Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آنا»
2024-04-30@05:03:25 GMT

چرا مغز انسان هوشمندتر از کامپیوتر است؟

تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۹۳۰۹۲۶

چرا مغز انسان هوشمندتر از کامپیوتر است؟

تا به حال به این فکر کرده‌اید که چرا با وجود این که مغز انسان از یک ابرکامپیوتر پیچیده‌تر است اما هنوز برای حل یک مساله ریاضی ساده با خودمان کلی کلنجار می‌رویم.

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از Forbes، این سوال ابتدا در سایت «کورا»، محلی برای کسب و به اشتراک گذاشتن دانش، مطرح شد. در سایت کورا افراد می‌توانند سوال‌های خود را مطرح کنند تا بقیه مردم به آنها جواب بدهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بدین ترتیب کاربران می‌توانند از هم یاد بگیرند، از تجربه‌های هم استفاده کنند و دنیا را بهتر درک کنند.
درواقع این آیوش شارما، لیسانس مهندسی رباتیک از دانشگاه نورث‌وسترن، بود که سوال «می‌دانیم که مغز انسان از یک ابرکامپیوتر پیچیده‌تر است اما چرا هنوز برای حل یک مسئله ریاضی ساده در ذهنمان کلی تلاش می‌کنیم؟» را در کورا نوشت.
البته شارما جوابی هم برای این سوال داشت: «جواب این سوال را از دیدگاه علم رباتیک می‌دهم. در حالی که روی مشکلات ظاهرا بی‌اهمیتی کار می‌کردم، آرام آرام متوجه نحوه کارکرد مغز انسان شدم».
کارهای ساده‌ای مانند تا کردن لباس‌های تازه شسته شده، چنان به نظر ما ساده می‌آید که در هنگام انجام دادنشان حتی نیازی به فکر کردن هم نداریم. اگر همین کار را به یک کامپیوتر محول کنیم حداقل چند ساعت طول می‌کشد تا این کار انجام دهد. البته کامپیوترها تنها می‌توانند پارچه‌های مستطیل شکل را تا بزنند پس تا کردن لباس‌هایی با اشکال نامنظم برای کامپیوترهای غیرممکن است.

مغز ما یک کامپیوتر عظیم یادگیری است که سیم‌کشی آن مناسب با کارهایی است که برای بقای انسان ضروری به شمار می‌رود. بدون شک مغز ما مسائل ریاضی پیچیده‌ای را در ذهنمان انجام می‌دهد، برای مثال می‌توان به دویدن و قدم زدن اشاره کرد. ریاضی مورد نیاز برای حل مساله بهینه‌سازی حرکت دوطرفه برای یک کامپیوتر معمولی بسیار دشوار است اما برای انسان بسیار ساده است. مغز ما در محاسبه این مسائل چنان سریع عمل می‌کند که ما حتی نیاز ندارم برای لحظه‌ای به آن فکر کنیم.
اگر مغزتان را طوری عادت بدهید که مسائل عددی ریاضی یا وظایف عددی دیگر را حل کند، به‌راحتی می‌تواند سریع‌ترین کامپیوترها را نیز شکست بدهید. مغز انسان وظیفه اداره یک بدن پیچیده و کنترل آن بر را به صورت شبانه روزی برعهده دارد اما با این حال می‌تواند مسائل محاسباتی را نیز حل کند.
بسیاری از انسان‌ها مغز خود را طوری آموزش می‌دهند که قادر به محاسیه مسائل ریاضیاتی باشد؛ درواقع قبل از اختراع ماشین حساب برقی، محاسبه‌گری یک شغل حرفه‌ای به شمار می‌رفت.

مترجم: هانا حیدری

منبع: آنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۹۳۰۹۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزئیات جدید نحوه ارزش‌یابی امتحانات کشوری «ریاضی» و «علوم» پایه ششم

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌وپرورش با بیان اینکه ۲ امتحان «ریاضی» و «علوم» پایه ششم به صورت هماهنگ کشوری برگزار می‌شود، گفت: امتحانات پایه ششم همواره به صورت هماهنگ منطقه‌ای برگزار و ارزش‌یابی دانش‌آموزان در دوره ابتدایی (پایه اول تا ششم) به صورت توصیفی انجام می‌گیرد اما مقرر شده امتحانات ۲ درس مذکور به صورت هماهنگ کشوری برگزار شود.

حمید طریفی حسینی در گفت‌وگو با ایسنا، درخصوص جزییات این خبر اظهار کرد: معلم خود دانش‌آموزان پایه ششم اوراق امتحانی «ریاضی» و «علوم» را تصحیح خواهند کرد و عملکرد دانش‌آموزان به عنوان ابزاری در کار پوشه آنها در نظر گرفته می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در این آزمون، معلم بر اساس ارزشیابی که در طول سال تحصیلی از دانش آموز و از طریق فعالیت‌های آموزشی طول سال تحصیلی اعم از تکالیف، آزمون‌های مستمر، تکالیف مهارت محور و در واقع اطلاعات مربوط به کار پوشه دانش‌آموز، نمره پایانی را تعیین می‌کند افزود: امتحاناتی هم که در انتهای دوره تحصیلی پایه ششم اخذ می‌شود، به عنوان یکی از ابزارهای سنجش اندازه گیری است که در اختیار معلم مربوطه قرار می گیرد و در واقع قضاوت را در مورد دانش آموز تکمیل می‌کند.

معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه قبلا طراحی سوالات توسط گروه‌های آموزشی مناطق در سطح شهرستان و منطقه طراحی می شد ادامه داد: اما اکنون سوالات امتحانی توسط گروه‌های آموزشی در معاونت آموزشی ابتدایی و در سطح ستاد طراحی می‌شود.

طریفی با بیان اینکه همچنین مقرر است امتحانات هماهنگ توسط خود معلم و در کلاس مربوطه برگزار شود گفت: هدف برگزاری دو آزمون کشوری ریاضی و علوم ارزیابی کلیت نظام آموزشی است.

وی افزود: با این کار ارزیابی دقیقی از عملکرد نظام آموزشی و کیفیت آموزشی خواهیم داشت تا نحوه اجرای آزمون، تصحیح اوراق امتحانی، نمره دهی به دانش آموزان، اعمال و فرآیندهای ارزشیابی دانش آموز توسط معلم مربوطه به مشابه سایر آزمون‌های مداد کاغذی که در طول سال تحصیلی گرفته می‌شده، انجام می شود لذا این آزمون به عنوان یکی از ملاک‌های ارزشیابی پایانی دانش‌آموز استفاده خواهد شد.

وی اظهار کرد: ارزشیابی تحصیلی دانش آموزان دوره ابتدایی به صورت «توصیفی» در طول سال تحصیلی بر اساس آیین نامه ارزشیابی پیشرفت تحصیلی و مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش انجام می‌شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • سفری به دنیای توپولوژی
  • (ویدئو) پاسخ جالب همسر کاپیتان تیم ملی فوتسال به یک سوال جنجالی
  • پایان همایش «حکمت مطهر» با موضوع استان مطهری و مسائل جوانان
  • رفع خستگی چشم با شستشوی یک دقیقه چشم
  • جزئیات جدید نحوه ارزش‌یابی امتحانات کشوری «ریاضی» و «علوم» پایه ششم
  • ارائه مشاوره دقیق برای جذب دانش آموزان به رشته ریاضی
  • مبنای بسیاری از علوم، ریاضی و فیزیک است
  • کاربردهای خلاقانه برای لپتاپ‌ها و کامپیوتر‌های قدیمی
  • توسعه متوازن و عدالت‌محور، نگاه شورای ششم به مسائل شهری
  • کدام تیم قهرمان یورو 2024 می شود؟ نتیجه 10 هزار شبیه سازی با کامپیوتر!