Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-04-18@20:33:41 GMT

مواظب باشیم دیر نشود؟! ما نگران آبیم!

تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۹۶۰۶۶۵

دکتر مصطفی شریف*؛ وزارت نیرو می گوید آب، جهادکشاورزی می گوید آب، محیط زیست می گوید آب، مجلس می گوید آب، دولت می گوید آب، کشاورز به عنوان مسئول تهیه مواد خوراکی و صنعتی کشور میگوید آب. اما آیا همه اینها که از آب دم می زنند در صحنه و در عمل به یک اندازه وارد میدانمی شوند؟
قطعا اینطور نیست. عده ای به لحاظ وظیفه ذاتی و میزان مسئولیت کمتر توجه می کنند، ولی بعضی حتی با وجود مسئولیت مستقیم حاضر نمی شوند بیایند در "کنفرانس حکمروایی و مدیریت منابع آب در ایران" که به همت دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی برپا شده بود صحبتها و راهکارهای مورد نظر خود و دستگاه مربوطه را بیان کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در این کنفرانس که خوشبختانه تعدادی از اندیشمندان، محققان و دلسوختگان آب و کشور گرد هم آمده بودند، با سخنرانی‌ها و یا مقالات خود موضوع را از ابعاد مختلف مورد نقد، بررسی و تحلیل قرار دادند و پیشنهادهایی ارایه کردند که به عنوان دبیر کنفرانس برداشت‌های خودم را در قالب چند مورد به شرح زیر به اطلاع علاقه‌مندان می‌رسانم:
1. همه بپذیرند که در وضعیت بحرانی و بلکه در موقعیت تنش آبی قرار گرفته ایم. زیرا دو سوم دشت‌های کشور در بحرانند و امکان بازگشت به وضعیت قبلی وجود ندارد و لذا برای تعادل بخشی نمی‌توان همچون گذشته عمل کرد و نیاز به پیشرانه‌ها، برنامه‌های خاص و احتمالا قوانینی متناسب با وضعیت کنونی احساس می شود.
2. به آب تنها نگاه سازه ای و فیزیکی داشتن و نپرداختن به جایگاه طبیعی و اجتماعی آن، بحران‌آفرین است. باید همه جنبه‌های اجتماعی، فرهنگی، زیست محیطی، اقتصادی و سیاسی آب در مناسبات داخلی و بین المللی مورد توجه قرار گیرد.
3. ضرورت دارد حکمروایی آب در فرآیندی قرار گیرد که برخلاف وضع کنونی که سیاست، نقش اول را دارد،بجای آن باید شفافیت، عدالت، مسئولیت‌پذیری و پاسخگویی قرار گیرد و همه متخصصان، ذینفعان، ناظرین امر آب و سیاسیون با تقسیم وظایفی شفاف، در آن صاحب نقش باشند.
4. ایجاب می‌کند؛ برنامه‌های تفصیلی بین بخشی بر اساس مقیاس مدیریت حوضه‌های آبریز و حول محور آب باز تعریف و شفاف شود.
5. نظام برنامه‌ریزی کشور با توجه به میزان آب تجدیدشونده و ظرفیت های موجود، مسئولیت‌های کشاورزی، محیط زیست، صنعت، مصرف خانگی و مانند آن را مشخص کند تا هر دستگاه، نهاد و یا مردم وظایف و مسئولیت های خود را بهتر بدانند.
6. تعارضات قوانین موجود و همچنین قوانین و سیاست‌های ابلاغی که بعضا ممکن است ناهمخوانی‌هایی داشته باشند، توسط کارگروهی صاحب صلاحیت بازنگری و درصورت لزوم اصلاح شود.
7. بدلیل اهمیت موضوع آب و محیط زیست، بجاست و پیشنهاد می شود تا دیر نشده است، مجلس شورای اسلامی کمیسیون ویژه ای را تحت همین عنوان تشکیل دهد و موضوعات آب و محیط زیست را در کشور تعقیب کند.
8. به نظر می‌رسد نظام آماری آب کشور، داشتن شناسنامه آب که تولید، مصرف و پس انداز آب را در حوزه‌های مختلف کشاورزی، صنعت و خانگی به روز داشته باشد نیاز به تجدید نظر جدی دارد.

*عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی و دبیر کنفرانس

منبع: فرارو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۹۶۰۶۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جدیدترین دانش کاهش گاز‌های گلخانه‌ای در کنفرانس بین‌المللی تاب‌آوری انرژی و پایداری

مجید عباسپور دبیر نخستین کنفرانس بین المللی تاب آوری انرژی و پایداری در گفتگو با خبرنگار پژوهش خبرگزاری آنا، درباره این رویداد گفت: موضوع انرژی و آب یک موضوع با اهمیت جهانی است و فقط مختص کشورمان نیست. در ماه دسامبر ۲۰۲۳ یک رویداد جهانی با نام کاپ ۲۸ برگزار شد که در آن ۱۵۰ کشور شرکت کرده بودند و اقدام به انتشار بیانیه‌ای مبنی بر تشکیل صندوقی کردند که در آن سعی شود تا استفاده از سوخت‌های فسیلی را به سمت کاهش و حتی صفر شدن ببرند.

وی ادامه داد: در کنوانسیون کیوتو که در سال ۱۹۹۸ شکل گرفت بر مکانیزم توسعه پاک و توجه کشور‌های توسعه یافته به برنامه ریزی برای کاهش گاز‌های گلخانه‌ای و توسعه تکنولوژی زیست محیطی در کشور‌های در حال توسعه تأکید شد.

وی در خصوص هدف از برگزاری این کنفرانس که در روز‌های ۲۹ و ۳۰ فروردین جاری برگزار می‌شود، خاطر نشان کرد: سعی داریم تا در این کنفرانس ارتباط‌های خوبی میان دانشگاه‌های داخلی با پژوهشگران و اساتید کشور‌های منطقه بوجود آید و با توجه به NGO سازمان ملل که در ایران فعالیت جدی دارد بتوانیم این حلقه ارتباطی و همکاری‌های بین المللی را با استفاده از جدیدترین دانش روز در جهت بهره وری دانش زیست محیطی و استفاده از انرژی‌های پاک در کشورمان فراهم کنیم.

استاد مکانیک دانشگاه شریف بیان داشت: در حوزه دانش فنی و تکنیکی این همکاری‌ها به شدت احساس می‌شد و با توجه به این نیاز سعی شده تا با حضور اساتید و پژوهشگرانی از کشور‌های مجارستان، اسکاتلند، ایرلند، روسیه، ترکیه، اتریش، مالزی، عراق، ازبکستان و پاکستان در قالب ۲ روز و در کتابخانه ملی نشست‌هایی را در زمینه‌ی انرژی پایشی یا مسائل مربوط به سرمایه گذاری و حکمرانی در حوزه انرژی با حضور نماینده‌هایی از دستگاه‌های دولتی و پژوهشگران و متخصصان داخلی و بین المللی داشته باشیم.

دبیر کنفرانس بین المللی تاب آوری انرژی و پایداری تصریح کرد: در این کنفرانس در قالب ورکشاپ و TEDTALK برنامه‌هایی با حضور کارشناسانی از یاسا (موسسه بین المللی تجزیه و تحلیل نظام‌های کاربردی) و با هدف نزدیک‌تر کردن بخش‌های دولتی و دانشمندان و پژوهشگران داخلی با جدیدترین دستاورد‌های حوزه انرژی، آب و محیط زیست فراهم شده است. همچنین در نظر داریم تا در پژوهشگاه انرژی و آب هم دبیرخانه‌ای دائمی برای همکاری‌های دائمی داخلی و بین المللی تعریف کنیم تا در طول سال این حلقه ارتباطی میان جامعه دانشگاهی وجود داشته باشد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بررسی آخرین دستاورد‌های حوزه پایداری انرژی در کنفرانس بین‌المللی تاب‌آوری انرژی و پایداری
  • درس مهم برنامه اسکار مهران مدیری به مسئولان
  • رئیس جمهور: تاثیر آمارها بر رضایت اجتماعی بررسی شود
  • تاثیر آمارها بر رضایت اجتماعی بررسی شود
  • پذیرش طرح تغییر اقلیم و تاب آوری انرژی دانشگاه صنعتی شریف در "یونسکو"
  • هنرمند انقلاب اسلامی در همه شئون زندگی تعهد و مسئولیت دارد+فیلم
  • اولین کنفرانس ملی مهارت به میزبانی دانشگاه فنی و حرفه ای برگزار می‌شود
  • دولت‌ها مسئولیت سعادت افراد جامعه را بر عهده دارند
  • جدیدترین دانش کاهش گاز‌های گلخانه‌ای در کنفرانس بین‌المللی تاب‌آوری انرژی و پایداری
  • جدیدترین دانش کاهش گاز‌های گلخانه‌ای در کنفرانس بین المللی تاب آوری انرژی و پایداری