Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش سرویس گوناگون جام نیـوز، تاکنون به ارتباط میان جنسیت و بخشندگی فکر کرده‌اید؟ دانشمندان با وجود تحقیقات متعدد در مورد مغز و نحوه عملکرد آن به تازگی متوجه شده‌اند بین مواد شیمیایی مغز، جنسیت و رفتارهای اجتماعی مثل بخشندگی ارتباط مستقیمی وجود دارد. چیزهایی که پیش از این در مورد سلامت مغز و عملکردهای بهتر آن نمی‌دانستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

دوپامین پیام‌رسان عصبی مغز است که تاثیر مستقیمی بر کنترل مراکز پاداش و لذت در مغز دارد. این سیگنال عصبی همچنین تحرک و واکنش‌های عاطفی را نظم می‌دهد، و ما را قادر می‌سازد تا مهربان تر شویم، از خود گذشتگی کنیم، خودخواه نباشیم یا همه ما را به عنوان آدم دست و دل باز یا بخشنده ای بشناسند.

 

دانشمندان تاکنون می دانستند کارکردهای مغز در زنان و مردان با هم تفاوت دارد ولی این که چرا زنان رفتار نوع دوستانه‌تری نسبت به مردان دارند نت‌نوشت پاسخ می دهد.

 

رفتارهای متفاوت مردان و زنان

فیلیپ توبلر Philippe Tobler مسوول تحقیقات می گوید: ” به طور کلی زن‌ها ارتباط بهتری با جمع برقرار می‌کنند در صورتی که مردان به رفتارهای خودخواهانه  گرایش بیشتری دارند.”

 

دانشگاه زوریخ که تحقیقات در آن انجام گرفت یک نتیجه را مشخص کرد : “پیام ها یا کدگذاری های دوپامین عامل اصلی این تغییر نگرش و رفتار در هر دو جنس است.”

 

فیلیپ توبلر اعتقاد دارد احساسی که داریم و نوع ارزش گذاری رفتارهای اجتماعی، در بخش‌هایی از مغز تغییراتی را بوجود می آورد.

 

این آزمایش که با حضور ۵۶ داوطلب مرد و زن سالم انجام گرفت هدف آن مشخص کردن چگونگی نقش دوپامین در تاثیرگذاری تصمیم‌گیری در مردان و زنان بود.

 

پس از مصرف نوعی دارونما Placebo هنگام تصمیم گیری زنان کمتر از مردان خودخواهانه رفتار می کردند و پول خود را با بقیه تقسیم می کردند. این دارونما عملکرد دوپامین را بیشتر و رفتاری را که فرد داشت تشدید می‌کرد.

 

بعد باهدف به هم ریختگی دوپامین داروی آمی سولپراید Amisulpride به شرکت کنندگان داده شد. این دارو که برای درمان شیزوفرنی از آن استفاده می شود باعث شد این بار زنان خودخواهانه‌تر از مردان تصمیم گیری کنند.

 

این آزمایش نشان داد اگر در نحوه عملکرد دوپامین تغییراتی داده شود رفتار فرد هم تغییر می‌کند.

 

 

تاثیر دوپامین بر رفتار اجتماعی

محققان مغز ۹ مرد و ۸ زن را هنگام تصمیم گیری از طریق دستگاه آم آر آی MRI بررسی کردند و مشخص شد در زنان بخش جسم مخطط Striatum مغز هنگام تصمیم‌گیری برای یک رفتار اجتماعی مثبت فعال‌تر عمل می کند.

 

دکتر آنه مورفی Anne Z. Murphy پروفسور دانشگاه جورجیا با انجام تحقیقات بیشتر اکنون با قطعیت می گوید: ” زنان رفتار مهربانانه تر و مردان رفتار خودخواهانه تری دارند. با تغییر در سیگنال‌ها یا پیام های دوپامین می توان کاری کرد که زنان کمی خودخواه و مردان کمتر خودخواه باشند. ”

 

این یافته جدید مهم از نظر آنه مورفی ممکن است کمک کند تا جهان جای بهتری برای زندگی کردن شود.

 

نت نوشت

2025

منبع: جام نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۰۱۰۰۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

باشگاه پرسپولیس: رفتار زشت تماشاگران سپاهان نسبت به زنان پرسپولیسی را پیگیری می‌کنیم

پرسپولیسی‌ها نسبت به طرح شکایت علیه هواداران سپاهان اقدام خواهند کرد

باشگاه پرسپولیس با انتشار اطلاعیه‌ای، اعلام کرد نسبت به طرح شکایت علیه رفتار شرم‌آور و زشت تماشاگران سپاهان به دلیل اهانت به هواداران زن، اقدام خواهد کرد.

در این اطلاعیه‌، آمده است:

باشگاه پرسپولیس در حمایت از بانوان هوادار و شرافت و اخلاق در فوتبال، از طرق قانونی نسبت به رفتارها و شعارهای شرم آور هواداران سپاهان علیه بانوان حاضر در ورزشگاه، طرح شکایت خواهد کرد تا ارکان انضباطی و اخلاقی فوتبال به موضوع رسیدگی کنند. گفتنی است؛ متاسفانه در جریان مسابقه پرسپولیس و سپاهان از هفته بیست و پنجم رقابت‌های لیگ برتر خلیج فارس، به ویژه در بین دو نیمه، رفتارها و توهین‌های بسیار زشتی از سوی تماشاگران منتسب به رقیب سر زد که باور کردنی نبود.



این مساله به حدی بود که ماموران ناچار از تغییر جایگاه استقرار تماشاگران بانوان پرسپولیس شدند.

دیدار پرسپولیس مقابل سپاهان در چهارچوب رقابت‌های هفته بیست و پنجم لیگ برتر با نتیجه ۰-۰ به پایان رسید.

از دست ندهید ????????????????????????

تونی کروس: پاس گلم جلوی بایرن خیلی خاص نبود شاهکار کارلتو؛ بازهم شکست‌ناپذیری مقابل بایرن بزرگترین بازیکنان ناکام تاریخ لیگ قهرمانان یحیی شکایت کند 5 میلیارد تومان جریمه می‌گیرد

دیگر خبرها

  • خجسته: درباره زنان، مردان تصمیم گرفته‌اند / چرا دختران در مدارس روسری‌شان را برندارند؟
  • (عکس) حمایت بازیکن استقلال از زنان پرسپولیسی
  • حمایت بازیکن استقلال از زنان پرسپولیسی؛ احترام واجب است! + عکس
  • باشگاه پرسپولیس: رفتار زشت تماشاگران سپاهان نسبت به زنان پرسپولیسی را پیگیری می‌کنیم
  • ثبت فوت مردان ‌در استان زنجان بیشتر از زنان بوده است‌
  • برنامه جام‌جهانی تیراندازی اعلام شد
  • زنان سرما را بیش‌تر از مردان تحمل می‌کنند
  • زن و مرد در رسیدن به مقامات معنوی برابر هستند/ دین اسلام؛ مدافع‌ اصلی حقوق زنان است
  • نتایج جالب یک پژوهش علمی؛ زنان سرما را بیش‌تر از مردان تحمل می‌کنند؟
  • آشنایی با زنان عارفی که مردان دانشمند از محضرشان درس گرفتند