Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «رکنا»
2024-04-24@20:02:54 GMT

بودجه پیشنهادی دولت برای مجلس چقدر است؟

تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۰۰۲۳۳۷

بودجه پیشنهادی دولت برای مجلس چقدر است؟

رکنا: در حالیکه سال قبل ۵،۵۵۲،۹۰۰ میلیون ریال به عنوان بودجه مجلس شورای اسلامی تخصیص داده شد، دولت برای سال ۹۷ مبلغ ۵,۳۳۲,۹۰۰ میلیون‌ریال را به عنوان بودجه پارلمان پیشنهاد داده است.

به گزارش گروه سیاسی رکنا، روز گذشته در حالی بودجه سال ۹۷ تقدیم مجلس شد که پس از انتشار جزییات آن رسانه‌ها و دستگاه‌های مختلف به مقایسه ردیف‌های آن با سال گذشته پرداختند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از ردیف‌های بودجه‌ای که برای نمایندگان مجلس و مسئولان مختلف حائز اهمیت است بودجه نهاد قانون‌گذاری است.

در حالیکه سال قبل ۵،۵۵۲،۹۰۰ میلیون ریال به عنوان بودجه مجلس شورای اسلامی تخصیص داده شد، دولت برای سال ۹۷ مبلغ ۵,۳۳۲,۹۰۰ میلیون‌ریال را به عنوان بودجه پارلمان پیشنهاد داده است؛ بودجه‌ای که البته در نهایت باید به تصویب قانون‌گذاران برسد.

با این حال آمارها حاکی از آن است که دولت بودجه مجلس شورای اسلامی را نسبت به بودجه مصوب سال قبل قدری کاهش داده است؛ اقدامی احتمالا با مخالفت نمایندگان مجلس روبرو خواهد شد.

نکته قابل توجه در این میان این است که در جداول بودجه سال ۹۷ همچون سال قبل برای برخی از نهادهای زیر مجموعه مجلس شورای اسلامی ردیف‌های جداگانه‌ای درنظر گرفته شده است.

بر همین اساس مرکز پژوهش‌های مجلس با ۴۷۳,۸۶۶ میلیون‌ریال، کتابخانه مجلس با ۳۱۲,۴۹۵ میلیون‌ریال، دیوان محاسبات کشور با ۳,۷۵۷,۲۰۰ میلیون ریال و بخش تنقیح قوانین با ۸۰,۰۰۰ میلیون‌ریال دارای ردیف‌های بودجه‌ای جداگانه هستند.

در این میان بخش تنقیح قوانین سال قبل جزء بودجه مجلس محاسبه شده بود و ردیف جداگانه‌ای نداشت.

منبع: رکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rokna.net دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۰۰۲۳۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توضیحات طغیانی دررباره سقف معافیت مالیاتی شرکت‌های بورسی

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به تصویب یک فوریت اصلاح بند «س» تبصره ۶ قانون بودجه گفت: امیدواریم در مجلس یازدهم بند قانون بودجه را به نحوی اصلاح کنیم که در عمل مانع سرمایه‌گذاری‌های افراد در بازار سرمایه به‌خصوص شرکت‌ها و صندوق‌ها با درآمد ثابت شود.

مهدی طغیانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص بررسی طرح اصلاح بند س تبصره ۶ قانون بودجه ۱۴۰۳ و نیز طرح کاهش درصد مالیات بر سود شرکت‌های حقوقی در مجلس اظهار کرد: مجلس سقفی را برای انواع معافیت شرکت‌ها در نظر گرفته بود فارغ از اینکه این شرکت‌ها چه ویژگی‌هایی دارند؛ در آن زمان روشن نبود که این طرح شامل چه شرکت‌هایی خواهد بود و چه مشکلاتی را به وجود خواهد آورد؛ نگاه مجلس هم این بود که این شرکت‌ها بسیار سودآور و بزرگی هستند و سقف معافیت آنها می‌تواند به دولت در شرایط فعلی کمک کرده و مجموع معافیت‌های دولت را بالا ببرد.

وی افزود: متأسفانه برخی مشوق‌هایی که در قوانین مختلف از جمله قانون بازار سرمایه یا قانون مالیات‌های مستقیم برای شرکت‌های بورسی و به ویژه صندوق‌های با درآمد ثابت در نظر گرفته شده بود مورد اصابت بند قانون بودجه قرار گرفت و باعث شد عملاً آنها متضرر شوند از آن جهت که سرمایه‌های مردم می‌توانست به حساب‌های بانکی بورسی یا صندوق‌های سرمایه گذاری وارد شود یعنی دقیقاً همان کار بانک‌ها را در اوراق، سهام و… انجام می‌داد اما این سقف عملاً به سپرده گذاران خورد به جای صاحبان سرمایه برخورد می‌کرد و خلاف نظر اولیه قانونگذار در قانون بودجه بود.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بر همین اساس پیشنهاد اصلاحی این قانون توسط کمیسیون مربوطه آورده شد و یک فوریت آن تصویب شد؛ امیدواریم بتوانیم در هفته آینده این طرح را در دستور کار کمیسیون قرار دهیم و در همین مجلس یازدهم بند قانون بودجه را به نحوی اصلاح کنیم که عملاً مانع سرمایه گذاری‌های افراد در بازار سرمایه به خصوص شرکت‌ها و صندوق‌های با درآمد ثابت شود.

وی با بیان اینکه دولت در تلاش است تا ۵ درصد از مالیات شرکت‌ها کم کند، خاطر نشان کرد: مجلس این موضوع را در ایام بررسی بودجه پیشنهاد داده بود اما دولت موافقت نکرد تا اینکه امسال دولت خود طرح مذکور را در قالب جداول آورده و پیشنهاد داده است و چون نمی‌شد در قالب جداول حکم اضافه شود، یک بند دیگر به این طرح اضافه شد بنابراین مجلس با کاهش ۵ درصدی مالیات بر سود شرکت‌های حقوقی از ۲۵ درصد به ۲۰ درصد موافقت کرد.

کد خبر 746850

دیگر خبرها

  • وقتی دولت و بذرپاش ابلاغیه رهبری را دور می‎زنند
  • پیش‌بینی ردیف جداگانه بودجه برای قانون معلولان
  • مشکل تامین ارز دارو داریم؛ اما وعده درمان سرطان رایگان می دهند! بودجه 1403 برای تامین دارو چه می گوید؟
  • کاهش ۱۷۰ هزار میلیاردی مالیات با دستکاری دولت و مجلس
  • گره تخصیص بودجه برای «رفع فقر سه دهک اول» باز نشد!؟
  • طغیانی: اصلاح موانع سرمایه‌گذاری در مصوبه امروز مجلس
  • توضیحات طغیانی درباره رفع موانع سرمایه‌گذاری در مصوبه امروز مجلس
  • توضیحات طغیانی درباره سقف معافیت مالیاتی شرکت‌های بورسی
  • توضیحات طغیانی دررباره سقف معافیت مالیاتی شرکت‌های بورسی
  • جریمه ۱۲ میلیاردی قاچاقچی سوخت در سیرجان وصول شد