Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آنا»
2024-04-25@15:59:00 GMT

فناوری های جدید، تهدیدهای تازه به همراه دارند

تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۰۱۳۴۸۱

فناوری های جدید، تهدیدهای تازه به همراه دارند

سازمان دارپا اعلام کرد فناوری‌های جدیدی مانند اینترنت و فضای سایبری، علاوه بر مزایای خود، تهدیدات جدیدی را برای ارتش به وجود می‌آورند.

به گزارش گروه رسانه های دیگر آنا، با توجه به گزارش برایان پیرس (Brian Pierce)، مدیر دفتر نوآوری اطلاعات دارپا در زمان برگزاری نشست سایبرکان 2017 (CyberCon 2017)، توسعه اینترنت به عنوان بستری برای هکرها به منظور انجام حملات و جرایم ثابت می‌کند، چگونه یک ابزار ایجاد شده برای تقویت فضاهای فیزیکی عملیات‌های ارتش، خود به فضایی عملیاتی تبدیل می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پیرس گفت: «اگرچه گسترش بستر اینترنت و البته فضای سایبری، بهره‌وری ما را به شکلی باورنکردنی افزایش داده است، راه‌هایی را نیز برای بُروز رفتارهای بد از طریق طیف وسیعی از تهدیدات فردی و ملی به وجود آورد.»

وی ادامه داد: «سایبر یک فضای طبیعی مانند هوا یا دریا نیست؛ اما انسان‌ها آن را برای سادگی انجام عملیات‌ها در محیط‌های دیگر ایجاد کردند. هرچند پیچیدگی آن به اندازه‌ای گسترش یافته است که به مکانی برای انجام کارها در داخل خودش تبدیل شود.»

با توجه به سخنان پیرس، دارپا از اواخر دهه‌ی 1960 روی قابلیت‌های رایانه‌ای برای ایجاد یک شبکه (اینترنت امروزی) و صحبت کردن آن‌ها با یکدیگر سرمایه‌گذاری کرد که بدون آن جهان امروز کاملاً متفاوت بود.

مدیر دفتر نوآوری اطلاعات دارپا افزود: «توانمندسازی بازدارندگی سایبری آمریکا، ظرفیت تقویت بازدارندگی در دیگر زمینه‌ها را نیز دارا است.»

برایان پیرس توضیح داد دفتر وی روی پروژه‌های متنوعی کار می‌کند تا امنیت سایبری و بازدارندگی را در بخش‌های خصوصی و ارتشی تقویت بکند.
پیرس در ادامه گفت: «ما باید چیزهایی شگفت‌انگیز برای مقابله ایجاد بکنیم.»

دارپا در ساخت بعضی از فناوری‌های پرکاربرد امروزی مانند موقعیت‌یاب جغرافیایی (GPS)، ماوس رایانه‌ها و دستیارهای صوتی موجود روی تلفن‌های هوشمند دست داشته است.

وی اظهار کرد: «واضح است که فناوری‌های دارپا علاوه بر دستاوردهای تجاری، بازارهای تجاری را نیز مختل می‌کند.»

دارپا در فضای سایبری، روی پروژه‌های کار می‌کند که امنیت سایبری نرم‌افزارهای مورد استفاده‌ی ارتش را تقویت بکند. همچنین با توسعه‌ی خودکارسازی سعی دارد زمان پاسخ و ایجاد وصله‌های آسیب‌پذیری را کاهش بدهد. به علاوه از طریق طرح‌های خود به منظور شناسایی فعالیت‌های مشکوک به تجزیه و تحلیل ابر داده می‌پردازد.

وی در ادامه‌ی سخنان خود بیان کرد: «برنامه‌ی سامانه‌های ارتش سایبری تضمین بالا یا "HACMS" ما به منظور تقویت نرم‌افزارهای جاسازی شده در سامانه‌های تجاری و نظامی ایجاد شد.»

مدیر دفتر نوآوری اطلاعات دارپا توضیح داد طرح یاد شده از عملکرد صحیح نرم‌افزارها و عدم دسترسی دشمنان به آن اطمینان حاصل می‌کند.

برایان پیرس گفت: «ما در حال حاضر با خدماتی کار می‌کنیم تا ابزار HACMS را به منظور ایجاد نرم‌افزاری با انعطاف‌پذیری سایبری بیشتر انتقال دهیم. من فکر می‌کنم، ما هم‌اکنون باید شروع به توسعه‌ی نیازهای مشخص سایبری نرم‌افزارها بکنیم. برای مثال در نرم‌افزارهای ضبط»
دارپا همچنین از رویدادهای مانند «چالش سایبر گراند» (Cyber Grand Challenge) میزبانی می‌کند. برای نمونه می‌توان به مسابقات «گرفتن پرچم» (capture-the-flag) در دفکان 2016 (DEF CON) لاس‌وگاس اشاره کرد که رایانه‌ها را در مقابل یک یکدیگر قرار داد.
پیرس با اشاره به اینکه که وصله‌ی خودکار آسیب‌پذیری‌ها تنها چند دقیقه زمان نیاز دارد؛ انجام آن توسط انسان‌ها حتی تا چندین سال هم به طول خواهد انجامید گفت: «خودکار سازی توسعه داده شده در چالش سایبر گراند شامل کشف و وصله‌ی آسیب‌پذیری‌های نرم‌افزاری بود. من نمی‌توانم اهمیت خودکارسازی در تقویت انعطاف‌پذیری امنیت سایبری را بیان بکنم.»

پیرس همچنین اشاره کرد اداره‌ی وی روی مشخص کردن آدرس‌های آی‌پی یک تا با رفتارها مشکوک، در داخل میلیون‌های داده‌های ورودی به شبکه کار می‌کند.

وی گفت: «تجزیه و تحلیل حجم عظیمی از داده‌های می‌تواند چشم‌انداز مفیدی را ارائه بدهد. حتی اگر این اطلاعات، حجم کمی از داده‌ها باشند که تنها آدرس آی‌پی فرستنده و گیرنده را در خود جای داده‌اند.»

وی اشاره کرد همان‌گونه که اینترنت راه‌های جدیدی را برای حمله‌ی بازیگران بد به وجود می‌آورد، دارپا نیز با در نظر گرفتن این که هر فناوری جدیدی ممکن است علیه خود آن‌ها مورد استفاده قرار گرفته یا حتی حریم خصوصی و امنیت عمومی آمریکا را به خطر می‌اندازد، عمل می‌کند.

منبع: سایبربان

منبع: آنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۰۱۳۴۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رونمایی از ۶ دستاورد صنایع خلاق و فرهنگی در رویداد ملی «مانوین»

به گزارش خبرنگار مهر، یاسر قرائی در نشست خبری رویداد ملی صنایع خلاق مانوین که امروز که در محل مدرسه دارالفنون برگزار شد، اظهار کرد: در سند ملی توسعه فناوری‌های نرم و فرهنگی که مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی است، ۷ راهبرد برای گفتمان‌سازی و مشارکت مردم به منظور توسعه کاربردهای فناوری‌های نرم و فرهنگی پیش‌بینی شده است و برای رسیدن به این راهبردها برنامه‌هایی مانند ایجاد بستر مشارکت مردمی، تسهیل‌گری کسب و کارها و ظرفیت رسانه ملی در نظر گرفته شد.

وی با بیان اینکه برای دستیابی به این راهبردها، رویداد ملی صنایع خلاق مانوین برنامه‌ریزی شده است، اظهار کرد: مانوین سقفی برای صنایع خلاق بوده و عنوانی برگرفته شده از اکوسیستم نوآوری و خانه‌های خلاق است. این رویداد قرار است از ۱۸ تا ۲۲ اردیبهشت همزمان با برگزاری رویداد اینوتکس در محل پارک فناوری پردیس برگزار شود.

دبیر اجرایی رویداد مانوین اهداف عمومی این رویداد را آشنایی زیست بوم حوزه نوآوری و فناوری، ایجاد فرصت عرضه دانش تولید شده، ایجاد فرصت‌های سرمایه‌گذاری، ایجاد فرصت هم افزایی در استفاده از منابع مشترک، ارتباط بخش دولتی با بخش خصوصی در قالب نیازهای فناورانه، ایجاد نشاط و شوق در حوزه صنایع خلاق، نشر فرهنگ نوآوری و نوآوری در جامعه ایرانی-اسلامی، توسعه مهارت‌های اندیشیدن و توسعه خلاقیت و مهارت‌های ذهنی، استفاده از فناوری‌های نوین و ایجاد فضای همگرایی و مشارکت فعالان حوزه آموزش و یادگیری نظیر محتوا، دوره، بازی و اسباب‌بازی و لوازم‌التحریر و ابزارهای کمک آموزشی عنوان کرد.

قرائی با اشاره به اینکه در بخش نمایشگاهی این رویداد شرکت ها و هسته های خلاق در ۲۸ غرفه به ارائه جدیدترین دستاوردهای خود را در حوزه‌های مختلفی چون نوشت افزار، سبک زندگی، مد و پوشاک و غیره می پردازند، افزود: این رویداد بخشی تحت عنوان «روایت پیشرفت» دارد که در این بخش نیز بازدیدکنندگان با روند پیشرفت کشور در حوزه صنایع خلاق آشنا می‌شوند و در بخش رویدادی نیز با برگزاری ۳ استیج به بررسی موضوعاتی چون ارائه گزارش‌ عملکردها، رونمایی از کتاب‌ها و برندهای جدید، پروژه‌های پیشران و نوآوری‌های اجتماعی پرداخته می‌شود.

وی با اشاره به رونمایی از برخی محصولات و دستاوردهای حوزه صنایع خلاق گفت: تاکنون ۱۲ محصول برای رونمایی به ما پیشنهاد شده است که در حال بررسی هستیم، ولی احتمالا ۶ محصول، پلتفرم و برنامه برای رونمایی انتخاب خواهد شد.

کد خبر 6086527 مهتاب چابوک

دیگر خبرها

  • حضور همراه اول در بزرگترین نمایشگاه فناوری ترکیه
  • معرفی همراه اول به عنوان کارفرمای برتر سلامت‌محور
  • ایجاد ۳۰ هکتار شهرک فناوری در خراسان شمالی
  • «پوتین» با هوش مصنوعی بازیگر شد
  • برقراری اینترنت پرسرعت همراه در مسجد شکر طبس
  • دیوار‌های کارخانه نوآوری درخشان برداشته شود
  • رونمایی از ۶ دستاورد صنایع خلاق و فرهنگی در رویداد ملی «مانوین»
  • جزییات تازه از سرنوشت دختر فوت‌شده در متروی تجریش
  • زلنسکی: برای جنگ مدرن، به سربازان جوان تازه‌نفس نیاز داریم
  • اولین نبرد هوایی بین یک جنگنده تحت کنترل هوش مصنوعی و انسان انجام شد