Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شریان»
2024-03-29@05:42:02 GMT

دیپلمات آمریکایی:یمن هم در دامان ایران افتاده است

تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۰۱۵۶۵۰

یک نشریه آمریکایی تأکید کرد ایران با موفقیت و یکی پس از دیگری رقابت‌ها در منطقه را پشت سر می‌گذارد.

به گزارش شریان نیوز، نشنال‌اینترست در تفسیری به قلم جنیو عبدو خبرنگار و عضو اندیشکده شورای آتلانتیک نوشت: نقش و اهداف ایران در خاورمیانه، بسیار پیچیده‌تر از چیزی است که در ظاهر به نظر می‌رسد.  در پی کشته شدن «علی عبدالله صالح» رئیس‌جمهوری پیشین یمن، مقامات بلندپایه سیاسی ایران از این اقدام حمایت می‌کنند که نشانگر وجود حمایت گسترده طیف‌ها و جناح‌های سیاسی این کشور از اهداف منطقه‌ای ایران است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



این اتفاق که احتمالا توسط شورشیان حوثی تحت حمایت ایران در تاریخ چهارم دسامبر (13 آذرماه) صورت گرفته‌، از دید «حسن روحانی» رئیس‌جمهور ایران، «محمدعلی جعفری» فرمانده ارشد سپاه پاسداران، و حسین شریعتمداری سردبیر روزنامه کیهان و از روزنامه‌نگاران نزدیک  به رهبر ایران، پسندیده آمده است.

سردار جعفری همچنین مرگ صالح را گامی رو به جلو برای اهداف انقلاب اسلامی ایران دانست و افزود: «متحدان ایران در سوریه، یمن و بحرین از تجربیات انقلاب ایران الهام گرفته‌اند.»

«علی‌اکبر ولایتی»، از شخصیت‌های مورد اعتماد و نزدیک به «آیت‌الله» خامنه‌ای، نیز در این خصوص اظهار داشت: «توطئه عربستان و امارات متحده عربی (پس از ترور صالح) در یمن شکست خورده است و مردم یمن با گذشت دو سال از بمباران‌های وحشیانه عربستان، همچنان مقاومت می‌کنند.» پیش از این روحانی رئیس‌جمهور میانه رو و وزیر امور خارجه ایران، موضع نسبتا متفاوتی نسبت به دیگر جناح‌های سیاسی تندرو داخل این کشور در این‌گونه موارد داشته‌اند، اما طی ماه‌های اخیر روحانی با چرخشی قابل توجه، تلاش دارد تا موضع واحدی با دیگر جناح‌ها نسبت به رویدادهای داخلی و خارجی در پیش گیرد.

تهران دیگر قصد ندارد دست از پشتیبانی از نیروهای شبه نظامی شیعه منطقه بردارد، چرا که این حمایت برای ایران، منافع راهبردی فراوانی به همراه دارد.

عوامل دیگری نیز وجود دارند که به محاسبات و تغییرات ایران کمک می‌کند؛ نقش مهم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و حزب‌الله که با حضورش در سوریه، به تثبیت قدرت و آینده سیاسی بشار اسد (رئیس‌جمهوری این کشور) کمک شایانی نمود.

لازم به ذکر است پیروزی اسد در سوریه، برگ برنده بزرگی برای ایران به شمار می‌آید و توازن قدرت را در منطقه به نفع ایران تغییر داده است.
روحانی در سخنرانی تلویزیونی در روز پنجم دسامبر (14 آذرماه) گفت: «مردم فداکار یمن، اقدام متجاوزان را بدون پاسخ نخواهند گذاشت.» از سوی دیگر، ایران در رقابت ژئوپلیتیک منطقه‌ای با عربستان بر سر سوریه، عراق، لبنان و یمن خود را برنده میدان می‌داند.

نقش و اهداف ایران در خاورمیانه، پیچیده‌تر از چیزی است که در ظاهر به نظر می‌رسد.

حضور ایران در برخی کشورها، مانند لبنان و سوریه، پیشگیرانه است، اما مداخله در کشوری مانند یمن، فرصت‌طلبانه به شمار می‌آید.
«رایان کراکر» دیپلمات کارکشته آمریکایی که به صورت مستقیم با مقامات ایرانی در مورد مسائل مربوط به همکاری تهران با عوامل القاعده، مذاکره کرده و پایه‌گذار اصلی سیاست ایالات متحده در عراق و افغانستان به شمار می‌آید، در مصاحبه‌ای در چهارم دسامبر (13 آذرماه) گفت: «یمن و حوثی‌ها همچون هدیه‌ای بودند که در دامان ایرانی‌ها افتادند.»

وی معتقد است ایران همواره تمامی گزینه‌ها را در دسترس نگه می‌دارد. اگر روزی بداند حمایت از گروه‌های سنی هم برایش مزایای راهبردی دارد، قطعا این کار را خواهد کرد.»

منبع:کیهان

دسته بندیآخرین عناوین

منبع: شریان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shariyan.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شریان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۰۱۵۶۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رهبر انقلاب: مقاومت بی‌نظیر نیروی مقاومت و مردم غزه به اسلام عزت بخشیده/ ایران در حمایت از فلسطین و غزه تردید نخواهد کرد

رهبر انقلاب تاکید کردند: جمهوری اسلامی ایران در موضوع حمایت از قضیه فلسطین و مردم مظلوم و مقاوم غزه هیچ تردیدی به خود راه نخواهد داد.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی عصر امروز در دیدار آقای اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس و هیأت همراه، با تجلیل از ایستادگی بی‌نظیر نیروهای مقاومت فلسطین و همچنین مردم غزه تاکید کردند: صبر تاریخی مردم غزه در مقابل جنایتها و وحشیگری‌های رژیم صهیونیستی که با حمایت کامل غرب انجام می‌شود، یک پدیده عظیم است که حقیقتا به اسلام عزت بخشیده و موضوع فلسطین را علی‌رغم خواست دشمن، به مسئله اول جهان تبدیل کرده است.

رهبر انقلاب اسلامی با تاکید بر اینکه کشتار مردم غزه و نسل‌کشی در این منطقه هر انسان صاحب وجدانی را متاثر می‌کند، افزودند: جمهوری اسلامی ایران در موضوع حمایت از قضیه فلسطین و مردم مظلوم و مقاوم غزه هیچ تردیدی به خود راه نخواهد داد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای موضوع حمایت افکار عمومی بین‌المللی و همچنین افکار عمومی جهان اسلام به‌ویژه دنیای عرب از مردم غزه را مهم ارزیابی کردند و گفتند: اقدامات تبلیغاتی و رسانه‌ای مقاومت فلسطین تاکنون بسیار خوب و جلوتر از دشمن صهیونیستی بوده است و باید در این زمینه بیش از پیش اقدام شود.

ایشان همچنین یاد شهید «العاروری» از رهبران حماس را که به دست رژیم صهیونیستی به شهادت رسید، گرامی داشتند و خاطر نشان کردند: این شهید بزرگوار شخصیت برجسته‌ای بود که عاقبتِ مبارکِ شهادت، پاداش خداوند متعال به مجاهدت‌های وی بود.

آقای اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس نیز در این دیدار ضمن تشکر و قدردانی از حمایت‌های مردم و دولت جمهوری اسلامی ایران از قضیه فلسطین و به‌خصوص مردم غزه، گزارشی از آخرین تحولات میدانی و سیاسی جنگ غزه ارائه کرد و گفت: صبر و ایستادگی مثال‌زدنی مردم غزه و نیروهای مقاومت در این شش ماه،که ناشی از ایمان راسخ آنان است موجب شده دشمن صهیونیستی به هیچ یک از اهداف راهبردی خود در جنگ غزه، دست نیابد.

رئیس دفتر سیاسی حماس با تاکید بر اینکه عملیات «طوفان‌الاقصی» اسطوره شکست‌ناپذیری رژیم صهیونیستی را از بین بُرد و اکنون دشمن صهیونیستی بعد از گذشت شش ماه خسارت‌های سنگینی را متحمل شده و هزاران نفر از نظامیان این رژیم کشته و زخمی شده‌اند، افزود: جنگ غزه یک جنگ جهانی است و هیأت حاکمه آمریکا شریک اصلی جنایت صهیونیستها است زیرا رأسا هدایت جنگی رژیم صهیونیستی را بر عهده دارد.

وی در پایان خطاب به رهبر انقلاب تاکید کرد: به جنابعالی اطمینان خاطر می‌دهم که به‌رغم همه وحشیگیری‌ها و جنایات و نسل‌کشی که در غزه در جریان است، مردم غزه و نیروهای مقاومت با قدرت ایستاده‌اند و به دشمن صهیونیستی اجازه نخواهند داد ذره‌ای به اهداف خود دست یابد.

دیگر خبرها

  • جهاد اسلامی: ایران حامی همیشگی فلسطین است
  • ایران یکی از ارکان مهم حمایت از مقاومت در فلسطین است
  • رهبر انقلاب: مقاومت بی‌نظیر نیروی مقاومت و مردم غزه به اسلام عزت بخشیده/ ایران در حمایت از فلسطین و غزه تردید نخواهد کرد
  • جزئیات تجاوز بامدادی آمریکا به شرق سوریه
  • جمهوری اسلامی ایران در حمایت از مردم مظلوم و مقاوم غزه تردید نخواهد کرد
  • جزئیات حملات آمریکایی‌ها به مناطق مسکونی در غرب استان دیرالزور + نقشه میدانی و عکس
  • ایران در صف مقدم حمایت از آرمان فلسطین است
  • هنیه: قطعنامه شورای امنیت نشان دهنده انزوای رژیم صهیونیستی است
  • اسماعیل هنیه: ایران در صف مقدم حمایت از آرمان فلسطین است
  • ببینید | حمله جنگنده‌های آمریکایی به سوریه