Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-19@22:31:41 GMT

ما را بايد بدون گفت‌وگو به بهشت ببرند

تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۹۷۲۲۸۸

ما را بايد بدون گفت‌وگو به بهشت ببرند

خبرگزاري آريا - 43 دانش‌آموز در سه کلاسي که کمبود ميز و صندلي و خيلي چيزهاي ديگر دارند، درس مي‌خوانند. دانش‌آموزان و معلمان مدرسه دخترانه روستاي "کلپورگان" آنقدر مشکل دارند که به گفته مدير مدرسه ...
به گزارش جام نيوز، مدرسه دخترانه حضرت فاطمه زهرا (س) نزديک کارگاه سفال‌گري روستاي کلپورگان است. روستايي که مدتي است اسم آن براي جهاني شدنش به واسطه سفالگري هفت هزار ساله‌اش بر سر زبان‌ها افتاده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


دخترها هر صبح با لباس مدرسه به کارگاه سفالگري و نزديک ظهر به مدرسه مي‌روند. تقريبا همه زنان و دختران اين روستا سفالگري را مي‌دانند. دانش آموزان يک هفته صبح‌ها و يک هفته بعد از ظهرها به مدرسه مي‌روند.
دانش‌آموزان مدرسه کلپورگان هر کدام با يک رنگ و فُرم لباس در کلاس حاضر مي شوند. زماني با لباس‌هاي محلي و سوزن‌دوزيِ خودشان مدرسه مي‌رفتند، اما بعد از آنکه حواس‌شان به مدل لباس يکديگر پرت مي‌شد، از استان بخشنامه مي‌دهند که لباس فرم بپوشند، اما سخت‌گيري براي خريد فرمِ يک دست وجود ندارد و هر خانواده بنابر توانايي مالي و سليقه‌اش يک دست لباس تهيه مي‌کند.
مدرسه دخترانه کلپورگان از اول تا ششم دبستان 43 دانش‌آموز دارد. مدير مدرسه ميزي در دفترش ندارد. دانش آموزان زنگ ورزش بيکارند، چون وسيله و امکاناتي براي بازي يا ورزش ندارند.
بخشي از سقف مدرسه ريخته و با آنکه دهياري و اعضاي شوراي دِه در کارهاي مدرسه کمک مي‌کنند، اما باز هم جوابگو نيست. خرابي سرويس‌هاي بهداشتي را هم با مبلغ پنج هزار توماني که از هر دانش‌آموز جمع کردند، سر و سامان داده‌اند.
دانش‌آموزان دختر مي‌توانند از کلاس اول تا ششم را در اين مدرسه درس بخوانند و بعد از آن بايد براي ادامه تحصيل به سراوان بروند. از کلپورگان تا سراوان نيم ساعت راه است. دبيرستان سراوان به اندازه کافي براي همه جا ندارد، به همين خاطر دانش آموزان بايد براي ادامه تحصيل با يکديگر رقابت کنند و آزمون دهند. دبيرستان سراوان خوابگاه هم دارد، به همين دليل ظرفيت زيادي براي پذيرش دانش آموز ندارد.
صبا دهواري مدير 29 ساله مدرسه دخترانه کلپورگان است که ليسانس مرتبط دارد و مادر دو فرزند کوچک است. او فقط مدير نيست، بلکه معلم سه مقطع تحصيلي هم است. دخترش چهار سال و پسرش يک سال دارد. همسرش شيعه و اهل خراسان جنوبي و خودش اهل تسنن است. بعد از ازدواج‌شان براي زندگي به زاهدان مي‌روند و زماني که در آزمون معلمي قبول مي‌شود، به زادگاهش روستاي کلپورگان برمي‌گردد، چون معتقد است بايد وظيفه‌اش در قبال مردم روستا را انجام دهد.
همسرش مکانيک است. براي اينکه کارهايشان سر و سامان بگيرد، حدود سه ماهي مي‌شود که جدا از هم زندگي مي‌کنند. همسرش در زاهدان مانده تا تکليف خانه و کارش را مشخص کند و به همسر و فرزندانش در روستا بپيوندد، اما هنوز نمي‌داند وقتي به روستا برگشت بايد چه کاري انجام دهد؟
مدير و معلم جوان مدرسه دخترانه کلپورگان دختر و پسرش را پيش مادرش مي‌گذارد تا بتواند کارش را به درستي در مدرسه انجام دهد. با سختي‌هاي زندگي در روستا و فرهنگ مردسالاري که به کمتر دختري اجازه ادامه تحصيل مي‌دهد، ليسانس‌اش را گرفته و حالا که شانس کار کردن پيدا کرده، براي آنکه مديريت و آموزش سه مقطع مدرسه حضرت فاطمه زهرا (س) را بپذيرد، ماهانه 700 هزار تومان حقوق مي‌گيرد. حقوقي که گفته‌اند سالانه به حسابش واريز مي‌کنند، زيرا در تعريف استخدامي‌اش خريد خدماتي محسوب مي‌شود و نيروي غيررسمي است.
به گفته او نيروهاي رسمي در مقطع راهنمايي تدريس مي‌کنند، زيرا آموزش به دبستاني‌ها کار دشواري است و نيروهاي رسمي حق انتخاب دارند.
دهواري در دو شيفت، شنبه و يکشنبه از صبح تا 5 بعد از ظهر کار مي‌کند. با آنکه بچه شيرخواره دارد، اما بسياري مواقع بعد از صبحانه تا عصر وقت نمي‌کند چيزي بخورد. پنجشنبه‌ها نيز مجبور است براي کلاسِ ضمن خدمت به سراوان برود. آنها بايد 140 ساعت آموزش ببينند و وقتي به خانه برمي‌گردد، هيچ انرژي براي رسيدگي به بچه‌هاي خودش ندارد.
او دانش آموزان کلاس اول را درس مي‌دهد، آنها را براي زنگ تفريح روانه حياط مي‌کند، سپس به همين ترتيب کلاس دوم و پنجم را درس مي‌دهد.
مدير و معلم مدرسه حضرت فاطمه زهرا(س) درباره بخشي از مشکلاتش توضيح مي‌دهد: براي تدريس در 6 پايه، فقط دو معلم داريم. خودم به دانش آموزان کلاس اول، دوم و پنجم هم درس مي‌دهم. به شدت به معلم و نيروي کار نياز داريم و بارها اين موضوع را اعلام کرده‌ام، اما هر بار مي‌گويند، «به دليل کمبود بودجه، توانايي جذب نيرو نداريم».

دهواري مي‌گويد: ما دانش‌آموز با استعداد و تيزهوش کم نداريم. کلاس اول سه دانش‌آموز تيزهوش دارد که مجبورند با دانش‌آموزاني که پايه ضعيفي دارند هماهنگ باشند و در يک سطح بالا بيايند. ضعف بسياري از دانش آموزان در درس رياضي است و کتاب کمک آموزشي يا سي‌دي ندارند تا بتوانند بيشتر تمرين کنند.
بسياري از دانش‌آموزان روستاي کلپورگان معتقدند با پزشک، مهندس يا پليس شدن مي‌توانند روستا و استاني که در آن زندگي مي‌کنند را از بار سنگين کلمه محروميت نجات دهند. دانش‌آموزاني که استعدادهاي زيادي دارند و به انسان‌هايي امثال "صبا دهواري" احتياج زيادي دارند، اما نيرويي که بتواند استعداد آنها را پرورش دهد، بسيار ناچيز است.
ايسنا

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۹۷۲۲۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم ایجاد مدرسه فرزانگان و تیزهوشان در هشترود

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز آذربایجان شرقی فرید قشلاقی در جلسه شورای آموزش و پرورش با بیان اینکه نبود مدارس فرزانگان و تیزهوشان باعث مهاجرت نخبگان و دانش آموزان تیز هوش به سایر شهر‌ها می‌شود افزود: این کار باعث بالا رفتن رتبه کنکور سایر شهر‌ها و پایین آمدن رتبه کنکور در هشترود می‌شود.

وی ادامه داد: اگر یک مدرسه در هشترود ایجاد شود می‌تواند دانش آموزان مناطق هشترود، نظرکهریزی و چاراویماق را پوشش دهد و افزایش رتبه کنکور در این مناطق شود.

قشلاقی افزایش سهمیه دانشگاه فرهنگیان و ماده ۲۸ فرهنگیان در مناطق هشترود و نظرکهریزی و تجهیز هنرستان فنی وحرفه‌ای را خواستار شد و افزود: اگر این هنرستان تجهیز شود رغبت دانش آموزان به ادامه تحصیل در این رشته‌ها بیشتر می‌شود.

وی گفت: متاسفانه راه دسترسی به تنها هنرستان فنی و حرفه‌ای هشترود هم با توجه به اینکه در خارج از محدوده شهر قرار دارد خراب شده است و غیر قابل تردد است از این رو دانش آموزان علی الخصوص در زمان‌های بارش به سختی به این هنرستان رفت و آمد می‌کنند.

 

دیگر خبرها

  • مدارس ما و مدارس آن‌ها
  • ضرورت ایجاد مدرسه فرزانگان و تیزهوشان در هشترود
  • لزوم ایجاد مدرسه فرزانگان و تیزهوشان در هشترود
  • کرمان قهرمان مسابقات والیبال دانش آموزان استان کرمان شد
  • برپایی جشنواره کارآفرینان کوچک با شعار «مدرسه کارآفرین»
  • اجرای طرح "ایما" در مدرسه راهیان کوثر شهرستان رزن
  • صدور مجوز راه‌اندازی مدارس سمپاد عشایری در ۳ استان
  • راه‌اندازی مدارس سمپاد عشایری در ۳ استان کشور
  • مجوز راه‌اندازی مدارس سمپاد عشایری در سه استان کشور صادر شد
  • راه‌اندازی مدارس سمپاد عشایری در سه استان کشور