Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران- اولین مجموعه از نمایشنامه های «داوود فتحعلی بیگی» با حضور جمعی از هنرمندان و هنردوستان رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار مهر، آیین رونمایی از چاپ اولین مجموعه از نمایشنامه های داوود فتحعلی بیگی، نویسنده، پژوهشگر، مدرس و کارگردان تئاتر، شامگاه یکشنبه در مجموعه فرهنگی محراب برگزار شد.

در این مراسم که با حضور جمعی از هنرمندان، مسئولان فرهنگی و هنردوستان برگزار شد، از کتاب های «مبارک و خاتون پرده نشین»، «رام کردن زن سرکش»، «تخت و خنجر» و «انسانم آرزوست» که توسط انتشارات پارسه انتشار یافته رونمایی شد و در اختیار علاقه مندان و دوستداران این مجموعه آثار قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محمد رحمانیان، نمایشنامه نویس و کارگردان تئاتر در این مراسم با بیان این که وقتی بنده برای اولین بار با پژوهش های استاد فتحعلی بیگی آشنا شدم، نمایشنامه هایی را بر اساس تالی پژوهش های عمیق و بنیادی وی در تعزیه و نمایش ایرانی، به تحریر درآوردم، اظهار داشت: نمایشنامه های همچون «مجلس نامه»، «شهادت نامه» و همچنین نمایش «عَشَقِه» که مهم ترین آثار خود بنده در این زمینه هستند، برگرفته از آثار پژوهشی استاد داود فتعلی بیگی می باشند که اگر آن پژوهش ها نبود، این نمایش نامه ها نیز نوشته نمی شدند.

این مدرس تئاتر ایرانی، یکی از ابتکارات نمایشی فتحعلی بیگی را تلفیق کهن الگوهای فارسی و افسانه های به شعر در آمده از شاعرانی چون عطار با آیین ها و تکنیک های سیاه بازی برشمرد که نمونه آن در نمایشنامه «مبارک و خاتون پرده نشین» با هنرمندی و ظرافت به کار رفته است.

اگر بزرگان تئاتر نبودند تئاتر ایرانی در حد تئوری ها باقی می ماند

محمد چرمشیر، نمایشنامه نویس نیز در این مراسم با تاکید بر این که علی رغم اینکه خود معلم است، سخت است که در خصوص معلمی چون داود فتحعلی بیگی سخن بگوید، از وی به عنوان یکی از تاثیرگذارترین افراد زندگی خود در حوزه نویسندگی یاد کرد و اظهار داشت: از وقتی که در دهه های گذشته با تئاتر غربی آشنا شدیم و متدهای آن را سرلوحه اجرایی خودمان قرار دادیم، نمایش های آیینی را از دور خارج کردیم و مجریان این تئاتر کم کم به حاشیه رانده شدند.

وی افزود: هرچند در ادامه و با وجود افرادی چون بهرام بیضایی، علی نصیریان، مرحوم بیژن مفید و... آرام آرام به سنت های تئاتر خود بازگشتیم، اما این بازگشت بیشتر به متدولوژی کار تئاتر ایرانی بود و کمتر افرادی حاضر شدند که این نوع تئاتر را به اجرا ببرند و چنانچه این افراد نبودند، تئاتر ایرانی هنوز در حد تئوری ها، باقی مانده بودیم.

چرمشیر، از جشنواره آیین های سنتی را که به ابتکار استاد فتحعلی بیگی برگزار شده است به همراه پژوهش های وی از نمونه اقداماتی طاقت فرسایی برشمرد که اگر صورت نمی گرفت، این سبک نمایش رو به زوال و فراموشی سپرده می شد، در حالی که هم اکنون این شکل از نمایش به شکل ناب، امروزی و ویژه ای به جوانان و هنردوستان ارائه می شود.

حفظ و اشاعه نمایش های آیینی و سنتی نیازمند کار اساسی و زیر بنایی است

فتحعلی بیگی، نیز در انتهای مراسم با بیان خاطراتی از نمایشها و فعالیت های خود، عمده سخنان خود را به عنوان یک مطالبه عمومی اعلام کرد و ابراز داشت: با صدای رسا می گوییم تا مسئولان و متولیان امر در وزارت علوم، وزارت ارشاد، میراث فرهنگی و شهرداری تهران بشنوند که یک مرکز برای حفظ و اشاعه نمایش های آیینی و سنتی نیاز است و اگر قرار است کار اساسی و زیربنایی در حوزه فرهنگ و هنر صورت پذیرد، باید به این نیاز ملی جامه عمل پوشانده شود.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۰۰۲۹۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نمایش «توافق نامه» در «بسته پیشنهادی»

به گزارش خبرگزاری صداوسیما،  این برنامه با اجرای مژده لواسانی میزبان کوروش سلیمانی بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون و کارگردان تئاتر است تا درباره نمایش «توافق نامه» که این شب‌ها بر صحنه است گفتگو کند.

نمایش «توافق نامه» سال گذشته به کارگردانی کوروش سلیمانی و با بازی بهنام تشکر، رامین ناصر نصیر و کوروش سلیمانی به صحنه رفت.

همچنین در بخش «احوالپرسی با هنرمندان» با مسعود فروتن گفتگو می‌شود که سال‌ها در حوزه کارگردانی تلویزیونی فعالیت کرده است.

پخش «بسته پیشنهادی» به تهیه کنندگی الهه بهبودی محصولی از گروه خانواده شبکه دو سیماست که در حوزه فرهنگ و هنر به ارایه بسته‌هایی پیشنهادی برای مخاطبان می‌پردازد و پنجشنبه‌ها و جمعه‌ها ساعت ۲۳ پخش می شود.

 

دیگر خبرها

  • نمایش «شاماران» به سعدی افشار تقدیم شد
  • نمایش «توافق نامه» در «بسته پیشنهادی»
  • رونمایی از مجموعه شعر «پیراهن تو کنار پیراهن من» در صومعه‌سرا
  • سند مالکیت تخت جمشید رونمایی شد
  • رونمایی از سند مالکیت مجموعه جهانی تخت جمشید
  • رونمایی از سند مجموعه جهانی تخت جمشید
  • راهیابی پنج نمایش از قم به جشنواره تئاتر مردمی بچه‌های مسجد
  • مرکز تخصصی تئاتر مساجد در مازندران رونمایی شد
  • سند مالکیت تخت‌جمشید در روز جهانی بناهای تاریخی رونمایی می‌شود
  • رقص فراموشی و فرار از کلیشه‌ها