Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش سرویس گوناگون جام نیـوز، فارینژیتیس، التهاب گلو است که منجر به گلودرد می‌شود. التهاب می‌تواند دلایل گوناگونی داشته باشد؛ آلرژی محیطی، حساسیت به غذا یا عفونت‌های ویروسی یا باکتریایی. علائمی که معمولاً با گلودرد همراه هستند شامل سرفه، تب، احساس خستگی یا بدن درد می‌شود. انواع چای و دمنوش‌ها می‌توانند گلودرد را تسکین بدهند اما شما باید قبل از مصرف این چای‌ها به عنوان درمان، با پزشکتان مشورت کنید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

چای‌های گیاهی

دم‌نوش‌های گیاهی می‌توانند به سه طریق گلودرد را تسکین بدهند: گیاه مورد نظر ممکن است لعاب‌دار باشد و پوششی برای مخاط ایجاد کرده و پروسه‌ی التیام را سرعت بدهد، گیاه ممکن است دارای خواص ضدالتهابی باشد یا سیستم ایمنی را تقویت کند. گیاهانی چون ریشه‌ی شیرین‌بیان، اکالیپتوس، نارون آمریکایی، نعنا فلفلی و ریشه‌ی مارشمالو می‌توانند در درمان گلودرد مؤثر باشند. نعنا فلفلی حاوی منتول است که یک عامل فعال بوده و به عنوان ضد احتقان و ضد سرفه عمل می‌کند.

 

چای‌های تند

انواع دم‌نوش‌های تند، خاصیت آنتی باکتریال و ضد قارچی دارند و ترشحات را رقیق و نرم می‌کنند که همه‌ی این‌ها می‌توانند مقداری از دردسرهای گلودرد کم کنند. ادویه‌هایی چون دارچین، ریشه‌ی زنجبیل، سیر و میخک نمونه‌هایی از این دست هستند. نیم جوش کردن چوب دارچین یا پودر شده‌ی آن، زنجبیل ورقه شده و پوست کنده، و یا پودر میخک و سیر، دمنوش‌هایی خوشبو و تند ایجاد می‌کنند که نه تنها حس خوبی به شما می‌دهند بلکه گلودردتان را هم تسکین می‌دهند.

 

چای‌های معمولی

چای‌ها ممکن است با شیرین‌کننده‌های طبیعی ترکیب شوند تا فوایدشان افزوده شود. عسل و مرکبات، عناصری هستند که نه تنها طعم چای را خوشایندتر می‌کنند بلکه خاصیت هم دارند.

 

چای‌های معمولی که حاوی کافئین هستند و از گیاه کاملیا سینسیس گرفته می‌شوند مانند چای سیاه، چای سفید و چای سبز و چای اولانگ. تولیدکننده‌ها ممکن است انواع چای‌ها را با هم ترکیب کنند. طبق اعلام مرکز اطلاعات چای، بسیاری از چای‌های سنتی حاوی آنتی‌اکسیدان‌های قوی هستند که به تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کنند.

 

چای‌های طعم دار شده

چای‌ها ممکن است با شیرین‌کننده‌های طبیعی ترکیب شوند تا فوایدشان افزوده شود. عسل و مرکبات، عناصری هستند که نه تنها طعم چای را خوشایندتر می‌کنند بلکه خاصیت هم دارند.مثلاً عسل می‌تواند ازالتهاب گلو کم کند و مرکباتی مانند لیموترش و پرتقال نیز غنی از ویتامین C هستند که تقویت‌کننده‌ی سیستم ایمنی است.

 

نکته

اگر دارو مصرف می‌کنید، قبل از نوشیدن چای گیاهی یا داروهای گیاهی با پزشک خود مشورت کنید. برخی از گیاهان و مکمل‌های موجود در چای‌ها می‌توانند از تأثیر دارویی که مصرف می‌کنید کم کنند یا عوارض ناخوشایندی داشته باشند.

 

خبرنگاران جوان

2025

 

 

منبع: جام نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۰۰۸۶۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیماری در بیراهه زیبایی

  دراین میان، تزریق ژل هم ازاین قاعده مستثنا نیست؛تزریقی که می‌تواندعوارضی طبیعی که بعد ازچندروز و به‌صورت خودبه‌خود برطرف می‌شود را به همراه داشته باشد؛ اما برخی دیگر ازعوارض، آن‌قدر هم طبیعی نیستند ومی‌توانند فرد را به دردسرهایی جدی بیندازند، مانند پدیده نکروز! اما شما درباره نکروز ناشی از تزریق ژل چه می‌دانید؟

یکی ازعوارض تزریق ژل یا فیلر، می‌تواند وقوع نکروز باشد؛«پدیده‌ای که باعث از بین رفتن بافت قسمتی از پوست بدن می‌شود، به رنگ سیاه و بسیار تیره درمی‌آید و آن قسمت از بدن را دچار بدشکلی می‌کند.» این را دکتر امیرهوشنگ احسانی، متخصص پوست و استاد دانشگاه تهران می‌گوید که معتقد است این روزها آن‌قدر اقداماتی مانند تزریق ژل را بدیهی و دم‌دستی می‌پنداریم که به عوارض این‌چنین این عمل مانند به‌وجودآمدن نکروز فکر نمی‌کنیم. آن‌وقت است که وقتی با آن مواجه می‌شویم، مدام به‌دنبال علت و چرایی ماجرا می‌گردیم درصورتی‌که می‌توانستیم مانع وقوع آن شویم. 
   
چرا نکروز رخ می‌دهد؟
این‌طور که متخصصان می‌گویند، در اثر تزریق ژل، فیلر بینی یا فیلر بین دو ابرو برای ازبین‌بردن چین‌وچروک‌های آن قسمت، امکان صدمه به بافت وجود دارد و وقوع نکروز اتفاق عجیبی نیست؛ اتفاقی که در اثر دو عمل ممکن است با آن روبه‌رو شویم: «نوع ژل با توجه به عمق ناحیه مورد نظر انتخاب می‌شود. پس در درجه اول خوب است بدانیم که ماهیت ماده تزریقی در تزریق ژل و فیلر، ممکن است اثر فشاری داشته باشد و چنین بدشکلی و اتفاقی را رقم بزند.» در صورت رعایت‌نکردن این نکته و جابه‌جا تزریق‌کردن محصولات، در نواحی مورد نظر می‌تواند سطح ناهموار ایجاد شود. به‌طورکلی، تزریق ژل‌های نامرغوب، عوارض جبران‌ناپذیری دارد اما دکتر احسانی،احتمال دوم که سپردن این کار به دست غیرمتخصص است راعامل قوی‌تری برای بروز پدیده نکروز می‌داند: «بسیاری از افرادی که براثر نکروز پوستی به ما مراجعه می‌کنند،آن دسته ازکسانی هستندکه این قبیل اقدامات زیبایی را به دست آرایشگران وغیرمتخصصان سپرده‌اند؛ آن‌وقت است که تکنیک اشتباه آنها برای تزریق، تزریق ماده به داخل رگ و...باعث بسته‌شدن رگ،جمع‌شدن خون در نقطه‌ای ازبدن ودر نتیجه ازبین‌رفتن بافت آن قسمت وسیاه‌شدنش می‌شودو اصطلاحا نکروز رخ می‌دهد.» 
   
به دنبال درمان
تجربه قریب‌به‌اتفاق متخصصان این است به محض این‌که پزشکان مشکوک شدند که جریان خون به خطر افتاده است، مهم‌ترین گام این است که بلافاصله تزریق هر محصول دیگری را قطع کرده، آن ناحیه مشخص را ماساژ داده و با تزریق آنزیم، این عارضه را رفع کنند؛ اما اگر زمانی طولانی از وقوع نکروز بگذرد، طبیعتا درمان‌ها سخت‌تر خواهد شد. این بیماری نیاز به درمان‌هایی به واسطه لیزر، انجام PRP و دیگر اقدامات درمانی که زمان‌بر و سخت‌تر دارد. 

همیشه پیشگیری بهتر از درمان است
به‌طورکلی دست‌بردن در روال طبیعی بدن، خواه درمانی و خواه زیبایی، می‌تواند عوارضی داشته باشد؛ اما دربروز نکروز پوستی که یکی از عوارض تزریق ژل است، مهم‌ترین پیشگیری، رجوع به متخصص است. موضوعی که دکتر احسانی بر آن تاکید دارد و می‌گوید ممکن است براثر تزریق ژلی که متخصص انجام می‌دهد هم عارضه نکروز رخ بدهد اما فرق و تفاوت اصلی با غیرمتخصص این است که پزشک می‌داند درصورت بروز این پدیده،چطور آن رابرطرف کند:«اگر درزمانی کمتراز۲۴ ساعت، آنزیم تزریق شود، ژل‌هایی که در آن قسمت تجمع پیدا کرده‌اند وباعث نکروزشده‌اند آب می‌شوندوپوست تا حدود قابل‌توجهی، دوباره خودش را بازیابی می‌کند.» به نظر می‌رسد که گذشت زمانی بیشتر ازیک روز،باعث ازدست‌رفتن فرصت برای درمان اتفاق پیش‌آمده است.برای همین است که تنها پیشگیری موثردرچنین اقدامی، پرهیز ازمراجعه به غیرمتخصص وآرایشگران برای اقدامات زیبایی، صرفا به خاطر کمی قیمت کمتر است:«درصورتی‌که گاهی هزینه‌های سنگین‌تری به فرد متحمل خواهد شد.» 

دیگر خبرها

  • دانش آموزان می‌توانند برای ۴ درس امتحان نهایی تک ماده کنند
  • چرا دانش آموزان می‌توانند برای ۴ درس امتحان نهایی تک ماده کنند؟
  • دانش‌آموزان در ۴ درس امتحان نهایی می‌توانند تک ماده کنند
  • درمان MS با کمک نانومواد ممکن شد
  • چرا برخی افراد نیمه‌شب از خواب می‌پرند؟
  • خواص روغن ماکادمیا برای پوست و مو
  • پی بردن به مشکل کبد از روی مدفوع
  • نسخه‌ای برای برطرف کردن بی‌خوابی و سحرخیز شدن
  • بیماری در بیراهه زیبایی
  • فریاد گوشخراش و وحشت شکارچیان/ گوش هیچ انسانی قادر به شنیدنش نیست