Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-03-28@21:18:03 GMT

رونمایی کتاب شهریار و انقلاب ملت

تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۰۰۱۸۷۰

رونمایی کتاب شهریار و انقلاب ملت

با حضور آل هاشم  امام جمعه تبریز و نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی مراسم تجلیل از  مقام ادبی سید محمدحسین شهریار و رونمایی از کتاب «شهریار و انقلاب ملت» شامگاه یکشنبه  ۱۹ آذر در فرهنگسرای نیاوران برگزار گردید.

به گزارش باشگاه خبرنگاران پویا، در ابتدای این مراسم که با حضور ادیبان، صاحب نظران و علاقمندان به شعر و ادبیات برگزار شد، ناظر شرفخانه‎ای وموسوی گرمارودی با حضور بر روی سن و ذکر خاطراتی از سید محمدحسین شهریار اشعاری را در رثای این شاعر ملی وپرآوازه  برای حضار خواندند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ادامه این مراسم  سید محمدعلی آل هاشم، امام جمعه تبریز در  سخنانی شهریار را در شمار نوابغ معاصر ایران زمین دانست که توانسته طرحی نو در ادبیات فارسی در اندازد. 

وی افزود: «دوره زندگی شهریار دوره پر فراز و نشیبی است که با حوادث بسیار در تاریخ معاصر همراه بود. یکی از مهم‎ترین رویداد‎هایی که شهریار در دوران بلوغ شعری و ادبی خود تجربه کرد پیروزی انقلاب اسلامی بود. شهریار برای انقلاب دل می‎سوزاند. انقلابیون بسیاری ، اشعار شهریار را، دربرگیرنده اعتراض او به ظلم حاکمان عنوان کرده اند  و آن را دستمایه فعالیت‎های انقلابی خود قرار داده بودند.»

 آل هاشم نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی همچنین شعر شهریار را شعری متعهد و انقلابی دانست و گفت: «.شهریار ارادت و علاقه وافری به خاندان عترت داشت که شعر «علی ای همای رحمت» تنها نمونه‎ای از آثار وی در ستایش اهل بیت است. شهریار همچنین در آثار خود کوشید ظلم و ستم جنگ افروزان و وحشیگری‎های صدام را به تصویر بکشد. این شاعر همچنین همواره رشادت‎های جوانان ایرانی را در دفاع از دین و میهن در هشت سال دفاع مقدس می‎ستود.» 

امام جمعه تبریز در پایان صحبت هایش  شهریار را یک عاشق واقعی به ملت و میهن و زادگاهش عنوان کرد و گفت: «شهریار شاعری بسیار متواضع بود. تواضع یکی از ویژگی‎های اصلی یک انسان مومن است. از این رو  امیدوارم پژوهشگران جوان بیش از پیش به تفکر و غور در آثار این شاعر گرانمایه بپردازند. 

 در بخش دیگر این مراسم سید عباس سجادی، مدیر عامل بنیاد آفرینش‎های هنری نیاوران، استاد شهریار را شاعری تاثیرگذار در شعر معاصر دانست. وی اظهار داشت: «شهریار با اشرافی که بر ادبیات کهن ایران و نیز قالب‎های شعری نو داشت نشان داد که اگر بخواهد می‎تواند در قالب‎های نو نیز شعر بسراید. هر چند که به دلیل عمق حیدربابا به دیگر اشعار شهریار کمتر توجه شده است.» 

سجادی همچنین از محمدحسین فردی نیز قدردانی کرد که در انتشار اشعار و آثار استاد شهریار تلاش‎های فراوانی مبذول داشته است و نقشی همچون فرزند معنوی محمدحسین شهریار داشته است. 

در این مراسم همچنین و برای اولین بار از کتاب «شهریار و انقلاب ملت» در حجمی قریب به هشتصد صفحه به‌انضمام دستخط‌های شاعر و نیز چندین عکس کم تر دیده شده از او با حضور سید محمدعلی آل هاشم امام جمعه تبریز،اصغر فردی و جمعی از اصحاب فرهنگ و هنر رو نمایی شد . 

پخش قسمت هایی از فیلم مستند "هم راه" کاری از حامد خسرو شاهی  در خصوص زندگی استاد شهریار به  از دیگر قسمت های این برنامه بود که مورد استقبال حاضرین در سالن قرار گرفت .
گفتنی است پایان بخش این مراسم آواز خوانی اشعار استاد شهریار توسط محمد عبدالحسینی به همراه نوای تار فواد فردی بود .

انتهای پیام/

R1386/P1356/S4,35/CT12

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۰۰۱۸۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مراسم رونمایی از لوح جهانی ثبت افطار در بندرلنگه

 محمد محسنی مدیرکل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی هرمزگان با اشاره به اینکه برگزاری این مراسم با هدف تکمیل سنت‌ها و میراث معنوی جشن رمضان، انجام شده، گفت: افطار بخش جدایی‌ناپذیر از فرهنگ و هویت مسلمانان است.

وی گفت: تقویت ارتباطات، همبستگی اجتماعی و ارتقای تعاملات فرهنگی و تشویق افراد به حفظ ارزش‌­های اخلاقی از جمله مزایای افطار است.

در پایان این مراسم از روزه داران یا سفره افطاری پذیرایی شد.

مسجد ملک بن عباس متعلق به اوایل دوره صفوی در سال ۱۳۵۴ با شماره ۱۰۶۳ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است و سومین اثر ثبتی هرمزگان در فهرست آثار ملی کشور است.

باشگاه خبرنگاران جوان هرمزگان بندرعباس

دیگر خبرها

  • مراسم رونمایی از لوح ثبت جهانی افطار در بندرلنگه
  • مراسم رونمایی از لوح جهانی ثبت افطار در بندرلنگه
  • مراسم رونمایی از لوح ثبتی جهانی افطار در بندرلنگه
  • رونمایی از کتاب «میدان نفتون، از آغاز تاکنون»
  • رونمایی از ۲ کتاب در زرند
  • مراسم عقد تا رونمایی کتاب سر دلبران در نمایشگاه قرآن + عکس
  • از مجموعه کتاب‌های «سر دلبران» رونمایی شد
  • رونمایی از کتاب «کبوترانه تا خدا» در قم
  • رونمایی از کتاب «کبوترانه تا خدا» در قم 
  • رونمایی از ترجمه‌ کتاب «داستان‌های منتخب شاهنامه» به اردو