Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) آیت‌الله مهدی هادوی تهرانی امروز 18 آذر ماه در ادامه تفسیر سوره زمر با اشاره به آیه 11 این سوره گفت: در این آیه خداوند فرموده که به مردم بگو من پیش و بیشتر از همه مردم مامور هستم آن چه را می‌گویم به آن عمل کنم و من هم که پیامبرم از عذاب روز قیامت ترسان هستم.

وی افزود: این تعبیر نشان می‌دهد که امکان عصیان برای معصومین(ع) هم وجود دارد؛ همچنین در آیه 14 این سوره نیز این مضمون تکرار شده است که نشان از اهمیت این مسئله است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هادوی تهرانی بیان کرد: در این سوره چندین بار بر روی این مسئله تاکید شده که دین فقط مخصوص خداوند و خالص است که در اینجا میان شرک و توسل به اهل‌بیت(ع) توضیحاتی ارایه شد و گفتیم که اهل‌بیت مانند ما موجودات بشری هستند و به تکالیف اسلامی، مامور هستند و بدون اذن خدا از خود قدرتی ندارند.

این استاد حوزه عنوان کرد: علم برای بسیاری از ما حجاب اکبر است به همین دلیل باری بر دوش ما می‌شود و جلوی پرواز ما را می‌گیرد ولی علمی که حجاب نباشد می‌تواند موجب پرواز انسان شود لذا برخی عوام از برخی علما به همین دلیل جلوتر هستند.

وی تاکید کرد: انجام کار برای شهرت و ثروت و قدرت و ... دست ما را برای رشد روحی بسته است و مانع است در صورتی که اگر کار برای خدا باشد این مسایل هم به دنبال آن خواهد آمد.

وی همچنین در ادامه تفسیر سوره «ص» با اشاره به داستان حضرت سلیمان در این سوره به فوت شدن نماز سلیمان بر اثر مشغول شدن به اسب‌ها اشاره کرد و گفت: در آیات 30 تا 33 این سوره به این مسئله پرداخته و بیان شده است که او خورشید را به معجزه‌ای برگرداند.

وی افزود: علامه طباطبایی می‌گوید ضمیر در «ردوها» به «صافنات الجیاد» باز می‌گردد و احتمال سومی نیز از ابی بن کعب بیان شده که سلیمان اسب‌ها را به دلیل قضاشدن نمازش کشته است که علامه طباطبایی آن را درست نمی‌داند؛ به نظر ماهم «ردوا» به صافنات باز می‌گردد و در مجموع اینکه یک عبادت دیگری سلیمان را از امر مهمتری بازداشت ولی آن هم عبادت بود.

هادوی تهرانی بیان کرد: نقل این داستان مثالی برای «اواب» بودن سلیمان است زیرا وقتی غفلتی برای او ایجاد شد در اثر مشغولیت با اسب‌ها، همه آن‌ها را در راه خدا وقف کرد و ابراز پشیمانی داشت. 

وی تاکید کرد: نکته مهمی که باید از این ماجرا به عنوان درس داشته باشیم این است که آنان از مسیری بشری به مقامات عالی رسیدند و نه از راه غیربشری و غیرمتعارف؛ این توهم است که راه انبیاء بر ما بسته است چون همین سبب شده که ما عملا از انبیاء و ائمه(ع) تبعیت نکنیم.

هادوی تهرانی بیان کرد: همین مسئله سبب شده تا ما آنان را به عنوان انسان‌های مقدسی بشناسیم که فقط باید به آنان علاقه داشته باشیم تا به بهشت برویم و با همین توهم، ما همه زحمات انبیاء و ائمه را تباه کرده‌ایم در حالی که آنان هم در کشاکش همین گرفتاری‌های دنیوی به آن مقامات رسیده‌اند. 

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۹۶۸۰۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تلاوت آیات سوره بقره از سوی گروه تواشیح بین المللی تسنیم

سجاد اسحاقیان سرپرست گروه تواشیح بین‌المللی تسنیم در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، از تولید نماهنگی جدید خبر داد و گفت: تلاوت آیات ٢٥٠ تا ٢٥٢ سوره مبارکه بقره بر اساس قطعه مشهور و ماندگار استاد مصطفی اسماعیل با سبکی جدید از تلاوت گروهی قرآن کریم با اجرای قاریان نوجوان گروه تواشیح بین‌المللی تسنیم تولید شد.

سرپرست گروه تواشیح بین‌المللی تسنیم افزود: این همخوانی کاری از گروه تواشیح بین‌المللی تسنیم است که جدیداً تولید و منتشر شده است.

وی بیان کرد: این اثر در مجموعه تخصصی صدا و تصویربرداری آن در استودیو قرآنی تسنیم اصفهان صورت گرفته است.

این نماهنگ در ادامه تقدیم مخاطبان می‌شود:

کد خبر 6091807 فاطمه علی آبادی

دیگر خبرها

  • ناکامی متا در مقابله با اطلاعات نادرست پیش از انتخابات
  • اطلاعات نادرست چت جی پی تی در اتریش دردسرساز شد
  • گردهمایی منطقه ای ائمه جمعه در بهمئی
  • گردهمایی ائمه جمعه استان فارس در سپیدان
  • جایزه بوکر عربی ۲۰۲۴ به اسیر فلسطینی رسید
  • اسیر فلسطینی صهیونیست‌ها برنده بوکر عربی ۲۰۲۴ شد
  • تلاوت آیات سوره بقره از سوی گروه تواشیح بین المللی تسنیم
  • عرضه ۳ اثر از سوره مهر یزد در نمایشگاه کتاب
  • نقش زنان در معنابخشی به زندگی خانوادگی و اجتماعی
  • برپایی نمایشگاه «در آستان بقیع»/ تصاویری از حرم‌های مطهر ائمه(ع) قبل و بعد از تخریب