Web Analytics Made Easy - Statcounter

رییس سازمان راهداری که در طول روزهای گذشته اظهارنظرش درباره کاهش سرعت مجاز در جاده‌ها سروصدای زیادی به پا کرده بود، این بار در اظهاراتی جدید اعلام کرده که باید شرایط ورود خودروهای خارجی به کشور تسهیل شود. آفتاب‌‌نیوز : رییس سازمان راهداری که در طول روزهای گذشته اظهارنظرش درباره کاهش سرعت مجاز در جاده‌ها سروصدای زیادی به پا کرده بود، این بار در اظهاراتی جدید اعلام کرده که باید شرایط ورود خودروهای خارجی به کشور تسهیل شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گزارش آفتاب‌نیوز، یکی از اصلی‌ترین مشکلاتی که در طول سال‌های گذشته سازمان راهداری با آن دست و پنجه نرم کرده است فاصله قابل توجه میان قیمت تمام شده خودروهای بین شهری جدید با نرخ خریداری خودروهای فرسوده بوده است.

مشکلی که در طول پنج سالی که از مدیریت کشاورزان در این سازمان می‌گذرد هرگز راه‌حل جدی برای آن مطرح نشده و همچنان بسیاری از راننده‌ها برای نوسازی خودروهای خود با اما و اگرهای جدی مواجه هستند.
به نوشته خبرگزاری ایسنا، در شرایطی که این سازمان هنوز نتوانسته راه‌حلی برای فاصله قابل توجه قیمتی پیدا کند، این بار رییس سازمان راهداری به حوزه خودروهای شخصی ورود کرده و در رابطه با آن اظهاراتی عجیب داشتند.
کشاورزیان اعلام کرده که در حال حاضر خودروهایی که در کشور تولید می‌کند کمترین ایمنی را بین خودروهای جدید دارند و نمی‌دانیم باید چه فکری به حال خودروهای غیرایمن کنیم.
این مقام مسئول تصمیم گرفته در پاسخ‌ به این مساله صورت را به طور کامل پاک کند و تمام آنچه در صنعت خودروی کشور هزینه شده را به راحتی کنار بگذارد. کشاورزیان به وزیر اقتصاد پیشنهاد داده که تعرفه واردات خودرو کاهش یابد تا مردم بتوانند خودروهای ایمن سوار شده و به این ترتیب خسارت شرکت‌های بیمه را کاهش دهیم.
هرچند باید این صحبت رییس سازمان راهداری را از این منظر بررسی کرد که نگرانی او درباره ایمنی خودروها نه‌تنها به سلامت مردم که به کاهش هزینه شرکت‌های بیمه نیز اختصاص پیدا می‌کند، این سوال اصلی را نیز باید بیان کرد که صنعت خودروی ایران که برای چند دهه در ایران هزینه‌های زیادی را به خود دیده و شرکت‌های گسترده‌ای در آن فعال هستند باید کنار رفته و جای خود را به رقبای قدرتمند خارجی بدهد.
هرچند افزایش کیفیت خودروهای داخلی یکی از دغدغه‌های اصلی تمام دارندگان و مسافران خودروهای ایرانی بوده است، اما قطعا صرف کاهش تعرفه واردات خودرو به کشور نمی‌تواند راه‌حلی بلندمدت و قابل اتکاء برای این معضل باشد.
نا ایمن‌ترین خودروهای جهان ایرانی‌اند 
روزنامه همدلی نیز در این‌باره نوشته است: 31 فروردین 94 بود که دوست صمیمی پسر امیر قلعه‌نوعی، یک دستگاه پورشه زرد و زیبا و محکم را به دلایل نامشخصی از مسیر، منحرف کرد و خیلی محکم به درختان شمال به جنوب خیابان شریعتی کوباند تا هم دختر جوان همراهش بمیرد و هم خودش؛ آن زمان هیچ‌کسی ناایمن‌بودن خودرو را دلیلی برای تصادفش ذکر نکرد و از سرعت زیاد و حواس‌پرتی و این چیزها حرف زدند و پسر قلعه‌نوعی هم ضمن بیان این جمله که متاسف است برای مرگ یک دوست صمیمی، تاکید کرد که خودرو را قبل‌تر فروخته.
یک خودروی زیبا و محکم و گران‌قیمت تنها می‌‌تواند در یک نیمه‌شب بهاری له شود و ساکنانش را بمیراند اما شاید به تعداد همه روزهای سال در تمامی ماه‌ها، آدم‌هایی در جاده‌های ایران به دست خودروهایی ناایمن کشته شده‌اند که داشتن وسیله‌ای با چهارچرخ و طی طریق توسط آن در جاده‌های کشور، آرزوی دیرینه‌شان بوده و حالا بازمانده‌ها می‌بایست قسط وامی را پرداخت کنند که آرزویی را برآورده کرده بود.
واژه کشته‌شدن، از این بابت در توصیف مرگ انسان‌ها در خودروهای ایرانی به کار رفته که تاکید و توصیفی باشد بر سخنان معاون وزیر راه و شهرسازی که با انتقاد از کیفیت پایین خودروهای ساخت داخل در همایش بیمه و توسعه گفته «خودروی داخلی کمترین ایمنی جهان را دارد.» آقای کشاورزیان توضیح داده کم‌شدن تلفات جاده‌ای را با اوصاف فعلی، شدنی نمی‌‌داند؛ او توضیح داده:«حدود ۱.۲۵ درصد از تلفات جاده‌ای را داریم؛ با توجه به اینکه سال گذشته یک و نیم میلیون خودرو جدید پلاک شده و حدود ۱۱ درصد رشد تردد داشته‌ایم، کم‌کردن تلفات جاده‌ای سخت است، یا شدنی نیست.»
کارشناس‌ها می‌گویند که کیفیت پایین برخی خودروها سبب آتش‌‌گرفتن آن‌ها یا بروز حوادث دیگر برایشان می‌شود؛ آن‌ها توضیح می‌دهند که خودرو‌سازان به دلیل کاهش هزینه‌های ساخت، از قطعات نامرغوب (مثلا چینی) استفاده می‌کنند که «این موضوع سبب ایجاد حریق و تصادف می‌شود».
ممکن است بپرسید؛ خب مگر مردم دیوانه‌اند که خودروهای ناایمن می‌خرند؟ جوابش ساده است؛ تقریبا همه می‌دانند که خودروسازان ما انحصارگرا هستند؛ تک‌گزینه‌ای که جای هیچ انتخاب دیگری را برای مشتری باقی نمی‌گذارند و بلایایی که در جاده‌ها یا در خیابان یا حتی پارکینگ خانه‌هایشان، سرشان می‌آید، کاملا طبیعی است؛ این هم یک نمونه دیگر برای توضیح و توجیه این امر در ذهن(شاید اقلیتی پورشه‌سوار) که خرید چنین خودروهایی در کَتشان نمی‌رود. مسکن‌های مهر خراب‌شده در زلزله 21 آبان سال جاری در کرمانشاه، معرف حضور همه ایرانی‌ها هست؛ در واقع، وُسع ایرانی‌های ساکن در مسکن‌های مذکور به خانه‌هایی بالاتر از آن نمی‌رسید و آن‌ها نمی‌توانستند گوشه خیابان، چادر بزنند یا بروند کپرنشینی کنند؛ کمااینکه عده‌ای این کار را می‌کنند؛ در همین محله فرحزاد در تهران، بین 200 تا 300 خانواده به اصطلاحی که خود شورایارها، مدیران محله و شهردار منطقه می‌گویند، کپرنشین هستند. به کپرنشینی کاری نداریم اما با اینکه مسکن مهری‌ها، خانه‌خراب شدند و دیگر بی‌مسکن، اما هستند خانواده‌هایی که حاضرند مسکن‌های مهر شهر کرمانشاه را که در و دیوارش ترک برداشته اما کاملا نریخته، زیر قیمت بخرند تا خانه‌دار شوند؛ اتومبیل هم همین‌طور است؛ یکی از ملزومات زندگی است و کارش با جیب خریدار است و یک انحصار عجیب اما واقعی و حقیقتی که می‌گوید: هرچه ارزان‌تر؛ ناایمن‌تر. شاید در میانه بحث ناایمنی و مرگ و آتش‌گرفتن‌های تکراری، تنها چیزی که دیده نشود مرگ محیط زیست است؛ چراکه هرچه ارزان‌تر و ناایمن‌تر؛ دودزاتر و آلوده‌کننده‌تر. 
امروز 14 آذرماه سال 1396 است و ممکن است همین لحظه؛ همین دقیقه‌ و همین ثانیه‌ای که شما دارید این مطلب را می‌خوانید، یک خودروی دیگر در جاده‌های ایران یا در خیابان‌هایش یا هرجای دیگر آتش گرفته باشد یا به خاطر ناایمن‌بودن، تصادف کرده دیگر شباهتی با خودرو نداشته باشد و در حالی‌که چرخ‌های کنده‌شده‌اش، قل می‌خورند و مسیر رفته را بازمی‌گردند؛ خواننده‌های خبر هم کنجکاوی می کنند که چند نفر مُرده‌اند؟
کلاف سردرگم گرانی خودروهای وارداتی
روزنامه ایران نیز در گزارشی نوشت: در یک ماه اخیر قیمت خودروهای وارداتی ترمز بریده و حدود 10 تا 20درصد رشد کرده است. وقتی علت این رشد بی‌سابقه را از نمایشگاه‌داران پرسیدم، همگی یک‌دلیل را عنوان می‌کردند؛ بسته شدن سامانه ثبت سفارش واردات خودرو. بسیاری از خودروهای وارداتی نیز اصلاً در بازار موجود نبود و اگر هم در نمایشگاه خودرویی یک دستگاه از آن یافت می‌شد قیمتش نزدیک به 20درصد بیشتر از ماه آبان بود.
حسینی، یکی از فعالان این بازار اظهار کرد: قیمت خودروهای وارداتی بیشتر از رقم فعلی نیز خواهد شد. چراکه تعداد آنها محدود شده و پاسخگوی تقاضای کشور نیست. او می‌گوید: ممکن است در یک ماه آینده سامانه ثبت سفارش واردات خودرو مجدداً باز شود.
یکی دیگر از نمایشگاه داران معتقد است که افزایش قیمت خودروهای وارداتی نتیجه رانت و دلالی واردکنندگان است. رحیمی به «ایران» گفت: سامانه ثبت سفارش واردات خودرو تیرماه بسته شد. انتظار می‌رفت که اگر قرار است قیمت‌ها رشد کند، این اتفاق از بهمن ماه رخ دهد. اما الان عرضه بسیار محدود‌تر از انتظارات است و همین موضوع قیمت را افزایش داده است.
او ادامه داد: من فکر می‌کنم که برخی واردکنندگان خودرو با هدف تحت فشار قرار دادن دولت برای بازگشایی ثبت سفارش واردات خودرو، عرضه این محصولات به بازار را متوقف کرده‌اند.
تقریباً اغلب نمایشگاه داران همین موضوعات را در مورد علت افزایش قیمت خودروهای وارداتی عنوان می‌کنند. بازار خودروهای وارداتی داغ شده و معلوم نیست که چرا سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان با متخلفان بازار برخورد قاطعی نمی‌کند.
اظهارات غیرکارشناسی آرامش بازار را برهم زد
برای بررسی آخرین وضعیت سامانه ثبت سفارش واردات خودرو سراغ مدیرکل مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت رفتیم. او معتقد است که جهش قیمت خودروهای وارداتی ارتباطی با بسته‌شدن سامانه ثبت سفارش واردات خودرو ندارد و دلیل اصلی این افزایش قیمت‌ها اظهارنظرهای غیرکارشناسی در خصوص بسته شدن سامانه ثبت سفارش است؛ اینکه برخی از افراد بدون اطلاع می‌گویند دولت واردات خودرو را متوقف کرده و اجازه واردات خودرو را نمی‌دهد. علی علی‌آبادی فراهانی در گفت‌و‌گو با «ایران» ادامه داد: تیرماه امسال برای ساماندهی واردات خودرو و ضریب آن سامانه ثبت سفارش واردات خودرو بسته شد اما این اتفاق هیچ تأثیری بر میزان واردات خودرو به کشور نداشت.
به گفته این مقام مسئول در 8 ماه نخست امسال حدود 54 هزار دستگاه خودرو لوکس وارد کشور و ترخیص شده است. در حالی که در مدت مشابه سال قبل فقط 45 هزار دستگاه وارد شده بود و این موضوع بیانگر افزایش 9 هزار واحدی واردات خودروهای لوکس به کشور است. او ادامه داد: امسال عرضه خودروهای وارداتی حتی از سال قبل نیز بیشتر شده است. در چنین شرایطی درست نیست که قیمت‌ها بدون تغییر عوامل ساختاری رشد کند.
بسته بودن موقت سامانه ثبت سفارش واردات خودرو
مدیرکل مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت عقیده دارد که میزان واردات خودرو در 8ماهه نخست امسال نه تنها کافی بوده بلکه بیشتر نیز شده است. او می‌گوید: ما انتظار داشتیم که قیمت خودروهای وارداتی با کاهش نیز مواجه شود.
علی آبادی فراهانی با اشاره به اعتبار 6 ماهه ثبت سفارش‌ها اظهار‌کرد:آخرین ثبت سفارش تا دی‌ماه اعتبار دارد و بسته بودن سامانه ثبت سفارش واردات خودرو به منزله توقف واردات نیست. چراکه بعد از دستور دولت این سامانه مجدداً باز خواهد شد.
سازمان توسعه تجارت در انتظار ابلاغیه دولت
مدیرکل مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت می‌گوید: سامانه ثبت سفارش واردات خودرو بسته و قرار شد دستورالعملی که از وزارت صنعت، معدن و تجارت به دولت پیشنهاد شده بود و در سال جدید نیز پیشنهاد جدیدی به آن اضافه شده، در دولت بررسی شود و بعد از ابلاغ دولت این سامانه مجدداً باز شود. او تصریح کرد: این موضوع به منزله توقف واردات نیست و بعد از ابلاغ دستور دولت سامانه مجدداً باز خواهد شد. اما در شرایط فعلی با متخلفان برخورد می‌شود.
از علی آبادی فراهانی در مورد اینکه چرا واردکنندگان خودروهای لوکس عرضه را محدود کرده‌اند پرسیدم. پاسخش این بود: «از خودشان بپرسید. واردات خودرو کشور کم نیست اما اینکه چرا در بازار خودرو وارداتی کم شده و قیمت‌ها را افزایش داده‌اند، جای بحث است.»
 او ادامه داد: بر اساس آمار در سال‌های گذشته متوسط سالی 50الی 70 هزار دستگاه خودرو وارد کشور شده و اینکه در 8 ماه نخست امسال 54 هزار دستگاه خودرو وارد شده، بیانگر کفایت واردات خودرو تا این  لحظه است.
مدیرکل مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت تأکید کرد: به هر حال هرگونه اقدام مغایر با ضوابط مذکور باید از طریق مراجع ذیصلاح مورد رسیدگی قرار بگیرد.

منبع: آفتاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۹۶۵۰۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گروه های فشار مانع ابلاغ آیین نامه واردات خودروهای کارکرده

تین نیوز

یک کارشناس صنعت خودرو بیان کرد: خودروهای کارکرده بیشتر به یک ابزار تبدیل شده است، به این معنا که هر وقت قیمت خودرو رو به گرانی حرکت می کند و عرضه خودرو کم می شود، دولت این را دستاویزی قرار می دهد که به این وسیله قیمت خودرو در بازار کنترل شود.​

به گزارش تین نیور به نقل از اقتصاد آنلاین، چند ماهی است که آیین نامه واردات خودروهای کارکرده در هیات دولت تصویب شده؛ اما ابلاغ نمی شود. از همان ابتدا هم مشخص بود که صحبت از واردات خودروهای دست دوم، با اما و اگرهای متعددی مواجه و لقمه ای بزرگتر از دهان برای دولتی است که در کار واردات خودروهای نو عملکرد مطلوبی نداشته است.

عباس علی آبادی، وزیر صمت به عنوان متولی خودرو در کشور، در پاسخ به این سوال که چه زمانی آیین نامه خودروهای کارکرده ابلاغ خواهد شد؛ از عبارت «به زودی» و «توسط دفتر دولت باید ابلاغ شود» استفاده می کند، جواب هایی که بعد از سپری شدن مدت زمان لازم به سرانجام نمی رسد و حالا مشخص شده که جواب سر بالا است؛ ضمن این که وزیر صمت یکبار هم آنجا که گفت «اسم خودروهای کارکرده آورده می شود، کهیر می زنم»، نیت قلبی خود در این زمینه را فاش کرد.

با همه این ها واردات خودروهای کارکرده توسط نمایندگان مجلس تصویب و به قانون تبدیل شده است و سوال از دولت این است که چرا آیین نامه ابلاغ نمی شود و از قانون سرپیچی می شود و اگر دولت قید واردات خودروهای کارکرده را زده، چرا اصلا در این رابطه به مجلس لایحه فرستاد؟ آیا صرف حمایت از وزیر سابق صمت، ارزش این را داشت که مردم ماه ها منتظر و بازار خودرو تحت تاثیر این موضوع ملتهب شود؟​

بابک صدرایی، کارشناس صنعت خودرو درباره واردات خودروهای دست دوم به کشور به خبرنگار اقتصاد آنلاین گفت: واردات خودرو کارکرده یک تیغ دو لبه است، اگر دولت بتواند تمام استانداردها را در نظر بگیرد و یک جریان کنترلی داشته باشد که در قبال ارزی که خرج می شود خودروی سالم، استاندارد وارد شود و نیاز نداشته باشد که در طول بازه پنج ساله به اندازه قیمت خود خودرو، قطعه یدکی وارد شود و مدام ارز خارج شود، می تواند کارا باشد.

وی افزود: اما باید نکاتی را در نظر بگیریم، اول این که ما سیستم های نظارتی سخت و سفتی نداریم، موضوع بعدی هم بحث حضور نمایندگی ها است، زمانی که فردی از عمان یک خودروی کارکرده مثلا تویوتا می خرد و برای استفاده به قطر می برد، چون این کشورها تحریم نیستند، نمایندگی رسمی تویوتا می تواند یک گزارشی ارائه دهد که ماشین خریداری شده دارای چه ضعف ها و مشکلاتی است، اما در کشور ما این اتفاق رخ نمی دهد و حتی از کشورهای حاشیه خلیج فارس هم بخواهیم خرید کنیم، بسیاری از دلال ها و سوداگران هستند که متاسفانه خودرو را دستکاری کنند و خودروی معیوب را به ما بفروشند.​

صدرایی گفت: به نظر من واردات خودروهای کارکرده ریسک ها و اما و اگرهای زیادی دارد و سیستم های نظارتی و کنترلی می طلبد که این به راحتی قابل انجام نیست و بعید می دانم که به این زودی ها محقق شود.

این کارشناس صنعت خودرو تصریح کرد: خودروهای کارکرده بیشتر به یک ابزار تبدیل شده است، به این معنا که هر وقت قیمت خودرو رو به گرانی حرکت می کند و عرضه خودرو کم می شود دولت این را دستاویزی قرار می دهد که به این وسیله قیمت خودرو در بازار کنترل شود.

به گفته صدرایی، در عمل اتفاق خاصی درخصوص خودروهای کارکرده نخواهد افتاد، مگر این که خودروهای منطقه آزاد پلاک شود که آنها هم با این ساختار ارزی کشور و بازار خودروی ایران قیمت های نجومی پیدا خواهند کرد. عملا تعداد خودروها در این مناطق کم است و نه تنها بازار را کنترل نمی کند که اگر قیمت خودروها لجام گسیخته باشد، باعث گرانی بازار هم می شود.

وی اظهار کرد: دولت یک مبحثی را آغاز کرده و در جامعه جا انداخته که خودش هیچ توانی برای نظارت و کنترل آن ندارد و در مورد آن شک و تردید دارد.  

این کارشناس صنعت خودرو اضافه کرد: بخشی از این دو دلی دولت می تواند به خاطر عواملی مانند یک قدرت ویژه باشد که به آن فشار وارد می کنند و همچنین خودش به لحاظ اجتماعی می بیند اگر در شرایطی که در تنگنای ارزی هستیم ارز تخصیص یابد و خودروهایی وارد شود که مشکل دار است انتقادات بیشتر شود.

صدرایی گفت: من فکر می کنم در شرایط تحریمی که ما هستیم و با توجه به گروه های رانت و مافیا که خودروهای معیوب وارد و چند برابر قیمت می فروشند، از اول طرح بحث خودروی کارکرده، اشتباه بود؛ اما من به شخصه معتقد هستم که اگر نظارت خوبی انجام می شد و طرح را خوب کنترل می کردند و یک دستورالعمل جامع و کامل درمی آوردند و بعد اجرا می کردند، بله می شد ۵۰ و یا ۱۰۰ هزار خودروی کارکرده وارد و بازار را از سقف و نه از کف، یعنی از خودروهای لوکس قیمت را شکست تا این مانند موجی قیمت را در بازارهای دیگر بشکند و یا حداقل قیمت ها را کنترل کند.

این کارشناس صنعت خودرو در پایان گفت: دولت توانایی انجام این کار و نظارت بر آن را در شرایط فعلی ندارد، بحث تامین ارز مطرح است و همچنین تقاضا برای این ماشین ها خیلی بالا می رود. اگر همین امروز اعلام شود که واردات خودروهای کارکرده آزاد شده، شاهد هجوم بی سابقه ای از سوی دلالان خواهیم بود به این امید که ارز را خارج کنند تا خودرو وارد و سودهای میلیاردی کنند، این وضعیت مراودات را در بازار بهم می ریزد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • وزیر صمت : به حدی خودرو وارد شده که در بنادر جا نداریم
  • وزیر صمت: به حدی خودرو وارد شده که در بنادر جا نداریم!
  • به‌ حدی خودرو وارد شده که در بنادر جا نداریم
  • به حدی خودرو وارد شده است که در بنادر جا نداریم
  • آمار جدید از ورود خودروهای وارداتی به کشور | وزیر صنعت: مردم برای خرید خودرو خارجی عجله نکنند؛ سرعت تحویل به زودی افزایش می‌یابد
  • وزیر صمت: واردات خودرو به حدی بوده که در بنادر جا نداریم
  • به حدی خودرو وارد شده که در بنادر جا نداریم
  • وزیر صمت: به حدی خودرو وارد شده که در بنادر جا نداریم
  • ۸ هزار خودروی وارداتی تحویل مردم شد
  • گروه های فشار مانع ابلاغ آیین نامه واردات خودروهای کارکرده