Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - آتن - ايرنا- سفر و ديدار رجب طيب اردوغان رئيس جمهوري ترکيه با مقام هاي يوناني سبب آشکار شدن بيشتراختلافات ديرينه دو طرف شد و بر خلاف روش معمول درمقابل دوربين هاي خبرنگاران مسائل و اختلاف ها خود را مطرح و هريک با تندي به ديگري جواب مي داد.

به گزارش بامداد جمعه ايرنا ، `پروکوپيس پولوپلس` هنگام ورود رئيس جمهوري ترکيه به کاخ رياست جمهوري يونان به گفت وگوي روز سه شنبه اردوغان مبني بر ضرورت بازنگري و تغيير توافقنامه ` لوزان` اشاره کرد و گفت: توافقنامه لوزان يک قرار داد بين الملي بوده که همه مسائل بين دو کشور را کاملا مشخص و قابل بحث و تغيير نخواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي افزود: توافقنامه لوزان سند محکم و غير قابل تغيير است و تحت هيچ شرايطي اجازه ورود به اينگونه بحثي را نخواهيم داد.
اردوغان در پاسخ رئيس جمهوري يونان گفت: ازامضاي اين توافقنامه 94 سال مي گذرد و از آن زمان تاکنون مسائل مختلفي بوجود آمده و اين قرار داد بايد بازنگري شود تا بتواند به نياز امروز دو کشور جوابگو باشد.
رئيس جمهوري ترکيه افزود: اين توافقنامه منحصر به ترکيه و يونان نيست و 11 کشور در امضاي اين توافقنامه سهيم هستند و اين توافقنامه حتي در زمان کنوني در يونان اجرا نمي شود.
وي ادامه داد: به طور مثال مفتي شمال يونان براساس همين توافقنامه بايد توسط مسلمانان انتخاب شود درحاليکه دولت آتن مفتي را تعيين مي کند و اين حق را ار مسلمانان شمال اين کشور سلب کرده است، اما شوراي کشيشان در استانبول اقدام به انتخاب پاتري يارک مورد نظر خود مي کنند.دولت آنکارا چشم داشتي به هيچ کشوري ندارد ، اين توافقنامه ديگر دورانش بسر آمده و بايد با تفاهم براي بازنگري و تغيير آن در جهت منافع دو کشور اقدام کرد.
بر اساس اين گزارش ، ديدار رئيس جمهوري ترکيه با` الکسيس چيپراس` نخست وزير يونان نيز با رد و بدل اتهام ها به يکديگر آغاز شد.
نخست وزير يونان در اين ديدار به نقض حريم هوايي يونان توسط جنگنده هاي ترکيه اشاره کرد و گفت : ما خواستار حسن همجواري و توسعه روابط هستيم اما بايد به نقض مکرر حريم هوايي يونان خاتمه داده شود و از دست زدن به تنش آفريني نيز خود داري گردد.
نخست وزير يونان افزود: اقليت مسلمان يوناني شهروندان يونان هستند و دولت آتن براي شهروندان خود تصميم مي گيرد و به هيچ کشوري اجازه دخالت در امور داخلي خود را نخواهد داد.
وي در مورد مساله قبرس نير گفت: يونان از حل مساله قبرس براساس تصميم هاي شوراي امنيت سازمان ملل متحد حمايت مي کند ولي ترکيه مانع پيشرفت اين مذاکرات مي شود.
چيپراس همچنين افزود: توافقنامه لوزان سنگ زير بناي روابط دو کشور است و تحت هيچ شرايطي اجازه بازنگري و تغيير در آن را نخواهيم داد و معتقديم که توافق هاي بين المللي بايد مورد احترام قرار گيرند.
اردوغان نيز گفت: توافقنامه لوزان اجرا نمي شود و شما حقوق مسلمانان حتي براساس همين توافقنامه را رعايت نمي کنيد و حقوق انتخاب مفتي را از مسلمانان سلب کرده ايد، بنابراين اين توافقنامه ديگر کهنه شده و نيازمند بازنگري است.
رئيس جمهوري ترکيه در مورد قبرس هم گفت: يونان و ترکيه مام وطن دو جامعه ترک و يوناني اين کشور هستند و براساس توافق هاي به عمل آمده کشورهاي ضامن برروند امنيت و آرامش بايد نظارت و حضور داشته باشند و تحت هيچ شرايطي نمي توان با درخواست يونان مبني بر خروج نيروهاي تامين کننده امنيت ما به عنوان يکي از ضامن ها ، از اين کشور خارج موافقت کرد.هميشه در نقطه پاياني مذاکرات حل مساله قبرس،مساله جديدي مطرح مي شود که نمي گذارد اين مذاکرات براي حل مساله قبرس به نتيجه برسند.
اروغان افزود: آزادي مذهبي در ترکيه کاملا رعايت مي شود و حتي دولت در بعضي مواقع از پيشبرد کارهاي اسقف گري در استانبول نيز حمايت مي کند.
بر اساس اين گزارش ، گفت وگوي روز سه شنبه اردوغان با خبرنگار شبکه تلويزيون خصوصي ` اسکاي ` يونان و تاکيد وي مبني بر ضرورت تغيير توافقنامه لوزان که در سال 1923 به امضا رسيده سبب شد که اين سفر و ديدارهاي مقام هاي دو کشور تحت تاثير قرار گيرد.
قرار است فردا رئيس جمهوري ترکيه به شمال يونان سفر و در جمع مسلمانان اين منطقه حضور يابد.
براساس گزارش رسانه هاي خبري، دولت يونان بيش از 3 هزار نيروي امنيتي و پليس براي تامين امنيت در جريان سفر رئيس جمهوري ترکيه را بکار گرفته و از سه شنبه شب تمامي تجمع ها و تظاهرات در شهر آتن ممنوع اعلام و خيابان هاي مرکزي پايتخت بطور کلي بروي وسايل نقليه بسته شده بود.
شبد**اروپام**462**1010
انتشار:حسن معظمي
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۹۴۲۵۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاخ سفید: برنامه‌ای برای سفر اردوغان به آمریکا وجود ندارد

سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید در نشست خبری گفت که هنوز برنامه‌ای برای سفر رئیس‌جمهور ترکیه به واشنگتن وجود ندارد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید گزارش‌ رسانه‌های ترکیه درباره احتمال سفر رئیس‌جمهور «رجب طیب اردوغان» به واشنگتن و دیدار با «جو بایدن»، رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا را تکذیب کرد.

کربی در نشست خبری روز پنجشنبه در پاسخ به سوال یک خبرنگار که درباره احتمال سفر اردوغان به واشنگتن طی دو هفته آینده وجود دارد در حالی که او به تازگی با میزبان یکی از سران حماس بود گفت: «هیچ چیز در برنامه در خصوص سفر رئیس‌جمهور اردوغان وجود ندارد. بنابراین، نظری درباره این مسئله ندارم.»

پیش از این برخی منابع رسانه‌ای از جمله رسانه‌های ترکیه گزارش داده بودند اردوغان روز 9 ماه می برای دیدار با جو بایدن به واشنگتن سفر خواهد کرد. پیش از این روسای جمهور دو کشور در حاشیه نشست‌های بین‌المللی با یکدیگر دیدار کرده بودند اما دو طرف در کاخ سفید دیداری با یکدیگر نکرده‌اند.

روزنامه حریت ترکیه هم امروز جمعه (7 اردیبهشت) گزارش داده که پس از سفر «اسماعیل هنیه»، رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت فلسطین، حماس به ترکیه، برخی از لابی‌های مرتبط با اسرائیل در تلاش بوده‌اند سفر رجب طیب اردوغان به واشنگتن را لغو کنند.

وزارت امور خارجه آمریکا در ماه ژانویه فروش 40 فروند جنگنده اف‌16 به ترکیه و نوسازی جنگنده‌های موجود اف‌16 آن کشور را تأیید کرده بود.  تأیید این مجوز پس از آن صورت گرفت که آنکارا برای عضویت سوئد در ائتلاف ناتو چراغ سبز نشان داد.

اردوغان: دیگر تجارت گسترده گذشته با اسرائیل را نداریماردوغان: عراق درباره آب مطالباتی از ترکیه داردکدهای سفر اردوغان به عراقرئیس‌جمهور عراق به اردوغان: تعرض به شهرهای عراق را نمی‌پذیریم

 

انتهای پیام/

 

دیگر خبرها

  • اجلاس بین المجالس قدس در استانبول ترکیه
  • چرا بایدن حاضر نشد با اردوغان دیدار کند؟
  • سفر اردوغان به آمریکا به تعویق افتاد
  • لغو دیدار اردوغان و بایدن
  • اردوغان: رادار ناتو در ترکیه موشک‌های ایران به‌سوی اسرائیل را رهگیری نکرد
  • رادار ناتو در ترکیه موشک‌های ایران به‌سوی اسرائیل را رهگیری نکرد
  • دیدار بایدن و اردوغان به تعویق افتاد
  • اردوغان : نتانیاهو قصاب غزه است
  • کاخ سفید: برنامه‌ای برای سفر اردوغان به آمریکا وجود ندارد
  • رئیس‌جمهور مصر به ترکیه سفر می‌کند