Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-05-06@00:04:11 GMT

تهران پربازده‌ترین بورس دنیا شد

تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۹۹۴۵۹۶

تهران پربازده‌ترین بورس دنیا شد

اقتصاد > تجاری - مالی - بورس تهران همزمان با نزدیک شدن به آغاز سال جدید میلادی به پر بازده‌ترین بازار سهام دنیا تبدیل شد.

اين بورس همچنين در يك دوره 30روزه همه بازار‌هاي سرمايه‌گذاري داخلي به غيراز يورو را پشت سر گذاشته است.
به گزارش همشهري، با شتاب رشد قيمت‌ها در بازار سهام بورس تهران به پربازده‌ترين بازار سرمايه‌گذاري در سراسر كره زمين از اول سال‌جاري تاكنون تبديل شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بررسي‌هاي آماري نشان مي‌دهد با وجود اينكه بورس تهران در طول يك‌ماه گذشته بازده كمتري از بورس هنگ كنگ داشت اما با رشد شاخص‌هاي بورس از اين بورس هم پيشي گرفت و به صدر فهرست پر بازده‌ترين بورس دنيا صعود كرد.

مطابق آمار‌هاي موجود، بورس تهران در طول چند‌ماه گذشته بعد از بورس هنگ كنگ كه توانسته بود تا 20درصد بازده نصيب سرمايه‌گذارانش كند در رتبه دوم قرار داشت با نزول شاخص‌ها در بورس هنگ كنگ و رشد شاخص‌ها در بورس تهران، بورس تهران به صدر جدول رسيد و اكنون بورس تهران با ميانگين بازده 18درصد در صدر پر بازده‌ترين بازار‌ها قرار گرفته و بعد از تهران، استانبول و بورس نيويورك به‌ترتيب با ميانگين بازده 16.5و 16درصد در رتبه‌هاي دوم و سوم جهان قرار گرفتند.

مقدار بازده بورس هنگ‌كنگ هم همگام با بورس نيويورك به‌طور ميانگين در محدوده 16درصد قرار گرفته است. ساير بورس‌هاي دنيا مانند بورس بمبئي و توكيوي ژاپن نيز توانسته‌اند به‌ترتيب 13.5و 10درصد بازده نصيب سهامداران خود كنند. اما بورس شانگهاي چين با وجود اينكه از بزرگ‌ترين بورس‌هاي دنيا تلقي مي‌شود نتوانسته كارنامه مثبتي از خود به جا بگذارد و از اول سال تاكنون فقط 1.7درصد سود نصيب سهامداران داخلي و خارجي كرده است.

در همين مدت بورس عربستان با 1.5درصد بازده كم‌بازده‌ترين بورس دنيا بوده است و بورس لندن و آمستردام هم تحت‌تأثير تحولات اقتصادي كه پشت سر گذاشته‌اند با افت مواجه شده‌اند.

كارنامه بورس در ميان بازارهاي داخلي

با وجود اينكه ميانگين بازده سرمايه‌گذاري در بورس تهران از اول سال تاكنون به 18درصد رسيده است با وجود اين ميانگين بازده سرمايه‌گذاري در 30شركت بزرگ بورس تهران بيش از اينها بوده است. شاخص 30شركت بزرگ بورس تهران از اول سال تاكنون 25.6درصد و شاخص 50شركت فعال‌تر بورس 23درصد رشد كرده‌اند اين ارقام نشان مي‌دهد سرمايه‌گذاران زيادي توانسته‌اند بيش از بازده ميانگين در بورس سود كنند.

در عين حال همين آمار‌ها نشان مي‌دهد با وجود ميانگين رشد 18درصدي سهامداران صنايعي مانند فرآورده‌هاي نفتي و فلزات اساسي توانسته‌اند بين 54تا 55درصد به‌طور ميانگين سود كنند كه اين رقم بالاتر از بازده سرمايه‌گذاري در همه بازار‌هاي داخلي است. قيمت هر يورو از اول سال تاكنون 24.3درصد و سكه بهار آزادي 17.5درصد رشد كرده است. اين به‌معناي اين است كه سرمايه‌گذاراني كه در بورس سرمايه‌گذاري كرده‌اند به‌مراتب سود بيشتري از اين بازار‌ها به‌دست آورده‌اند. حتي سهامداران گروهي مانند قندوشكر از اول سال تاكنون 70درصد به ارزش دارايي هايشان در بورس اضافه شده است.

گروه رايانه، چاپ و انتشار و مخابرات هم از ديگر صنايع پر سود بازار از اول سال تاكنون بوده‌اند. سهامداراني كه امسال سهام شركت‌هاي حاضر در گروه رايانه را خريده‌اند نزديك به 38درصد و سهامداران گروه مخابرات و چاپ و انتشار بين 26تا 36درصد سود كرده‌اند. با وجود اين همانطور كه پژوهش‌هاي مرتبط در بازار سرمايه نشان مي‌دهد همچنان برخي از سهامداران هم هستند كه در شرايطي كه همه سهامشان در حال افزايش است به‌دليل دانش ناكافي در حال زيان هستند.

مروري بر صنايع بورس نشان مي‌دهد كه در اين مدت سهامداران برخي از گروه‌ها هم در همين مدت به طرز عجيبي با نزول ارزش سهامشان مواجه شده‌اند. مطابق آخرين پژوهش‌ها طيف وسيعي از اين سهامداران را اتفاقا سهامداران معاملات آنلاين كه به زعم خودشان از اطلاعات كافي براي سرمايه‌گذاري برخوردارند تشكيل مي‌دهند.

در همین زمینه: سرمایه‌گذاری خارجی دربورس به ۲ هزار میلیارد تومان رسید رشد ۶۸ واحدی شاخص بورس نزول شاخص بورس و فرابورس در هفته گذشته عبور ارزش مبادلات بازارسرمایه از مرز ۳۳ میلیارد دلار تعداد سرمایه‌گذاران صندوق‌ها از مرز ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر گذشت

منبع: همشهری آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۹۹۴۵۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سفارش‌های حمایتی بازارساز با نزدیک شدن شاخص کل بورس به نقاط خاص

رباب وفایی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت: اوایل هفته کاری با توجه به افزایش قیمت‌های جهانی کامودیتی‌ها شاهد شروع متعادلی بودیم، اما در جدال عرضه و تقاضا، فروشندگان برنده بودند و دوباره یک هفته‌ اصلاحی و خسته کننده را سپری کردیم. فقط شاهد نوساناتی در محدوه‌های حمایتی سهام بودیم، تعداد محدود، سهام بازیگر محور هم مجالی برای نوسان و رشد کوتاه مدتی داشتند.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: افزایش نرخ انرژی و افزایش مالیات ستانی در کنار افزایش نرخ بهره شرکت‌ها را تحت فشار قرار می‌دهد و عدم تعدیل نرخ دلار نیما از بعد درآمدی را دچار مشکل می‌کند و حاشیه سود‌ها کاهش می‌یابد. برای جلوگیری از افت تولید، با افزایش نرخ‌های منطقی در صنایع برای پوشش رشد هزینه‌ها موافقت می‌شود.

او افزود: انتشار اوراق سنگین توسط دولت و بالا ماندن نرخ بهره، ابهام سقف معافیت مالیاتی و ... خریدار را یک قدم عقب‌تر در انتظار نگه می دارد. هر بار با نزدیک شدن به محدوده‌ حمایتی شاخص و سهام شرکت‌های بزرگ تر، شاهد سفارش‌های حمایتی بازارساز و نوسانات مثبت هستیم منتهی تا زمانی که این دور باطل ادامه دارد حرف خاصی برای گفتن نمی‌ماند.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی بورس

دیگر خبرها

  • چرا بورس درجا می‌زند؟!
  • افزایش سرمایه بیش از ۴ هزار درصدی یک نماد بورسی
  • خروج نقدینگی از بازار سرمایه ادامه‌دار شد
  • آینده بورس در چند پرده
  • پیش‌بینی بورس در هفته سوم اردیبهشت ۱۴۰۳/ پیشتازی فولادی‌ها و پالایشی‌ها در این هفته
  • آیا بورس به تنهایی می‌تواند باعث رونق تولید شود؟ 
  • دو طرفه شدن بازار سرمایه مهم‌ترین عامل ایجاد قرارداد آتی تک سهم+ فیلم
  • پیش بینی بورس یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • سفارش‌های حمایتی بازارساز با نزدیک شدن شاخص کل بورس به نقاط خاص
  • سرمایه‌گذاری در ۱۰۰ شرکت بورسی ایران هیچ ریسکی ندارد | بزرگ‌ترین بازار بورس ناشناخته جهان مربوط به ایران است