Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارس نیوز»
2024-04-16@06:37:17 GMT

افزایش وام ازدواج فعلا منتفی شد

تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۹۸۰۲۴۴

به گزارش پارس نیوز،

 دولت در لایحه بودجه سال 97 کل کشور که صبح امروز از سوی رئیس جمهور تقدیم مجلس شورای اسلامی شد، پیشنهاد داده است که سقف وام ازدواج برای هر یک از زوجین را همان 10 میلیون تومان فعلی باقی بماند.

در تبصره 16 ماده واحده لایحه بودجه 97 کل کشور آمده است:

الف- بانک مرکزی جهموری اسلامی ایران مجاز است ایران چک های مورد نیاز کشور را پس از تصویب شورای پول و اعتبار تولید و با مسدود کردن معادل ریالی آن تحت هیأت نظارت اندوخته اسکانس (موضوع ماده 21 قانون پولی و بانکی کشور) منتشر کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به منظور حمایت از ازدواج جوانان، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است کلیه بانک ها و موسسات اعتباری کشور را ملزم کند به اندازه سهم خود از مجموع کلیه منابع در اختیار پس انداز، جاری و سپرده قرض الحسنه بانک ها در پرداخت تسهیلات قرض الحسنه مشارکت کرده و تسهیلات قرض الحسنه ازدواج را در اولویت نخست پرداخت قرار دهند.

تسهیلات قرض الحسنه ازدواج برای هر یک از زوج ها در سال 97 یکصد میلیون ( ۱۰۰.۰۰۰.۰۰) ریال با دوره بازپرداخت چهارساله می باشد.

ج- بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف است از طریق بانک های عامل مبلغ بیست هزار میلیارد (۲۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال مانده سپرده های قرض الحسنه بانکی و رشد مبلغ مزبوررا به تفکیک چهارده هزار میلیارد (۱۴.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال به کمیته امداد امام خمینی(ره) و شش هزار میلیارد (۶.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) به سازمان بهزیستی با معرفی دستگاه های ذی ربط به مددجویان کارفرمایان طرح های اشتغالی مددجویی پرداخت نماید. در صورتی که هریک از دستگاه های مذکور نتوانند به هر میزان سهمیه تسهیلات خود را تا پایان آذرماه 1397 استفاده نماینده سهمیه مذکوربه دیگر دستگاه های مشمول تعلق می گیرد.

و- در اجرای ماده (۷۷) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲) ، مبلغ یکهزار میلیارد (۱.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰)ریال از منابع قرض الحسنه بانک ها، در اختیار ستاد مردم رسیدگی به امور دیه و کمک به زندانیان نیازمند با الویت زندانیان زن مسعمر، قرار می گیرد.

ه- در جدوال ذیل تبصره (۳۵) قانون اصلاح قانون بودجه سال 95 کل کشور مصوب ۱۳۹۵.۶.۳ ودریف بانک مسکن عبارت" حداقل افزایش سرمایه دولت در بانک مسکن و بخشودگی سود و جرائم تسهیلات کمتر از یک میلیارد (۱.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال اضافه و برای سال 1397 تنفیذ می گردد.

و- به هریک از وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی و ارتباطات و فناوری اطلاعات و دستگاه های وابسته آنها اجازه داده می شود تا سقف پنج هزار میلیارد (۵.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال اموال غیر منقول مازاد خود را که واگذاری آن مشمول سیاست های کلی اصل چهل و چهارم(۴۴) قانون اساسی نمی باشد با رعایت قوانین و مقررات مربوط به فروش برسانند و منابع حاصله را به حساب خاصی نزد خزانه داری کل کشور واریز نمایند تا پس از تصویب هیأت وزیران برای افزایش سرمایه بانک های توسعه تعاون و پست بانک اختصاص یابد.

منبع: پارس نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارس نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۹۸۰۲۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیش از ۷۰ درصد متقاضیان وام‌های ازدواج و فرزندآوری تسهیلات خود را دریافت کرده‌اند

عضو کمیسیون مشترک قانون جوانی جمعیت با اشاره به اینکه بیش از ۷۰ درصد متقاضیان وام‌های فرزندآوری و ازدواج تسهیلات خود را دریافت کرده‌اند، گفت: در شورای عالی جوانان، ریاست جمهوری مصوب کردند که تسهیلات زوج‌های جوان طی یک ماه پرداخت شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، امیرحسین بانکی‌پور در یک برنامه رادیویی اظهار کرد: با رفع مشکلات موجود در مسیر دریافت تسهیلات بانکی فرزندآوری و ازدواج، طی ماه‌های آخر سال گذشته شاهد کوتاه شدن صف دریافت وام‌های ازدواج و فرزندآوری بودیم، همچنین میزان وام‌های پرداختی طی سال گذشته از مبلغ پیش‌بینی شده که برابر با ۲۰۰ هزار میلیارد تومان بود، بیشتر شد.

وی افزود: در بودجه سال جاری، میزان مبلغ وام ازدواج افزایش قابل توجهی داشته که به طور کلی برای مردان زیر ۲۵ و زنان زیر ۲۳ سال ۱۵۰ هزار میلیارد تومان و برای سایر گروه‌های سنی زیر ۵۰ سال، هر یک ۳۰۰ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

عضو کمیسیون مشترک قانون جوانی جمعیت با بیان اینکه به طور کلی مبلغ در نظر گرفته شده برای وام فرزندآوری نیز برای فرزند اول ۴۰ هزار میلیارد تومان است که این مبلغ تا فرزند پنجم به ۲۰۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد، تصریح کرد: میزان مبلغ پیشنهادی ارائه شده برای تسهیلات زوج‌های جوان و وام‌های فرزندآوری طی سال جاری برابر با ۳۰۰ هزار میلیارد تومان بود و در صورت جذب مبلغ مذکور، صفی برای وام‌های مذکور وجود نخواهد داشت و پیگیری‌ها در این خصوص در حال انجام است تا از رخداد مشکل در این روند جلوگیری شود.

بانکی‌پور گفت: طبق گزارش بانک مرکزی چهار درصد تسهیلات بانکی مربوط به وام ازدواج بوده است که همین مبلغ وام نیز وارد چرخه اقتصاد می‌شود و بازپرداخت بیش از ۹۵ درصد وام‌های ازدواج انجام شده است، لذا نبود پول، بهانه قابل قبولی محسوب نمی‌شود و این موضوع مورد تاکید ریاست محترم جمهوری است.

وی اضافه کرد: در سال‌های گذشته جلسه‌های متعددی در خصوص پرداخت وام‌های ازدواج برگزار شده و پیگیری‌ها در این خصوص در حال انجام است، بانک مرکزی نیز آئین‌نامه خود را در همین روزهای نخست سال اعلام کرده است، اما بانک‌های خصوصی همراهی لازم را نداشته‌اند.

عضو کمیسیون مشترک قانون جوانی جمعیت افزود: دارا بودن یک ضامن برای دریافت وام در قانون جوانی جمعیت ذکر و در بودجه نیز دیده شده است و حتی زوجین می‌توانند از سهام عدالت یا یارانه خود به عنوان ضامن استفاده کنند، البته پیگیری‌ها در حال انجام است که درخواست وام زوجین و معرفی به شعبه به صورت سامانه‌ای انجام و بسیاری از مشکلات موجود رفع شود، این موضوع در بعضی از بانک‌ها آغاز شده است.

بانکی‌پور تصریح کرد: گاهی اوقات مشکلات و درخواست‌های متقاضیان تسهیلات بانکی به بانک مرکزی گزارش می‌شود، اما مورد بررسی قرار نمی‌گیرد که در این خصوص بازرسی کشور تذکرهای لازم را به بانک‌های مربوطه طی سال گذشته داده است و افراد نیز می‌توانند علاوه‌بر گزارش به بانک مرکزی، مراتب را به بازرسی کل کشور نیز گزارش کنند، همچنین معاونت نظارت ستاد ملی جمعیت پیگیر درخواست‌ها و مشکلات مردم است.

وی با بیان اینکه بانک‌ها باید متوجه باشند که شیرینی حسن اجرای ارائه خدمتی که توسط قانون برعهده آنها قرار داده شده است را تلخ نکنند، ادامه داد: حجم وامی که بانک‌ها سال گذشته پرداخت کرده‌اند، از آنچه که طی هفت تا هشت سال گذشته پرداخت می‌شده، بیشتر بوده که این موضوع بسیار قابل توجه است.

عضو کمیسیون مشترک قانون جوانی جمعیت با اشاره به اینکه بیش از ۷۰ درصد متقاضیان وام‌های فرزندآوری و ازدواج تسهیلات خود را دریافت کرده‌اند، گفت: امید است هنگام مراجعه زوجین برای دریافت وام، حداکثر زمان دریافت وام مشخص و اعلام شود و در شورای عالی جوانان، ریاست جمهوری مصوب کردند که تسهیلات زوج‌های جوان طی یک ماه پرداخت شود؛ همچنین پیشنهاد می‌کنم نام بانک‌های دارای تأخیر در این روند در رسانه‌ها مطرح شود تا مدیرعامل‌های بانک‌ها همراهی بیشتری در این خصوص داشته باشند.

کد خبر 744616

دیگر خبرها

  • پرداخت بیش از ۲۸۹ هزار میلیارد ریال تسهیلات تکلیفی توسط بانک سپه در سال ۱۴۰۲
  • حداکثر تراکنش خرید از هر کارت حقیقی به ۲ میلیارد ریال افزایش یافت
  • بانک توسعه تعاون بیش از سهمیه تعیین شده تسهیلات ازدواج پرداخت کرد
  • قیمت پیامک ۴ تومان گران شد/ افزایش ۸۰۰ میلیارد تومانی درآمد دولت
  • پیش بینی ۳.۲ همت تسهیلات قرض الحسنه برای شرکت‌های دانش‌بنیان
  • بیش از ۷۰ درصد متقاضیان وام‌های ازدواج و فرزندآوری تسهیلات خود را دریافت کرده‌اند
  • قانون فرزندآوری با آن همه بودجه و اعتبار و اصرار شکست خورد
  • ورود واگن‌های مترو برای امسال منتفی شد؟/ پاسخ چمران
  • انعقادقرارداد تسهیلاتی ۳۳۵ هزار و ۳۷۸ واحد مسکونی طرح نهضت ملی در بانک مسکن در راستای قانون جهش تولید مسکن در کشور با مشارکت مردم تا پایان سال ۱۴۰۲
  • خداحافظی با کارتخوان، سلام به لینک پرداخت!