Web Analytics Made Easy - Statcounter

کرمانشاه- همایش ارتباط صنعت با دانشگاه در مرکز آموزش علمیکاربردی هلال احمر کرمانشاه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، عرفان امیری در همایش ارتباط صنعت با دانشگاه که در مرکز آموزش علمی – کاربردی هلال احمر کرمانشاه برگزار شد، توسعه اقتصادی و ملی و دانش محور پایدار را منوط به آموزش نیروی انسانی ماهر دانست و اظهار داشت: رقابت محصولات صنعتی و نوآوری های آن در ارتباط تنگاتنگ با تحقیقات کاربردی دانشگاهی حاصل می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی به بیانات مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: اگر ما بتوانیم این رابطه «صنعت و دانشگاه» را به صورت کامل ایجاد کنیم، دستگاه های صنعتی ما رشد پیدا خواهند کرد و دانشگاه ها نیز جریان خواهند داشت.

پژوهشگر و نویسنده دانشگاهی پاسخگویی به چالش های فراوان توسعه از طریق گسترش و تعمق ارتباط پویا بین مراکز تولید علم با مراکز کاربرد علم، ترویج روح تحقیقات کاربردی در علوم مختلف از طریق حمایت های مالی و معنوی و تدوین قوانین لازم، آشنایی دانشگاهیان با تجارب موجود در عرصه صنعت، تلفیق دانش تئوری با عمل، درآمد زایی برای دانشگاه و محقق  و تأثیر همبستگی دانشگاه و صنعت در کاربردی شدن دانش و فناوری را از مزایای ارتباط صنعت با دانشگاه عنوان کرد.

وی بیان کرد: در ایـران اغلب بنگاه های اقتصادی وابسته به یارانه و کمک های دولتی هستند که این امر باعث شد صنایع تلاشی برای استفاده از تکنولوژی نوین، دیدن رقبا نداشته باشند چرا که هر جا کمبودی بود از منابع نفتی و گازی تأمین می‌کردند.

امیری افزود: دانشگاه های ایران آموزشکده های بزرگی هستند که مدرسان در آن به نقل دانش تولید شده در خارج از کشور در نقش واسطه ها می‌پردازند عنوان می‌شود که ایران از نظر رتبه علمی در منطقه اول و در دنیا در میان ۲۰ کشور اول قرار دارد.

وی عنوان کرد: به دلیل اینکه ارتباط بهینه میان صنعت و دانشگاه وجود ندارد، با اینکه از نظر تکنولوژی علمی در جایگاه خوبی هستیم، ولی نمی توانیم این تکنولوژی را از مجامع دانشگاهی به سمت بنگاه ها و به طور کلی صنعت سوق دهیم.

لزوم تصویب و اجرای سیاست‌های تشویقی برای توسعه و تقویت و سازماندهی تعامل دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی با بخش صنعتی و اجرایی

عضو اسبق شورای فرهنگی واحد علوم و تحقیقات کرمانشاه مهمترین دلایل ضعف ارتباط میان دانشگاه و صنعت در ایران را ناشی از سیاستگذاری های کلان توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی گذشته، نامشخص بودن سیاست های توسعه اقتصادی، نبود یک نظام منسجم و کارا به عنوان رابط بین دانشگاه و صنعت، نبود هماهنگی بین وزارتخانه های صنعتی و آموزش عالی موانع ناشی از ضعف صنعت دانست.

امیری همچنین نبود اطمینان صنعت به دانشگاه، نبود فرهنگ مشاوره صنعتی، توجه ناکافی به آموزش در بخش صنعت را از دیگر ضعف‌ها دانست و گفت: پیشنهاد می‌شود، اجازه بدهیم دانشگاه یک نهاد عمومی باشد که در هیئت امنای آن، نمایندگانی از صنعت، اعضای هیأت علمی دانشگاه، نمایندگان خانواده ها، دانشجویان، دولت و بویژه اصناف مختلف حضور داشته باشند، بخصوص اصناف و صنعت چون آنها می توانند از نظر مالی به دانشگاه کمک کنند و به این صورت ارتباط صنعت و دانشگاه هم به شکلی عقلایی برقرارمی شود.

وی تصویب و اجرای سیاست‌های تشویقی برای توسعه، تقویت و سازماندهی تعامل دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی با بخش صنعتی و اجرایی کشور، استفاده از نظرات اندیشمندان و نخبگان برای تخصصی شدن تصمیم‌گیری‌های مربوط به حوزة علم، تغییر در نظام تخصیص بودجۀ پژوهشی به دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی بر مبنای قابلیت و کیفیت فعالیت‌های پژوهشی، توسعۀ زیرساخت‌های لازم برای تجاری سازی یافته‌های پژوهشی دانشگاه‌ها با ایجاد و توسعۀ شرکت‌های توسعۀ فناوری، شهرک‌ها و پارک‌های فناوری و مراکز رشد را ضروری دانست.

امیری برقراری نظام شایسته سالاری با رویکرد جذب افراد نخبه برای تصدی مشاغل مدیریتی سازمان‌ها و نهادهای علمی کشور، تصویب و اجرای قانون مالکیت معنوی به منظور شفاف شدن مالکیت نتایج پژوهش‌های دانشگاهی و صنعتی، تصویب قوانین در جهت استفاده از اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها به عنوان مشاوران واحدهای صنعتی و دستگاه‌های اجرایی را مورد تاکید قرار داد.

استاد دانشگاه گفت: همگرایی و یکپارچگی سیاست‌های علم و فناوری و راهبردهای توسعه و سیاست‌های اقتصاد کلان، تغییر ملاک‌های ارزیابی اعضای هیأت علمی از ارائۀ مقاله صرف، یا حضور در همایش‌ها به حضور در صنعت و کار کردن روی موضوعاتی که برای پیشبرد فناوری در صنایع لازم است باید مورد توجه قرار بگیرد.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۹۴۱۲۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صنعت نساجی استان زنجان جزو صنایع برتر کشور است

مجید گلشنی منفرد شامگاه دیشب در جریان بازدید مدیرکل دفتر صنایع پوشاک و نساجی وزارت صنعت، معدن و تجارت و نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی از چند واحد نساجی و پوشاک استان زنجان گفت: تلاش ما توسعه کل حلقه های ارزش تولید در استان است و جهت گیری جذب سرمایه گذاری ها نیز با این رویکرد انجام می شود.

وی ادامه داد: بیشتر طرح های عمده صنعتی در این زمینه تا پایان امسال به مرحله بهره‌برداری می رسد.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان زنجان گفت: بازدیدهای امروز در جهت تسهیل گری در راستای به ثمر رسیدن طرح های توسعه واحدهای بزرگ نساجی و پوشاک است و امیدواریم در آینده نزدیک با گشایش های صورت گرفته، شاهد گسترش فعالیت صنعت نساجی در استان باشیم.

وی با بیان اینکه حدود ۹۰ واحد در زمینه صنعت نساجی در استان زنجان فعال است، افزود: حدود هشت هزار نفر در واحدهای نساجی استان مشغول کار هستند.

«محسن گرجی» مدیرکل دفتر صنایع پوشاک و نساجی وزارت صنعت، معدن و تجارت و «علی جدی» نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در جریان سفر یک روزه خود به استان زنجان از واحدهای «گروه صنعتی پر»، شرکت نیک ریس و شرکت سرجین بافت بازدید کردند.

«گروه صنعتی پر» در شهرستان ابهر به عنوان نخستین واحد تولید پارچه جین در کشور در حال فعالیت است و هم اکنون سه هزار نفر در آن مشغول به کار هستند که پیش بینی می شود با تکمیل طرح های توسعه ای این واحد این تعداد به چهار و ۵۰۰ نفر افزایش یابد.

باشگاه خبرنگاران جوان زنجان زنجان

دیگر خبرها

  • تلفیق صنعت و دانشگاه توسعه جامعه را رقم می زند
  • همایش استانی روز فیزیک در دانشگاه صنعتی اصفهان
  • حمایت وزارت علوم از توسعه مراکز تخصصی هوش مصنوعی + فیلم
  • همایش استانی روز فیزیک در دانشگاه صنعتی اصفهان + فیلم
  • لزوم استفاده از ظرفیت‌های دانشگاه آزاد برای پویایی و شکوفایی کشور
  • معاون وزیر علوم: افزایش تقلب در کنکور ناشی از توسعه فناوری است
  • صنعت نساجی استان زنجان جزو صنایع برتر کشور است
  • اعتبار دانشگاه صنعتی شاهرود ۲۷ درصد بیشتر شد
  • آیت الله نوری همدانی: مراکز علمی قم، نجف و الازهر با هم ارتباط عمیق داشته باشند
  • حضرت آیت الله نوری همدانی: امروز لازم است مراکز علمی قم و نجف و الازهر با هم ارتباط عمیق داشته باشند