Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «صدای ایران»
2024-04-18@09:16:44 GMT

بازگشت نفت ایران به جایگاه ١٥ سال پیش

تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۹۵۶۲۷۹

بازگشت نفت ایران به جایگاه ١٥ سال پیش

افزایش 400 هزار بشکه ای نفت ایران در دولت دوازدهم در حالی رخ داده است که پیش از این بسیاری از کارشناسان با اشاره به رشد انفجاری تولید و صادرات نفت در سال های استقرار دولت یازدهم، تکرار این موقعیت را در دولت دوازدهم ممکن نمی دانستند.

به گزارش صدای ایران، میزان صادرات نفت در سال 1395 برابر با 2 میلیون و224 هزار بشکه بود که در هفت ماهه نخست سال جاری به بیش از 2 میلیون و 600 هزار بشکه رسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



رکورد شکنی منفی در سال 1391

صادرات نفت ایران در سال 1383 برابر با 2 میلیون و 668 هزار بشکه بود. میزان صادرات نفت از سال 1384 روندی کاهشی را طی کرد و در سال 1393 به رقم یک میلیون 435 هزار بشکه رسید که کمترین رقم در 15 سال اخیر تلقی می شود.

کاهش صادرات نفت ایران از سال 1384 آغاز شد و در تمام هشت سال فعالیت دولت نهم و دهم تداوم داشت. رییس جمهوری دولت نهم در حالی در پاستور مستقر شد که صادرات نفت ایران 2 میلیون و 691 هزار بشکه بود، اما در زمان تحویل دولت میزان صادرات نفت ایران به یک میلیون و 900 هزار بشکه رسیده بود.

 از دست رفتن بازارهای نفت ایران به این ترتیب حتی پیش از اعمال تحریم های نفتی علیه ایران رخ داده بود. در سال 1390 میزان صادرات نفت ایران برابر با 2 میلیون و 107 هزار بشکه بود و همین مساله نشان می دهد ایران سهمی 500 هزار بشکه ای از بازارهای نفت جهان را در سال های قبل از دست داده بود.

بازپس گیری بازارهای نفت ایران اما یکی از مهمترین اولویت های دولت یازدهم اعلام شد و تمرکز برای مساله در قالب مذاکرات پیش از برجام و برجام به خوبی مشهود است.

بسیاری از مسئولان و کارشناسان بارها تاکید کرده اند تداوم روند پیشین می توانست به صفر شدن صادرات نفت ایران در بدترین سناریوی پیش بینی شده و یا رسیدن به 300 هزار بشکه نفت در روز در بهترین حالت برسد، اما آخرین آمارها نشان می دهد متوسط صادرات نفت ایران در هفت ماهه اول سال جاری از 2 میلیون و 600 هزار بشکه در روز فرتر رفته است.

این آمار رکورد شکنی جدیدی را نیز در خود جای داده است؛ به طوری که میزان صادرات نفت ایران در مرداد ماه حتی سد دو میلیون و هفتصد هزار بشکه را شکسته است.

شکست یک سناریو

 احیای بازارهای نفت ایران در شرایطی صورت گرفت که کاهش میزان قیمت ها سبب شد بسیاری از کشورها خواستار اتخاذ تدبیری برای پیشگیری از روند مداوم کاهش قیمت نفت در بازار باشند.

 این سناریو که از سوی برخی، سناریوی عربستان و متحدانش برای بیرون راندن ایران از بازار نفت تلقی می شد، اما شانسی در سیاست خارجی ایران نیافت چرا که ایران مصرانه احیای بازارهای از دست رفته نفت خود را خواستار بود و همین امر سبب شد بتواند بار دیگر صادرات نفت به بازارهای از دست رفته اروپایی خود را به حدود 700 هزار بشکه برساند.

 نفت بیش از یک سده است که آمیختگی بالایی را با سیاست و اقتصاد ایران داراست. کاهش وابستگی به نفت حداقل در 50 سال اخیر یکی از مهمترین برنامه هایی بوده که در دستور کار دولت ها قرار گرفته است، با این حال هنوز اقتصاد ایران وابستگی قابل توجهی به نفت را داراست.در قالب برنامه ششم توسعه پیش بینی کاهش وابستگی به نفت در عین افزایش صادرات و تولید صورت گرفته است.

 دارا بودن سهم از بازارهای جهانی نفت جدا از تاثیرات اقتصادی برای ایران، موقعیت ژئوپلتیکی و سیاسی ایران در منطقه و در مناسبات جهانی بازار انرژی را تثبیت می نماید از این رو سرمایه گذاری در این حوزه سرمایه گذاری مهمی تلقی می شود.

منبع: صدای ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت sedayiran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صدای ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۹۵۶۲۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هیچ دولتی در کاخ سفید قادر به بستن شیر نفت ایران نیست

تحلیلگران معتقدند دولت جو بایدن رئیس جمهور آمریکا بعید است که در واکنش به عملیات نظامی ایران علیه رژیم صهیونیست به دنبال اعمال تحریم‌های بزرگ بر صادرات نفت ایران باشد، زیرا بیم از تاثیر این تحریم‌ها بر بالا رفتن قیمت نفت خام و برانگیختن خشم چین به عنوان بزرگ‌ترین مشتری نفت وجود دارد.

به گزارش فارس، جان آلترمن، تحلیلگر مسائل خاورمیانه در مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی، در گفتگو با رویترز گفت که محدودیت‌هایی برای اعمال تحریم‌های واشنگتن وجود دارد و آن‌هایی که تحریم‌ها را دور می‌زنند در یافتن نقاط ضعف ماهر هستند.

وی تاکید کرد: انتظار یک حرکت ساده برای اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه ایران وجود دارد، اما تصور نمی‌شود که کاخ سفید یا هیچ دولتی آتی در آمریکا بتواند به طور کامل شیر نفت ایران را ببندد.

به دنبال پاسخ تنبیهی ایران به رژیم صهیونیستی رهبران جمهوری خواهان در مجلس نمایندگان آمریکا بایدن را به شکست در اعمال تحریم علیه تهران متهم کردند و گفتند که این هفته در مورد یک سری لایحه برای تشدید تحریم‌ها علیه ایران بحث خواهند کرد.

استیو اسکالیز، رهبر اکثریت مجلس نمایندگان، روز یکشنبه در گفتگو با فاکس نیوز مدعی شد که دولت آمریکا فروش نفت را برای ایران آسان‌تر کرده و در نتیجه ایران از درآمد‌های حاصل از فروش نفت برای آنچه «تامین مالی فعالیت‌های تروریستی» خواند استفاده کرده است.

فشار سیاسی بر دولت آمریکا برای تنبیه ایران یک مشکل ایجاد کرده اینکه: چگونه می‌توان از چنین حملاتی در آینده بدون تشدید تنش‌ها در منطقه یا افزایش قیمت نفت و خشم چین، بزرگترین خریدار نفت ایران، جلوگیری کرد.

واشنگتن ماه‌هاست که گفته است یکی از اهداف اولیه‌اش جلوگیری از تبدیل جنگ اسرائیل علیه غزه به یک جنگ منطقه‌ای گسترده‌تر است و هدف اصلی عدم مداخله مستقیم تهران در جنگ است.

برخی از تحلیلگران مسائل خاورمیانه معتقدند درباره اینکه بایدن اقدامات قابل توجهی برای تقویت اجرای تحریم‌های فعلی ایالات متحده انجام دهد تا محدودیت صادرات نفت خام را که رگ حیاتی اقتصاد ایران را تشکیل می‌‎دهد، تنگ کند تردید وجود دارد.

اسکات مدلل، افسر سابق سیا و مدیر عامل گروه انرژی راپیدان گفت: «حتی در صورت تصویب این لوایح، عجله دولت بایدن برای گرفتن تصمیم جدیدی درباره تحریم‌های جدید یا اجرای تحریم‌های موجود برای کاهش یا محدود کردن (صادرات نفت ایران) به هر شکل ممکن دشوار است.

رویترز آورده که دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین آمریکا در سال ۲۰۱۸ پس از خروج از توافق بین المللی در مورد برنامه هسته‌ای تهران (برجام)، تحریم‌های آمریکا علیه نفت ایران را دوباره اعمال کرد. دولت بایدن با اعمال تحریم‌ها علیه شرکت‌ها در چین، امارات و سایر کشور‌ها به دنبال اتخاذ تدابیر سخت‌گیرانه در برابر فرار از تحریم ایران بود.

مودل گفت: علیرغم این تلاش‌ها، برآورد‌های راپیدان حاکی از آن است که صادرات نفت ایران بدون احتساب میعانات که نفت بسیار سبکی است، بین ۱.۶ تا ۱.۸ میلیون بشکه در روز بوده که این بسیار نزدیک به سطح دو میلیون بشکه در روز صادرات ایران قبل از تحریم‌ها است.

یکی از عواملی که بایدن، سیاستمدار حزب دموکرات را از حرکت قاطعانه برای محدود کردن صادرات نفت ایران منصرف کرده، تأثیر بالقوه تحریم بر قیمت بنزین است.

کیمبرلی دونوان، کارشناس مسائل مربوط به تحریم‌ها و مبارزه با پولشویی در اندیشکده آمریکایی آتلانتیک، گفت: تحریم‌های نفتی در دو سال گذشته به طور دقیق اجرا نشده است.

وی افزود: من انتظار ندارم که دولت بایدن در واکنش به حملاتی که ایران با موشک و پهپاد در آخر هفته به اسرائیل انجام داد، اقدامات اجرایی را تشدید کند، در درجه اول به دلیل ترس از اینکه این امر منجر به افزایش قیمت نفت شود. قیمت نفت و در نتیجه قیمت بنزین در پمپ بنزین‌ها عامل مهمی در سال انتخابات برای آمریکا است.»

این در حالی است که سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا می‌گوید دولت بایدن هیچ تحریمی را علیه ایران لغو نکرده و به افزایش فشار بر جمهوری اسلامی ادامه می‌دهد. وی افزود: «تحریم‌های گسترده و همپوشانی ما علیه ایران همچنان پابرجاست و ما به اجرای آن‌ها ادامه می‌دهیم».

تحریم‌های شدید می‌تواند روابط بین ایالات متحده و چین را بی‌ثبات کند؛ روابطی که مقامات چینی و آمریکایی پس از یک دوره دشوار پس از سرنگونی یک بالن چینی توسط ایالات متحده در حریم هوایی آمریکای شمالی در سال گذشته تلاش کرده‌اند آن را ترمیم کنند.

تقریباً تمام نفت ایران که وارد چین می‌شود، دارای برچسب مبدأ مالزی یا سایر کشور‌های خاورمیانه است و توسط «ناوگان تاریک» نفت‌کش‌های قدیمی‌تر حمل می‌شود که معمولاً هنگام بارگیری در بنادر ایران، فرستنده‌های خود را خاموش می‌کنند تا شناسایی نشوند.

فروتکسا آنالیتیکس، یک شرکت ردیابی نفتکش، تخمین زده که چین در سال گذشته رکورد ۵۵.۶ میلیون تن متریک یا ۱.۱۱ میلیون بشکه نفت خام ایران را دریافت کرده است. این تقریباً ۹۰ درصد از صادرات نفت خام ایران و ۱۰ درصد از واردات نفت چین را تشکیل می‌دهد.

رویترز افزود: در عین حال تعدادی از تحلیلگران اشاره کردند که واشنگتن ممکن است اقداماتی را برای کاهش صادرات نفت ایران انجام دهد تا به تعبیر آن‌ها بخشی از واکنش اسرائیل به حملات ایران را کاهش دهد که می‌تواند منجر به تشدید درگیری شود. اما آن‌ها گفتند که این به منزله اقدامی قوی مانند اعمال تحریم‌ها علیه یک موسسه مالی بزرگ چینی نیست و در عوض می‌تواند نهاد‌هایی چینی یا سایر نهاد‌های درگیر در چنین تجارتی را هدف قرار دهد.

جان آلترمن، تحلیلگر خاورمیانه در مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی، گفت که محدودیت‌هایی برای اعمال تحریم‌های واشنگتن وجود دارد و آن‌هایی که تحریم‌ها را دور می‌زنند در یافتن نقاط ضعف ماهر هستند انتظار یک حرکت ساده برای اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه ایران وجود دارد، اما تصور نمی‌شود که کاخ سفید - یا هیچ دولت آینده - بتواند به طور کامل شیر نفت ایران را ببندد.

دیگر خبرها

  • صادرات نفت روسیه رکورد زد
  • صادرات نفت روسیه با وجود تحریم رکورد زد
  • رویترز:‌ صادرات نفت ایران بیشترین رقم در ۱۰ ماه گذشته شد
  • بایدن درباره تحریم نفت ایران تصمیم جدید گرفت؟
  • رویترز: بایدن تحریم‌های نفتی ایران را تشدید نمی‌کند
  • یورونیوز: آمریکا نمی‌تواند تحریم‌های نفتی ایران را تشدید کند
  • متخصصان وزارت نفت تحریم‌ها در زمینه تولید و صادرات نفت را بلااثر کردند/ جهشی قابل‌توجه در صادرات گاز داشته‌ایم
  • هیچ دولتی در کاخ سفید قادر به بستن شیر نفت ایران نیست
  • وزارت نفت اثر تحریم‌ها در تولید و صادرات نفت را کم کرد/ جهشی قابل‌توجه در صادرات گاز داشته‌ایم
  • رویترز: اعمال تحریم‌های نفتی جدید آمریکا علیه ایران بعید است