Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران – ایرنا - «نیکی هیلی» نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد روز جمعه در نشست شورای امنیت درباره اقدام واشنگتن در به رسمیت شناختن بیت المقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی، گفت: سازمان ملل یا کشورهایی که امنیت اسرائیل برای آن‌ها اهمیتی ندارد، حق ندارند آن را مجبور به پذیرش توافقی کنند.

به گزارش ایرنا، هیلی در اظهاراتی خلاف مواضع پیشین خود مبنی بر لزوم پیروی همه اعضای سازمان ملل متحد از قطعنامه‌های شورای امنیت مدعی شد: این نهاد به طرزی تکان دهنده یکی از مراکز خصومت علیه اسرائیل در سال های گذشته بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی که در دفاع از تصمیم ترامپ برای انتقال سفارت امریکا به بیت المقدس در نشست شورای امنیت در انزوا قرار داشت، ادعا کرد: سازمان ملل بیش از آنکه پیش‌برنده روند صلح خاورمیانه باشد، به آن ضربه وارد کرده است. آمریکا دیگر زمانی که اسرائیل چنین غیرمنصفانه هدف حمله قرار می‌گیرد، کنار نمی‌ایستد.
هیلی ادامه داد: آمریکا از این پس نمی‌گذارد کشورهایی برایش تعیین تکلیف کنند که فاقد هرگونه اعتباری از لحاظ برخورد منصفانه با هر دو طرف اسرائیلی و فلسطینی هستند.
نماینده آمریکا مدعی شد: نزدیک 70 سال، اورشلیم (بیت المقدس) پایتخت اسرائیل بوده؛ برخلاف تلاش‌های بسیاری که برای انکار این حقیقت صورت گرفته است.
وی افزود: کلینتون، بوش و اوباما (رئیسان جمهوری پیشین آمریکا) همه با این موضع موافق بودند، اما هیچ اقدامی انجام ندادند. آن‌ها کار را به تاخیر انداختند، به این امید که فرآیند صلح نتیجه‌بخش شود. با این حال هیچ نتیجه‌ای حاصل نشد.
هیلی با این حال تاکید کرد: آمریکا موضعی درخصوص حد و مرزهای شهری ندارد. ابعاد حاکمیتی خاص اورشلیم باید از طریق مذاکرات میان اسرائیل و فلسطین تعیین شود. ما هوادار تغییر توافق‌های مرتبط با حرم شریف نبوده‌ایم.
وی مدعی شد: رئیس جمهوری امریکا صریحا خواستار حفظ وضعیت موجود در مکان‌های مقدس شده است ... ما از راه حل دو دولتی، چنانچه مورد توافق طرف‌ها قرار بگیرد، حمایت می‌کنیم.
چین، فرانسه، روسیه، انگلیس و آمریکا اعضای دائمی و بولیوی، مصر، اتیوپی، ایتالیا، ژاپن، قزاقستان، سنگال، سوئد، اوکراین و اروگوئه اعضای غیردائمی کنونی شورای امنیت سازمان ملل متحد هستند.
اظهارات روز جمعه نیکی هیلی پس از آن ایراد شد که «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا روز چهارشنبه تصمیم خود برای به رسمیت شناختن بیت المقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی و شروع روند انتقال سفارت این کشور به این شهر را اعلام کرد.
انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس را کنگره این کشور در سال 1995 تصویب کرده بود؛ اما تمامی رئیسان جمهوری آمریکا در بازه‌های زمانی شش ماهه، اجرای آن را تعلیق کرده بودند.
این تصمیم ترامپ که نقض آشکار قطعنامه‌های بین‌المللی است، با مخالفت‌های بسیاری چه در داخل آمریکا و چه در عرصه جهانی مواجه شده است.
تحلیلگران سیاسی، این اقدام را خط بطلانی بر طرح احتمالی سازش و نقض اساسی حقوق مردم فلسطین ارزیابی می‌کنند.
شبس ** 9386 *1613* مترجم: مهران معینی جم*انتشار دهنده: عبدالله غفاری

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۹۵۳۵۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مدیرکل سازمان جهانی بهداشت: حمله اسرائیل به رفح یک فاجعه انسانی است

او در شبکه اجتماعی X (توئیتر سابق) نوشت: «تهاجم تمام عیار به رفح یک فاجعه انسانی خواهد بود.

مدیر کل سازمان جهانی بهداشت همچنین از طرف‌های درگیری خواست که آتش‌بس و برقراری «صلح پایدار» را برقرار کنند.

پیشتر مدیرکل سازمان جهانی بهداشت امروز (یکشنبه) از کودک‌کشی رژیم صهیونیستی در نوار غزه انتقاد کرد و و آن را لکه ننگی بر پیشانی بشریت دانست.

 آدهانوم گبرسیوس اظهار کرد: کشتار و مجروح شدن هزاران کودک در غزه مایه ننگ تمام بشریت خواهد بود و این تجاوز باید پایان یابد.

مدیرکل سازمان جهانی بهداشت همچنین اضافه کرد: محرومیت از نیاز‌های اولیه از جمله غذا، سوخت و مراقبت‌های بهداشتی، غیرانسانی و غیرقابل تحمل است.

بسیاری از کارشناسان، هدف نتانیاهو از اصرار بر تداوم جنگ را، حفظ حیات سیاسی و فرار از تعقیب قضائی می‌دانند.

پیشتر آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل نیز نسبت به حمله زمینی اسرائیل به رفح در غزه هشدار داد و اعلام کرد که عملیات نظامی در رفح «تأثیر مخربی بر فلسطینیان غزه» خواهد داشت.

دبیرکل سازمان ملل روز سه شنبه به وقت محلی گفت: «همه اعضای شورای امنیت و بسیاری از دولت‌های دیگر به وضوح مخالفت خود را با چنین عملیاتی اعلام کرده‌اند. من از همه کسانی که بر اسرائیل نفوذ دارند می‌خواهم هر کاری که در توان دارند برای جلوگیری از این عملیات انجام دهند.»

دبیر کل سازمان ملل متحد افزود که بیش از ۱.۲ میلیون نفر پس از فرار از بمباران اسرائیل در شمال غزه در رفح پناه گرفته اند. «این افراد غذای کمی دارند، به سختی به مراقبت‌های پزشکی دسترسی دارند، سرپناه کمی دارند و هیچ جای امنی برای رفتن ندارند. در شمال غزه، آسیب پذیرترین افراد - از کودکان بیمار گرفته تا افراد دارای معلولیت - در حال حاضر از گرسنگی و بیماری می‌میرند. ما باید هر کاری که ممکن است برای جلوگیری از یک قحطی کاملاً قابل پیشگیری و ساخت بشر انجام دهیم.»

وضعیت خاورمیانه پس از یکال حماس از نوار غزه به خاک اسرائیل در ۷ اکتبر ۲۰۲۳ و با کشته شدن ساکنان شهرک‌های مرزی و گروگان گیری بیش از ۲۴۰ گروگان به شدت بدتر شد. رادیکال‌ها این حمله را پاسخی به اقدامات مقامات اسرائیلی علیه مسجد الاقصی در بیت المقدس خواندند. اسرائیل محاصره کامل غزه را اعلام کرد و حمله به نوار و مناطق خاصی از لبنان و سوریه را آغاز کرد و پس از آن عملیات زمینی را در غزه آغاز کرد.

منبع: ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • ظریف: اسرائیلی‌ها به آمریکایی‌ها هم لگد زدند | اسرائیل به هیچ کس رحم نکرد | آنانکه دل‌شان برای آمریکا لک می‌زند باید بدانند آمریکا چه کرد
  • ایروانی: شروع‌کننده جنگ علیه اسرائیل نبودیم
  • هشدار سازمان جهانی بهداشت درباره حمله احتمالی اسرائیل به رفح
  • آمریکا: برنامه ای از اسرائیل برای رفع نگرانی ها درباره رفح ندیده ایم
  • مدیرکل سازمان جهانی بهداشت: حمله اسرائیل به رفح یک فاجعه انسانی است
  • جهان از اسرائیل می‌خواهد از حمله به رفح اجتناب کند
  • کاخ سفید: همچنان با حمله اسرائیل به رفح مخالفیم
  • حمله جنگنده‌های آمریکایی و انگلیسی به مناطقی در یمن
  • زهر چشمی که ایران از نتانیاهو گرفت، بی‌سابقه بود
  • زهر چشمی که ایران در حمله به «نواتیم» از نتانیاهو گرفت، بی‌سابقه بود