Web Analytics Made Easy - Statcounter

قراردادی که با تهران برای سوآپ حداکثر ۶۰ هزار بشکه در روز نفت تولید شده در میدان نفتی کرکوک با نفت ایران منعقد شده برای مدت یک سال است و می‌تواند تمدید شود.

وزیر نفت عراق اظهار کرد قراردادی که با تهران برای سوآپ حداکثر ۶۰ هزار بشکه در روز نفت تولید شده در میدان نفتی کرکوک با نفت ایران منعقد شده برای مدت یک سال است و می‌تواند تمدید شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش رویترز، طبق این توافق که میان دو کشور به امضاء رسید، ایران به همان میزان و کیفیت مشابه نفت که از کرکوک دریافت می کند، به بنادر جنوبی عراق تحویل خواهد داد.

جبار اللعیبی، وزیر نفت عراق، در حاشیه نشست وزیران نفت عرب در شهر کویت به خبرنگاران گفت: این توافق به مدت یک سال است و پس از آن ما درباره تمدید یا عدم تمدید آن تصمیم خواهیم گرفت.

این توافق به عراق اجازه می‌دهد فروش نفت کرکوک را که از زمان بازپس گیری کنترل میادین نفتی شمال توسط ارتش از نیروهای کرد در اکتبر متوقف شده است، از سر بگیرد.

بین ۳۰ تا ۶۰ هزار بشکه در روز نفت کرکوک با تانکر به منطقه مرزی کرمانشاه که ایران در آنجا یک پالایشگاه دارد، تحویل داده خواهد شد.

لعیبی همچنین گفت: ساخت یک خط لوله از کرکوک به بندر سیهان ترکیه یک سال طول خواهد کشید.

این خط لوله جایگزین خط لوله قدیمی و آسیب دیده کرکوک سیهان خواهد شد و از شهر بایجی آغاز شده و تا منطقه مرزی فیش خائور با ترکیه امتداد پیدا می‌کند.

بخشی که خط لوله کرکوک – سیهان از آن عبور می‌کند در سال ۲۰۱۴ به تصرف گروه تروریستی داعش درآمد و پس از آن توسط نیروهای عراقی در دو سال گذشته  تصرف شد.

وزیر نفت عراق گفت: قصد دارد روز پنج‌شنبه به همراه یکی از مدیران بلندپایه شرکت BP از میدان نفتی کرکوک دیدار کند تا توافق امضاء شده با این شرکت نفتی انگلیسی را فعال کند و این شرکت به بغداد کمک کند کاهش چشمگیر تولید از کرکوک را متوقف کرده و تولیدش را به سطح بالاتری افزایش دهد.

لعیبی گفت: ما با شرکت BP برای ارزیابی میدان نفتی کرکوک به منظور افزایش تولید و بالا بردن ذخایرمان تفاهم‌نامه داریم.

عراق از شرکت BP درخواست کرده به افزایش تولید از میدان نفتی کرکوک به بیش از ۷۰۰ هزار بشکه در روز کمک کند.

طبق اعلام BP، کرکوک یکی از بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین میادین نفتی در خاورمیانه است با این همه برآورد می‌شود حدود ۹ میلیارد بشکه ذخایر قابل استخراج دارد.

براساس گزارش رویترز، شرکت BP در گذشته برای شرکت دولتی نفت شمال مساعدت فنی فراهم کرده بود تا به توسعه مجدد میدان کرکوک کمک کند.

منبع: انرژی امروز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت energytoday.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «انرژی امروز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۰۰۱۶۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واریز ۵۲۷ میلیارد تومان به خزانه دولت از محل فروش سوخت در مرز کرمانشاه

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه کرمانشاه گفت: فروش مرزی فرآورده‌های نفتی در این منطقه در سال ۱۴۰۲ به بیش از ۵۲۶ میلیارد و ۹۷۲ میلیون تومان رسید.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه کرمانشاه، پیمان بهرامی اظهار کرد: فروش مرزی فرآورده‌های نفتی در سال ۱۴۰۲ در مرزهای پرویزخان، خسروی، سومار و شیخ‌صله انجام‌شده که بیشترین فروش در مرز پرویزخان به ثبت رسید.

وی با بیان اینکه در نتیجه اقدام‌های مفید در این مرزها، ۴۲ میلیون و ۵۷۹ هزار لیتر (معادل ۵۲۷ میلیارد تومان) فروش مرزی فرآورده‌های نفتی تحقق یافت، تصریح کرد: این مقدار ضمن انتفاع مرزنشینان و رونق بازارچه‌های مرزی، سهمی بسزا در کاهش قاچاق و عرضه خارج از شبکه و قوانین تعیینی داشته است.

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه کرمانشاه تصریح کرد: از رقم یادشده حدود ۱۸ میلیون لیتر (معادل ۲۲۳ میلیارد تومان) مربوط به فروش از طریق کنترل باک وسایل نقلیه خروجی از کشور بوده است.

بهرامی گفت: با راه‌اندازی سیستم دیپ دیجیتالی باک کامیون در مرزهای استان، افزون بر جلوگیری از قاچاق در مرز، کنترل باک کامیون‌ها تسهیل‌ و در حداقل زمان ممکن، کار کامیون‌های صادراتی در زمینه کنترل و نظارت بر سوخت خروجی از طریق باک بررسی و بر اساس قیمت شناور مرزی، مابه‌التفاوت نرخ تعادلی مرزی اخذ و به حساب خزانه واریز می‌شود.

دیگر خبرها

  • مینی پالایشگاه دهدشت کلنگ زنی شد/تولید ۱٠ هزار بشکه بنزین در روز
  • جهش ۴۳درصدی تولید طلای سیاه ایران در دولت سیزدهم
  • کلنگ زنی مینی پالایشگاه دهدشت/ تولید ۱٠ هزار بشکه بنزین
  • فروش بیش از ۵۲۶ میلیارد و ۹۷۲ میلیون تومان فرآورده‌های نفتی
  • چشم‌انداز روشن توسعه همکاری ایران و آفریقا طی ۲ دهه آینده
  • بیشترین فروش فراورده‌های نفتی کرمانشاه در مرز پرویزخان انجام شده است
  • انعقاد قرارداد برای حفر ۱۹ حلقه چاه در میدان نفتی چنگوله
  • واریز ۵۲۷ میلیارد تومان به خزانه دولت از محل فروش سوخت در مرز کرمانشاه
  • تبدیل شدن به شریک تجاری جدید نفتی با عرضه نفت به پالایشگاه های کوچک و سهامداری در پالایشگاه های فراسرزمینی
  • تبدیل شدن به شریک تجاری جدید نفتی با تکیه بر عرضه نفت به پالایشگاه های کوچک و سهامداری در پالایشگاه های فراسرزمینی