظ قرآن کریم

احسان عابدی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد با اشاره به پیشتازی یزدی‌ها در طرح ۴ هزار نفری حافظ قرآن کریم گفت: از تعداد کسانی که ثبت نام کرده اند، تاکنون ۳ هزار و ۷۰۰ نفر در موسسات قرآنی، حفظ کلام نورانی وحی را آغاز کرده اند.

وی افزود: این طرح بصورت مردمی و با مشارکت دولت انجام می‌شود و مجری آن اتحادیه موسسات قرآنی استان یزد است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد گفت: برای شرکت در این طرح، افرادی که علاقه‌مند به کسب عنوان پر برکت حافظ کل قرآن کریم هستند می‌توانند در سامانه ثبت نام به آدرس https://hefz.telavat.ir/Guest نسبت به ثبت نام اقدام و مشخصات خود را برای یکی از موسسات نزدیک به محل سکونت خود ثبت کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان یزد یزد

دیگر خبرها

  • بیش از ۱۳ هزار نفر از اساتید دانشگاه‌های کشور در نامه‌ای ابعاد عملیات «وعده صادق» را تبیین کردند
  • همایش آسیب شناسی قانون گذاری کیفری در دوران پسا انقلاب
  • سپاه پاسداران در حوزه‌های مختلف در کشور نقش‌آفرینی کرده است
  • یزد از استان‌های پیشتاز در طرح بزرگ حافظ قرآن کریم
  • معرفی مسئول جدید بسیج اساتید دانشگاه پیام نور استان البرز
  • بیانیه شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان کرمانشاه در راستای پاسخ سپاه به اسرائیل
  • اصغر فرهادی بخشی از هنر انقلاب است/ هنری که نگاه اصلاحی دارد
  • بهبود طعم و بوی آب همدان بر عهده آبفا و آب منطقه‌ای است
  • امیدواریم عملیات وعده صادق مقدمه پیروزی نهایی اسلام و مسلمین باشد
  • حوزه فرهنگ نیازمند طراحی‌های کاربردی برای مقابله با شرایط انحرافی دشمن است