Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایلنا، زهرا صدراعظم نوری در بیست و نهمین جلسه شورای شهر تهران در خصوص راهبردها و سیاست‌های کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران در دوره پنجم اظهار کرد: در این زمینه مواردی از جمله حاکمیت رویکردهای محیط زیستی و بهبود شاخص‌های توسعه پایدار در مدیریت شهری مدنظر قرار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تصریح کرد: توجه به سلامت اجتماعی و محیط زیست شهری در جهت ارتقای سلامت شهروندی و کیفیت زندگی، تلاش برای جلوگیری و کاهش آلودگی هوا، آب، خاک و مواد غذایی و اتخاذ سیاست‌های بازدارنده، بهینه‌سازی و کاهش مصرف انرژی و توسعه انرژی‌های نو و تجدیدپذیر و ارتقای شاخص‌های ایمنی تاب‌آوری دربرابر حوادث و سوانح طبیعی و زیرساخت‌ها و تجهیزات شهری از برنامه‌های حاکمیت رویکردهای محیط زیست در این دوره محسوب می‌شود.

صدراعظم نوری به الزامات و قوانین بالادستی اشاره کرد و گفت: در این زمینه منویات و سیاست‌های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه محیط زیست و مدیریت شهری، سند چشم‌انداز جمهوری اسلامی ایران، افق 1404، طرح جامع شهر تهران مصوب سال 86، احکام برنامه پنجساله برنامه اول و دوم شهرداری و در نهایت پیش‌بینی مفاد برنامه پنجساله سوم شهرداری تهران در حوزه وظایف کمیسیون از الزاماتی است که باید به آن توجه شود.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران تصریح کرد: پیگیری و تحقق بندهای مرتبط با اجرای قانون هوای پاک در شهر تهران، نظارت بر تجهیز سیستم‌های دیزلی در ناوگان حمل و نقل شهری تهران به فیلتر به منظور کاهش آلودگی هوا، پیگیری اجرای مصوبه پیشگیری و مقابله با گرد و غبار در شهر تهران از مواردی است که در بخش آلودگی هوا، انرژی‌های نو و بهینه‌سازی مصرف انرژی به آن توجه خواهد شد.

وی با اشاره به توسعه فضای سبز بومی و صیانت از باغات ادامه داد: در این بخش نیز اقداماتی باید انجام گیرد که از آن جمله می‌توان به پیگیری و تحقق و تکمیل  گستره پارک‌های موضوعی بویژه بوستان ولایت، دانش و طبیعت، بوستان ایرانیان اشاره کرد. ضمن اینکه در این بخش نیز باید توجه ویژه‌ای را به تهیه طرح عملیاتی استفاده از آب خام، بازچرخانی و سایر منابع آبی با اتخاذ روش‌های نوین علمی در زمینه آبیاری فضای سبز داشته باشیم.

صدراعظم نوری در ادامه به موضوع ایمنی و مدیریت بحران در شهر تهران اشاره کرد و گفت: در این بخش نیز باید به مواردی از جمله پیشگیری و کاهش خطرات سوانح طبیعی، توسعه زیرساخت‌های ایمنی و الزامات قانونی، ارتقا و گسترش سطح آگاهی و فرهنگ‌سازی مدیریت بحران و ایمنی، توجه کرد.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران به برنامه‌های عملیاتی در حوزه خدمات شهری اشاره کرد و گفت: در این بخش باید به مواردی از جمله ساماندهی صنایع و مشاغل، مدیریت پسماند، خدمات کالا و مواد غذایی، سیما و منظر شهری توجه شود.

وی به سلامت، بهداشت محیط و کیفیت زندگی در شهر تهران اشاره و اظهار کرد: در این زمینه باید به مواردی از جمله توسعه زیرساخت‌های سلامت، کنترل عوامل محیطی موثر در سلامت، ارتقای کیفیت زندگی، آب و مواد غذایی توجه شود و اقدامات لازم از سوی مسئولان حوزه شهری صورت گیرد.

منبع: ایلنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۰۱۷۷۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توجه ویژه به معماری ایرانی_اسلامی در شهر تهران

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، علیرضا نادعلی عضو و سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران در نطق پیش از دستور جلسه شورای اسلامی شهر تهران اظهار کرد: سوم اردیبهشت ماه به مناسبت زادروز مرحوم شیخ محمد بن عزالدین حسین بهاءالدین عاملی یا همان شیخ بهایی بزرگ (ره)، فقیه، اندیشمند، حکیم، شاعر و معمار فرزانه ایرانی، روز معمار نام گرفته است. گرامیداشت این روز بهانه‌ای است برای تعمق در گنجینه غنی میراث عظیمی که از نیاکان ما به جای مانده است؛ میراثی که گویای سنت دیرین این سرزمین کهن در ساخت و ساز بنا‌های بزرگ و کوچک، ازخانه‌های مردم عادی تا سرا‌ها و عمارت‌های با شکوه و مساجد زیبا و بزرگ و کاروانسرا‌های استثنایی و ... است.

وی افزود: ایران عزیز ما، زادگاه معمارانی بزرگ بوده است که شاهکار‌های کم و گاه بی نظیری را هم در دوره پیش از اسلام و به ویژه در دوره پس از اسلام از خود به ارمغان گذاشته و به واسطه آن در تاریخ ماندگار گشته و شهرتی جهانی یافته‌اند. حقیقتا به ندرت می‌توان هنرفنی یافت که به اندازه معماری با زندگی مردم پیوند داشته باشد. معماری و فرهنگ، دو واژه آشنا با ارتباط تنگاتنگ با یکدیگر هستند. معماری از مهمترین مقولات فرهنگ است و بر آن تاثیر می‌گذارد و آینه ایست روشن از شرایط فرهنگی و اجتماعی جامعه در ادوار مختلف و نحوه زیست وسبک زنگی مردم در آن.

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: متاسفانه نبود الگو‌های متناسب با میراث و سنت فرهنگی اجتماعی پیشین ما و تکیه بر الگو‌های وارداتی، غربگرا، گاه مغشوش و به دور از انگاره‌های اسلامی، ایرانی و حتی شرقی، معماری و شهرسازی امروز شهر‌های ما به ویژه تهران را از مسیر صحیح خود دور کرده است و این خود جای خالی الگو‌هایی کارآمد و الهام بخش با طعم فرهنگ ایرانی – اسلامی را در معماری امروز ما نشان می‌دهد؛ الگو‌هایی که تنها در کتاب‌ها و کلاس‌های دانشگاه‌های ما آموزش داده نشود؛ بلکه در عمل، ظاهر و باطن خانه‌ها و ابنیه ما را شکل دهد.

نادعلی ادامه داد: الگوی طرح‌های جامع موجود که هنوز توسعه شهری امروز ما پیرو آن است، گرچه به جهت معماری داخلی هم از موازین و آموزه‌های فرهنگی و سبک زندگی ایرانی اسلامی دور است، در عین حال به شکل ویژه‌تر مفهوم منظرین و فرهنگی محیط شهری را نادیده میگیرد. این امر منجر به پیشامد تناقضی شده است که چرا کلانشهر تهران به عنوان مرکز سیاسی و اداری و پایتخت جمهوری اسلامی ایران شاهد چنین نابهنجاری و اغتشاشی در سیما و منظر خود شده است؟! بسیاری از نما‌های شهری، چه در حوزه ساختمان‌های مسکونی شخصی و چه در ساختمان‌هایی با کاربری اجتماعی و حتی ابنیه حاکمیتی همچون وزارتخانه‌ها و ادارات و بانک‌ها و ... در شأن و جایگاه یک شهر ایرانی اسلامی نیست، چه برسد در شأن ام القرای جهان اسلام که ما بدان نظر ویژه داریم. نباید فراموش کرد که سیما و منظر شهری بخشی از مشاعات شهر است و جزء املاک شخصی مردم به شمار نمی‌آید، با توجه به اینکه شکل و قالب نما‌های شهری بر روی افکار، روح و روان، سبک زندگی و در یک کلام فرهنگ مردم اثرگذار است، باید نسبت به آن دقت حداکثری شود. تدوین سیاست‌های ارتقاء کیفیت معماری ساختمان‌های شهر تهران و بهبود سیما و منظر شهری یکی از اصلی‌ترین اهداف و مأموریت‌هایی است که مجموع مدیریت شهری باید در برنامه‌های خود قرار دهد؛ امر مهمی که البته در سال‌های گذشته چندان در برنامه‌ریزی‌های شهری دیده نشده است.
وی گفت: متأسفانه بسیاری از بنا‌هایی که شهرداری تهران در ادوار پیشین، خود متولی ساخت آنها بوده است نیز سنخیت چندانی با معماری ایرانی اسلامی ندارد. این در حالی است که مصوبه «ساماندهی وضعیت سیما و منظر شهری و کیفیت محیطی شهر تهران» مصوب به تاریخ‌های ۲/۷/۱۳۸۵ و ۳/۶/۱۳۹۴ بر تدوین سندی جامع به‌منظور تحقق اهداف سیما و منظر در چشم‌انداز طرح راهبردی شهر تهران تأکید دارد و شهرداری تهران می‌بایست ظرف مدت شش ماه از تاریخ تصویب این مصوبه، این سند را ارائه می‌نمود که متأسفانه تاکنون اقدامی در این خصوص صورت نگرفته و کماکان جای آن خالی است.

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: با نظر به لزوم توجه و تمرکز بر الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و جایگاه ویژه امر مهمی، چون معماری در فرهنگ زیست و سبک زندگی مردم در شهر، باید موضوع سیما و منظر شهری را جدی بگیریم و از هویت بر جای مانده از گذشته و میراث فرهنگیمان در معماری شهری حفاظت کنیم و بدین منظور اگر به دنبال توفیقاتی در اجرا و عمل هستیم نیازمند تشریک مساعی جدی شورای اسلامی شهر و شهرداری تهران می‌باشیم و مجموعه مدیریت شهری نسبت به اجرایی شدن این مصوبه و مصوباتی از این دست و موضوع پاسداشت سیما و منظر شهر خود باید اهتمام ویژه‌ای داشته باشد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • رویداد ویژه ایمنی و حمل و نقل در پایتخت
  • جای خالی آموزش‌های شهروندی در تهران | ۴۰۰ مسجد در طرح فرهنگی آرمان ۱ و ۲ فعالیت کردند
  • آغاز رویداد «ایمنی حمل و نقل» در پایتخت از امروز
  • توجه ویژه به معماری ایرانی_اسلامی در شهر تهران
  • رویداد ویژه «ایمنی و حمل و نقل» در پایتخت
  • رویداد ویژه «ایمنی و حمل و نقل» در پایتخت 
  • جمع‌آوری پلاستیک‌های حاشیه ورودی شهرها و روستاهای استان تهران
  • مشارکت ۹ میلیون نفر در ارتقای سواد سلامت در کشور
  • شاخص سرانه سلامت در تهران نسبت به برخی استان‌ها مناسب نیست
  • پیشنهاد تشکیل شورای راهبردی سلامت تهران/شاخص سرانه سلامت پایتخت نسبت به برخی استان‌هامناسب نیست