Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-23@22:38:35 GMT

آنچه بر پرده سینما حقیقت می‌بینیم/ 1/

تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۹۹۹۳۸۹

آنچه بر پرده سینما حقیقت می‌بینیم/ 1/

۴۷ فیلم مستند کوتاه در بخش «مسابقه ملی» یازدهمین جشنواره سینما حقیقت که از ۱۹ آذرماه فعالیت خود را آغاز کرده است، به نمایش درمی آید.

ایسنا، همزمان با برپایی جشنواره‌ی سینما حقیقت مروری دارد بر موضوعات فیلم‌هایی که در بخش مستند کوتاه حقیقت به نمایش درمی‌آیند. 

فیلم مستند کوتاه "آب سوخته" ساخته مرتضی مطوری که حول محور موضوعات محیط زیستی ساخته شده است به بحران آب  و حیات‌وحش پرداخته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این دومین سال حضور مرتضی مطوری در جشنواره است.

 فیلم مستند "آب سوخته" تاریخچه‌ی دریاچه هورالعظیم و عواملی که باعث کمبود آب و مشکلات زیست محیطی این منطقه شده است را از زبان یک ماهیگیر روایت می‌کند.

مرتضی مطوری متولد سال ۱۳۵۱ در خرمشهر و فارغ‌التحصیل کارشناسی هنرهای نمایشی است. این فیلمساز سال‌هاست که در زمینه ساخت مستندهای قوم‌شناسی و زیست محیطی در جنوب کشور فعالیت می‌کند. 

مرتضی مطوری پژوهشگر، کارگردان و تهیه‌کننده این فیلم مستند، کاوه اقدام‌دوست و سعید راضی‌حویزه (تصویربرداران)، رضا مطوری (صدابردار)، علیرضا حاجی‌پور (صداگذار، تدوینگر، نویسنده گفتار متن)، سعید نگراوی  (گوینده متن)، غلامرضا مزرعه (مدیر تولید) و سعید عشمیدیان‌نژاد (دستیار کارگردان) نیز از دیگر عوامل تولید مستند «آب سوخته»  هستند.

فیلم مستند کوتاه "بومرنگ" ساخته پدرام ابویی پیش از حضور در جشنواره سینما حقیقت، دیپلم افتخار بخش مستند در جشنواره فیلم کوتاه تهران را دریافت کرده است. این فیلم درباره  پیرمردی ست که دچار آلزایمر شده ولی خود این را باور ندارند و دیگران را به ندانستن محکوم می‌کند.

فیلم مستند کوتاه "بی‌گدار" به کارگردانی علیرضا دهقان به موضوع بحران آب پرداخته است؛«پژوهشگران معتقدند اگر برای بحران آب ایران تمهیدی اندیشیده نشود، ﺍﯾﺮﺍﻥ ﻫﻔﺖ ﻫﺰﺍﺭ ﺳﺎﻟﻪ ﺗﺎ ۲۰ ﺳﺎﻝ ﺩﯾﮕﺮ ﺍﺯ ﺑﯽ‌ﺁﺑﯽ ﻭ ﺧﺸﮑﺴﺎﻟﯽ ﻧﺎﺑﻮﺩ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺷﺪ. این مستند ۴۰ دقیقه‌ای تولید سال ۱۳۹۶ خانه مستند انقلاب اسلامی است.»

عوامل ساخت مستند «بی‌گدار» عبارتند از: پژوهشگر، نویسنده، گوینده و کارگردان: علیرضا دهقان، فیلمبرداران: حامد بقاییان و بهروز بادروج، صدابردار: بهنام عباسی‌فر، تدوینگر: شیرزاد احمدی، تهیه‌کننده: مجید عزیزی

دهقان طی دو سال اخیر با مستند «اوسیا» که درباره‌ی خشکی قنات‌های ایران است، موفقیت‌های در عرصه ملی و بین‌المللی کسب کرد.در کارنامه فیلمسازی او، ساخت آثاری چون «اینجا خانه ماست»، «من فقط ایدز دارم»، «التیام»، «نخل درخت زندگی»، «روز بیست و هفتم»، «آرامش در سنگ»، «آرزوی سرد و اوسیا» به چشم می‌خورد.

فیلم مستند کوتاه "پدر پروانه‎ها" به کارگردانی یزدان پرونده درباره با بیماران پروانه‌ای (ایی‌بی) و موسس خانه ایی‌بی ایران سیدحمید هاشمی است که در یازدهمین جشنواره سینما حقیقت حضور دارد.

فیلم مستند کوتاه "پرنده آبی" ساخته کاوه بهرامی‎مقدم، به موضوع بررسی فعالیت‌های ورزشی «تقی عسگری» قهرمان اسبق شیرجه ایران می‌پردازد.  تقی عسگری قهرمان اسبق شیرجه ایران ۶۵ سال پیش در بازی‌های آسیایی، مدال نقره و برنز آسیایی را از آن خود کرد که تاکنون این مدال‌ها تکرار نشده است.

عوامل تولید مستند «پرنده آبی» عبارتند از: نویسنده، کارگردان و تهیه‌کننده: کاوه بهرامی‌مقدم/ تصویربردار: هامون بهرامی‌مقدم/ دستیار کارگردان: افشین آذریان/ دستیار تصویربردار: محمد عسگرخواه/ مدیر تولید: آرش سلیمانی/ تحقیق و پژوهش: زویا بهرامی‌مقدم/ تهیه شده در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی.

فیلم مستند کوتاه "پری‌خوانی" به کارگردانی معصومه کیانی، دراماتیک‌ترین اتفاقات تاریخی قلعه‌ای در میبد در فیلم «پری‌خوانی» به تصویر کشیده شده است. به دلیل جغرافیای میبد و کویری بودنش، «پریخوانی» در دو مرحله فیلمبرداری شد. قسمت‌های بازسازی در فصل بهار صورت گرفت و برای به تصویر کشیدن جزئیات معماری پاییز انتخاب شد.

در خلاصه موضوع این مستند آمده است: «خواب‌گردی در هزاره‌های گمشده‏ قلعه‏‌ای تو در تو... روزگاری شهری کهن بود، روزگاری معبدی؛ پلکانش تا نور... روزگاری دژی مستحکم... خشت‌هایش هخامنشی، بامش اشکانی، برج‌هایش ساسانی؛ بر فراز تپه‌ای عیلامی... مردمانش رفتند.

عوامل تولید مستند «پریخوانی» عبارتند از: پژوهش، کارگردانی، تدوین و تهیه‌کنندگی: معصومه کیانی، مدیر فیلمبرداری: مجید قربانی‌فر، صدابردار: حسین باباخانی، صداگذار: حسین قورچیان، راوی: حامد باقری تنها، آهنگسازان: مجتبی تقوایی و هومن قویدل، گروه تصویر: سهیل عبداله‌پور، محسن خانی، امیرحسین صدرایی، دستیاران کارگردان: سیمین‌السادات داودی، بهنام حق‌پرست، مدیر تولید: سیدمحمدعلی جلال‌زاده، جلوه‌های ویژه: حسین صمیمی، تصحیح رنگ: استودیوی مجد وفایی، عکاس: بهنام حق‌پرست، سیمین‌السادات داودی، تهیه شده در: محصول مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی.

فیلم مستند کوتاه "پسر ویشتاسب" ساخته عباس صاحب، با معرفی کتیبه بیستون که بزرگ‌ترین و مهمترین سنگ‌نوشته باقی‌مانده ایران باستان است، آغاز می‌شود و در ادامه روند کشف رمز خطوط آن را به تصویر می‌کشد؛ این که چه باستان‌شناسانی به ایران آمدند و برای رمزگشایی این خطوط میخی چه مراحلی طی شد.

مبنای اصلی فیلم مستند «پسر ویشتاسب» پیرامون فعالیت یک ژنرال ارتش انگلیس به نام «سِر هنری راولینسون» است که به خطوط میخی علاقه‌مند بود و با مشکلات بسیار توانست کتیبه بیستون را بخواند تا پایه‌ای برای مطالعات بعدی شد. پروفسور «ووتر هنکل‌من» که یکی از سرشناس‌ترین باستان‌شناسان جهان در زمینه‌ی کتیبه‌خوانی بویژه خطوط ایلامی است نیز در بخش‌هایی از این مستند، به بیان تلاش‌هایش در زمینه‌ی پی بردن به رموز خط میخی بیستون می‌پردازد. مستند «پسر ویشتاسب» که روند تولید آن از سال ۱۳۹۳ آغاز شده بود، از محصولات مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی است.

عوامل تولید این فیلم عبارتند از: پژوهشگر، فیلمبردار، کارگردان، تدوینگر و تهیه‌کننده: عباس صاحب؛ نگارش و گوینده: شهرام درخشان؛ صدابردار: محمد کرمی؛ مترجم: آدینه صدیقی؛ عکاس: یعقوب علیزاده؛ دستیار کارگردان: مهدی کرمی؛ دستیار تصویر: کامران شهیدی؛ پهباد: حجت التجا.

فیلم مستند کوتاه "پناهگاه حامی" به کارگردانی حامد کلجهای، پیش از حضور در جشنواره حقیقت توانسته جایزه بهترین کارگردانی مستند کوتاه و نیمه بلند در جشنواره فیلم شهر را برای ساخت این فیلم بدست آورد.

درباره این مستند آمده است که: امروز کشتار و اتلاف سگ‌های بی‌سرپرست، شیوه مرسوم برخورد با این موجودات وفادار در سراسر کشور است؛ با این وجود فعالان حقوق حیوانات در پناهگاه وفا قزوین طرحی نو را بنیاد نهاده‌اند. این فیلم در سازمان مدیریت پسماند شهر قزوین تهیه شده است.

فیلم مستند کوتاه "پندوم" به کارگردانی اردوان زینیسوق وضوح سادگی گفتار و زندگی مردم منطقه کهگیلویه را روایت می‌کند. 

«پندوم» در سه دوره زمانی، قبل از انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ایام تبلیغات کاندیداهای مجلس و نه ماه پس از پایان انتخابات، تصویربرداری شد. در این فیلم انتخابات بهانه‌ای برای دیدن مردم منطقه در یک شرایط خاص و حضور حداکثری آنها در تمام اتفاقات با کمترین توقع‌ها است.

عوامل تولید این فیلم مستند عبارتند از: پژوهشگر و کارگردان: اردوان زینی‌سوق، تصویربردار: وکیل زعفرانی، صدابردار: حمید فرزاد، تدوینگر: مریم شاپوریان، تهیه‌کننده: کیوان کثیریان و اردوان زینی‌سوق، تهیه شده در: موسسه فرهنگی هنری هفت رخ معاصر

فیلم مستند کوتاه پیش از سی سالگی به کارگردانی فضل‌الله تاری و تهیه‌کنندگی شهرام گیل‌آبادی درباره‌ی دختری ۱۷ ساله است که چند بار از کمپ ترک اعتیاد فرار کرده و بازگشته است. این فیلم قصه‌ی آخرین بازگشتش به کمپ است که حالا با مخالفت مسئولان کمپ برای پذیرش مواجه شده است.

عوامل تولید این مستند ۱۵ دقیقه‌ای عبارتند از: تصویربردار و کارگردان: فضل‌الله تاری، پژوهشگران: فضل‌الله تاری، امیر امیری، شقایق ولی‌پور، سپیده علیزاده، صدابردار: امیر امیری، طراح لوگو و پوستر: محمد اعتمادی، تهیه‌کننده: شهرام گیل‌آبادی

فیلم مستند کوتاه "تالاب جازموریان" ساخته فرهنگ خاتمی به موضوع بحران آب و مسایل زیست‌محیطی و حیات‌وحش پرداخته است.

در معرفی این فیلم مستند آمده است که در ۴۰۰کیلومتری جنوب شهر کرمان و هم مرز با سیستان، تالاب جازموریان واقع شده است. پس از احداث سد جیرفت در دهه۷۰ دریاچه جازموریان رفته رفته رو به خشکی نهاد و تبدیل به کانون ریزگرد شد. در پی آن اهالی اقدام به مهاجرت کردند اما برخی دیگر به امید شکوه گذشته جاز آنجا ماندند و با سختی‌ها کنار آمدند تا اینکه در زمستان۹۵ به آرزوی خود رسیدند.

فیلم مستند کوتاه "جام در آفساید" به کارگردانی فرهاد درودگر پیش از حضور در جشنواره حقیقت در جشنواره فیلم مستند تلویزیون به نمایش در آمده است.

این مستند درباره اولین حضور تیم ملی فوتبال کشورمان در مسابقات جام ملت‌های آسیا بعد از پیروزی انقلاب است که در کشور کویت برگزار شده بود. نکته جالب در ارتباط با این فیلم مستند این است که این بازی‌ها با روزهای آغازین و ابتدایی شروع جنگ تحمیلی هشت ساله علیه کشورمان همزمان بوده و اتفاقات و حواشی پیرامونی این مسابقات دستمایه ساخت این مستند بوده است.

فیلم مستند کوتاه "چهل و یک" به کارگردانی  علی خوشدلی، درباره شخصی به نام علیرضا است که در انتخابات شورای روستا زادگاه خود ثبت‌نام کرده و توانایی حل مشکلات روستا را در خود می‌بیند. او می‌کوشد تا ریاست شورای روستا را به دست بیاورد.

عوامل تولید این فیلم مستند شامل: پژوهشگر: علی خوشدلی، تصویربردار: علی خوشدلی، صدابردار: امیرحسین رحیم زاده، صداگذار: علی خوشدلی، تدوینگر: علی خوشدلی، تهیه کننده: عاطفه سربند است.

فیلم مستند کوتاه "خاکهای نرم فکه" ساخته عباس عمرانی بیدی علاوه بر حضور در بخش فیلم‌های کوتاه مستند در بخش «جایزه شهید آوینی» یازدهمین دوره جشنواره بین‌المللی سینما حقیقت هم حضور دارد.

در خلاصه موضوع این فیلم ۳۰ دقیقه‌ای آمده است: در منطقه‌ی دشت طاهری مربوط به دهه‌ی شصت، یک کاروان پیاده نظام برای عملیات بیت‌المقدس آماده می‌شود که در همین اثنا اتفاقی رخ می‌دهد و این کاروان در خاک عراق گرفتار می‌شود. همزمان با این درگیری و در طول عملیات، خانم دکتر کیهانی و همسرش به مجروحان رسیدگی می‌کنند.
عوامل تولید مستند «خاک‌های نرم فکه» عبارتند از: پژوهشگر، کارگردان و تهیه‌کننده: عباس عمرانی‌بیدی؛ فیلمبردار: شاهین طوفان؛ صدابردار و صداگذار: بهروز شهامت؛ تدوینگران: عباس عمرانی بیدی و محمد جعفری؛ مدیر تولید: بهرام زمانی؛ دستیار کارگردان: مهدی زمین‌پرداز؛ عکاس: مهدی عبدالمالکی

فیلم مستند کوتاه "داستان عروسک‌ها" اثر سیدمصطفی فخاری داستان پیرزنی است که در روستا زندگی می‌کند و داستان عروسک‌هایش را بازگو می‌کند. این مستند اولین تجربه فیلمسازی سیدمصطفی فخاری نیری است.

از دیگر عوامل تولید این مستند می‌توان به: پژوهشگر: سیدمصطفی فخاری نیری، تصویربردار: محمدسجاد دهقانی، صدابردار: علی عبدالحسینی، صداگذار: سلمان دهقان، تدوینگر: سعید سلمان روغنی، عکاس: محمدجواد دهقانی، تهیه کننده: سیدمصطفی فخاری نیری و تهیه شده در استودیو 59 اشاره کرد.

 فیلم مستند کوتاه "دود" ساخته محمد احسانی به موضوع مستند زیست‌محیطی و حیات‌وحش پرداخته است. در خلاصه موضوع این فیلم آمده است: تهران از آلوده‌ترین شهرهای جهان است و سالانه بیش از ۵ هزار نفر در این شهر بخاطر آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند! این فیلم با نگاهی تجربی به این موضوع پرداخته است و زندگی افراد درگیر با آلودگی هوای شهر تهران را به تصویر می‌کشد.

مدت زمان این مستند ۳۰ دقیقه است و برای نخستین بار در بخش مسابقه مستندهای کوتاه سینماحقیقت نمایش داده می‌شود. عوامل تولید مستند «دود» عبارتند از: پژوهشگر، کارگردان و تهیه‌کننده: محمد احسانی، فیلمبردار: محمدرضا تیموری، صدابردار: حسن سلمانی، صداگذار: حسین قورچیان، تدوینگر: بابک بهرام‌بیگی، مدیر تولید: مجید فردی‌انور

چندی پیش مستندهای سه‌گانه‌ی محیط زیستی او شامل «بانوی ارومیا»، «دود» و «روزگاری هامون» در گروه هنر و تجربه اکران شد. محمد احسانی ساخت مستندهای «رخش بر نقش»، «ایدز ایران ۸۳»، «تبریز: تصاویر دنیای فراموش شده»، «گنبد مینا»، «بانوی ارومیا»، «دریاچه تنها»، «روزگاری هامون» و «دود» را در کارنامه فیلمسازی خود دارد.

فیلم مستند کوتاه "دوران افشاریه" به کارگردانی ابوالفضل توکلی در شبکه مستند سیما تولید شده است و درباره دوبلور پیشکسوت غلامعلی افشاریه است. مستندی که از او تولید شده است بیش از ۱۳ لوکیشن دارد که به گفته توکلی، غلامعلی افشاریه زحمات زیادی برای ساخت آن کشید.

فیلم مستند کوتاه "دیوارهای خاموش" ساخته سعید خدارضایی، با مدت زمان ۲۹ دقیقه، محصول مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به تهیه‌کنندگی سعید دادگر است.

در خلاصه موضوع این مستند آمده است: «در میان کاوش‌های پس از زلزله در ارگ بم، جسد کفن‌پیچ‌شده‌ی دختر بچه‌ای توجه باستان‌شناسان را جلب می‌کند. بعد از آن متوجه می‌شویم که تعداد این اجساد بیشتر از یکصد نفر است...»

سعید خدارضایی پیش از ساخت این فیلم، تدوین مستندهای «خلیج فارس»، «ناگفته‌هایی میان خاک»، «بر کرانه‌های پارس» و «گنج دانش» را برعهده داشته و «دیوارهای خاموش» نخستین فیلم به کارگردانی اوست.

عوامل تولید این فیلم مستند عبارتند از: تدوینگر، صداگذار و کارگردان: سعید خدارضایی، پژوهشگر: دکتر سعید دادگر، تصویربردار: عباس صاحب، صدابردار: هیرسا عدلی، نویسنده گفتار متن: دکتر مریم فانی، گوینده متن: شهرام درخشان، عکاس: مجید معتمدی، تهیه‌کننده: دکتر سعید دادگر، تهیه شده در: مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی

فیلم مستند کوتاه "راه دل" ساخته مهدی زمانپور کیاسری، به پیاده‌روی اربعین «مشتی اسماعیل» کاراکتر فیلم سابقش می‌پردازد.

در خلاصه موضوع این فیلم ۳۰ دقیقه‌ای که محصول مرکز مستند سوره است، آمده: مشتی اسماعیل پیرمرد کشاورز نابینا بر سر دوراهی عمل چشم و بینا شدن و رفتن به سفر پیاده‌روی اربعین که با زمان عمل چشم مقارن شده، قرار گرفته است. او برخلاف همسرش که اصرار دارد چشمش را عمل کند، با دوست و همراه همیشگی‌اش نصیر، پای در سفر پیاده‌روی اربعین می‌گذارد. مشتی اسماعیل در این سفر رفته‌رفته چشم دل باز می‌کند و نصیر پای در راه دل می‌گذارد تا این سفر روحانی، تاثیری بر آینده هر دو آنها بگذارد.

عوامل تولید مستند «راه دل» عبارتند از: پژوهشگر و کارگردان: مهدی زمانپور کیاسری؛ فیلمبردار: سیدحسن سیدی‌پریشان؛ صدابردار: سیدمحمدصادق قاهری؛ صداگذار: حسن مهدوی؛ تدوینگر: حسین نیکزاد؛ مدیر تولید: اسد الاسدی؛ دستیار کارگردان و عکاس: اکبر روح؛ تهیه‌کنندگان: سمیه زراعت‌کار و مهدی زمانپور کیاسری؛ تهیه شده در: مرکز مستند سوره.

وی با مستند «مشتی اسماعیل» ضمن حضور در بخش رسمی ده‌ها جشنواره ملی و بین‌المللی، موفق به دریافت سیمرغ بلورین کارگردانی فجر، جایزه بهترین فیلم جشنواره ویزیون دورئل سوییس و جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت شده است.

فیلم مستند کوتاه "زندگی روی خاکریز" به کارگردانی حجت طاهری، موضوع زندگی پرندگان در خاکریزهای فرسوده مناطق جنگی آبادان است در واقع درباره زندگی پرندگان در بقایای خاکریزهای به جامانده از مناطق جنگی است و تنها ویژگی جذاب طرح اولیه، بازگشت  زندگی به مناطقی بود که نماد بارز جنگ بودند.

"زندگی روی خاکریز" را حجت طاهری کارگردانی، تصویربرداری و تدوین کرده است و دستیار او ارژنگ ضرغامی است. صدابرداری این کار را آرش عسگری انجام داده است و عکاس آن عبدالخالق طاهری است.

فیلم مستند کوتاه "زیورک" اثر مهدی میرزایی روایتگر زندگی دختری به نام زیورک است که در خانواده‌ای ساربان زندگی می‌کند و این خانواده تنها و بدون همسایه در ریگ زارهای جازموریان مشغول نگهداری ۲۵۰ شتر از شترهای مردم هستند و مدام از نقطهای به نقطهای دیگر کوچ می‌کنند.

نویسنده و کارگردان فیلم زیورک را  مهدی میرزایی ،تهیه کننده سید رائد امیری تهرانی ،صدا و تدوین حجت دهقان و تصویربردار این فیلم را مهدی میرزایی بر عهده دارد. 

فیلم مستند کوتاه "سالسوس" به کارگردانی آریان عطارپور، پیش از حضور در جشنواره سینما حقیقت برای اولین بار در جشنواره‌ی فیلم سلامت نمایش داده شد و این دومین حضور و نمایش عمومی این مستند است که البته تندیس این جشنواره هم به مستند عطار پور تعلق گرفت.

در خلاصه این مستند آمده است: دکتر در تلاش است تا بیمار را قانع کند که فرآورده‌های گوشتی مثل سوسیس و کالباس، برای سلامت انسان مضرند، اما او زیر بار نمی‌رود و مقاومت می‌کند.

عوامل ساخت این فیلم سینمایی را پژوهشگر: آریان عطارپور، تصویربردار: سروش علیزاده، صدابردار: یاشار شیردل، صداگذار: زهره علی اکبری، تدوینگر: آریان عطارپور، نویسنده گفتار متن: آریان عطارپور، گوینده متن: آریان عطارپور، آهنگساز: عرفان مشمولی اسبونی، تهیه کننده: آریان عطارپور تشکیل می‌دهند.

فیلم مستند کوتاه "شبیه مضحک" به کارگردانی علی‌محمد ناصربافقی مستندی است با موضوعی دینی آیینی که به معرفی گونه‌ای از تعزیه به نام شبیه مضحک (شاد) و  تاریخچه و سیر تحول آن در دوران قاجار و نمونه آن در میبد یزد می‌پردازد.

فیلم مستند کوتاه "صحنه آخر" ساخته محمد قاسم‌پور نیز موضوعی دینی آیینی دارد و در خلاصه‌ای از موضوع این فیلم مستند ۴۱ دقیقه‌ای که تولید سال ۱۳۹۶ است، آمده: «در آیین تعزیه‌ای در شهر اهواز، سال‌هاست که صحنه آخر تعزیه (بریده شدن سر امام) به دلیل ممانعت مردم انجام نشده است. بخشی از هیات امنا و برگزارکنندگان تعزیه علی‌رغم مخالفت بخش دیگر، اصرار بر اجرای این صحنه به هر نحو دارند. یعقوب (بازیگر نقش شمر) در این میان بر سر دو راهی است و از عواقب اجرای آن برای اولین بار می‌ترسد...»

عوامل تولید این فیلم مستند عبارتند از: کارگردان و تهیه‌کننده: محمد قاسم‌پور؛ پژوهشگران: محمد قاسم‌پور و صادق تمیمی؛ فیلمبردار: سروش حضرتی؛ صدابردار و صداگذار: حسین ابراهیمی؛ تدوینگر: بهروز داوری؛ مدیر تولید: کمیل شدیدزاده

فیلم مستند کوتاه "فرزند" ساخته رضا فخاری، درباره سعید سلیمانی و شیوا معتضدی زوج جوان کرمانشاهی است به علت علاقه فراوانی که به محیط زیست دارند درختان زیادی را در طبیعت کاشته‌اند که بیشتر آنها به علل مختلف از بین رفته‌اند. سعید و شیوا به این نتیجه می‌رسند که برای از بین رفتن درختان باید آنها را در مغز انسانها بکارند.

عوامل تولید فیلم مستند «فرزند» عبارتند از: کارگردان: رضا فخاری؛ پژوهشگر و دستیار کارگردان: مهدی جلیلی؛ فیلمبرداران: تورج هیبتی و امیررضا رشتی؛ صدابردار: مصطفی اکبری‌منجیلی؛ تدوینگران: رضا فخاری و تورج هیبتی؛ مدیر تولید و عکاس: عاطفه مرادی، تهیه‌کننده: محمد شکیبانیا

 فیلم مستند کوتاه "فرهنگ عبارت است از" عنوان مستندی از مختار نامدار است. این مستند درباره ورود اتومبیل به ایران و سیر تحولی آن است که تاکنون طی کرده است. این مستند با نگاهی به ۹ هنرمندی که در جامعه ایرانی تاثیرگذار بوده و جان خود را بر اثر تصادف از دست داده اند، مقابل دوربین رفته است.

عوامل تولید این مستند عبارتند از: پژوهشگر، تصویربردار، کارگردان و تهیه‌کننده: مختار نامدار، صداگذار: بهروز شهامت، تدوینگر: عماد خدابخش

 فیلم مستند کوتاه "قصه بلوار" اثر داوود اشرفی، درباره سهم نهر کرج از نوسازی تهران در دهه چهل است که بلواری در حاشیه آن ساخته شده و به مناسبت سفر ملکه انگلستان به تهران بلوار الیزابت نام گرفت، اما قصه چیز دیگریست.

عوامل تولید این مستند عبارتند از کارگردان، پژوهشگر،تدوینگر،نویسنده، تهیه کننده: داود اشرفی، تصویربردار: داود اشرفی و حسین صدقی،صدابردار: بهرنگ میرزایی، گوینده متن: سعید چنگیزیان و تهیه شده در موسسه هنرهای تصویری راش.

 فیلم مستند کوتاه "گوتنبرگ کجاست؟" اثر مرتضی بالیده، پیش از حضور در جشنواره سینما حقیقت جزو فیلم‌های منتخب بخش «کتاب و سینما»سی‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران نیز بود که در این بخش از فیلم‌های تولیدشده با موضوع کتاب و کتاب‌خوانی، اقتباس ادبی، پاس‌داشت، سرگذشت و سرنوشت مؤلفین و ناشرین تجلیل به عمل آمد. 

این فیلم به بررسی سرگذشت چاپ کتاب در اصفهان از ابتدا تا اکنون و وضعیت کتاب‌خوانی در اصفهان میپردازد.

 فیلم مستند کوتاه "لاوراتوار" به کارگردانی علی همراز تلاشی است در به چالش کشیدن فرم در سینمای مستند، با قالبی پرفورماتیو و استودیویی از یک زندگی زناشویی!

عوامل تولید این مستند عبارتند از : پژوهشگر: علی همراز، محمد کارت، تصویربردار: محمد حدادی، جواد رزاقی زاده، صدابردار: محمود لواسانی، آرش قاسمی، صداگذار: آرش قاسمی، تدوینگر: علی همراز، نویسنده گفتار متن: علی همراز، آبان عسگری، گوینده متن: آبان عسگری، محمد کارت، آهنگساز: آرش هژیرآزاد، عکاس: بهزاد عباسی، سارا فرهپور، تهیه کننده: محمد کارت، علی همراز.

فیلم مستند کوتاه "لوتوس" به کارگردانی محمدرضا وطن‌دوست، علاوه بر حضور در بخش مسابقه ملی ،در بخش جایزه شهید آوینی یازدهمین جشنواره بین‌المللی سینما حقیقت نیز شرکت کرده است.

این مستند درباره‌ی پیرزنی است که ۱۲ سال در انتظار مجوز ورود به یک جزیره نشسته است تا به دیدار تنها ساکن آن برود. کل فیلم لوتوس از یک صبح تا صبح دیگر است؛ زمانی که در آن از فصل پاییز، زمستان تا بهار را می‌بینیم.

محمدرضا وطن‌دوست سال گذشته با مستند «ننا» در دهمین جشنواره سینماحقیقت حضور داشت و کاندید ٦ جایزه و برنده جایزه ویژه هیات داوران شد و امسال با فیلم «لوتوس» به دو بخش مسابقه ملی و جایزه شهیدآوینی جشنواره راه یافته است.

عوامل تولید مستند «لوتوس» عبارتند از: نویسنده، فیلمبردار، تدوینگر، کارگردان و تهیه‌کننده: محمدرضا وطن‌دوست؛ دستیار کارگردان: علی طالبی؛ صدابردار و صداگذار: حسن مهدوی؛ گوینده متن: ربابه بخشی‌درمی، آهنگساز: محمدرضا اسحاقی؛ مدیر تولید: محسن پویانفر؛ مجری طرح: سارا معیری؛ تهیه شده در: موسسه فرهنگی و هنری خانه فیلم وطن‌دوست

فیلم مستند کوتاه "محیط‌بان و پلنگ" به کارگردانی فتح‌الله امیری و نیما عسگری است.

این مستند تولید شبکه جهانی جام‌جم روایتی از تلاش دوست داران طبیعت ایران است که با جان و دل در راه حفظ این سرمایههای ملی تلاش می‌کنند.

فتح الله امیری در سوابق کاری خود آثاری چون مستندهای "درجستجوی پلنگ ایرانی"، "زندگی در کسوف"، "مجموعه خزندگان ایران"، "تنهاوش" و "حیات در رگ‌های سرد" را به ثبت رسانده است. این کارگردان در جشنواره‌های مختلف داخلی و خارجی جوایزی را به دست آورده است.

فیلم مستند کوتاه "من شیخ عبدالصاحب هستم" ساخته احمد معبودی پیش از حضور در جشنواره حقیقت در سی‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران نیز حضور داشت و موفقیت‌هایی کسب کرد و درباره شخصی به نام عبدالصاحب است که ادعا می‌کند شیخ روستاست و مردم باید از او اطاعت کنند ولی مردم روستا حرف او را نمی‌پذیرند.

 فیلم مستند کوتاه "میرزاجواد" عنوان فیلمی مستند به کارگردانی سعید فرجی روایتی است از ورود عکاسی به ایران و استفاده آن توسط دربار. در برهه‌ای از تاریخ ایران که مشروطیت ظهور کرده است، عکاسی به وسیله‌ای مبارزاتی در دست مشروطه‌خواهان تبدیل می‌شود و با فتح تهران توسط مبارزات مشروطه‌خواهی، این ابزار هنری به اوج تاثیرگذاری‌اش می‌رسد.

عوامل تولید این فیلم مستند ۲۸ دقیقه‌ای که تولید سال ۱۳۹۶ است، عبارتند از: فیلمبردار و کارگردان: سعید فرجی؛ پژوهشگر: مجتبی کوچکی؛ صدابردار: نادر علیمردانی؛ صداگذار: محمدحسین ابراهیمی؛ تدوینگران: روح‌الله قاسمی و سعید فرجی؛ نویسندگان گفتار متن: سعید فرجی و مجتبی کوچکی؛ گوینده: ژرژ پطرسی؛ تهیه‌کننده: مهدی مطهر

مستند "میکل آنژ افغانستان" ساخته محمد صفا درباره زندگی و آثار «علیخان عبدالهی» مجسمه‌ساز افغان را دستمایه قرار داده‌است. این مجسمه‌ساز در دوران طالبان شاهد فروریختن و تخریب مجسمه بودا در بامیان افغانستان بوده‌ است و حالا خود، مجسمه‌سازی موفق محسوب می‌شود.

فیلم مستند کوتاه "نادره کار" ساخته منوچهر مشیری، در بخش ویژه «خرد و تجربه» جشنواره دهم سینماحقیقت حضور داشت و همچنین جایزه دوم برای فیلم «با زبان خاموش» را دریافت کرد. این فیلم مستند پرتره دکتر سیدمحمد دبیر سیاقی از ارکان چهارگانه لغت‌پژوهان معاصر ایران است.

فیلم مستند کوتاه "نقطه سرخط" ساخته جمشید مجددی، روایت تلاش و عشق یک معلم در یک روستای دور افتاده مرزی باعث اتفاقات درخشانی برای بچه های روستا و حتی خود معلم شده است. آقای معلم توانسته بچه‌های روستا را که تا به حال از روستا بیرون نرفته بودند، با هواپیما به تهران ببرد و برای عکسهای آنها نمایشگاهی برگزار کند و حدود سی میلیون تومان کمک جمع کند و او همچنین می خواهد کتابی از نوشته های بچه ها چاپ کند و صد دانش آموز باید انتخاب شوند و هرکدام یک صفحه بنویسند و از این نوشته ها یک کتاب چاپ خواهد شد.

فیلم مستند کوتاه "نقطه و شیر" ساخته سروناز علم‌بیگی از جمله مستندسازان زنی است که با جدیدترین اثر مستند خود متقاضی شرکت در یازدهمین دوره جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت شده‌ است. 

این فیلم مستند-انیمیشن در آستانه هشتاد سالگی استاد مجسمه‌سازی ایران پرویز تناولی ساخته شده و چهار وجه هنری او (مجسمه‌سازی، نقاشی، نویسندگی و مجموعه‌داری) را در بر می‌گیرد. این فیلم سفری است به دل و اندیشه پرویز تناولی که نه با گفتگو بلکه با استفاده از  آرشیوهای شخصی احساسات ونگاه هنری این هنرمند را نمایش می‌دهد.

تناولی در این فیلم به ساخت مجسمه‌ی از بیستون افتاده فرهاد، اولین آتیله‌اش با نام «کبود»، الهام‌گیری از اشکال وسایل رمالی، استفاده از قفل در آثارش، ساخت مجسمه‌های «هیچ» و توجه به شیر در آثارش اشاره کرده است. پرویز تناولی در بخشی از این فیلم می‌گوید: هربار شیری می‌سازم ذهنم به پرواز درمی‌آید.

فیلم مستند کوتاه "وازاریه" به کارگردانی حسن نقاشی جدیدترین اثر مستند او به موضوع تجارت و بازار تهران از گذشته تا به امروز می‌پردازد و تصویربرداری آن در بازار، تجارت‌خانه‌ها و حجره‌های قدیمی و بازسازی شده بازار تهران انجام شده است. این مستند ۴۰ دقیقه‌ای به تهیه‌کنندگی غزال بهی‌زادی و از مجموعه مستند «نگارخانه تهران» است.

حسن نقاشی ساخت مستندهایی چون نشانی از تو، سوشیوس، مشی و مشیانه، درخت پارسیک، زروان، مهرا، اقلیم هفتم، شاه جهان و... را در کارنامه فیلمسازی خود دارد. وی با مستند «شاه جهان» در شانزدهمین جشن مستند سینمای ایران موفق به دریافت سه تندیس بهترین مستند نیمه‌بلند، کارگردانی و بهترین پژوهش شد و در هفتمین جشنواره سینماحقیقت نیز جایزه بهترین مستند تاریخی را از آن خود کرد.

عوامل تولید مستند «وازاریه» عبارتند از: پژوهشگر، نویسنده، تدوینگر و کارگردان: حسن نقاشی، تصویربرداران: حامد سعادت و حسن نقاشی، صدابردار: محسن عسگری، صداگذار: مینا مشهدی‌مهدی، گوینده متن: هادی اسفندیاری، عکاس: علی نقلی، تهیه‌کننده: غزال بهی‌زادی، تهیه شده در: موسسه تصویر شهر.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۹۹۹۳۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«تخت دونفره» راهی یونان شد/ آغاز تدوین «سکرت»

به گزارش خبرگزاری مهر، فیلم کوتاه «تخت دونفره» به نویسندگی و کارگردانی علی فرد در ادامه حضور بین‌المللی خود به جشنواره فیلم یونان راه پیدا کرد.

هفتمین جشنواره فیلم فوتومتری در حرکت کشور یونان از ۴ تا ۸ مهر مصادف با ۲۵ تا ۲۹ سپتامبر در شهر یوانینا یونان برگزار می‌شود و بر فیلم‌های تجربی تمرکز دارد.

محمدعلی حسینعلی‌پور و ساغر رادنژاد در این اثر به ایفای نقش می‌پردازند.

دیگر عوامل فیلم عبارتند از نویسنده و کارگردان: علی فرد، تهیه‌کننده: علی ظروفچی، مجری طرح: حمیدرضا حسینیان، مدیر فیلمبرداری: علی غلامی، تدوین: سیاوش کردجان، صدابردار: مسیح سراج، صداگذار: رامین ابوالصدق، گریم: مرضیه میرزایی، طراح صحنه و لباس: علی موسی‌وند و علی فرد، مدیر تولید: علی بهرامی، عکاس: حسین نوری، پوستر: ساغر رادنژاد، پخش بین‌الملل: سلماز اعتماد، مدیر روابط‌عمومی: نگار امیری.

تدوین «سکرت» آغاز شد

همچنین، فیلم کوتاه «سکرت» به‌ نویسندگی و کارگردانی پویا بارانی بیرانوند و تهیه‌کنندگی انجمن سینمای جوانان ایران-دفترخرم آباد با پایان مراحل فیلم‌برداری، در حال تدوین است.

این فیلم داستان پسری است که متوجه ناپدید شدن مادرش می‌شود و با دیدن قرص‌های مربوط به بیماری چند شخصیتی در وسایل پدر به او مشکوک می‌شود.

بازیگران این فیلم، علی ساکی، پیمان کرم‌زاده، فائزه خوانساری، فاطمه کرم‌پور، امین حاتمی و سینا فرخی هستند.

عوامل ساخت این فیلم کوتاه عبارت‌اند از: نویسنده و کارگردان: پویا بارانی بیرانوند، تهیه‌کننده: انجمن سینمای جوانان ایران-دفتر خرم‌آباد، فیلم‌بردار: امین رستمی، گروه صدابرداری: امیرعباس امیری، امیرحسین امیری، دستیاران کارگردان: امین حاتمی، امیرحسین عباس، مدیر تولید: بهروز بارانی، عکاس: میثم یاراحمدی، تدوین و پوستر: امین رستمی، انتخاب بازیگر: امیرمحمد حسنوند.

کد خبر 6084128

دیگر خبرها

  • احیاگر فلسفه هنر فارابی به تلویزیون می آید
  • روایت عشق و فلسفه؛ پرتره نادیا مفتونی استاد فلسفه دانشگاه تهران
  • تقدیر رسمی از سازنده فیلم بدون حجاب
  • از کارگردان و تهیه‌کننده تا منتقد در برابر اتهام بی اخلاقی به هنرمندان سینما
  • مقاومت مرموز دربرابرسینمای مقاومت
  • دشواری ساخت مستند‌های رادیویی | ضرورت آموزش و مهارت در تولید مستند‌های رادیویی
  • «افسانه کوه ننوک» به کوزوو می‌رود
  • پژواک سوم به گوش می‌رسد
  • «کالبو» آماده نمایش شد/ حضور «تنگه» در جشنواره فرانسوی
  • «تخت دونفره» راهی یونان شد/ آغاز تدوین «سکرت»