Web Analytics Made Easy - Statcounter

تربت حیدریه- ایرنا- مدیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تربت حیدریه گفت: حین گودبرداری و مرمت حمام تاریخی حاجی رییس بقایای اصلی این بنای تاریخی عهد قاجار، کشف و لذا کار بازآفرینی و احیای آن به تعویق افتاد.

علی محمدی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه عملیات عمرانی مهر امسال آغاز شده بود، افزود: بنا بود کف موزاییکی حمام آجرفرش شده و برای امور فرهنگی و هنری مورد استفاده قرار گیرد که با این کشف مشخص شد شکل کنونی حمام مربوط به دوران پهلوی است که با اندکی تغییرات بر روی خرابه حمام دوران قاجار مورد استفاده مجدد قرار گرفته بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی میزان اعتبارات در نظر گرفته شده برای گودبرداری و مرمت بنا را 600 میلیون ریال عنوان و اظهار کرد: 550 میلون ریال در بخش پرداخت پیمانکار و بقیه صرف سردر ورودی می شود و امسال قسمت سربینه آن به اتمام خواهد رسید.
محمدی در معرفی معماری بنا گفت: حمام دارای دو قسمت مردانه و زنانه و از 17 بخش تشکیل شده بود که شامل خزینه، تون، حوض هشت ضلعی، سربینه، گرمخانه، مخزن آب سرد و گرم، است و همچنین در معماری آن هشت ستون تعبیه و با آیینه کاری و نقاشی روی آهک تزیین شده است.
وی با بیان اینکه بر اساس نوشته حک شده بر سر در ورودی، حمام در سال 1272 هجری شمسی انتهای خیابان روحبخش
توسط حاج سید محمد رییس التجار معروف به حاجی رییس و به منظور امور عام المنفعه ساخته شده بود، افزود: این اثر در تاریخ 25 اسفند 1380 با شمارهٔ 5146 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
محمدی در ادامه به خواص درمانی حمام های سنتی ایرانی اشاره و اظهار کرد: حمام ها در قدیم از چهار بخش سربینه، گرمخانه، خزینه و گربه رو تشکیل می شد و هر قسمت دارای درجه دمای متفاوتی بود که افراد بسته به مزاج سرد یا گرم خود، در قسمت خاصی از حمام مستقر می شدند.
وی افزود: علاوه بر موارد یاد شده، اجرای حجامت، خوردن نوشیدنی و مشت و مال همگی جزو آیین هایی خاص بوده که هر کدام برای سلامت بدن بسیار موثر بوده است.
محمدی گفت: بر همین اساس بنا داریم طرح خزینه درمانی و بازآفرینی حمام های سنتی به منظور احیا و تقویت طب سنتی در این شهرستان را در آینده نزدیک عملیاتی کنیم.
از مجموع 200 اثر تاریخی و گردشگری شناسایی شده در سطح شهرستان، تعداد 60 بنا و محوطه تاریخی و 2 اثر معنوی و ناملموس در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
مرکز شهرستان 225 هزار نفری تربت حیدریه در 150 کیلومتری جنوب غربی مشهد قرار دارد.
6121 /1744
خبرنگار: علیرضا حسینی مقدم انتشار: علی اصغرافتاده
*

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۰۱۹۵۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعطای بورس به رتبه‌های زیر ۱۰۰۰ کنکور سراسری ۱۴۰۳ برای تحصیل دردانشگاه تربت حیدریه

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی،بر اساس اعلام بنیاد خیرین دانشگاه دولتی تربت حیدریه همه رتبه‌های زیر ۱۰۰۰ در تمامی رشته‌های کنکور سراسری (علوم تجربی، ریاضی فیزیک، علوم انسانی، زبان‌های خارجی و هنر) ۱۴۰۳ شهرستان تربت حیدریه (زاوه، مه ولات، جلگه رخ، کدکن و بایگ) توسط نیک اندیش مهندس مروج تربتی برای پنجمین سال متوالی بورسیه تحصیلی می‌شوند. 
داوطلبان با رتبه زیر ۱۰۰۰ کشوری که دانشگاه‌های شهرستان تربت حیدریه (دانشگاه دولتی، علوم پزشکی، فرهنگیان) را برای تحصیل انتخاب کنند به مدت ۴ سال تحصیلی (۳۶ ماه تحصیلی هر ماه ۳۰۰ هزار تومان) و داوطلبانی که سایر دانشگاه‌های کشور را انتخاب نمایند به مدت یک سال تحصیلی (۹ ماه تحصیلی هر ماه ۳۰۰ هزار تومان) مشمول بورسیه تحصیلی می شوند. 

دیگر خبرها

  • پیشرفت ۶۰ درصدی طرح احداث محل های اسکان پرستاران بیمارستان امام حسین (ع)تربت حیدریه
  • اجرای پویش سلامت دهان و دندان در تربت حیدریه
  • اعطای بورس به رتبه‌های زیر ۱۰۰۰ کنکور سراسری ۱۴۰۳ برای تحصیل دردانشگاه تربت حیدریه
  • واگذاری اراضی طرح ملی مسکن روستایی در تربت حیدریه
  • برگزاری نمایشگاه نقاشی در حمام تاریخی شیخ سلماس
  • اجرای ۴۲۰ میلیارد ریال طرح مرتبط با شرکت برق تربت حیدریه
  • جریمه نقدی برای متهم پرونده قاچاق دارو در تربت حیدریه
  • بحرانی بودن کسری مخازن آبهای زیرزمینی تربت‌حیدریه
  • افزایش تعداد رشته‌های دانشگاه علوم پزشکی تربت‌حیدریه
  • تخریب آثار تاریخی در باران شدید کرمان؛ قسمت اسلامی قلعه نرماشیر ریخت