Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-18@04:48:20 GMT

خدا ما را در سختی آفریده؟ /چرا باید در سختی بمیریم؟

تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۹۵۵۶۳۷

خدا ما را در سختی آفریده؟ /چرا باید در سختی بمیریم؟

انسان در سختی متولد می‌شود، در سختی زندگی می‌کند و عمرش را در همین سختی به آخر می‌گذراند.

سرویس حسینیه فردا،برآن شدیم که به گونه‌ای دیگر قرآن بخوانیم و قرآن فهم کنیم و ان شالله قرآنی عمل کنیم این متن برداشتی متفاوت از سوره مبارکه بلد است و بر اساس دسته آیات ۱ تا ۴ سوره مبارکه بلد نگارش شده اند.

موضوع این آیات خلقت انسان در سختی هاست و ارتباط آن با هذا البلد و بنیان گذاران آن است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!





انسان در سختی/ راه گریزی از سختی نیست

لَا أُقْسِمُ بِهَذَا الْبَلَدِ ﴿۱﴾ سوگند به این شهر (۱)
وَأَنْتَ حِلٌّ بِهَذَا الْبَلَدِ ﴿۲﴾ و حال آنکه تو در این شهر جاى دارى (۲)
وَوَالِدٍ وَمَا وَلَدَ ﴿۳﴾ سوگند به پدرى [چنان]و آن کسى را که به وجود آورد (۳)
لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسَانَ فِی کَبَدٍ ﴿۴﴾ براستى که انسان را در رنج آفریده‏ ایم (۴)


بر اساس معنای این آیات انسان در سختی متولد می‌شود، در سختی زندگی می‌کند و عمرش را در همین سختی به آخر می‌گذراند. خلقت انسان پیچیده درسختی هاست؛ زیرا بی نهایتی است که رو به بی نهایت دارد و همین حیاتش را در ظرف محدود دنیا تنگ و سخت می‌کند. سختی چنان با او عجین شده که راه گریزی از آن ندارد. اما همین انسانِ آمده در دنیای محدود، انتخاب هم می‌تواند بکند که چه سختی‌ ای بکشد، امکاناتش را برای چه کسی و در چه راهی هزینه کند و زندگیش را چگونه بگذراند.

میتوان فرصت محدود را صرف محدودیت و بنای حیاتی تنگ کرد و یا محدودیت‌ها را هزینه کرد برای بنا و حیاتی نامحدود و بی نهایت. روی همین زمین کسی بندگی خدا را انتخاب کرد و سختی کشید برای گستراندن وسعت رحمت خدا.

این سر زمین قسم خوردنی است


لَا أُقْسِمُ بِهَذَا الْبَلَدِ ﴿۱﴾ سوگند به این شهر (۱)
وَأَنْتَ حِلٌّ بِهَذَا الْبَلَدِ ﴿۲﴾ و حال آنکه تو در این شهر جاى دارى (۲)
هذاالبلد یعنی این سرزمین، همین سرزمینِ نزدیک، همین که اینجاست. انگار این سرزمین به هرکسی و در هرجای عالم نزدیک باشد. این سوره را در هر جای زمین که بخوانی میگویی «لا اقسم بهذا البلد».

شهری که خداوند به آن قسم خورده، سرزمینی که پیامبر در آن حضور داشته، پیامبری که با وجود لایتنا‌ها و قداستش آمده در این سرزمین و بوده و زندگی کرده تا انسان بیاید و قدم بردارد و نسل به نسل، آدم به آدم ادامه پیدا کند در زمین و ایمان بیاورد و برسد و بشود.

هذا البلد اگر شرافت یافته به خاطر توست... دلمان که هوایی میشود پر میکشد به سوی هذا البلد‌های شرافت یافته، میرود مشهد و مشهدی میخوانندش کربلا میرود و کربلایی مینامندش مکه و مدینه میرود و حاجی دل سوخته بازمیگردد؛ که حاجی و مشهدی و کربلایی شرافت دارند بین مردم شهر به خاطر قدم برداشتن و بودن در هذا البلدها.

هذالبلد‌ها شرافت شان از پس خون و قربانی و غربت و شکنجه واشک و عطش، از پس مشقت‌های بسیار، از پس کوه‌ها و گردنه‌های حوادث، از پس کرب‌ها و بلا‌ها این چنین عالم گیر شده است و، اما آن انسان‌ها تحملشان بر این همه رنج و سختی، نه برای آن بود که تو بار سفر ببندی و به هذا البلد‌ها روی و آرام بگیری؛ تو را شرافت دادند که تو نیز عالمی را شرافت بدهی.

 

روزی که ولد او ظهور کند

وَوَالِدٍ وَمَا وَلَدَ ﴿۳﴾ سوگند به پدرى [چنان]و آن کسى را که به وجود آورد (۳)

 

در تفسیر این آیه شان نزول آن را مربوط به حضرت ابراهیم سلام الله علیه و وفرزندش اسماعیل علیه السلام بیان شده است؛ بنابراین متن زیر توجه ما را به این اتفاق معطوف می‌نماید.

 

انگار ابراهیم می‌خواست همان بنایی را که آدم در زمین آغازکرد، برای تمامی اعصار دیدنی کند سنگ بنایِ حکایتی دوباره ازابوالبشر، والد و ولد.

خانه توحید بنا شد تا هرکس در هر عصری بتواند توحید را درعالم، جاری بیابد و بیت الله آباد کند. اسماعیل که به یاری پدر برخاست، بر عالم مسجل شد که این خانه ماندنی است و روزی که محمد صلی الله علیه وآله در آن سرزمین و آن بنا، ندای اسلام سر داد، همه «والد و ما ولد» را فهمیدند و روزی که ولد او ظهور کند، همه می‌فهمند که همه عالم قسم خوردنی است.

 

در مطلب بعدی به چگونگی اینکه انسان درسختی است اشاره خواهیم نمود...

منبع: فردا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۹۵۵۶۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحلیل سهرابیان از وضعیت قایقرانان در گزینشی المپیک/کار سختی داریم

به گزارش خبرنگار مهر، رقابت‌های قایقرانی قهرمانی آسیا و انتخابی بازی‌های المپیک پاریس در دو بخش آب‌های آرام و روئینگ از فردا به میزبانی دو کشور ژاپن و کره جنوبی آغاز می‌شود و نمایندگان ایران هم در این رویدادها حاضر هستند.

ورزشکاران کشورمان که در قالب دو تیم کیفی و با حداقل نفرات تنها در موادی که توزیع سهمیه انجام خواهد شد راهی مسابقات شده اند، امیدوارند بتوانند در هر دو بخش جواز حضور در بازیهای پاریس را بدست بیاورند.

علیرضا سهرابیان در گفت و گو با خبرنگار مهر در مورد وضعیت قایقرانان و توزیع سهمیه ها گفت: در مسابقات بخش سهمیه تنها کشورهای محدودی شرکت کرده اند چرا که توزیع سهمیه ها محدود می باشد. در بخش آبهای آرام تنها قایق های نخست تک نفره مسافت هزار متر راهی پاریس می شوند و همین باعث شده تا تیم ها مانند ما به صورت محدود و با حداقل نفرات در رقابت ها حاضر شوند. برخی کشورها هم در رشته های غیر المپیکی حاضر شده اند مانند عراق و امیدوارند بتوانند در غیاب تیم های بزرگ صاحب مدال هم شوند.

وی ادامه داد: ما در بخش تک نفره هزار متر نماینده داریم اما در دو نفره آبهای آرام تنها در بخش کانوی مردان تیم دادیم. در بخش کایاک فاصله ما با کشورهای کره جنوبی، چین و ژاپن زیاد است و با توجه به اینکه تنها دو قایق راهی المپیک می شود ما هیچ شانسی در این بخش نداشتیم. اما در کانوی دو نفره مردان شرایط بهتر است هر چند کار، کار سختی است و تیم های آسیای شرقی با قدرت در مسابقات حاضر هستند اما ما به کسب نتیجه امیدواریم.

رییس فدراسیون قایقرانی خاطرنشان کرد: در تک نفره هم شرایط به همین شکل است اما کمی سخت تر چرا که تنها یک قایق راهی المپیک خواهد شد با این حال ما به کسب سهمیه برای نمایندگان مان امیدواریم. با این شرایط می شود گفت کار قایقرانان آبهای آرام برای کسب سهمیه بسیار سخت است.

وی در مورد شرایط آقامیرزایی المپین دوره قبل ایران در توکیو هم گفت: آقا میرزایی قرار است در ماده تخصصی هزار متر پارو بزند. هرچند پیش از مسابقات در ماده ۲۰۰ متر هم نام وی را ثبت کرده بودیم. تلاش کردیم اسمش در این ماده حذف شود اما قبول نکردند و برای اینکه مشکلی پیش نیاید مجبور هستیم وی را در این ماده هم در مسابقات شرکت دهیم. قرار است به آرامی پارو بزند و به خود فشار نیاورد چرا که ماده اصلی توزیع سهمیه در هزار متر است.

وی با اشاره حضور مربیان شخصی هر ورزشکار در این رویداد هم خاطر کرد: برای اولین بار هر ورزشکار با مربی شخصی خود در مسابقات حاضر شده است. با این کار امیدواریم شرایط بچه ها خوب باشد و بتوانند با هماهنگی بیشتری در رقابت ها حاضر شوند.

سهرابیان در مورد وضعیت روئینگ هم گفت: در روئینگ شرایط بهتر است. در تک نفره ها ۵ قایق راهی المپیک می شوند و این کار را راحت تر خواهد کرد اما در دو نفره تنها دو قایق مجوز می گیرند. چین قبلاً سهمیه گرفته و الان ژاپن مدعی اصلی است و شانس زیادی برای تصاحب سهمیه دارد. ایران در بازیهای آسیایی به ژاپن نرسید. در هر حال کار در بخش دو نفره آنقدر راحت نخواهد بود اما ما امیدواریم بتوانیم این سهمیه را بگیریم.

وی تاکید کرد: اگر تیم دو نفره زنان ما بتواند این سهمیه دو نفره را دریافت کند یک اتفاق خوب رقم می خورد و برای اولین بار صاحب یک سهمیه تیمی می شویم.

کد خبر 6080664

دیگر خبرها

  • عذرخواهی آرائوخو از هواداران بارسلونا: فوتبال سیلی سختی به من زد / عکس
  • اوزونیدیس: در تیم من، قرار گرفتن بین 11 نفر اصلی کار بسیار سختی است / فیلم
  • دوناروما: روزهای سختی را پشت سر گذاشتم؛ از بازی برای پاری سن ژرمن خوشحالم
  • تحلیل سهرابیان از وضعیت قایقرانان در گزینشی المپیک/کار سختی داریم
  • قمی: کار سختی در قهرمانی آسیا داریم/ به موفقیت جوانان امیدوارم
  • گفت‌وگو با جوان‌ترین قاضی زن/ آقای قاضی خطابم می‌کنند!
  • ماجرای باردار شدن مجری جنجالی تلویزیون | پروسه سختی را طی می‌کردم، ولی...
  • علی آرزومندی: مهرام چالش سختی در نیمه نهایی لیگ بسکتبال دارد
  • آزادمنش: روز سختی را برای استقلال رقم خواهیم زد
  • ائتلاف داوران علیه جواد نکونام ؟ | این شرافت فروختنی نیست