Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-03-28@14:26:48 GMT

مردم مقصر نیستند

تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۹۷۴۲۵۳

مردم مقصر نیستند

سینما و تلویزیون > سینمای‌ ایران - اصغر هاشمی -نویسنده و کارگردان سینما :
آیا می‌شود میان استقبال تماشاگران از فیلم‌ها در دوره‌های مختلف اجتماعی به صورت دقیقی از حال و هوای مردم در ادوار گوناگون رسید؟

مثلا وقتي نوع خاصي از فيلم‌هاي كمدي در گيشه موفق مي‌شوند مي‌توان نتيجه گرفت مردم پيش از هر چيز خنديدن در سالن سينما را ترجيح مي‌دهند؛ خنديدن براي فراموشي گرفتاري‌ها و مشكلات پرشماري كه در زندگي با آن مواجه هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته بايد اين نكته را هم متذكر شد كه وقتي درباره كمدي‌هاي پرفروش حرف مي‌زنيم الزاما نمي‌توانيم اين فيلم‌ها را با قواعد ژانر منطبق كنيم. آنچه در مورد تعدادي از كمدي‌هاي پرتماشاگر اين سال‌ها رخ داده مجموعه‌اي از صحنه‌هاي پراكنده با ملات داستاني اندك بوده كه چند كليپ طنزآميز ميانشان گنجانده شده است.

حالا اگر مخاطب از چنين فيلم‌هايي بيشتر استقبال كند و درام‌هاي تلخ اجتماعي كمتر با اقبال عمومي مواجه شود، مي‌توان گفت حال مردم خوب نيست و اين كمدي‌ها حكم مسكن را براي تماشاگر دارد؟ نبايد فراموش كرد كه تماشاگر در هر جاي دنيا ابتدا براي سرگرم‌شدن به سينما مي‌رود.

فيلم اول بايد سرگرم‌كننده باشد و بعد فيلمساز مي‌تواند همراه با روايت جذاب داستان، حرفي بزند و پيامي را منتقل سازد. در همين ژانر كمدي، ما شاهد تعدادي از پرمايه‌ترين آثار اجتماعي بوده‌ايم. چيزي به نام كمدي اجتماعي وجود دارد كه زماني در ايران هم رونق داشت و مورد توجه مردم قرار مي‌گرفت.برخي از كارشناسان و سينماگران از فروش بالاي كمدي‌ها نتيجه گرفته‌اند كه گرفتاري‌هاي فراوان مردم باعث شده حوصله تماشاي فيلم جدي را نداشته باشند.

بي‌آنكه بخواهم منكر مشكلات موجود در جا‌معه شوم كه متأسفانه ابعاد آن هم بسيار گسترده است، بايد به اين نكته اشاره كنم كه در همين شرايط هم اگر درام اجتماعي قدرتمندي ساخته شود كه تماشاگر به جذابيت اثر و صداقت صاحب اثر اعتماد كند، باز هم مي‌توانيم شاهد شكوفايي سينماي اجتماعي باشيم. اگر سينماي ايران از طرح مشكلات جدي جامعه فاصله گرفته، نبايد باعث شود توپ را صرفا در زمين سينماگران بيندازيم.

خيلي وقت‌ها مصلحت‌انديشي‌ها و محافظه‌كاري‌هاي مديران باعث مي‌شود فيلمي كه مي‌تواند تأثير اجتماعي قابل توجهي داشته باشد اساسا ساخته نشود و يا در فاصله گرفتن پروانه تا اكران عمومي آنقدر تغيير كند كه به اثري خنثي بينجامد. واقعيت اين است كه با سينماي خنثي و باري به هر جهت نمي‌توان به خواست‌ها و نيازهاي مردم پاسخ داد.

وقتي دندان سينماي اجتماعي كشيده مي‌شود، مجموعه‌اي به هم پيوسته از خواست بازار، مناسبات گيشه و تصميمات سينما‌داران و پخش‌كنندگان، فضا را براي ترك‌ تازي فيلم‌هاي شبه‌ كمدي فراهم مي‌كند. اين‌ها را اگر كنار شرايط اجتماعي و حال و روز مردم بگذاريم، آن وقت شايد از اقبال عمومي به برخي كمدي‌ها متعجب نشويم. اگر اين فيلم‌ها با كيفيت نيستند نبايد سليقه عمومي را مقصر دانست. ايراد بيشتر در جاي ديگري است. جايي كه بن‌مايه يك اثر شكل مي‌گيرد. وقتي شرايط براي فيلم مؤثر اجتماعي فراهم نباشد، كمدي مبتذل جان مي‌گيرد.

در همین زمینه: سینمای ایران | ۱۱ فیلم پر فروش سال‌های ۹۳ تا ۹۶ کارگردانی جیمز باند ۲۵ | کریستوفر نولان می‌آید رونمایی از پوستر سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر بحران مخاطب فقدان تخصص

منبع: همشهری آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۹۷۴۲۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پویش مشهد مهربان با مشارکت مردم

ایسنا/خراسان رضوی معاون اجتماعی و مشارکت‌های مردمی سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد گفت: پویش مشهد مهربان در سال ۱۴۰۳ با ولادت امام حسن مجتبی(ع) آغاز شده و در روز ولادت امام رضا(ع) پایان می‌یابد که امیدواریم امسال تعداد افراد مشارکت‌کننده به ۱۰۰ هزار نفر برسد.

مهدی ابراهیمی در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص پویش مشهد مهربان اظهار کرد: با توجه به اینکه عده‌ای ناخواسته و به طور غیر عمد نظیر تصادف، بدهی یا دیه و امثال آن در زندان به سر می‌برند و خانواده‌های آنان پریشان و مستاصل هستند، به عمل خیرخواهانه مقام معظم رهبری که همه ساله مصادف با عید سعید فطر اقدام به آزادی زندانیان جرایم غیر عمد می‌کنند، تاسی کردیم.

وی افزود: با توجه به فرمایشات ایشان در دیدار دی‌ماه سال گذشته با ائمه جماعات در خصوص لزوم تشویق مردم به مشارکت در امور خیریه از جمله آزادسازی زندانیان، شایسته است مومنین و اهل خیر همکاری کرده و با پرداخت دیه و قروض افراد مستمندی که زندانی هستند، اقدام به آزادی آن‌ها کنند که در پیشگاه خداوند عملی محبوب‌تر از این‌گونه کمک‌ها به مومنین نیست.

معاون اجتماعی و مشارکت‌های مردمی سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد ادامه داد: شوراهای اجتماعی محلات همچون سال‌های گذشته در نظر دارند با استفاده بهینه از ظرفیت ماه مبارک رمضان، شب‌های قدر و ظرفیت مردم نوع‌دوست، نیکوکاران و خیرین محلی، در راستای تقویت اخلاق اجتماعی و روحیه خیرخواهانه با مشارکت تشکل‌ها و مراکز نیکوکاری محله نسبت به آزادی زندانیان محله اقدام کنند.

ابراهیمی با بیان اینکه یکی از مهمترین ایده‌های شوراهای اجتماعی محلات که در ۳ سال ۱۴۰۰، ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ موجب جذب مشارکت بسیاری از شهروندان شده، پویش مردمی مشهد مهربان است، عنوان کرد: این پویش با هدف آزادسازی زندانیان نیازمند جرائم غیرعمد راه‌اندازی شد و توانست به همت شوراهای اجتماعی محلات و خیرین محلی در سال اول ۴۰۰۰ نفر، سال دوم بیش از ۱۰ هزار و در سال سوم بیش از ۲۲ هزار نفر مشارکت‌کننده را در آزادی چندین زندانی سهیم کند.

وی بیان کرد: این پویش در سال ۱۴۰۳ با ولادت امام حسن مجتبی(ع) آغاز شده و در روز ولادت امام رضا(ع) پایان می‌یابد. امیدواریم امسال با مشارکت شورای محلات و شورای هیئات مذهبی مشارکت افزایش پیدا کند و تعداد افراد مشارکت‌کننده به ۱۰۰ هزار نفر برسد تا زندانیان بدهکار غیرعمد در زندان نداشته باشیم.

معاون اجتماعی و مشارکت‌های مردمی سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد گفت: بهره‌گیری از ظرفیت‌های مردمی و پویش مشهد مهربان، ظرفیت‌ ارزشمندی برای کاهش آسیب‌های اجتماعی است. فارغ از میزان کمکی که از مردم جمع‌آوری می‌شود، مشارکت مردم و در واقع انسجام و همدلی بسیار مهم است.

ابراهیمی تصریح کرد: در پویش مشهد مهربان با تکیه بر ظرفیت‌های مردمی و شوراهای اجتماعی محلات و بدون استفاده از بودجه‌های دولتی ۷۰۰ کودک بازمانده از تحصیل به مدرسه بازگشتند. بازگشت این ۷۰۰ کودک موجب کاهش کودکان کار، کاهش زباله‌گردی و خشونت در شهر می‌شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • رضا مهاجری: اخراج بازیکن خیبر مقابل خوشه؟ اگر بازیکنم مقصر باشد، سخت تنبیه می‌شود
  • پویش مشهد مهربان با مشارکت مردم
  • برای ساختن انسان باید محیط متناسب و سالم به وجود آورد
  • احزاب در ایران وارداتی هستند و بومی نیستند
  • فرانسه ۳-۲ شیلی؛ خروس‌ها هنوز کاملاً آماده یورو نیستند
  • فارغ التحصیلان دکترا این قدرها هم بیکار نیستند
  • قسمت دوم و سوم فیلم‌های کمدی چه سرانجامی داشته‌اند؟
  • کنایه فلاحت پیشه به شورای نگهبان درباره ردصلاحیت‌ها
  • شاد راه نور باید تکرار و بهتر شود
  • چگونگی مشارکت مردم در تولید و اقتصاد