Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جهان نيوز»
2024-03-28@13:01:54 GMT

فاینانسر که نیامد ایرباس رایگان‌ چه شد؟

تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۹۶۰۸۳۸

فاینانسر که نیامد ایرباس رایگان‌ چه شد؟

‌به گزارش جهان نيوز، سعید مؤذنی:‌ از سال گذشته بود که با ورود اولین ایرباس نو از محل قرارداد 100 فروندی ایران‌ایر با کمپانی ایرباس، به ناوگان شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، اعلام شد هنوز فاینانس برای خرید هواپیماها جذب نشده است و هما این هواپیماها را فعلا از محل مصوبه 330 میلیون دلاری‌ صندوق توسعه ملی، ماحصل تلاش دولت‌های نهم و دهم‌، به صورت نقدی و پرداخت کامل بها خریداری کرده است و پس از جذب فاینانسر، این پرداخت‌های نقدی به عنوان پیش‌پرداخت منظور می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



به هر حال روز 23 دی‌‌ماه سال قبل بود که‌ اولین هواپیمای قرارداد ایران‌ایر و کمپانی ایرباس، با مدل ‌A321 و رجیستر EP-IFA‌‌ تحویل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران شد و پس از پرواز از فرودگاه تولوز فرانسه ‌‌در باند 29 چپ مهرآباد به زمین نشست.

همان زمان اعلام شد جذب فاینانسر از فروردین 96 انجام می‌شود‌ و تسهیلات خارجی ارزان‌قیمت به خرید ایرباس‌ها، بوئینگ و ATRهای هما اختصاص می‌یابد.

از آن زمان تاکنون هیچ اتفاقی در حوزه جذب فاینانسر خرید هواپیما برای هما رخ نداده است و از سویی شنیده می‌شود فاینانسرهای خارجی مدعی هستند ریسک تسهیلات‌دهی به ایران بالا است بنابراین شرکت‌های بیمه‌ای ضمانت‌های سنگین و ارقام تا 12 درصد بابت ضمانت طلب می‌کنند و همین امر موجب شده است تا نرخ سود تسهیلات فاینانس برای خرید این هواپیماها که تا 16 درصد است، گران‌ تمام شود.

بنابراین گزارش در پسابرجام فقط 9 فروند هواپیما شامل 6 فروند ATR و سه فروند ایرباس از کمپانی‌‌های سازنده خریداری و وارد ناوگان هوایی کشور شد.

این 9 فروند به دلیل عدم توانایی ایران‌ایر و دولت در جذب فاینانسر از محل مصوبه 330 میلیون دلاری هما از صندوق توسعه ملی و به صورت نقد خریداری شد. مقرر بود فاینانسرها از فروردین‌ماه امسال مشخص شود که هنوز خبری از آن نیست.

البته پیش از این از سوی مسئولان وزارت راه ادعا شده بود که ما ابتدا بابت این 9 فروند، پرداخت نقدی کامل داشته‌ایم و پس از جذب فاینانسر در آینده، این پرداخت‌های نقدی به عنوان پیش‌پرداخت‌های فاینانس لحاظ خواهد شد.

منبع: فارس

اما با گذشت زمان و عدم توانایی هما و دولت در جذب فاینانس برای این 9 فروند هواپیماهایی‌ که نقدی خریداری شد و دیگر هواپیماهایی که قرار است به ایران بیاید، به نظر می‌رسد هما در تحویل بقیه هواپیماها در قراردادهای بعدی، در صورت عدم جذب فاینانسر و تصویب تحریم‌ها، با مشکل مواجه خواهد بود.

بنابراین گزارش با رصد متوسط نرخ‌های جهانی هواپیمای ایرباس قیمت‌‌ها تا حدودی مشخص می‌شود، طبق تحقیق نگارنده در حال حاضر در خانواده ایرباس 320، یک فروند ایرباس 318 حدود 75 میلیون دلار، ایرباس 319 حدود 90 میلیون دلار، ایرباس 320 حدود 99 میلیون دلار، و ایرباس 321 حدود 116 میلیون دلار قیمت دارد.

همچنین در خانواده خانواده 320 نئو، ایرباس 319 نئو 99.5 میلیون دلار، ایرباس 320 نئو، 108 میلیون دلار و ایرباس 321 نئو 127 میلیون دلار قیمت دارد.

بنابراین گزارش با وجود عدم شفاف‌سازی دولت و ایران‌ایر در نرخ‌های خرید هواپیماهای پسابرجامی، طبق تحقیق خبرنگار فارس، ایران‌ایر هواپیماهای ATR را هر فروند حدود 20 میلیون دلار خریداری کرده است که با احتساب 6 فروند فعلی، حدود 120 میلیون دلار هزینه خرید این چهار ATR شده است‌.

ایران‌ایر همچنین ایرباس 321 را ‌حدود 40 میلیون دلار ‌و ایرباس 330 را حدود 80 میلیون دلار، با احتساب دو فروند، جمعا 160 میلیون دلار خریداری کرده است؛ البته باید در نظر داشت‌ که ایرباس‌های 330 و 321 که ایران‌ایر‌ خریداری کرد، لغو سفارش شرکت‌های دیگر بوده و یکی دو سال در کمپانی خوابیده بود که البته هزینه «گذشت مدت‌زمان عمر قطعات» بر عهده فروشنده است و برخی قطعات هم مجدداً نوسازی شد.

‌با این حساب برای کل 9 فروند، ایران‌ایر مبلغ‌ حدود 320 میلیون دلار پرداخت نقدی از محل مصوبه 330 میلیون دلاری صندوق توسعه داشته است و در حال حاضر حدود 10 میلیون دلار دیگر از محل این مصوبه دارد و در واقع تقریباً هما همه مصوبه خود را برای خرید هواپیما استفاده کرده است و به نظر می‌رسد به دلیل عدم جذب فاینانس و در صورت ناتوانی در جذب فاینانسر، دیگر هواپیمایی در این شرایط وارد کشور نشود، البته امیدواریم ایران‌ایر در جذب فاینانسر موفق باشد که البته در این شرایط و تلاش دولت آمریکا برای تحریم مجدد ایران، به نظر می‌رسد کار هما سخت باشد.

این در حالی است که قائم‌مقام وزیر راه‌ و شهرسازی پیش از این، از تعهد ایرباس، بوئینگ و ATR در قراردادهای فروش هواپیما به ایران گفته‌ بود.

اصغر فخریه کاشان در این‌باره مدعی است:‌ ‌ما در قراردادهای خود برای خرید هواپیما با سه هواپیماساز بزرگ دنیا، ابعاد احتمالی را در نظر گرفته‌ایم.

به گفته وی بر اساس این قراردادها، شرکت‌های هواپیماساز تعهد کردند که بخشی از تامین مالی هواپیماهای جدید ایران را خودشان به عهده گیرند؛ بر این اساس، کمپانی ATR تعداد 12 فروند، بوئینگ 8 فروند و ایرباس 19 فروند از هواپیماهای فروخته شده به ایران را تامین مالی می‌کنند.

قائم‌مقام وزیر راه‌وشهرسازی چند‌ ماه پیش گفته بود: ‌ما با‌ شرکت فاینانس‌کننده قراردادی نهایی را پاراف کردیم و این به معنای آن است که کار در این حوزه نهایی شده و به محض تصمیم ایران، فاینانس به جریان می‌افتد؛  در چهارچوب این توافق فاینانس 42 فروند ایرباس، 35 فروند بوئینگ و 20 فروند ای تی آر شامل تعهد شرکت طرف قرارداد با ایران می‌شود که منابع آن در نظر گرفته شده و کار در این حوزه نهایی است.

وی کمک 330 میلیون دلاری صندوق توسعه ملی به خرید هواپیماهای جدید را منبع سوم تامین مالی ایران‌ایر دانسته و گفته بود: ساختاری که در چارچوب این قراردادها در نظر گرفته شده بود، به این ترتیب است که ایران ابتدا مبلغی را به عنوان پیش‌پرداخت در اختیار هواپیماساز قرار دهد و پس از آن بر اساس مدلی که تعریف شده، به تدریج درآمدها از محل پرواز هواپیماها به دست آمده و در چهارچوب پرداخت‌های بعدی وارد حوزه اجرایی قرارداد شوند تا به این ترتیب ایران ایر بتواند از 330 میلیون دلار پیش‌پرداخت ابتدایی به عنوان تنخواه استفاده کند و این مبلغ را همواره در گردش نگه دارد.

به گفته قائم مقام وزیر راه و شهرسازی‌: ‌طبق اصول ارائه شده از سوی دولت آمریکا همه قطعات به کار رفته در هواپیماهای فروخته شده به ایران نیاز به دریافت مجوز ECCN (کد دسته‌بندی صادرات) دارند‌، هر هواپیمایی که به مرحله نهایی تولید رسیده و به خریدار تحویل می‌شود 150 هزار آیتم مختلف دارد که همه آنها برای رسیدن به ایران نیاز به دریافت مجوز دارد؛ برای مثال ما در توافق با ایرباس تخفیف‌هایی گرفته‌ایم که بخشی از آنها مربوط به سیمیلاتور یا شبیه‌ساز پرواز می‌شود، این دستگاه‌ها نیز که جزو تعهد ایرباس به ایران محسوب می‌شوند نیاز به دریافت مجوز داشتند که باید برای آنها برنامه‌ریزی دقیق صورت می‌گرفت و ما به این نتیجه رسیدیم که باید قبل از تحویل هواپیماها تدارک تمام این مسائل دیده شود.

وی مدعی شد: به هر حال ما 330 میلیون دلار پیش پرداخت داشته‌ایم و به محض نهایی شدن فاینانس این پیش پرداخت برای دریافت هواپیماهای بعدی لحاظ شده و قرارداد فرآیند اجرایی خود را بدون هیچ مشکلی طی خواهد کرد.

قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی همچنین روز 20 شهریورماه امسال بود که اعلام کرد: تا روز 24 شهریورماه پنج شرکت کننده در این مناقصه جذب فاینانس بین‌المللی برای هواپیماهای هما، پروپزال‌های خود را ارائه خواهند داد.

اصغر فخریه کاشان گفته بود: دو فروند هواپیمای ATR به زودی وارد ناوگان ایران‌ایر می شود، تا پایان سال میلادی هم یک فروند ایرباس جدید و دو فروند هواپیمای ATR وارد ناوگان هوایی کشورمان خواهد شد و طبق قرارداد، یک فروند هواپیمای بوئینگ هم فروردین‌ماه سال 97 به ناوگان ایران‌ایر اضافه می‌شود.

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی درباره آخرین وضعیت برگزاری مناقصه بین‌المللی تعیین فاینانسرهای هواپیماهای جدید ایران‌ایر، گفته بود چهار شرکت از کشورهای اروپایی و یک شرکت چینی در این مناقصه حضور دارند که قرار بر این است تا 24 شهریور 96 پروپزال‌های خود را ارائه دهند.

‌این گفته‌های قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی درباره فاینانس خرید هواپیما برای هما و همچنین ادعای ورود ناوگان جدید تا انتهای سال 2017 میلادی ‌که چند روز دیگر به پایان آن نماینده است‌ در حالی مطرح می‌شود که وی روز 25 تیرماه امسال نیز در مراسم‌ تودیع و معارفه مدیرعامل ایران‌ایر گفت که هما در قرارداد 100 فروندی خود با کمپانی ایرباس، یک فروند ایرباس 320 را هم به صورت رایگان گرفت (جزئیات بیشتر را از اینجا بخوانید).

فخریه کاشان در آن جلسه گفت که‌ فرهاد پرورش مدیرعامل وقت هما در این مذاکرات خصیصه اصفهانی‌بودن خود را حفظ کرد، ما با ایرباس چانه‌زنی‌های قیمت را انجام داده و تخفیفاتی گرفتیم و مذاکرات ما تمام شده بود، پس از آن بر سر میز ناهار با مدیرعامل ایرباس مجددا یک میلیون دلار تخفیف گرفتیم اما آقای مهندس پرورش به شوخی گفت که من اصفهانی هستم و باید مجدداً از ایرباس تخفیف بگیرم که به این ترتیب با تلاش خود یک فروند هواپیمای ایرباس 320 دیگر را علاوه بر قراردادها به صورت رایگان از ایرباس گرفت.

فخریه کاشان مجدداً به مزاح گفت‌: مدیرعامل ایرباس‌ از قرارداد با ما فرار می‌کند به خاطر این تخفیف‌هایی که از وی گرفته‌ایم.

حال با اتمام منابع هما از محل مصوبه صندوق توسعه ملی و عدم توانایی جذب فاینانسر، به نظر می‌رسد این شرکت هواپیمایی دولتی دیگر پولی برای خرید دیگر هواپیماها ندارد و وقت آن است که سراغ ایرباس وعده‌داده شده برویم؛ ‌اما در این میان سؤالی مطرح می‌شود که آن ایرباس 320 رایگان وعده‌داده شده کجاست؟

این سؤال را روز 14 آبان‌ماه امسال در حاشیه همایش‌ حمل و نقل و لجستیک ایران از فرزانه شرفبافی مدیرعامل ایران‌ایر پرسیدیدم.

مدیرعامل هما در پاسخ به این سؤال مبنی بر سرنوشت ایرباس رایگان وعده‌داده شده و همچنین نتیجه رایزنی‌ها‌ برای جذب فاینانسر، با سؤالی تأمل‌برانگیز و متعجبانه پرسید «الأن می‌‌خواهید مصاحبه کنید؟» و ادامه داد «نه من مصاحبه نمی‌کنم» و در واقع از پاسخ دادن به این سؤال فارس طفره رفت‌ و رفت.

به هر حال هما تقریبا همه اعتبار مصوبه 330 میلیون دلاری صندوق توسعه را برای خرید 9 فروند هواپیما‌ شامل 6 فروند ATR و 3 فروند ایرباس خرج کرد و از این پس به دلیل عدم توانایی جذب فاینانسر، اعتباری برای خرید دیگر هواپیماها ندارد، حال در این میان باید سراغ آن یک فروند ایرباس رایگان برویم که قائم‌مقام وزیر راه وعده داده بود که آن هم به نظر می‌رسد وعده‌ای بود و بگذشت.

منبع: جهان نيوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jahannews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جهان نيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۹۶۰۸۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۵ کشوری که بزرگ ترین ناوگان نیروی هوایی را دارند

ماموریت اصلی نیروهای هوایی جهان دفاع از حریم هوایی آن کشور، پشتیبانی در جریان درگیری های هوایی و انجام عملیات شناسایی و نظارتی است.

به گزارش روزیاتو؛ نیروهای هوایی جهان از هواگردهای مختلفی استفاده می کنند که شامل جنگنده ها، بمب افکن ها، هواگردهای شناسایی، ترابری و جنگ الکترونیک است.

در اینجا فهرستی از بزرگ ترین ناوگان های نیروهای هوایی جهان بر اساس سایز ناوگان را فراهم کرده ایم.

۵- نیروی هوایی مصر (EAF)

تعداد کل پرنده های نظامی: ۱,۰۶۲ فروند

نیروها تعداد پرنده های نظامی
نیروی هوایی ۱,۰۶۲ فروند
نیروی زمینی ۰ فروند
نیروی دریایی ۰ فروند
مجموع ۱,۰۶۲ فروند

نیروی هوایی مصر در سال ۱۹۳۲ تاسیس شد و به عنوان بخشی از ارتش مصر کار خود را آغاز کرد، پیش از اینکه به عنوان یک بخش مستقل از ارتش این کشور در سال ۱۹۳۷ به فعالیت خود ادامه دهد. با بیش از ۵۰,۰۰۰ پرسنل فعال در این شاخه، نیروی هوایی مصر جنگنده ها، هواپیماهای نبرد الکترونیک و هواپیماهای ترابری نظامی متعددی را در اختیار دارد.

دفاع هوایی از قلمرو داخلی مصر ماموریت اصلی نیروی هوایی این کشور است و شامل عملیات های تهاجمی و عملیات های پشتیبانی از نیروی زمینی می شود. برخی از نمونه های موجود در ناوگان نیروی هوایی مصر شامل F-16 Fighting Falcon, Mirage 5, Mirage 2000, Apache Helicopter, و C-130 Hercules هستند. نیروی هوایی مصر از دولت مصر پشتیبانی ترابری کرده و عملیات های نجات بین المللی را در منطقه انجام می دهد.

۴- نیروی هوایی هند (IAF)

تعداد کل پرنده های نظامی: ۱,۷۱۵ فروند

نیروها تعداد پرنده های نظامی
نیروی هوایی ۱,۷۱۵ فروند
نیروی زمینی ۲۳۲ فروند
نیروی دریایی ۲۳۹ فروند
مجموع ۲,۱۸۶ فروند

به عنوان بال هوایی نیروهای نظامی هند، ماموریت عمده نیروی هوایی هند تامین امنیت و حاکمیت فضای هوایی کشور و مشرکت در درگیری های نظامی از طریق نبرد هوایی است. این نیرو که در سال ۱۹۳۲ توسط بریتانیایی ها تاسیس شد، نیروی هوایی سلطنتی هند نام داشت. بعد از استقلال هند در سال ۱۹۴۷، پیشوند «سلطنتی» از نام این نیرو حذف شد.

نیروی هوایی هند از انواع مختلفی از پرنده های نظامی تهاجمی، جنگنده، رزمی، شناسایی و ترابری نظامی در ناوگان خود استفاده می کند. این پرنده های نظامی در کشورهای روسیه، بریتانیا، بریتانیا، فرانسه و هند ساخته شده اند. برخی از این پرنده های نظامی شامل Sukhoi Su-30, Dassault Mirage 2000, MiG-29, Ilyushin-76, C-130J, و Mil Mi-17 هستند. نیروی هوایی هند ۱۷۰,۰۰۰ پرسنل فعال دارد.

۳- نیروی هوایی جمهوری خلق چین (PLAAF)

تعداد کل پرنده های نظامی: ۱,۹۹۱ فروند

نیروها تعداد پرنده های نظامی
نیروی هوایی ۱,۹۹۱ فروند
نیروی زمینی ۸۵۷ فروند
نیروی دریایی ۴۳۷ فروند
مجموع ۳,۲۸۵ فروند

نیروی هوایی چین که با نام نیروی هوایی ارتش آزادی بخش خلق چین نیز شناخته می شود در نوامبر ۱۹۴۹ تاسیس شد. این نیروی هوایی دارای ۵ شاخته است که شامل هوانوردی، دفاع هوایی زمین پایه، رادار، نیروهای هوابرد و دیگر عناصر مکمل است. نیروی هوایی چین سومین نیروی هوایی بزرگ در جهان است که نزدیک به ۲,۰۰۰ پرنده نظامی در اختیار دارد.

در ترکیب با دو بال دیگر، نیروی زمینی (۸۵۷ فروند) و نیروی دریایی (۴۳۷ فروند)، کل تعداد پرنده های نظامی ارتش چین به ۳,۲۵۸ فروند می رسد. به عنوان پرجمعیت ترین کشور جهان، نیروی هوایی چین بیش از ۴۰۰,۰۰۰ پرسنل فعال در اختیار دارد. اکثر پرنده های نظامی چین در داخل کشور ساخته می شوند. از دارایی های اصلی این نیروی می توان به Chengdu J-7/J-10/J-20, Shenyang J-8/J-11/J-16, و Hongdu JL-8/JL-9 اشاره کرد.

۲- نیروی هوایی روسیه (VVS)

تعداد کل پرنده های نظامی: ۳,۸۶۳ فروند

نیروها تعداد پرنده های نظامی
نیروی هوایی ۳۸۶۳ فروند
نیروی زمینی ۰ فروند
نیروی دریایی ۳۱۰ فروند
مجموع ۴,۱۷۳ فروند

نیروی هوایی روسیه شاخه ای نیروهای هوافضای این کشور است که در سال ۱۹۹۲ و پس از ایجاد وزارت دفاع روسیه توسط بوریس یلتسین تاسیس شد. پیش از تاسیس نیروی هوایی روسیه، بال هوایی ارتش این کشور با نام سرویس هوایی سلطنتی روسیه (۱۹۱۲ تا ۱۹۱۷) و نیروی هوایی شوروی (۱۹۱۸ تا ۱۹۹۱) شناخته می شد.

نیروی هوایی روسیه دومین ناوگان هوایی بزرگ جهان را در اختیار دارد که تعداد پرنده های نظامی آن بیش از ۳,۸۰۰ فروند است. بال هوایی ارتش روسیه دارای ۳۱۰ پرنده نظامی جداگانه است که در مجموع تعداد پرنده های نظامی این کشور را با ۴,۱۷۳ فروند می رساند. بیشتر پرنده های نظامی این ناوگان از دارایی های ساخته شده در دوران اتحاد جماهیر شوروی یا ساخت کمپانی بومی ایلیوشین هستند. برخی از پرنده های نظامی نیروی هوایی روسیه شامل Ilyushin-62/76/86/112, Antonov An-22/26/124/140/148, MiG-24/31/35, و Sukhoi Su-24/25/34 هستند.

۱- نیروی هوایی ایالات متحده (USAF)

تعداد پرنده های نظامی: ۵,۲۱۷ فروند

نیروها تعداد پرنده های نظامی
نیروی هوایی ۵,۲۱۷ فروند
نیروی زمینی ۴,۴۰۹ فروند
نیروی دریایی ۲,۴۶۴ فروند
مجموع ۱۳,۲۴۷ فروند

نیروی هوایی ایالات متحده بزرگ ترین ناوگان هوایی جهان را با ۵,۲۱۷ پرنده نظامی در اختیار دارد. نیروی هوایی که مسئولیت حفظ برتری هوایی ارتش ایالات متحده را دارد، انواع مختلفی از پرنده های نظامی پیشرفته را در اختیار دارد. از جت های جنگنده، بمب افکن ها و هواپیماهای تهاجمی تا پرنده های ویژه شناسایی، جاسوسی، ترابری و جنگ الکترونیک، ایالات متحده برخی از پیچیده ترین پرنده های نظامی جهان را اداره می کند.

در ارتش ایالات متحده، بال نیروی زمینی ۴,۴۰۹ فروند و نیروی زمینی نیز ۲,۴۶۴ فروند پرنده نظامی دیگر را در اختیار دارند. بیش از ۱۳,۰۰۰ پرنده نظامی بخشی از قدرت ارتش ایالات متحده در کلیت آن هستند. جدای از جنگنده ها، بمب افکن ها و هلیکوپترهای شناخته شده و مهم، ناوگان نیروی هوایی ایالات متحده پرنده های مشهوری مانند F-35 Lightning, F-22 Raptor, و B-52 Stratofortress را در اختیار دارد.

دیگر خبرها

  • تردد دریایی در قشم برقرار است/ تعطیلی ۳ اسکله گردشگری
  • جنگنده‌ای که گزینه اصلی ارتش روسیه است! (+عکس)
  • کناره گیری مدیران ارشد بوئینگ به علت مشکلات ایمنی
  • (عکس) جنگنده‌ای که گزینه اصلی ارتش روسیه است!
  • هند بالگرد تهاجمی مونتاژ می‌کند
  • بازدید رایگان از موزه ملی تا ساعت ۲۲ امشب/اجرای برنامه های متعدد
  • ابعاد جالب جت خصوصی در مقایسه با ایرباس A۳۸۰ (فیلم)
  • هاکی روی یخ قهرمانی آسیا| قرقیزستان هم از پس ایران بر نیامد!
  • ۵ کشوری که بزرگ ترین ناوگان نیروی هوایی را دارند
  • فاجعه ای که به بار نیامد /پلیس جلوی اتوبوس ترمز بریده را گرفت