Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-30@16:05:26 GMT

سهم ۱۷درصدی روستائیان از نرخ بیکاری

تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۰۰۱۷۶۹

سهم ۱۷درصدی روستائیان از نرخ بیکاری

جمعیت بیکار مناطق روستایی کشور، ۱۶.۸ درصد از کل جمعیت بیکار کشور را به خود اختصاص داده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از مهر، بحران بیکاری هر چند در کل کشور یکی از مسائل و چالش‌های پیش روی دولت است اما مناطق روستایی کشور نیز از این بحران رنج می‌برند.

بررسی آماری وضعیت بیکاری در مناطق روستایی کشور حاکی از آن است که از جمعیت فعال ۷ میلیون و ۱۹۱ هزار و ۹۷۸ نفری در روستاهای کشور ۵۳۳ هزار و ۳۴۱ نفر بیکار هستند که ۱۶.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۸ درصد از کل جمعیت بیکار کشور را در بر می‌گیرد.

همچنین از کل جمیعت فعال، ۶ میلیون و ۶۵۸ هزار و ۶۳۷ نفر در مناطق روستایی کشور شاغل هستند که ۲۷.۹ درصد از کل جمعیت شاغل کشور را شامل می‌شود.

اشتغال بیش از نیمی از جمعیت مناطق روستایی کشور در بخش کشاورزی است که ۵۲.۶ درصد از اشتغال این مناطق را به خود اختصاص داده؛ همچنین ۲۴.۷ درصد از روستانشینان در بخش صنعت و ۲۲.۶ درصد نیز در بخش خدمات اشتغال دارند.

در بین جمعیت بیکار روستانشین، ۵۳۲ هزار و ۶۹۳ نفر در گروه سنی ۱۵ سال به بالا هستند که ۳۱۹ هزار و ۹۷۸ نفر در گروه سنی ۱۵ تا ۲۹ سال قرار دارند و مابقی نیز بالای ۲۹ سال هستند.

به هر روی معضل بیکاری در مناطق روستایی کشور همچون مناطق شهری به عنوان یک چالش بزرگ پیش روی دولت است به طوری که بیکاری در مناطق روستای و عشایری کشور تا حدی بحرانی شده که دولت با ارائه لایحه‌ای به مجلس، مجوز برداشت معادل ریالی ۱.۵ میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی را صرفا برای اشتغال مناطق روستایی دریافت کرد و اخیر نیز آیین نامه اجرایی این قانون توسط معاون اول رئیس جمهور ابلاغ شد.

البته تدوین و تهیه دستورالعمل و شیوه نامه اجرایی پرداخت وام اشتغال روستایی چندین بار به تعویق افتاد و طبق آخرین وعده معاون توسعه روستایی و مناطق محروم رئیس جمهور قرار بود تا ۱۰ آذر به بانک‌ها ابلاغ شود اما همچنان تدوین شیوه نامه اجرایی این تسهیلات نهایی نشده است.

اما روز گذشته رئیس جمهور که برای تقدیم لایحه بودجه ۹۷ به مجلس شورای اسلامی رفت گریزی هم به موضوع اشتغال زد و از قدم‌های بزرگ دولت در حوزه اشتغال در سال آینده خبر داد.

روحانی که به صورت ضمنی «به ثمر رسیدن برنامه‌ها و اهداف اشتغالی دولت در سال آینده» را نوید می‌داد، در حضور نمایندگان ملت اعلام کرد: «اگر بخواهم بودجه امسال را در یک جمله خلاصه کنم باید بگویم که بودجه سال ۹۷ بودجه‌ای است بر مبنای اشتغال فراگیر و بر مبنای رفع فقر و ایجاد عدالت. این کل بودجه سال ۹۷ است.»

منبع: اقتصاد آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۰۰۱۷۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روستاها آغازگر جهش تولید با مشارکت مردم هستند

 


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، امام جمعه بجستان روز یکشنبه در گردهمایی گرامیداشت نهم اردیبهشت روز شوراها در بجستان نامگذاری امسال به عنوان جهش تولید با مشارکت مردم توسط رهبر معظم انقلاب را یادآور شد و گفت: همه برنامه ریزی های مسوولان و دست اندرکاران ذیربط در این زمینه باید در مرحله نخست با نگاه به توانمندی ها و پتانسیلهای مناطق روستایی باشد.

حجت الاسلام دهقانی افزود: مناطق روستایی از ظرفیتهای بسیار خوبی در زمینه های مختلف تولیدی و کشاورزی متکی بر مشارکت مردمی برخوردارند و با حمایت از این بخش می توان بستر جهش تولید را فراهم و پتانسیلهای بالقوه تولیدی روستاها را با برنامه ریزی صحیح به فعلیت تبدیل کرد.

امام جمعه بجستان گفت: شوراهای اسلامی روستاها نقش بسیار مهمی در تحقق جهش تولید با مشارکت مردم در این مناطق دارند و باید با تعامل با سایر دستگاههای اجرایی و مسوولان ذیربط برای عمران این مناطق و جهش تولید برنامه ریزی جامع داشته باشند.

حجت الاسلام دهقانی افزود: شوراهای اسلامی وابسته به هیچ جناح و حزبی نیستند، بلکه از توده مردم هستند و باید با همکاری سایر ادارات و سازمانها به مردم مناطق شهری و روستایی خدمت کنند.

فرماندار بجستان هم در این جلسه گفت: شوراهای اسلامی شهری و روستایی این شهرستان در ارایه خدمات به مردم پیشگام هستند و اتحاد و انسجام بین شوراها موجب خدمات اثر بخش و هدفمند به مردم و سرعت بخشی در رفع مشکلات جامعه می شود.

حسن حیدری ادامه داد: مشکلی در شهرستان نبوده که در بین اعضای شورا مطرح شود و آنان در ارایه خدمت به مردم جلوتر از سایر مسوولان شهرستان بجستان نباشند و این از نقاط قوت شوراهای اسلامی بجستان است.

نهم اردیبهشت به عنوان روز ملی شوراهای اسلامی نامگذاری شده است.

مرکز شهرستان بجستان در ۲۷۸ کیلومتری جنوب غربی مشهد واقع است.

 
 

دیگر خبرها

  • واکسیناسیون ۴۵۵ هزار طیور بومی در قزوین
  • روستاها آغازگر جهش تولید با مشارکت مردم هستند
  • نرخ بیکاری در قزوین به ۴.۷ درصد کاهش یافت
  • بیشترین نرخ بیکاری متعلق به کدام استان؛ روندها رو به کاهش به چه معناست؟
  • بیشترین نرخ بیکاری متعلق به این استان کردنشین است
  • مازندران پایین‌ترین نرخ بیکاری در کشور را دارد
  • کدام مناطق تهران بیشترین سالمند را دارد؟
  • حمایت از طرح‌های اشتغال‌زایی روستایی در همدان
  • کدام مناطق تهران بیشترین سالمند را دارد؟ 
  • کدام مناطق تهران بیشترین سالمند را دارند؟