Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - تهران- ايرنا- شانزدهم آذر روز دانشجو يادآور مبارزات جنبش دانشجويي در برابر استبداد و استعمار است. آناني که مطالبه گري و آرمان خواهي را گفتمان اصلي خويش قرار دادند و با نگاهي تيزبين و عزمي راسخ، منشا تحول هاي بزرگي شدند و همگام با جامعه در مسير دستيابي به اهداف والاي خود گام برداشتند.

جنبش دانشجويي در ايران فراز و نشيب‌ هاي زيادي را پشت سر گذاشته که مهمترين آن در دهه هاي 30 تا 50 خورشيدي به وقوع پيوسته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در اين ميان مهمترين رويداد پس از کودتاي 28 مرداد 1332خورشيدي شکل گرفت. هنگامي که «ريچارد نيکسون» معاون رييس جمهوري وقت آمريکا به تهران آمد. دانشجويان در 16 آذر همان سال در اعتراض به اين سفر تظاهرات کردند و مردم را به مقاومت فراخواندند که نيروهاي حکومت در حرکتي بي سابقه وارد دانشگاه شدند و آنها را هدف گلوله قرار دادند بر اثر اين اتفاق سه تن از دانشجويان به نام هاي «مهدي شريعت رضوي، مصطفي بزرگ نيا و احمد قندچي» به شهادت رسيدند. روزي که به برکت خون اين شهيدان «روز دانشجو» نام گرفت تا همگان رهرو راه آنان در مسير مبارزه با استکبار و استعمار باشند.
«هادي حق شناس» نماينده دوره هفتم مجلس شوراي اسلامي و استاد دانشگاه معتقد است که رسالت دانشجو، علاوه بر توليد دانش براي پيشرفت و توسعه کشور، واکنش به مسايل سياسي، فرهنگي و اجتماعي نيز هست که بايد به صورت خودجوش و آزادانه انجام پذيرد. در ادامه ديدگاه هاي وي درباره عملکرد و رسالت جنبش دانشجويي ايران را از نظر مي گذرانيم.
**رسالت هاي سياسي، فرهنگي و اجتماعي جنبش هاي دانشجويي
دانشگاه از دانشجو، استاد و امکانات آموزشي تشکيل شده است که رسالت ايجاد دانش را بر عهده دارد تا مردم از آن براي توسعه و پيشرفت استفاده کنند. هر چند در کنار آن، رسالت هاي سياسي، فرهنگي و اجتماعي هم بر عهده دارد؛ يعني وظيفه دانشجو به عنوان فردي فرهيخته تنها درس خواندن، کسب نمره مطلوب و در نهايت مدرک نيست بلکه انتظار جامعه از آنها اين است که نسبت به مسايل کشور و دغدغه هاي مردم ابراز نظر و ارايه راهکار بدهند که اين ويژگي در کشورمان به مراتب بيشتر از ديگر کشورها به شمار مي رود زيرا مسايلي در سطح داخلي و خارجي به وجود مي آيد که جنبش دانشجويي بايد به عنوان يک رسالت به اين امر توجه داشته باشد.
**دانشجو؛ قشري پيشتاز در عرصه سياسي
دانشجو به سبب ويژگي هايي که دارد مي تواند مسايل جامعه را واضح تر از ديگر قشرها بيان کند و افراد تصميم گير و تصميم ساز را در ارتباط با چالش هاي سياسي، فرهنگي و اجتماعي که حساس کنند. از اين رو دانشجو به عنوان قشري پيشتاز مي تواند در برهه هاي ويژه سياسي در تصميم ها اثرگذار باشد که اين مهم در دوران پيش و پس از پيروزي انقلاب اسلامي به خوبي قابل مشاهده است و بخشي از آزادي هاي سياسي که امروزه در کشور وجود دارد، دستاورد کنش و واکنش جريان هاي اصيل دانشجويي در دانشگاه ها محسوب مي شود.
**هدف ها و آرمان هاي جنبش دانشجويي
پيش از پيروزي انقلاب اسلامي جنبش دانشجويي به سبب اينکه نظام حاکم را فاسد و ظالم مي دانست به صورت يکپارچه و با عقيده هاي مختلف رسوايي و سرنگوني رژيم را هدف خود قرار داده بودند که اين امر به عنوان مهمترين هدف دانشگاه و دانشجويان به حساب مي آمد هر چند در کنار آن هر کدام داراي هدف هاي ديگري نيز بودند.
در دهه نخست پس از پيروزي انقلاب، دانشگاه و جنبش هاي دانشجويي بيشتر در خدمت جنگ و مبارزه از خاک وطن بوده اند، به همين سبب در اين برهه خدمت هاي ارزنده اي از خود برجاي گذاشتند اما در سال هاي پس از جنگ، جنبش دانشجويي شرايط متفاوتي را سپري کرد که بهترين دوران را بايد از 1376 تا 1384خورشيدي دانست. هر چند ارتباط قواي مختلف کشور با نهاد دانشگاه تاثير زيادي بر فعاليت هاي دانشجويي دارد.
**تاثيرگذاري جنبش هاي دانشجويي در توسعه و پيشرفت کشور
جنبش هاي دانشجويي در سال هاي اخير در مسايلي مانند انتخابات نقش مهم و حساسي داشته اند و اين ظرفيت و استعداد در دانشگاه وجود دارد که بتوانند پاسخگوي انتظارهاي مردم از آنها باشند که اين مهم با سياسي کاري و استفاده ابزاري از آنها متفاوت است؛ يعني جنبش دانشجويي مي تواند با درک صحيح از مسايل روز کشور به رسالت تاريخي خود عمل کند، بدون اينکه ضرري به جامعه وارد شود و همچنين بلکه خواهد توانست باشناخت ظرفيت هاي خويش در توسعه و پيشرفت نيز اثرگذار و نقش آفرين باشد.
**رسالت تاريخي جنبش دانشجويي در انتخابات 1392 خورشيدي
جنبش هاي دانشجويي در دولت هاي نهم و دهم با رکود در فعاليت هاي خود روبرو بودند که با روي کار آمدن دولت يازدهم اين چالش تا ميزاني برطرف شد اما به صورت کامل از ميان نرفت. هر چند اين جنبش در انتخابات 1392 خورشيدي نقش و رسالت تاريخي خود را به شکل مطلوبي انجام دادند اما انتظار فرصت دادن به فعاليت جنبش هاي دانشجويي و به دنبال آن انجام دادن رسالت آنها در شرايط کنوني بيش از آن چيزي است که وجود دارد.
**کرسي آزاد انديشي و ايجاد نشاط سياسي در دانشگاه
دانشجويان در کرسي آزاد انديشي مي توانند به صورت نظام مند، محترمانه، عقلاني و منطقي اظهار نظر کنند و به ارايه ديدگاه هاي خود بپردازند، به همين سبب اگر اين کرسي ها در مسير صحيحي قرار بگيرد، سبب پرنشاط شدن فضاي سياسي دانشگاه ها خواهند شد اما مهمترين ويژگي فعاليت هاي دانشجويي اين است که بايد به شکل خودجوش انجام پذيرد و نمي تواند قالبي مشخص و از پيش تعيين شده براي آنها در نظر گرفت بلکه با توجه دوره نوجواني و جواني دانشجويان که قابليت قالب بندي خاصي را ندارند بايد آنها را آزادانه تر گذاشت تا بتوانند نوع فعاليت هاي خود را انتخاب کنند. هر چند نبايد اين فعاليت ها خلاف قانون و مقررات صورت بگيرد بلکه با توجه به شرايط دانشگاه و دانشجويان مي تواند خودجوش و آزادانه باشند.
در ادامه ديدگاه هاي «عرفان اکبرآبادي» دبير انجمن اسلامي پيشرو دانشجويان دانشگاه تربيت مدرس را در اين باره مرور مي کنيم.
**احساس مسووليت دانشگاه نسبت به سرنوشت کشور
آذر هر سال يادآور نقش دانشگاه به عنوان نبض جامعه و نقش دانشجو به عنوان چشم بيدار جامعه است. شهادت سه تن از دانشجويان در آذر 1332 خورشيدي بيانگر عمق احساس وظيفه ‌اي به شمار مي رود که دانشجويان در طول تاريخ معاصر نسبت به جامعه داشته ‌‌اند. اکنون اين احساس دوباره مجال بروز‌‌ يافته است و بايد گفت، دانشجويان هرگز نسبت به تحول هاي جاري بي‌ تفاوت نبوده‌ اند. چند انتخابات در سال‌ هاي اخير از نمونه هاي بارز احساس مسووليت دانشگاه نسبت به سرنوشت کشور محسوب مي شود.
** دانشجويان و دغدغه اشتغال
با توجه به پيشينه طولاني فعاليت دانشجويي در ايران و انباشت تجربه، اين جريان با تحليل دقيق از اوضاع و احوال جاري، مشکل هاي خود و عموم مردم را مطرح مي کند. دانشجويان به لحاظ شغلي و آينده خود با مشکل روبرو هستند و با توجه به شرايطي که در دوران تحصيل پشت سر مي گذارند، اميد چنداني به آينده خود ندارند. هر چند با وجود چنين شرايطي دانشگاه با توان علمي خود فارغ از هر مقوله اي همواره مدافع منطقي اقدام هاي مثبت و منتقد صريح خطاها بوده است. در غياب احزاب منسجم و کارآمد، دانشگاه تنها نهادي به حساب مي آيد که توان پرداختن به ابرچالش ‌هاي سياسي، اجتماعي و اقتصادي را دارد.
** ضرورت توجه به مسايل دانشجويان
دانشجويان در دوره تحصيل خود، مشکل هاي فراواني دارند که وضع حاکم بر خوابگاه ‌ها، مقررات رفت و آمد در دانشگاه، شرايط رفاهي دانشجويي، نبود وجود فضاي مناسب براي مطالعه و آموزش، چگونگي احتساب سنوات، افزايش شهريه ‌ها، غير متناسب بودن نظام آموزشي با نيازهاي بازار کار، استفاده نکردن از پژوهش‌ ها و پايان نامه‌ هاي دانشجويان در سازمان‌ ها و اداره هاي مربوطه، از جمله آنها است که مطالبه هاي صنفي مي تواند گامي براي پاسخگويي به اين مقوله باشد.
همچنين افزايش آمارهايي مانند اعتياد در ميان دانشجويان، افزايش انصراف از تحصيل و شيوع افسردگي بيکاري گسترده فارغ التحصيلان دانشگاه، علايم بحران‌ هايي به شمار مي رود که اگر به آنها توجه نشود، مشکل هايي را در جامعه ايجاد مي کند اما در صورت علاج اين موارد، جريان دانشجويي با نگاه به بزرگان تاريخ خود، عبرت از گذشته و اميد به آينده مي ‌تواند کشور و مردم را از ثمره هاي پربرکت فعاليت ‌هاي خود بهره ‌مند سازد، رونق و شکوه اين جريان، پويايي و قوام جامعه را ضمانت مي کند زيرا نهال اين جريان در آستانه رشد و نيازمند حمايتي ويژه است و در صورت پويايي و بالندگي مي ‌تواند در پيشاني حوادث با نگاه تيزبين، توان عظيم، عزم راسخ و صداقت خويش منشاء تحول هاي بزرگ و مطلوبي شود.
*گروه اطلاع رساني
خبرنگار: مهدي احمدي**انتشار دهنده: شهربانو جمعه
پژوهشم**9370**2002**9131
ايرنا پژوهش، کانالي براي انعکاس تازه ترين تحليل ها، گزارش ها و مطالب پژوهشي ايران وجهان، با ما https://t.me/Irnaresearch همراه شويد.
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۹۳۰۶۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش حق‌الزحمه کار دانشجویی

معاون پرستاری وزارت بهداشت از افزایش ۵۰ درصدی حق الزحمه کار دانشجویی خبر داد.

به گزارش برنا، وی افزود: این افزایش به پیشنهاد معاونت پرستاری و با تصویب هیئت امنای مشترک وزارت بهداشت صورت گرفته است.

معاون پرستاری وزارت بهداشت، با بیان اینکه دانشجویان پرستاری در دوران تحصیل خود، ضمن کسب تجربه عملی، بخشی از هزینه‌های تحصیل خود را نیز از طریق کار دانشجویی تامین می‌کنند، خاطرنشان کرد: افزایش ۵۰ درصدی حق الزحمه کار دانشجویی، گامی مثبت در جهت حمایت و قدردانی از تلاش‌های ارزشمند آنان در عرصه سلامت کشور به شمار می‌رود.

عبادی گفت: توجه به دانشجویان، انگیزه و روحیه آنان را برای ارائه خدمات بهتر و با کیفیت‌تر ارتقا خواهد داد و به نفع نظام سلامت کشور خواهد بود.

دیگر خبرها

  • نشست مطالبه گری به‌وقت دانشجو با حضور فرماندار کرمانشاه
  • دانشجویان رسالت بزرگی در احیای حرکت‌های فرهنگی و هنری دانشگاه‌ها دارند
  • المپیاد ورزش‌های فناورانه زمینه‌ساز شکوفایی استعداد‌های برتر دانشجویی
  • افزایش حق‌الزحمه کار دانشجویی
  • از آخرین وضعیت ثبت نام وام شهریه تا نقل و انتقال دانشجویان
  • خواستار وعده صادق مدیران میانی استان هستیم
  • آغاز به کار جنبش تحریم علمی اسرائیل در اصفهان
  • جزئیات اعطای تسهیلات به دانشجویان برتر المپیاد ورزش‌های فناورانه اعلام شد
  • آغاز به کار جنبش تحریم علمی اسرائیل از اصفهان
  • آغاز ثبت نام وام شهریه دانشجویی دانشگاه جامع علمی کاربردی از اول اردیبهشت