Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-25@12:21:06 GMT

نسل کشی پرندگان در فریدونکنار

تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۰۱۵۸۸۱

نسل کشی پرندگان در فریدونکنار

یک پرنده شناس با اشاره به اینکه در فریدونکنار نسل کشی پرندگان صورت می‌گیرد تاکید کرد: با برقراری حاکمیت بر آن منطقه و اجرای قانون می‌توان مشکلات تالاب فریدونکنار را مدیریت کرد.

به گزارش ایسنا، آرش حبیبی آذر در نشست «به کشتار پرندگان نه بگوییم» در مورد تالاب فریدون کنار توضیح داد: در سال ۱۳۵۴ کنوانسیون رامسر منطقه فریدونکنار را که ۱۵۰ هکتار است به عنوان پناهگاه حیات وحش معرفی کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برخی افراد در حال حاضر می‌گویند که تالاب فریدونکنار ملکی شخصی است که در پاسخ باید گفت توران و پارک ملی گلستان مناطق حفاظت شده هستند و افراد اجازه تعرض و تعدی به آن مناطق را ندارند فریدونکنار نیز به همین صورت است.

این پرنده شناس ادامه داد: نیمی از تالاب فریدونکنار توسط دامگاه‌داران تصرف شده است. برخی بر این باورند که آب این تالاب از رودخانه هراز تامین می‌شود بنابراین حق استفاده از پرندگان آن را داریم. این صحبت نیز نادرست است چرا که فریدونکنار تالابی فصلی است که خودش دارای آب است ولی گاهی اوقات به دلیل استفاده از آب آن برای کشت برنج خشک می‌شود.

وی در ادامه گفت: در کنار ادعاهایی که مبنی بر ملک شخصی بودن و تامین آب تالاب برخی بیان می‌کنند، مسئله سومی وجود دارد که بحث تامین غذای پرندگان فریدونکنار است. عده‌ای اظهار می‌کنند به دلیل اینکه ما غذای این پرندگان را تامین می‌کنیم پس حق داریم که برای گذراندن معیشت خود از پرندگان استفاده کنیم. در پاسخ به این افراد باید گفت که هر معیشتی روا و قانونی نیست. فرض کنیم که قاچاقچیان مواد مخدر بگویند ما معیشت داریم و مجبوریم که برای تامین آن دست به قاچاق و فروش مواد مخدر بزنیم. هر کاری که غیرقانونی است را باید متوقف کرد و جلوی آن را گرفت.

حبیبی آذر با بیان اینکه مواد غذایی که افراد برای پرندگان تالاب فریدونکنار استفاده می‌کنند، کپک زده و غیرقابل استفاده برای هر موجود دیگری است تصریح کرد: آنان نمی‌توانند هیچ وقت ادعایی مبنی بر تامین غذای پرندگان آن مکان و استفاده از آن‌ها برای معیشت داشته باشند.

این پرنده‌شناس با اشاره به اینکه گونه‌هایی که در تالاب فریدونکنار شکار می‌شوند، رو به انقراض هستند، اظهار کرد: گونه‌هایی مانند غاز پیشانی سفید و عروس غاز در پرتگاه انقراض قرار دارند. از گونه عروس غاز تنها ۳۵۰۰ جفت باقیمانده است و متاسفانه این گونه‌ها در روز اولی که مهاجرت می‌کنند گرفتار دام‌ها می‌شوند.

وی با بیان اینکه بخشی از این پرندگان مثل شاهین و سیاه چشم پس از شکار به فروش می‌رسند، تصریح کرد: برخی پرندگان دیگر نیز جهت تاکسیدرمی کشته می‌شوند و روش کشتن آنها به اینگونه است که پرنده را داخل یک کیسه پلاستیکی بزرگ می‌اندازند و بعد با پیف پاف‌های مخصوص، پرنده را می‌کشند تا آسیبی به بدنه آن برای تاکسیدرمی نرسد.

حبیبی آذر در ادامه تاکید کرد: شکار و صیدی که در فریدونکنار صورت می‌گیرد فقط شکار و صید نیست بلکه یک نسل کشی است و با هیچ منطقی سازگاری ندارد. راهکارهای ساده‌ای برای حل این موضوع وجود دارد که سازمان حفاظت محیط زیست می‌تواند از آن بهره ببرد. یکی از راه‌های بسیار مهم اعمال قانون است.

این پرنده شناس با تاکید بر اینکه ابتدا باید حاکمیت را در منطقه فریدونکنار برقرار کنیم و سپس به فکر مدیریت باشیم ،گفت: فکر کردن به طرح‌های جایگزینی معیشت باید بعد از اعمال حاکمیت و برقراری قانون صورت گیرد بنابراین اولین گام برای مدیریت منطقه تالاب فریدونکنار ایجاد و برقراری قانون است.

منبع: تابناک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۰۱۵۸۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تلاش دانشمندان ایرانی برای تولید واکسن آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان

مسعود قادر معاون کنترل و تضمین کیفیت موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی در گفتگو با خبرنگاران حوزه کشاورزی خبرگزاری صدا و سیما،  با اشاره به موفقیت دانشمندان جوان ایرانی در تولید واکسن ORT با بالاترین استانداردهای جهانی اظهار داشت: دستاوردهای چنین موفقیتی تنها به بی نیازی از واردات یک نوع واکسن محدود نمی شود و در عمل، دانش و توان تولید انواع واکسن های جدید را نیز به همراه دارد و از همین رو، به موازات این امر، تولید واکسن آنفلوآنزای فوق حاد نیز در دستور کار قرار گرفت و مراحل مختلف آن با موفقیت سپری شده است.

وی با اشاره به سهم موثر و مفید موسسه رازی در حفظ سلامت و تامین امنیت غذایی کشور، به تشریح سابقه تولید انواع واکسن های دامی اشاره کرد و گفت: سهم بزرگی از تامین و حفظ سلامت انواع مواد غذایی، به ویژه در زمینه گوشت و لبنیات به لطف زحمات و تلاش های دانشمندان گمنام موسسات تامین کننده واکسن ها، از جمله موسسه رازی بوده و در حال حاضر نیز، تحقیقات برای تولید واکسن های نوین و چندگانه با جدیت ادامه دارد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

معاون کنترل و تضمین کیفیت موسسه رازی با بیان خطرات و تهدیدات دائمی آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان برای صنعت طیور کشور، تصریح کرد: این بیماری بطور مداوم صنعت طیور و حتی انواع پرندگان را تهدید می کند و به دلیل حضور پرندگان مهاجر در نقاط مختلف کشور، جلوگیری از ورود آن غیر ممکن است.
وی افزود: از همین روز تولید واکسن برای غلبه بر این بیماری اهمیت بسیاری دارد و خوشبختانه دانشمندان جوان ایرانی موفق شدند با روش ژنتیک معکوس به سویه این واکسن دست یافته و مراحل تولید آن را سپری کنند.

قادر با بیان اینکه تحقیقات در این زمینه با جدیت ادامه دارد، اظهار داشت: طبق برنامه ریزی انجام شده، با تکمیل مراحل آزمایش و طی مراحل قانونی، این واکسن در یک سال آینده به تولید خواهد رسید.

وی با بیان اینکه دستکم نیمی از انواع واکسن های جدید حوزه دام و طیور در داخل کشور و در موسساتی مانند موسسه رازی تولید می شود، تصریح کرد: دانش فنی برای گسترش تولید در دسترس است و می توانیم بطور کامل نیازهای کشور را در داخل تولید کنیم.
معاون موسسه رازی با اشاره به پیچیدگی های صنایع دارویی و بیولوژیک در سطح جهان، تصریح کرد: کشورهای دارای این دانش به هیچ وجه دوست ندارند با کشورهای دیگری از جمله ایران همکاری کنند و حتی از ارائه کوچکترین خدمات یا فروش تجهیزات خودداری می کنند، اما ما می توانیم بدون کمک آنها پیش برویم.

دکتر قادر با بیان اینکه یکی از عمده ترین موضوعاتی که باعث کندی پیشرفت این دانش می شود، فرسودگی تجهیزات است، از شرکت ها و صنایع داخلی خواست برای تامین نیاز موسسات سرم سازی اقدام کنند و گفت: ما از شرکت های سازنده تجهیزات می خواهیم که وارد این عرصه شوند و آماده ایم اطلاعات اولیه و نیازهای خود را به آنها ارائه کنیم تا این تجهیزات را در داخل کشور تولید کنند و در اختیار موسسات بگذارند.

وی از مردم و به ویژه مصرف کنندگان واکسن ها خواست با مطالبه محصول با کیفیت ایرانی، سیاستگذاران، مدیران و مسئولان در عرصه های مختلف را به حرکت در مسیر تولید بهترین و جدیدترین محصولات در داخل کشور تشویق کنند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • تلاش دانشمندان ایرانی برای تولید واکسن آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان
  • تالاب کجی نمکزار نهبندان ۳۰ درصد آبگیری شد
  • رهایی پرندگان کمیاب زینتی از دست قاچاقچیان در مرزهای سیستان و بلوچستان
  • آبگیری ۳۰ درصد از تالاب کجی نمکزار نهبندان
  • کشف محموله پرندگان کمیاب و میمون از قاچاق در مرز بلوچستان
  • تالاب انزلی، میزبان بیش از هزار پرستوی دریایی
  • آشیانه ساختن پرستو‌های دریایی در تالاب بین المللی انزلی
  • میزبانی تالاب قره گُل بوکان از پرندگان مهاجر و بومی
  • تالاب قره گل بوکان میزبان پرندگان مهاجر و‌ بومی
  • تلف شدن ۴۰ پرنده سبز قبا به دلیل تخلف کندوداران