Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «رکنا»
2024-04-19@07:58:55 GMT

کاروتنوئید از سلول های چشم محافظت می کند

تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۹۶۱۴۸۲

کاروتنوئید از سلول های چشم محافظت می کند

رکنا:کاروتنوئیدها یک آنتی اکسیدان قوی و مفید به شمار می روند که در حفظ سلامتی موثر هستند.

کاروتنوئیدها رنگدانه های زرد، قرمز، نارنجی در گیاهان، سبزیجات و میوه ها هستند. بیش از ۶۰۰ نوع از کاروتنوئیدها وجود دارد. برخی از آنها می توانند با وارد شدن به بدن تبدیل به ویتامین آ شوند.

به گزارش healthlineرایج ترین انواع کاروتنوئیدها عبارتند از آلفا کاروتن، بتاکاروتن، لوتئین، زیگزانتین، و لیکوپن.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کاروتنوئیدها باید از طریق رژیم غذایی مصرف شوند. آنها از طریق چربی ها جذب می شوند. غذاهای غنی از کاروتنوئیدها عبارتند از: کلم بروکلی، اسفناج، هندوانه، طالبی، فلفل دلمه ای،

کاروتنوئیدها ترکیبات محلول در چربی هستند. غذاهای غنی از کاروتنوئید هنگامی که وارد جریان خون می شوند، جذب مواد مغذی را در بدن بالا می برند. کاروتنوئیدها به دو گروه اصلی تقسیم می شوند: زانتوفیل ها و کاروتن ها. هر دو نوع کاروتنوئید دارای خواص آنتی اکسیدانی هستند. کاروتنوئید زانتوفیل که دارای رنگدانه زرد است، حاوی اکسیژن بوده و با حفظ سلامتی Health چشم در ارتباط است. غذاهای غنی از زانتوفیل عبارتند از کلم بروکلی، اسفناج، کدو حلوایی، آووکادو، میوه های زرد، ذرت، زرده تخم مرغ. کاروتن ها نیز رنگدانه های نارنجی هستند و در میوه هایی از قبیل هویج، طالبی، سیب زمینی های شیرین، پاپایا، نارنگی، گوجه فرنگی و ... یافت می شوند.

فواید سلامتی

کاروتنوئیدها آنتی اکسیدان های مفیدی هستند که می توانند از شما در برابر بیماری ها محافظت کنند و سیستم ایمنی بدن شما را افزایش دهند. برخی از رایج ترین فواید کاروتنوئیدها از این قرار است:

سلامت چشم: مصرف غذاهای غنی از کاروتنوئید می تواند از سلول های چشم محافظت کند و از رشد سلول های سرطانی جلوگیری نماید. یکی از علل اصلی نابینایی، دژنراسیون ماکولا یا انحطاط مرکز شبکیه است. قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور آبی می تواند یکی از دلایل ابتلا به این عارضه باشد. با این حال مطالعات نشان داده که مصرف حداقل ۶ میلی گرم از لوتئین از طریق رژیم غذایی می تواند خطر ابتلا به دژنراسیون ماکولا را تا ۴۳ درصد کاهش دهد.

سلامت قلبی عروقی: خواص آنتی اکسیدانی کاروتنوئیدها منجر به کاهش التهاب در بدن می شود. خواص ضد التهابی کاروتنوئیدها در واقع با بهبود سلامت قلب Heart و عروق همراه است. کاهش التهاب مانع مسدود شدن دیواره شریانی می شود.

کاهش خطر ابتلا به سرطان: آنتی اکسیدان ها از سلول های شما در برابر اثرات مضر رادیکال های آزاد محافظت می کنند. مصرف کاروتنوئیدها با کاهش خطر ابتلا به سرطان هایی از جمله سرطان ریه ارتباط دارد و اثرات مخرب ناشی از استعمال سیگار را نیز خنثی می کند. خطر ابتلا به سرطان پوست نیز با مصرف این رنگدانه ها کاهش می یابد. در واقع تبدیل کاروتنوئیدها به ویتامین آ منجر به جلوگیری از آسیب های پوستی ناشی از نور خورشید می شود.

منبع: رکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rokna.net دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۹۶۱۴۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حواستان به افسردگی دوران سالمندی باشد

علیرضا بیگمی متخصص طب سالمندی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا گفت: با بالارفتن سن و کاهش ایمنی سلول‌های بدن فرد سالمند با بیماری های مختلفی درگیر می‌شود که روش درست زندگی تا دوران سالمندی می‌تواند تا حدود زیادی از میزان ابتلا به این بیماری‌ها بکاهد.

او تاکید کرد: افسردگی، اضطراب و استرس و آلزایمر ازجمله مشکلات روانی است که برخی از سالمندان در دوران کهنسالی با آن درگیر می‌شوند که این وظیفه اطرافیان است که احساس ناامیدی را در فرد کهنسال از بین ببرند. 

او توضیح داد: افسردگی یک بیماری روانی شایع در بین کهنسالان است که با احساس ناراحتی، ناامیدی و بی ارزشی همراه است. فرد سالمند با بالارفتن سن مدام گمان می‌کند که دیگر مانند گذشته نمی‌تواند برای خودش و خانواده تاثیر گذار باشد به همین دلیل دچار افسردگی می‌شود که این موضوع می‌تواند تاثیر بدی بر روند و کیفیت زندگی فرد سالمند داشته باشد. 

او براین باور است که این افسردگی با خود اضطراب را نیز به همراه می‌آورد و سبب می‌شود فرد سالمند مدام احساس نگرانی، عصبی بود و بی قراری داشته باشد. این اضطراب می‌تواند بر روی خواب، تمرکز و حافظه فرد سالمند تاثیر گذار باشد. 

بیگمی افزود: در دوران سالمندی ما با جنون هذیانی روبرو می‌شویم در این دوران فرد سالمند گاهی بر روی باور‌های غلط و غیر منطقی خودش پافشاری می‌کند که این موضوع می‌تواند می‌تواند مشکلاتی را در روابط اجتماعی و شغلی فرد سالمند ایجاد کند.زیرا دیگران این را نمی‌دانندکه او با یک بیماری روانی دست و پنجه نرم می‌کند و در این مواقع فرد سالمند کمتر از سوی اطرافیان درک می‌شود. 

این متخصص طب سالمندی زوال عقل را نیز در دوران سالمندی شایع عنوان کرده و اظهار کرد: با بالارفتن سن فردی افراد دچار یک اختلال عصبی می‌شوند تدریجا حافظه خود را از دست می‌دهند و قدرت تفکر و حافظه شان دچار مشکل می‌شود در واقع زوال عقل بیماری جدی است که در صورت ابتلای فرد سالمند خانواده نیز درگیر شده و فرد نیاز به مراقب‌های بیشتری پیدا می‌کند. 

عواملی که خطر ابتلا به بیماری‌های روانی را در افراد مسن افزایش می‌دهند

بیگمی گفت: نوع تغذیه نامناسب در طول زندگی می‌تواند ابتلا به موارد مطرح شده را افزایش دهد. سابقه خانوادگی، بیماری‌های روانی در فامیل و برخی از شرایط پزشکی زمینه‌ای، مانند بیماری آلزایمر، می‌توانند خطر ابتلا به بیماری‌های روانی را افزایش دهند.

بیگمی بر این باور است که در دوران سالمندی برخی افراد ناچارند دارو‌های مختلفی برای کنترل فشار خون، دیابت و یا چربی خود مصرف کنند که خود این دارو‌ها می‌تواند امکان ابتلا به بیماری‌های روانی را افزایش دهد.

این متخصص طب سالمندی تاکید کرد: با مراقبت‌های جسمی و روانی می‌توان خطر ابتلا به بیماری‌های روانی را در دوران پیری کاهش داد. ورزش، کاهش استرس‌های زندگی و تقویت حافظه با خواندن کتاب یا جدول می‌تواند این مشکلات را در افراد سالمند کاهش دهد.اما از این مهمتر داشتن رژیم غذایی مناسب است چرا که تغذیه می‌تواند بسیار تاثیرگذار عمل کند و در داشتن سلامت عمومی و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های روانی کمک کننده باشد. خواب کافی، ارتباط با دوستان و خانواده و کاهش میزان استرس در زندگی برای سالمندان به شدت حیاتی است و می‌تواند در کاهش بیماری‌های دوران سالمندی نقش تاثیر گذاری را ایفا کند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • این میوه سرشار از آنتی اکسیدان و ویتامین آ و بادیگارد قوی قلب شماست
  • به بچه‌هایتان نودل ندهید!
  • هشدار؛ این غذا برای کودکان ممنوع
  • بهترین رژیم غذایی برای سلامت مغز | غذاهای مفید برای ترمیم سلول های مغز را بشناسید
  • حواستان به افسردگی دوران سالمندی باشد
  • اگر هر روز نوشابه بخوریم چه اتفاقی در بدن ما می‌افتد؟
  • مصرف غذاهای سوخته یا گرم کردن مجدد موادغذایی سرطان‌زا است؟
  • مکمل آنتی اکسیدانی ترکیبی در تقویت حافظه و شناخت موثر است
  • افزایش ریسک ابتلا به دیابت با مصرف این ماده غذایی
  • محافظت از شهرها در برابر تغییرات آب‌وهوا با معماری اقلیمی