Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@08:46:26 GMT

یک حادثه و چند آمار- علی حیدر شاه حسینی*

تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۹۶۲۵۴۷

یک حادثه و چند آمار- علی حیدر شاه حسینی*

تصادف زنجیره ای بامداد جمعه 17 آذرماه در آزاد راه قزوین-کرج و ارائه آمار مختلف از تعداد خودروها و مجروحان این حادثه بار دیگر اهمیت دقت در ارائه آمار از سوی دستگاه های مسئول را گوشزد کرد.

برخی منابع تعداد مجروحان این حادثه را چهار و برخی دیگر10، 25 ، 33 و 45 نفر اعلام کرده و حتی برخی سایت ها و کانال ها به نقل از منابع خبری این تعداد را 215 نفر هم نوشته اند!
اختلاف در تعداد خودروهای آسیب دیده در این حادثه نیز بین 11 تا 56 دستگاه در نوسان بود که تفاوت فاحشی محسوب می شود و به اصطلاح تفاوت از زمین تا آسمان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


هر چند ممکن است، دستگاه های مختلف در خصوص تعریف از «مجروح »، اختلاف نظر داشته و دستگاهی مجروحان سطحی که در محل مداوا می شوند را به حساب آورد و دستگاه دیگر فقط اعزام به مراکز درمانی را ملاک آمار خود قرار دهد، ولی باز هم این مقدار تفاوت، قابل پذیرش و منطقی نیست.
در خصوص خودروهای آسیب دیده در این حادثه وضع از این هم بدتر است، چرا که خودروها با هر ملاکی به طور کامل قابل شمارش هستند و نباید در ارائه آمار آنها این همه اختلاف وجود داشته باشد.
اختلاف آمار در این حادثه به حدی است که بر اساس برخی از آنها می توان آن را یک تصادف زنجیره ای به حساب آورد ولی با پاره ای از آمارها، فقط یک تصادف معمولی به حساب می آَید.
این پراکندگی و اختلاف در آمار که یادآور مثال یک بام و دو هواست، به دلیل اینکه در رسانه ها انعکاس می یابد تاثیر خوبی بر افکار عمومی ندارد و چه بسا مردم را نسبت به دستگاه های خدمات رسان بدبین هم کند.
همچنین با توجه به اینکه هریک از ر سانه ها ممکن است به نقل از یکی از دستگاه های مسئول خبر حادثه را انعکاس دهند، چند آمار از یک حادثه در فضای رسانه های انعکاس می یابد که می تواند به سردرگمی افکار عمومی منجر شود.
نکته ای که نباید از آن غافل شد، سرعت در ارائه آمار این گونه حوادث به دلیل گسترش فضای مجازی است و نباید به بهانه دقت، رسانه ها را از داشتن به هنگام آمار واقعی محروم کرد.
در موارد این چنینی بهتر است، دستگاه های مسئول یک سخنگو از بین خود انتخاب کنند تا در سریعترین زمان آمار مستند و هماهنگ را در اختیار رسانه ها قرار دهد تا افکارعمومی به موقع از اخبار صحیح مطلع شود و ناهماهنگی در ارائه آمار نیز از بین برود.
**رئیس ایرنا در استان قزوین
1042

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۹۶۲۵۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رسانه عبری: جنگ غزه واردات خودرو را در اسرائیل فلج کرد

صنعت واردات خودرو از چین به دلیل بسته شدن بنادر اسرائیل فلج شده است. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه عبری خبرگزاری تسنیم، روزنامه اقتصادی گلوبس در گزارشی نوشت، شرایط فعلی در اسرائیل باعث شده است تا صادرات خودرو از چین به اسرائیل در سه ماهه اول از سال 2024 به شکل قابل توجهی فلج شود.

براساس گزارش‌های منابع رسمی، صادارت خودروهای هیبردی چینی به اسرائیل در سه ماهه اول از سال جاری میلادی 51 درصد کاهش یافته است، که در آمار صادارت گمرک چین به آن اشاره شده است.

براساس آمار منتشر شده، صادرات خودروهای هیبریدی از چین به اسرائیل در ماه مارس 33 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن کاهش یافت.

گفتنی است رسانه‌های عبری زبان، تاکنون بیش از یک گزارش از تاثیر اقدامات نیروهای مسلح یمن در فلج کردن اقتصاد اسرائیل منتشر کرده‌اند.

هنیه:یمن اقتصاد اسرائیل را متلاشی کرد/حمایت قدرتمندانه ایران

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اختلاف‌ نظر مجلس و دولت؛ دلار چند؟
  • نامگذاری کتابخانه دانشگاه پیام نور کرمان به نام دانشجوی شهید حادثه تروریستی گلزار شهدا
  • ارائه تسهیلات در مرزهای گمرکی/ روان سازی امور گمرکی زائران اربعین حسینی
  • آمار مرگ‌ومیر زنجان در سال ۱۴۰۲ اعلام شد
  • شاکری: تامین اجتماعی آمار بیمه کارگران ساختمانی را شفاف ارائه دهد + فیلم
  • کارگردان مشهور ایرانی: تلویزیون نمی‌بینم!
  • چمران: در شورایی که زنده است اختلاف‌نظر طبیعی است
  • رسانه عبری: جنگ غزه واردات خودرو را در اسرائیل فلج کرد
  • مسکن مهر دامغان نیازمند ۲ مدرسه است
  • استقلال در جست‌وجوی یک آمار ویژه با دروازه‌بان دوم