Web Analytics Made Easy - Statcounter

کارشناس طب سنتی با بیان اینکه از نگاه حکما پیرامون ما از یکی از این چهار عنصر و یا ترکیبی از این چهار عنصر تشکیل شده اند،گفت: این عناصر با ترکیبات خاصی در بدن انسان ها هم یافت می شوند؛ برآیند اثر عناصر اربعه در بدن انسان را مزاج می گویند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از شهرضانیوز؛  حجت الاسلام سیدعلی حجازی در گفت و گویی در رابطه با مزاج شناسی و کیفیت مزاج، اظهار کرد: حکما در تعریف مزاج یک بحث ریشه ای مطرح کرده و معتقد هستند که اساسا دنیا از چهار رکن آتش، هوا، آب و خاک تشکیل شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کارشناس طب سنتی با بیان ایکه دنیای ماده از این چهار عنصر تشکیل شده است، خاطرنشان کرد: حکما معتقد هستند که این چهار عنصر از چهار کیفیت یعنی خشکی، تری، گرمی و سردی تشکیل شده اند.
وی با بیان اینکه ترکیب این چهار کیفیت، آن چهار عنصر را به وجود می آورند، خاطرنشان کرد: گرمی و خشکی، تولیدکننده آتش عنصری، گرمی و تری تولیدکننده هوای عنصری؛ سردی و تری تولیدکننده آب عنصری و سردی و خشکی تولیدکننده خاک عنصری هستند.

کل دنیا از عناصر اربعه تشکیل شده است

حجازی با بیان اینکه از نگاه حکما پیرامون ما از یکی از این چهار عنصر و یا ترکیبی از این چهار عنصر تشکیل شده اند، تصریح کرد: این عناصر با ترکیبات خاصی در بدن انسان ها هم یافت می شوند؛ برآیند اثر عناصر اربعه در بدن انسان را مزاج می گویند.

نحوه ترکیب عناصر اربعه، تاثیرات متفاوتی دارد
وی با بیان اینکه هر نحوه ترکیبی از این عناصر آثاری دارد، خاطرنشان کرد: این آثار  هم در بدن و جسم انسان و هم در روحیات انسان خود را نشان می دهد.

حجازی عنوان کرد: به عبارت ساده تر، چگونگی ترکیب عناصر در بدن مزاج را تشکیل می دهد و این مزاج آثاری در بر دارد که هم در بدن و هم در خصوصیات و ویژگی های اخلاقی نمایان می شود.

ترکیب عناصر اربعه در فرد به صورت فطری تعیین شده است
کارشناس طب سنتی با بیان اینکه این عناصر با توجه به فطرت و جبل فرد تعیین شده است و به صورت مادرزادی با اوست، اظهار کرد: در صورتی که نسبت این عناصر تغییر کند، این تغییر نسبت، سبب ایجاد بیماری در فرد می شود.

هر عضو در بدن مزاج خاص خود را دارد

وی سپس افزود :خود این عناصر علاوه بر تشکیل مزاج بدن، در ساخت اعضای بدن نیز دخالت مستقیم دارند به این نحو که ترکیب عناصر موجب تولید اخلاط شده (صفرا ، دم ، بلغم ، سودا) و اخلاط موجب ساخته شدن اعضا می شوند، لذا هر عضوی باز خودش مزاج مخصوص به خود را دارد و به همین دلیل، علت دیگر بیماری افراد، اختلال در مزاج عضو به خصوصه هست .

حجازی با بیان اینکه ترکیب این عناصر چهار مزاج کلی در انسان به وجود می آورد، خاطرنشان کرد: برای مثال در فردی که دارای مزاج صفرا است، چهار عنصر آتش، هوا، آب و خاک وجود دارند اما حکومت بر این بدن با آتش است و بیشترین درصد این بدن را بر اساس عناصر اربعه، آتش تشکیل داده است.

کارشناس طب سنتی در این رابطه ادامه داد: چون نسبت گرمی و خشکی در این فرد بیشتر است، و این نسبت در بدن نمادش صفراست، لذا فرد را صفرا مزاج و یا آتش مزاج می نامیم به همین علت، بیشترین خصوصیات جسمی و روحی بدن او شبیه آتش است.
وی در پاسخ به خبرنگار ما در رابطه با چرایی توجه تمدن های مختلف در گوشه و کنار دنیا به این عناصر و وجود اشتراکات بین آن ها در این زمینه، خاطرنشان کرد: ما مسلمانان چون معتقد هستیم که انبیا در سرتاسر دنیا وجود داشته اند، بنابراین یک تحلیل در این زمینه داریم و در رابطه با تحلیل غیردینی هم توضیحی در این رابطه وجود دارد.

هرکجا انسانی وجود داشته است، آموزه های انبیا به آن جا رسیده است

حجازی افزود: براساس تفکر اسلامی هرکجا انسانی وجود داشته است، قول انبیا به آن ها رسیده است، بر این اساس میتوان احتمال قوی داد این معرفت واحد نسبت به عناصر توسط انبیاء در جهت حفظ سلامت افراد نشر داده شده است.

تمام آموزش های اولیه بشر توسط انبیاء صورت گرفته است

وی با بیان اینکه این عقیده در تمام آموزه های اولیه بشر توسط انبیاء مطرح است عنوان کرد:طبق این عقیده پایه گذاری اولیه انواع زبان، لباس، خانه، کشاورزی و بسیاری نیازهای دیگر توسط انبیا بوده است اگر چه فروعات توسط مردم به وجود می آمد و پیشرفت نامیده می شد، لذا امام صادق (علیه السلام) می فرماید: «بر ماست که اصول مسائل را برای شما بیان کنیم و فرع سازی با شما است».

تجربه و آزمون و خطا عناصر اربعه را اثبات می کند

وی خاطرنشان کرد: براساس تحلیل دیگر اگر پایه گذار این مبانی را انبیا ندانیم، خود تجربه، آزمون و خطا و آزمایش نیز این گزینه را به همه ما اثبات می کند.

حجازی تجزیه بدن پس از مرگ را یکی از بارزترین مثال ها برای اثبات تجربی این عناصر اربعه دانست و عنوان کرد: پس از مرگ، تجزیه بدنی که از آب و خاک و اتش و هوای طبیعی تشکیل شده مقابل دیدگان همه اتفاق می افتاد، این پدیده سوالاتی در ذهن بشر ایجاد می کرد از جمله این که این اجزاء در چه نقطه ای دیگر تجزیه نمی پذیرند از این درگاه سرانجام در یک نظر متعالی به آب عنصری، هوا ، آتش و خاک عنصری پی بردند که خوب است بدانیم این ها با آب، خاک، هوا و آتش طبیعی تفاوت دارند؛ یکی عنصر و دیگری ماده است.

بررسی مزاج روح مختص به طب اسلامی است

کارشناس طب سنتی در پاسخ به سوال خبرنگار ما در رابطه با چگونگی مزاج  روح به عنوان یک حقیقت ملکوتی، گفت: ما با استفاده از عناصر اربعه، اساسا در رابطه با مزاج بدن بحث می کنیم، بحث مزاج روح مطلبی نیست که در طب ستی به آن پرداخته شده باشد و مختص به طب اسلامی است.
حجازی تاکید کرد: مباحث و روایاتی نیز در این زمینه وارد شده است که برای مثال مزاج کفار را از آتش می دانند؛ آتشی که در مزاج روح کفار وجود دارد، از جهنم است و مزاج روح مومنان از نور است که این نور از بهشت است.

مزاج روح بهشتی و جهنمی است
کارشناس طب سنتی ادامه داد: بر همین اساس مزاج روح را می توان بهشتی و جهنمی دانست و این را بررسی کرد که چگونه مزاج روح بهشتی می شود و چگونه جهنمی؛ بحث مزاج در روح مثل عناصر در جسم نیست که بتوان آن را خشک یا تر، سرد و یا گرم دانست.

تفاوت بحث مزاج روح با مزاج جسم
وی تصریح کرد: بحث مزاج روح با مزاج جسم اساسا متفاوت است؛ در روایات ما برخی مواقع چهار روح و برخی مواقع 9 روح مشخص شده است و بحث مزاج روح بسته به نوع  روح متفاوت خواهدبود.

حجازی تصریح کرد: بحث روح بخاری که برایند گردش خون در بدن است را طب سنتی نیز مورد توجه قرار داده است و لذا وقتی ما مزاج جسم را بررسی می کنیم، در مورد مزاج روح هم صحبت می کنیم، اما وقتی در طب اسلامی از مزاج روح صحبت می شود، در مورد ارواحی صحبت می کنیم که جزو مجردات بوده و باید در رابطه با آن در فصل دیگری صحبت کرد.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۹۴۴۱۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روایت رئیس صدا و سیما از دو بار تفقد و تحسین رهبر انقلاب

رئیس صدا و سیما در مراسم تجلیل از برنامه‌سازان رمضان و نوروز به این نکته اشاره کرد: رسانه ملی در مدتی کوتاه دو مرتبه مورد تفقد و تحسین رهبری معظم انقلاب قرار گرفت. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، پیمان جبلی رئیس صدا و سیما در آیین تجلیل از برنامه‌سازان نوروز و ماه مبارک رمضان که در مرکز همایش‌های بین‌المللی صداوسیما برگزار شد، رضایت و استقبال گسترده مردم عزیز از برنامه‌های رمضانی و نوروزی صدا و سیما و تقدیر رهبر آن معظم انقلاب را مایه افتخار رسانه ملی توصیف کرد.

جبلی با اشاره به اینکه رسانه ملی در مدتی کوتاه دو مرتبه مورد تفقد و تحسین رهبری قرار گرفت، گفت: رسانه ملی دو رویداد را با سربلندی رقم زد، نخست اقدام بی سابقه در راه‌اندازی 200 کانال انتخاباتی و دوم ویژه‌برنامه‌های ایام نوروز و رمضان که تلاش کردیم در تراز رسانه محبوب مردم، ایفای نقش کنیم و درنتیجه آن‌، رسانه ملی هم مورد توجه مردم و هم مورد عنایت رهبر معظم انقلاب قرار گرفت.

وی افزود: بررسی میزان مخاطبان ما در دو مناسبت ویژه امسال امیدبخش بود و به‌مثابه تلنگری برای مدیران،  برنامه‌سازان، هنرمندان و حتی منتقدان است که جایگاه، نقش و موقعیت منحصربه‌فرد صداوسیما را جدّی‌تر بگیرند. اینکه تک‌قسمت‌هایی از برخی برنامه‌های ما می‌توانند ده‌ها میلیون بار در فضای مجازی دیده شوند، گواهی برهمین گفته است.

جبلی همچنین گفت: باید چهره‌ها، ستاره‌ها و عناصر درخشان رسانه‌ملی را قدر دانست. جایگاه هنرمندان برای تبیین مسئولیت‌های اجتماعی و نقش هدایتگری آن‌ها برجسته است.

66 درصد مردم ایران همراه با تلویزیون و «نون‌خ» صدرنشین

رئیس رسانه ملی از مشارکت نهادها و مؤسساتی چون سازمان تبلیغات اسلامی،  شهرداری و ... در ساخت برنامه‌ها به‌ویژه در این ایام قدردانی کرد و با اشاره به ویژگی‌های متفاوت برنامه‌سازی برای عید نوروز که با ایام ماه مبارک رمضان مقارن شده بود، اظهار کرد: با افتخار و با عزم و جدیت برنامه‌سازان و همکاران، میزان مخاطبان ما نسبت به سال گذشته 16 درصد افزایش یافته بود. البته که رقابت سنگین در این زیست‌بوم، تغییر مصرف رسانه‌ای و ذائقه‌های مختلف، کار را سخت‌تر کرده است و تولید برنامه‌های کیفی باید در بالاترین سطح اتفاق بیفتد تا مخاطب ماندگار باشد.

جبلی تأکید کرد: که بر تحول در رسانه ملی پافشاری می‌کنیم، نه یک قدم کوتاه آمدیم و نه یک قدم کوتاه خواهیم آمد. سندتحول، میثاق‌نامه دوره مدیریتی جدید است و با قاطعیت دنبال خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه پرچم تحول ما دو رنگ دارد؛  «هویت» و  «عدالت»، عنوان کرد: سبک زندگی ایرانی اسلامی، فرهنگ و ادبیات و شعر، باورها و اعتقادات عمیق و راسخ دینی، اقوام متنوع ایرانی، پاره فرهنگها و آداب و رسوم شیرین مناطق مختلف کشورمان، لهجه‌ها و سنتها، باور به قرآن و ائمه(ع)، احساس تعلق امتی و تاثیر گذاری جهانی، انقلاب اسلامی و شهدا و هنر انقلاب و... عناصر هویتی ما هستند و از همین رهگذر، مصمم بودیم در برنامه‌های مختلف  به‌خوبی به این عناصر توجه کنیم.

رئیس رسانه ملی اضافه کرد: پرداختن تام‌وتمام به عناصر هویت ایرانی سرلوحه اقدامات ما در حوزه هویت محوری است و به‌عنوان نمونه، اگر به شعر می‌پردازیم برای آن است که از هویت قومی و ملی‌مان غفلت نکنیم. همچنین بر خودمان فرض می‌دانیم که اگر به گوشه‌ای از خاک ایران توجه می‌کنیم، از گوشه دیگر غافل نشویم. همچنین توجه به قرآن و عترت و معارف اسلامی جزئی مهم از هویت ایرانیان است که در برنامه‌های موفق قرآنی و آئینی به آن توجه شد.  

جبلی با اشاره به اینکه افتخار ما این است که رسانه ملی در این دوره با برنامه‌های قرآنی و اعتقادی موفق و فاخر شناخته می‌شود  گفت: قرآن حجت را بر ما تمام کرد چرا که با برنامه‌ریزی مناسب و توجه همزمان به محتوا و رویکرد و سازوکار رسانه ملی موفق شد برنامه‌ای قرآنی را در شمار پرمخاطب ترین و محبوب‌ترین برنامه‌ها قرار دهد.

رئیس رسانه ملی همچنین با اشاره به بازدیدهای چند صد میلیونی محتواهای تولیدی رسانه ملی در فضای مجازی گفت: این که گمان کنیم عصر تلویزیون به سر آمده است درست نیست و اگر ما پرچم هویت و عدالت را برافراشته نگه داریم و همزمان به محتوا و قالب جذاب توجه کنیم، می‌توانیم جلوتر از همه رقبای دیگر بایستیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • رئیس رسانه ملی: عصر تلویزیون به سر نیامده است/ یک قدم کوتاه نمی‌آییم
  • توجه به هویت ملی رمز موفقیت صداوسیما
  • روایت رئیس صدا و سیما از دو بار تفقد و تحسین رهبر انقلاب
  • توجه به هویت ملی، رمز موفقیت صداوسیما
  • لو رفتن ورود عناصر موساد به جنوب یمن
  • عملیات نیروهای فلسطینی در کرانه باختری و غزه علیه اشغالگران
  • صهیونیست‌ها خانه‌های اسرای فلسطینی را در کرانه باختری منفجر کردند
  • کشف برخی از اسرار درخشان‌ترین انفجار کیهانی
  • راز عجیب و غریب ‌چگونه تشکیل شدن ماه فاش شد
  • تیراندازی وحشیانه صهیونیست‌ها به سمت آوارگان فلسطینی