Web Analytics Made Easy - Statcounter

فرش پولادین بیجار گروس بعنوان سفیر فرهنگی بام ایران ثبت ملی شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از بیجار بام ایران،  هنوز زمان زیاد از آن دورانی که در بیجار گروس از درون هر خانه ای زمزمه های حزن انگیز مادران و دختران قالی باف همراه با دف های کوبیده شده بر رج ها بلند می شد، نگذشته است.

 

در آن دوران برای بسیاری از مردم ˈزندگیˈ در سرزمین بام ایران  زودتر از آفتاب طلوع می کرد ، در آن زمان قالی ها زودتر از هرکس سلام دختران دم بخت را می شنیدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


 

قالی بافی در بیجاری پیشینه ای دراز دارد و متعلق به هزاره های قبل از میلاد است و با طرح های «ماهی درهم،سمن بر، مستوفی، شاه عباسی، دار گل، شکارگاه، گل فرنگ و خاتم شیرازی با رنگهای سیر و زنده تولید شده است که برخی از این آثار به جای مانده هنوز هم زیبایی خاصی دارند.
 

یکی از شاخصه های قالی گروس، رنگ های بکار رفته در آن است، در گذشته اکثرا به صورت گیاهی بوده است اما در حال حاضر جهت بافت فرش بیجار از رنگهای شیمیایی استفاده می شود.
 

در حال حاضر بافت فرش بیجار تنها منحصر به بیجار گروس نیست و گستره آن به شهرهای تکاب ، سقز ، دیواندره ، تاکب و بخشی از استان زنجان نیز رسیده است و این فرش آهنین در این شهرها نیز بافته می شود.
 

فرش پولادین بیجار، وسیله ای برای نمایش گذاشتن هنر طراحان و نقاشان برجسته این هنر است که با رنگ آمیزی بی بدیل خود و چیدن نقطه های که طرحهای آن از طبیعت بکر گرفته شده است می باشد.

 


 

هر گره ای که بر تار و پود فرش بیجار افزوده می شود،هنر دست مادران و دختران سرزمین مادریم بیجار است که هم نوا با ترانه های محلی بر چله دار قالی هنرنمایی می کنند.

 


 

این روزها خبر خوش ثبت ملی نشان جغرافیایی فرش بیجار مایه خوشحالی شهروندان بیجار گروس شد.
 

رئیس اداره صنعت ، تجارت و معدن شهرستان بیجار در گفت و گو با خبرنگار ما از ثبت ملی نشان جغرافیایی فرش بیجار بعنوان سفیر فرهنگی این شهرستان خبر داد.
 

وی با بیان اینکه نشان جغرافیایی فرش دستباف بیجار در منطقه گروس بافت می‌شود، افزود: فرش بیجار دارای ویژگی های منحصر به فرد است که نشانگر ظرفیت‌های تاریخی، اقتصادی، تجاری و هنری فرش بیجار است.
 

صفری در خصوص مراحل کار ثبت ملی فرش بیجار گفت: ثبت نشان جغرافیایی این فرش شامل یک فرایند نسبتا طولانی بود که از سال ۹۴ توسط اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان بیجار، با تشکیل جلسات مختلف با تشکل‌های مردمی، اتحادیه‌ها، تعاونی‌ها و صاحبان کارگاه‌های تولیدی فرش و تکمیل اظهارنامه توسط آنها و ارائه گزارش به مرکز ملی فرش ایران آغاز شد.
 

رئیس اداره صنعت، تجارت و معدن بیجار با اشاره به بازدید میدانی نمایندگان مرکز ملی فرش از واحدهای متقاضی شهرستان ، بیان داشت: پس از تکمیل مشخصات فرش منطقه اعم از مشخصات فنی، مشخصات تاریخی و جغرافیایی، پرونده توسط مرکز ملی فرش برای ثبت نهایی به اداره کل ثبت مالکیت صنعتی ارجاع شد.
 

وی خاطر نشان کرد: پس از تلاش‌ها و پیگری‌های مستمر، در نهایت گواهینامه ثبت ملی نشان جغرافیایی فرش بیجار در بیستم تیرماه سال جاری صادر شد.
 

لازم به ذکر است ماهی درهم،سمن بر، مستوفی، شاه عباسی، دار گل، شکارگاه، گل فرنگ و خاتم شیرازی با رنگهای سیر و زنده تولید شده است که برخی از این آثار به جای مانده هنوز هم زیبایی خاصی دارند از مهمترین طرح های مشهور قالی گروس است.

 


 

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۹۵۸۱۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای طرح ارتقا امنیت اجتماعی و جمع آوری معتادین متجاهر در بیجار

سرهنگ کارآگاه شهریار قربانی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: در راستای ارتقا امنیت اجتماعی و برخورد با هنجارشکنان جامعه، طرح ارتقا امنیت اجتماعی با هدف پیشگیری از سرقت، کاهش جرایم و جمع آوری معتادان متجاهر در سطح شهرستان بیجار اجرا شد.

وی افزود: در اجرای این طرح پلیس با هماهنگی مقام قضائی افرادی که باعث سلب آسایش عموم شهروندان شده بودند، تعداد ۲ نفر سارق ساختمان نیمه کاره دستگیر و تعداد ۷ نفر معتاد متجاهر جمع آوری که جهت بهبود وضعیت و ترک اعتیاد به مراکز بازپروری منتقل شدند.

فرمانده انتظامی شهرستان بیجار در پایان خاطرنشان کرد: اعتیاد در بسیاری از جرایم و آسیب‌ها از جمله وقوع سرقت و نابسامانی خانواده نقش داشته، لذا لازم است به این نکته توجه کنیم که وجود پاتوق استعمال مواد یا خرده فروشان در محله‌ای که در آن زندگی می‌کنیم تهدیدی جدی برای امنیت و سلامت فردی و اجتماعی به ویژه جوانان عزیز بوده و نباید به آن بی تفاوت باشیم و شهروندان می‌توانند در صورت مشاهده هرگونه موارد مشکوک مراتب را به مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ اطلاع دهند

کد خبر 6086335

دیگر خبرها

  • امروزه به الگوی شادی متناسب با مبانی خود رسیده‌ایم/ با تصویب شورا، سازمان گردشگری شهرداری تهران تشکیل خواهد شد
  • اجرای طرح ارتقا امنیت اجتماعی و جمع آوری معتادین متجاهر در بیجار
  • ضرورت تقویت جبهه فرهنگی در سطح بین‌الملل برای مقابله با تهاجم رژیم صهیونیستی
  • آفتاب بر گستره آبادان و خرمشهر
  • اوسمار و نزدیکی جغرافیایی به رونالدینیو!
  • رازگشایی از برابر بودن سرعت نور با مختصات هرم بزرگ مصر
  • طرح عفاف و حجاب با عنوان «نور» در بیجار اجرا می شود
  • خط و نشان ستاره انگلیسی: رقیب امباپه، هالند نیست!‏
  • سپاه پاسداران انقلاب اسلامی محدود به مرزهای جغرافیایی نیست
  • «سفال لالجین» سفیر فرهنگی و صادراتی همدان در اکسپو ۲۰۲۴