Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایلنا»
2024-04-16@09:50:55 GMT

رمان پدیده مدنی متعلق به تمدن جدید است

تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۹۳۰۲۲۷

رمان پدیده مدنی متعلق به تمدن جدید است

سینا دادخواه (نویسنده) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره رمان «شاهراه» که به تازگی منتشر شده است، گفت: نگارش رمان «شاهراه» که سال گذشته تمام شده نزدیک به ۱۹ ماه طول کشیده بود. فضای رمان که ۳۲۰ صفحه دارد همچنان مثل دیگر کارهایم درگیری‌هایی با فضای شهری تهران دارد. شخصیت‌ اصلی و به اصطلاح قهرمان داستان هم پسر جوانی است که رمان روایتی از نوجوانی تا آغاز جوانی او را شامل می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او ادامه داد: وقایع رمان تمرکز زمانی بر دهه ۷۰ دارد. در ذهن خودم رمان را برای سه فضای شغلی و حرفه‌ای نوشته‌ام، پزشکان، معماران و تلویزیونی‌ها. همیشه فضاهایی که به این آدم‌ها ارتباط دارد را دوست داشتم و اینکه چه کمک‌هایی به دیگر آدم‌ها می‌کنند یا اینکه به مدنیت ما چه کمکی می‌کنند. درواقع فضای رمان بیشتر در این پیشه‌ها می‌گذرد  پیرنگ داستان بلوغ است و بزرگ و پخته شدن پسر قهرمان داستان در مسیر اتفاقات و ماجراهایی که در زندگی‌اش اتفاق می‌افتد. رمان رگه‌هایی از مایه‌های عاشقانه  و عاطفی هم دارد.

خالق دو رمان «یوسف آباد خیابان سی‌وسوم» و «زیباتر» سپس در پاسخ به این سوال که رمان کدام‌یک از مولفه‌ها و مشکلات و آسیب‌های شهری را بیشتر مدنظر دارد، بیان کرد: برای من وجه آسیب‌شناسانه فضای شهری مهم نیست. از دید من رمان در ذات خودش یک پدیده شهری است و با فرهنگ‌ شهر‌نشینی (urbanism) ارتباط دارد. مخصوصا در شهرهای بزرگ، کلان‌شهرها و متروپل‌ها این پدیده خیلی روشن وجود دارد، یعنی آدم‌های شهری به دلیل رژیم حسی و نوع تفکر و وضعیت‌ذهنی‌شان آدم‌های مسئله‌داری می‌شوند که برای خلق داستان مستعد هستند. به عبارت دیگر شهر برای من شهر تنها بستر رخ‌دادن حوادث دراماتیک است. آن هم جنسی از حوادث دراماتیک که کاملا از نظر جنس پیچیدگی و ... با نمونه‌های مشابه در فضای روستایی و بیایابی یا حتی درام تعقیب ‌وگریزی .... متفاوت است. اهمیت شهر برای من اینجاست که در فضاهای متعلق به آن داستان‌های پیچیده‌تر و پویاتری می‌توان نوشت و اساسا رمان یک پدیده مدنی متعلق به تمدن جدید است که بستر اصلی آن شهرهای جدید هستند.

سینا دادخواه پیش از این و در دو رمان قبلی خود یعنی «یوسف آباد خیابان سی‌وسوم» و «زیباتر» که به چاپ‌های متعدد رسیده‌اند نیز به‌ نوعی شهر تهران را مدنظر داشته اشت.

منبع: ایلنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۹۳۰۲۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کنترل و مبارزه با آفات و بیماری‌های فضای سبز شهر یزد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز یزد، محمدسعید کاشفی با اشاره به بازدید‌های دوره‌ای و نظرات مشاور گیاه پزشکی سازمان و توصیه‌های ارائه شده در خصوص نوع مبارزه با آفات و بیماری‌های گیاهان، از برنامه سازمان برای سم پاشی درختان سطح شهر در کنترل و مبارزه با آفات گیاهی با رویکرد بهره گیری از سموم شیمیایی بر پایه گیاهی و زیست پذیر خبر داد.

وی رسالت سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری، نگهداری فضای سبز را با بهره گیری از علم روز در استفاده از تجهیزات و سموم شیمیایی عنوان کرد و افزود: در این خصوص سازمان به صورت جدی هدفگذاری و برنامه دارد.

سرپرست سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری یزد گفت: در بازه زمانی ۱۴ فروردین ماه لغایت پایان خردادماه ۱۴۰۳ به صورت دوره‌ای سمپاشی از ساعت ۲۴ لغایت ۵ صبح در مسیر‌های تعیین شده در حال انجام است. همچنین به صورت موضعی در سطح شهر و با هدف کنترل آفات موضعی سمپاشی نیز در ساعات خنک روز صورت خواهد پذیرفت.

کاشفی از شهروندان خواست در دوره سم پاشی درختان، همکاری لازم را با عوامل سازمان داشته باشند و حتی الامکان خودرو شخصی خود را در مسیر‌های اعلام شده قرار ندهند، همچنین از قرار دادن مواد غذایی در بالکن در طول این مدت بپرهیزند و در و پنجره‌های مشرف به منازل خود را در طول این دوره بسته نگه بدارند.

وی تصریح کرد: چنانچه شهروندان در معابر عمومی شهری، درختی را دچار آفت زدگی یا بیماری مشاهده کردند، موقعیت محل را به سامانه ارتباط مردمی شهرداری یزد به شماره ۱۳۷ گزارش کنند.

دیگر خبرها

  • چرا در ایران از مارکز استقبال شد؟
  • خودکفایی غذایی در شهرها + نمونه‌های موفق
  • بودجه سازمان سیما و منظر شهرداری قم در سال ۱۴۰۳
  • کنترل و مبارزه با آفات و بیماری های فضای سبز شهر یزد
  • حذف ۳۰۰ هزار مترمکعب آب شهری از فضای سبز شهرداری یزد
  • نویسنده «بی‌تابی آرزوها» خانواده را بستر روایت قرار داده است
  • پیشرفت ۵۰ درصدی توسعه بوستان مهر در منطقه ۹ اصفهان
  • حذف انشعابات آب شهری از آب فضای سبز اصلی‌ترین اقدام شهرداری یزد
  • زوال عقل با گابریل گارسیا مارکز نویسنده محبوب چه کرد؟
  • کنترل و مبارزه با آفات و بیماری‌های فضای سبز شهر یزد