Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایران اکونومیست -

به گزارش ایران اکونومیست به نقل از رویترز، شاخص بورس کشورهای آسیایی در روز پنج شنبه باز هم به روند نزولی خود ادامه داد و همچنان نزدیک به کمترین شاخص خود در ۲ ماه اخیر قرار دارد که از جمله دلایل آن به کاهش قیمت نفت و مس و همچنین بلاتکلیفی در مورد سیاست آمریکا در مورد به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی و ایجاد تنش در خاورمیانه بر می گردد که بسیاری از سرمایه گذاران را خارج از گود معاملات نگه داشته و افت شاخص سهام شرکت های فناوری هم به این مسئله دامن زده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در همین حال، میانگین شاخص بورس آسیا - اقیانوسیه در منطقه خارج از ژاپن همچنان با سیر کاهشی به کار خود ادامه می دهد و نسبت به بالاترین سطح خود در یک دهه اخیر که در بیست و سوم نوامبر ثبت شده بود، ۴.۷ درصد افت پیدا کرده است.

شاخص سهام شرکت های فناوری بزرگ آسیایی از قبیل «تنسنت»، «علی بابا» و «پاسکو» کره جنوبی بی رونق است؛ البته شاخص سهام نیکی ژاپن پس از اینکه در روز چهارشنبه به کمترین سطح خود از ماه مارس سال جاری میلادی رسیده بود در بازار معاملات امروز خوش درخشید و ۱.۳ درصد جهش زد.

به گفته برخی از کارشناسان اقتصادی، این رویه فعلی بورس ها که در مسیر کاهش قرار گرفته اند به عنوان یک اصلاح سالم یاد می شود چون در سه ماه یا ۶ ماه اخیر با روند افزایشی قابل توجهی روبرو شده بودند و به عبارتی دیگر این موضوع نگران کننده نیست.

همچنین میانگین شاخص بورس های جهان در روز چهارشنبه به کمترین سطح خود در تقریبا ۲ هفته اخیر رسید و شاخص اس اندی ۵۰۰ وال استریت هم برای چهارمین جلسه متوالی روند کاهشی به خود گرفت؛ البته شاخص فناوری اس اند پی ۰.۷۵ درصد رشد پیدا کرد.

در بازار جهانی ارز، دلار در برابر ۶ سبد اصلی ارز جهان به بیشترین سطح خود در ۲ هفته اخیر رسید؛ ضمن اینکه هر یورو با رسیدن به ۱.۱۸۰۰ دلار با افزایش ارزش روبرو شد و از کمترین سطح خود در دو هفته اخیر که در بازار معاملات دیروز رقم خورده بود، فاصله گرفت.

هر دلار به ۱۱۲.۴۴ ین رسید که نشان از کاهش ارزش دلار در برابر پول ژاپن دارد و هر پوند انگلیس با موضع تدافعی در برابر ۱.۳۳۸۱ دلار معامله شد و هر اونس نقره به سیر نزولی خود ادامه داد و با رسیدن به ۱۵ دلار و ۹۴ سنت کمترین رقم در تقریبا ۵ ماه اخیر را به خود اختصاص داد.

منبع: ایران اکونومیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۹۳۲۶۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توفان بورس و ابهام در بازار ارز / در خرید دلار و سکه احتیاط کنید!

زی‌سان: با آغاز سال جدید خورشیدی بازار‌ها نیز نفسی تازه کرده‌اند و با فرمان جدیدی سال را شروع کردند. بازار بورس در دو روز کاری خود رونق خوبی داشت و بازار ارز و طلا نیز روند افزایشی خود را ادامه دادند.

به گزارش زی‌سان؛ در میان باز‌ها معاملات بورس با قدرت بیشتری آغاز شده است و این بازار به صورت رسمی کار خود را آغاز کرده است. اما دیگر بازار‌ها همچون طلا و سکه، خودرو و مسکن هنوز در حالت نیمه تعطیل و یا تعطیل به سر می‌برند.  

روز یکشنبه بازار سرمایه اولین روز سال جدید را صعودی شروع کرد. شاخص کل بورس در این روز ۱،۸۸ درصد افزایش یافت و ارزش معاملات خرد بازار نیز در محدوده ۴ هزار و ۸۶۴ میلیارد تومان قرار گرفت. در این روز شاخص کل بورس تهران ۴۱ هزار و ۲۶۷ واحد رشد داشت.  

در معاملات روز دوشنبه ششم فروردین ماه ۱۴۰۳، شاخص کل بورس تهران ۱۷ هزار و ۲۵۶ واحد نسبت به روز کاری گذشته بالاتر ایستاد و به سطح ۲ میلیون و ۲۵۳ هزار و ۶۰۵ واحد رسید.  

روز دوشنبه برای دومین روز متوالی خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار مثبت شد و ۸۳ میلیارد تومان پول حقیقی وارد بورس شد. روز یکشنبه نیز ۲۸۷ میلیارد تومان سرمایه حقیقی وارد بورس شد.  بدین ترتیب در دو روز معاملاتی سال جدید، در مجموع ۳۷۰ میلیارد تومان پول حقیقی وارد بورس شده است.  

به این ترتیب شروع بورس توفانی بود، اما آیا این توفان ادامه می‌یابد؟ تحلیلگران معتقدند همیشه بازار بورس در فروردین ماه عملکرد قابل قبولی دارد. تعطیلی چند روزه بازار و ورود پول‌های جدید، فعالیت محدود دولت و کاهش اقدامات تخریبی و امید معامله گران به رشد بازار در سال جدید از جمله عوامل مهم رشد مثبت بازار سرمایه در فروین ماه است.  

در سال ۱۴۰۱ هم بازار بورس تهران شروع سبزی داشت. شاخص کل تهران تا روز‌های پایانی اردیبهشت روند صعودی آرام خود را حفظ کرد و بازدهی ۱۷،۳ درصدی را در روند صعودی ابتدای سال ایجاد کرد.

کمی عقب‌تر در سال۱۴۰۰ اولین بهار بازار سرمایه بعد از سقوط بزرگ سال ۹۹ رقم خورد و کام سهامداران با کوچک‌تر شدن ۱۶،۲ درصدی شاخص کل تلخ شد.

اکو ایران در رابطه با وضعیت کلی بازار بورس نوشت: «بررسی روند حرکت شاخص کل در سال‌های گذشته احتمال صعودی بودن شاخص کل بازار سرمایه در فروردین‌ماه را تقویت میکند و در صورتی که ریسک تازه‌ای متوجه بازار نشود، احتمال صعودی بودن شاخص کل در فروردین‌ماه بیشتر است. اولین مقاومت مهم پیش روی شاخص کل محدوده دو میلیون و ۲۴۵ هزار واحد می‌باشد و پس از آن محدوده ۲ میلیون و ۳۵۰ هزار واحدی پیش روی شاخص کل می‌باشد.»

با این حال ممکن است شرایط به نحو دیگری رخ دهد. با توجه به اتفاقات سال گذشته در بازار بورس و رکود شدید، معامله‌گران ترس زیادی از آینده بازار دارند و با کمترین نوسان از موقعیت خرید به موقعیت فروش تمایل پیدا می‌کنند.  

در بازار دلار و طلا چه می‌گذرد؟  

بازار ارز نیز از روز دوشنبه با روند صعودی فعالیت خود را آغاز کرد. دلار آمریکا روز یکشنبه تا آستانه ۶۲ هزار تومان هم پیش رفت و وز دوشنبه با اندکی کاهش به محدوده ۶۱،۶۰۰ تومان رسید. یورو هم روز دوشنبه ۶۶،۰۵۰ تومان معامله شد. درهم امارات ۱۶،۳۲۰ تومان، لیر ترکیه ۱،۸۹۵ تومان و پوند انگلیس ۷۷،۰۵۰ تومان ارزشگذاری شدند. این اعداد نشان دهنده رشد قیمت‌ها در بازار ارز در ابتدای سال است.  

اما تحلیلگران معتقدند فعلا قیمت‌ها در بازار ارز و طلا قابل اعتماد نیستند. آنها توصیه می‌کنند که دست کم تا نیمه فروردین از خرید ارز خودداری شود تا قیمت‌های واقعی مشخص گردد.  

اکو ایران در این بازه نوشت: «افزایش نقدینگی در دست مردم به خاطر پرداخت عیدی افزایش یافته و تعطیلات نوروز باعث افزایش تقاضا در اولین روز سال جاری شده است. بررسی قیمت دلار در دو سال گذشته هم نشان می‌دهد که دلار هرات با شروع سال جدید غالبا چند روزی را صعودی طی کرده و پس از آن متوقف شده است. دلار تهران در سال گذشته تا دهم فروردین رشد کرده و پس از آن متوقف شده است.»

درباره بازار سکه هم قیمت‌ها رشد داشته است و سکه امامی به ۳۹ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان رسیده است. طلای ۱۸ عیار هم روز دوشنبه ۳ میلیون و ۲۵۶ هزار تومان قیمت خورد. وضعیت بازار ز برای بازار طلا هم صادق است و خریداران باید کمی احتیاط کنند.  

با این حال قیمت طلا در تهران از دو کانال اونس و دلار تأثیر می‌پذیرد، در هفته گذشته فدرال رزرو اعلام کرد که در حال بررسی گزینه‌ها برای کاهش نرخ بهره است. بانک‌های مرکزی جهان نیز در حال تصمیم گیری درباره کاهش نرخ بهره هستند و با توجه به شرایط جهان بانک‌های مرکزی جهان در حال خرید و انباشت طلا هستند. به این ترتیب چشم‌انداز افزایشی اونس جهانی طلا و روند صعودی بازار ارز باعث ایجاد چشم‌انداز بهتری برای طلا و سکه شده است.

tags # بورس ، قیمت دلار ، قیمت سکه و طلا سایر اخبار (تصاویر) چند سال پس از مردن انسان‌ها زمین چه شکلی خواهد بود؟ آیا حیوانات هم از آمیزش جنسی لذت می‌برند؟ اگر ماه به زمین برخورد کند چه می‌شود؟ (عکس) انسان‌های امروز چقدر شبیه نئاندرتال‌‌ها هستند؛ از دماغ بزرگ تا کشیدن سیگار!

دیگر خبرها

  • پیش بینی بورس شنبه ۱۱ فروردین ۱۴۰۳
  • پیش بینی بورس در بهار ۱۴۰۳| بورس سبزپوش می‌شود؟
  • شاخص بورس امروز ۸ فروردین/رشد ۱۱ هزار واحدی
  • رشد ۱۲ هزار واحدی شاخص بورس در آخرین روز معاملاتی هفته
  • بورس امروز ۸ فروردین ۱۴۰۳ + شاخص و نمای بازار
  • این کشورهای جهان بیشترین بدهی عمومی را دارند (+جزئیات)
  • شاخص بورس امروز ۷ فروردین/افت ۴ هزار واحدی
  • توفان بورس و ابهام در بازار ارز / در خرید دلار و سکه احتیاط کنید!
  • سرریز سرمایه حقیقی به بورس؛ پیش بینی بازار سهام
  • بورس امروز ۷ فروردین ۱۴۰۳ + شاخص و نمای بازار