مشکلات زیرساختی مانع شکوفایی هنرهای نمایشی در تبریز خندیدن در تئاتر شهر ممنوع بود!
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۹۵۱۹۸۸
به گزارش خبرآنلاین، محمود اخی در نشست خبری نمایش «ملاقات بانوی سالخورده» اظهار داشت: در جوانی بوکس کار می کردم و دانشجوی روانشناسی دانشگاه تهران بودم اما به واسطه آشنایی با مهدی فخیم زاده در آموزشگاه آزاد استاد سمندریان آموزش دیدم.
وی ادامه داد: بعد از این دوره در یک جشن دانشجویی در حضور خانم پری صابری پانتومیمی اجرا کردم که مورد پسند ایشان واقع شده و چند ماه بعد مرا برای بازی در یکی از نقشهای نمایش آنتیگونه دعوت کردند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
اخی افزود: پس از آن نیز تمرینات نمایش کرگدن حضور داشتم اما به دلیل طولانی شدن کار و مصادف بودن با دوره سربازی من، از ادامه کار و اجرا محروم شدم، اجرای نمایش کرگدن برای من تبدیل به آرزویی شد که در نهایت سال ۶۹ ضمن بازی در نمایش لیلی و مجنون به کارگردانی مرحوم صادقی همزمان نمایش کرگدن را کار کردم، اما ناچار به دلیل جشنواره تئاتر آن کار نیمه تمام ماند و کرگدن بعدها اجرا شد .
وی با بیان اینکه من بیشتر خودم را بازیگر می دانم تا کارگردان، گفت: در سال ۸۴ به آرزوی خودم برای بازی در نمایش «در انتظار گودو» رسیدم، سپس نمایشهای «شب روی سنگفرش خیس»، «محاکمه تیموشنکو» و در نهایت نمایش «پنجری» را بعد از مدتها ازلت به کارگردانی نازیلا ایران زاد بنام بازی کردم.
وی در رابطه با اجرای نمایش «ملاقات بانوی ساخورده» گفت: مدتی بعد به پیشنهاد خانم ایران زاد ملاقات بانوی سالخورده را آغاز کردم، این نمایش کار سنگینی بود که بالغ بر ۴۳ بازیگر داشت، این تعداد را ۲۴ نفر رساندیم و در کنار پیشکسوتان تئاتر تبریز از هنرمندان جوان و با استعدادی همچون علی عباسپور بهره گرفتیم که تنها ۳ تجربه بازیگری داشته اما یکی از چهره های درخشان آینده تئاتر کشور خواهد بود.
کارگردان نمایش «ملاقات بانوی سالخورده» خاطرنشان کرد: در طی این کار متوجه شدم دید دورنمات به انسان، جامعه بسیار وسیع است، از دیدگاه وی هر کسی که به دنیا آمده با تراژدی مختص خود زندگی می کند، دورنمات در این نمایشنامه موقعیتی برای تماشاگر بیان می کند که به حقیقتی دیگر از زندگی و ذات بشری پی می برند و یادآور می شود که باید به هر نوعی با حقایق زندگی کنار بیاییم.
وی با اشاره به اینکه استاد سمندریان بیشتر به جنبه قدرت و سلطه گری آثار دورنمات توجه کرده و به مرور در ارتباط با این هنرمند بزرگ و آشنایی بیشتر از نزدیک با افکار وی می گوید «قدرت فقر بیش از این است».
این هنرمند پیشکسوت تبریزی با تاکید بر اینکه فقر و گرسنگی در دنیا انسانیت را از بشر می گیرد، خاطرنشان کرد: گرسنگی آدمی را روی زمین پهن می کند اما نه برای استراحت، بدان سان که هرگز برنخیزد، وقتی مرگ در را می کوبد گرسنگی آن را باز می کند.
محمود اخی یادآور شد: به تجربه در زندگی می بینیم گاهی انسانهایی که شعار انسانیت و... می دهند در شرایط سخت به مرور مثل همه رفتار می کند، تماشاگر در این نمایش با دیدن موقعیت شخصیتها به فکر فرو می رود که شاید من هم در این موقعیت چنین رفتاری می داشتم.
کارگردان نمایش «ملاقات بانوی سالخورده» تصریح کرد: من در این نمایش گزینه دیگری از عشق می بینم، می خواهم بگویم عدالت در جامعه وجود دارد اما عشق جایگاه وسیعتری دارد، عدالت باید در جامعه اجرا شود ولی عدالت و غرور، عشق را از بین نمیبرد.
این هنرمند پیشکسوت تبریزی گفت: تماشاگر با نگاه صحیح به این کار درخواهد یافت که فقر یکی از عوامل نابودی وجدان انسانی است و باید مراقب باشیم که فقر باعث نشود وجدانمان را فراموش کنیم، انسان بسته به موقعیت حرکاتی انجام می دهد که در موقعیت های عادی انجام نمی دهد و با تغییر شرایط حاکم بر زندگی رفتار خویش را عوض می کند.
محمود اخی تصریح کرد: من دانشکده هنرهای دراماتیک نگذرانده ام، تنها کلاسهای استاد سمندریان را گذرانده ام، بسیاری از هنرمندان هم دوره من تجربی کار کرده ایم و خوشحالم امروز با جوانانی کار میکنم که همچون خانم ایرانزاد به صورت علمی و از طریق دانشگاه به هنر تئاتر ورود کردند و امروز وضعیت فضای هنرهای تئاتر تبریز به قدری پیشرفت کرده که یک هنرمند جوان تبریز جرات می کند نمایشی مثل کلفت ها را به روی صحنه برده و در این کار هم بسیار موفق باشد.
وی تنها مشکل بزرگ تئاتر تبریز را امکانات زیرساختی و محدودیت سالنها دانست و افزود: متاسفانه سالنهای اجرای تئاتر بسیار کم است، این امر بدشانسی هنر تئاتر تبریز بوده و از سوی دیگر واگذاری سالنهای ما به بخش خصوصی دست هنرمندان را بسته است.
محمود اخی ادامه داد: در سالهای ۴۰ تئاتر تبریز رونق خوبی داشته ولی از اواخر دهه ۵۰ تا ۶۰ با افت بالایی در این عرصه روبرو بودیم بطوریکه سال ۶۶ در نخستین اجرای کمدی بعد از انقلاب دو نفر تفنگ به دست مقابل صحنه می ایستادند تا در اجرای نمایش تماشاگران را از خندیدن منع کنند!
نازیلا ایران زاد بنام، بازیگر نمایش «ملاقات بانوی سالخورده» نیز در این نشست خبری ضمن تقدیر از مدیر روابط عمومی تئاتر شهر تبریز، گفت: صادقانه می گویم که ایشان به تئاتر شهر تبریز لطف کرده و عنوان روابط عمومی را به شکل عملی معنا بخشیده اند، از تک تک خبرنگاران و اهالی رسانه نیز تشکر می کنم که در کنار تئاتر هستید و حمایت می کنید، امیدوارم این راه دوام یابد.
وی تصریح کرد: در نگاه به تم این نمایشنامه، در می یابیم برخی دردها و دغدغه ها جهانشمول است، جزو تم های اصلی است که ابتدای خلقت بشر و از کشورهای توسعه یافته تا جهان سوم دغدغه مردم بوده است.
ایران زاد بنام یادآور شد: امروز ما در دنیایی سرشار از بی عدالتی، جنگ و کشتار و... به سر می بریم که بشر و انسانیت مفهوم خود را از دست داده و همه ما، تک تک انسانها در این بی وجدانی و کشتار تاثیرگذار بوده ایم.
وی با اشاره به اینکه تراژدی و کمدی دو ژانر اصلی نمایش است که از زمان ارسطو جدا شده، ادامه داد: اما امروز ما در دورانی زندگی می کنیم که حوصله دیدن و درک تراژدی را نداریم امروز به قدری تراژدی تند و بزرگ شده که کمدی به نظر می آید.
این بازیگر و کارگردان صاحب نام تبریزی با بیان اینکه در دید عدالت دورنمات می بینیم که با وی عدالت شوخی کرده است، گفت: این نمایش به قدری از بی عدالتی اشباع شده که از آستانه درد گذر کرده و به نوعی با تراژدی اشباع شده روبرو هستیم که احساس می کنیم کمدی است.
وی با بیان اینکه وظیفهی تئاتر ساده کردن مسائل پیچیده است، گفت: در نمایش ملاقات بانوی سالخورده موضوعات پیچیده با واژهها و مثالهای بسیار ساده توضیح داده شده است.
نازیلا ایران زاد بنام، خاطرنشان کرد: تک تک ما تلاش کردیم این تم و این موضوع را به درستی به تماشاگر منتقل کنیم و امیدوارم در صحنه نمایش به خوبی موفق به ارتباط با مخاطب شده و رضایت تماشاگران را جلب کنیم.
دارا علی آبادی، بازیگر پیشکسوت تئاتر تبریز و بازیگر نقش شهردار در این نمایش، با اشاره به مضمون نمایش «ملاقات بانوی سالخورده» گفت: گاهی با رفتار و سخنان خود تاثیری در زندگی انسانها گذاشتیم که فراتر از کشتن است.
با بیان اینکه تئاتر بیواسطهترین هنر با مخاطب است، گفت: در بخشی هایی از این نمایش دیالوگ هایی به کار برده شده که نمود عینی این دیالوگ در جامعهی کنونی اتفاق میافتد و با استفاده از چنین اشاره های ساده به موضوعات روز با مخاطب ارتباط برقرار میشود.
احمد قهرمانی، دیگر بازیگر نمایش «ملاقات بانوی سالخورده» اذعان داشت: سرمایه داری دو چهره زشت و قابل قبول دارد، دورنمات و محمود اخی در این نمایش چهره زشت سرمایه داری را از معاملات و رفتارهای انسانی نشان می دهند، شخصیت نمایش افراد را برای کسب میل و خواسته های خود با پول می خرد، انسانیت را معامله می کند که متاسفانه در جامعه ما نیز امروزه این مساله بسیار دیده می شود.
فیروز عاقلی، بازیگر پیشکسوت تبریزی و یکی از بازیگران اصلی نمایش «ملاقات بانوی سالخورده» گفت: تفاوت ما با نسل جدید، این است که ما نمی توانیم برخی موارد رایج شده در صحنه تئاتر امروز را هضم کنیم، معتقدم بعد از نمایش باید نقطه پایان را گذاشته، مخاطب را با فکر و دغدغه نمایش بدرقه کنیم تا تماشاگر مدتی به پیام نمایش فکر کند، ذهن مخاطب را به چالش بکشانیم و در این صورت است که نمایش در مخاطب تاثیر خواهد گذاشت.
گفتنی است، نمایش ملاقات بانوی سالخورده ۱۹ آذر تا ۳ دی ماه از ساعت ۱۸ در سالن اصلی تئاتر شهر تبریز روی صحنه میرود.
46
منبع: جماران
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۹۵۱۹۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
تئاتر بچههای مسجد باید در چهار گوشه ایران شکل بگیرد/ حضور ۱۴ گروه نمایشی در جشنواره تئاتر بچههای مسجد
نشست خبری پانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچههای مسجد با حضور کوروش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی و سید مصطفی موتورچی دبیر پانزدهمین دوره جشنواره در حوزه هنری برگزار شد.
کوروش زارعی در ابتدای نشست عنوان کرد: شعار این دوره جشنواره پانزدهم «خانه هنرم مسجدم» است. سه سال جشنواره برای ایجاد زیرساختها و چشم اندازهای درست تعطیل شد، اما بعدش دومرتبه به اجرا رسید. پس از در تولید بچههای مسجد در استانها تحت عنوان تئاتر محرابیان، حال احساس میکنیم به رشد مناسب رسیدند.
وی در ادامه افزود: تئاتریها حال به زایایی رسیده و میتوانند وارد عرصههای جدی شوند. پس از کارگاه سال قبل مشهد، قرار است خروجیها امسال به اجرا رسیده و در رویدادهای تئاتر کشور حضور یابند. تئاتریهای اجرایی امسال خروجی هشتصد گروه نمایشی ما هستند و ما تلاش داریم کارها را به روستاها هم برسانیم. تئاتر بچههای مسجد باید در چهار گوشه ایران شکل بگیرد تا ما بتوانیم استعدادها حتی در مرزهای ایران را کشف و هدایت کنیم.
مصطفی موتورچی دبیر جشنواره نیز در صحبتهایی با اشاره به عدم انتشار فراخوان برای این دوره گفت: از بین کارهای رسیده چهارده اثر نهایی شده و به اجرا در خواهد آمد. در کنار کار تولید اثر، سلسله کارگاه هم داشتیم که نزدیک به هشتصد مربی و گروه بودند و اینها نمایشنامههایی آماده و در مساجد اجرا کردند و بااین هدف سه دوره جشنواره نمایشنامه نویسی گلدستهها را داشتیم که برگزیدههای آنها به این جشنواره رسید. همچنین داوران اعظم بروجردی، الهام چرخنده و وفا طرفه هستند.
زارعی همچنین درباره اهمیت گروه محوری در جشنواره افزود: جوایز هم گروه محوری از اول تا سوم اعطا میشود. یکی از جوایز ویژه ما جایزه ویژه فرج الله سلحشور به نام این عزیز تئاتری مسجدی خواهد بود است.
زارعی رباره جایزه سلحشور گفت: این جایزه به گروه برتر تقدیم خواهد شد یک گروه کاملا مسجدی که در آموزشها حضور داشتند و مسائل اخلاقی را هم رعایت کرده و به معنای واقعی یک گروه هستند. همچنین امسال چهارمین دوره مسابقه نمایشنامه نویسی گلدستهها را خواهیم داشت.
وی درباره تک جنسیتی بودن اجراها بیان کرد: بخاطر این مسائل کارهایی تولید شد و داوران خانم هستند که راحت کارها اجرا شود و اینبار ما ساختار شکنی کرده و از سه خانم با تحصیلات و تجربه برای داوری استفاده کردیم.
کوروش زارعی در ادامه گفت: افتتاحیه در کنار مزار شهدای گمنام شهر بافق خواهیم داشت و اجراها هم در امامزاده عبدالله خواهد بود، هرگروه بعد اجرای داوری سه اجرا در مساجد بافق و یزد خواهند داشت، مساجد یزد و امامزادهها شاهد اجراها خواهند بود.
موتورچی افزود: در طول جشنواره برای بچههای انجمن نمایش بافق دو کارگاه طراحی کردیم و انجا کارگاه نمایشنامه نویسی و دوره کارگردانی برگزار میکنیم.
وی درباره جوایز این جشنواره گفت: ما پنج جایزه گروه خواهیم داشت. بازیگری خانم و آقا هفت نفر تقدیر بدون رتبه خواهند بود. دو بزرگداشت و جایزه سلحشور نیز خواهیم داشت. سیصد میلیون جایزه خواهیم داشت و بیشترین جایزه هم فرج الله سلحشور بیست میلیون و پنج گروه برگزیده هر کدام ده میلیون خواهد بود.
باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری سینما و تئاتر