Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - رييس بنياد فرهيختگان و نخبگان ايران و اروپا (ايسفو) گفت: افزايش ناگهاني عوارض خروج از کشور يقينا بر مراودات و ارتباطات علمي ايران و اروپا تاثيرگذار خواهد بود.
به گزارش ايسنا، دکتر رامين صرامي فروشاني اظهار کرد: بر اساس بازخوردهاي دريافتي بنياد فرهيختگان و نخبگان ايران و اروپا از شبکه متخصصين و فرهيختگان ايراني در اروپا، افزايش ناگهاني عوارض خروج از کشور باعث ايجاد يک‌موج منفي در جامعه دانشگاهيان ايراني مقيم خارج شده که در تعارض و تناقض جدي با سياست‌هاي تشويقي نظام در گسترش مراودات علمي بين نخبگان داخل و خارج از کشور و افزايش همکاري‌هاي علمي و جذب نخبگان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي ادامه داد: به طور قطع زيان‌ها و عواقب جبران‌ناپذير اين افزايش ناگهاني، محدود به جامعه فرهيخته در خارج نبوده و دانشگاهيان داخل کشور حتي شايد به مراتب بيشتر از آن متاثر شدند.
صرامي فروشاني خاطرنشان کرد: متاسفانه اخذ اين عوارض براي تمام مسافران (به جز سفرهاي زيارتي) يکسان بوده و به طور مثال عوارض پرداختي براي يک دانشجو که با حداقل بودجه و عبور از هفت خوان مشکلات براي شرکت در يک کنگره بين‌المللي با پايين‌ترين کلاس پروازي و خط هوايي به اروپا سفر مي‌کند، با يک تاجر مسافر فيرست کلاس و بيزينس کلاس يکسان‌ است و عملا قشر دانشگاهي و فرهيخته که عموما از طبقه مياني اقتصادي جامعه هستند را دچار مشکل خواهد کرد.
رييس بنياد فرهيختگان و نخبگان ايران و اروپا تصريح کرد: مشکل و يا بهتر بگويم شگفتي ديگر اخذ اين عوارض، در ارتباط با فرهيختگان و دانشگاهيان ايراني مقيم ‌خارج از کشور است که به جهت همکاري‌هاي علمي و تبادلات تکنولوژيک از اروپا به کشور مسافرت مي‌کنند.
وي افزود: عجيب مي‌نمايد و جدا صواب نيست که اين دسته از نخبگان نيز هنگام بازگشت به کشور محل زندگي خود در اروپا بايد مجددا عوارض خروج از ايران را پرداخت کنند، در حالي که مقيم ايران‌ نيستند!
صرامي فروشاني افزود: مضحک آن است که اين عزيزان در فرودگاه، هنگام‌پرداخت عوارض با دستگاه خودپرداز بايد گزينه "سفر سياحتي" را انتخاب کنند، يعني عملا اقامت ايشان در خارج از ديد قانون، نوعي سياحت است‌!
وي تاکيد کرد: قبلا ايرانيان مقيم خارج از کشور مطابق آدرس مندرج در پاسپورت ايراني، محل صدور گذرنامه ايراني و کارت اقامت اروپا از پرداخت اين عوارض معاف بودند، ليکن‌ چند ماه پيش قانون تغيير کرد و اين افراد هم مشمول پرداخت عوارض شدند که البته با توجه به ميزان تقريبا کم آن چندان مشکل‌زا نبود، ولي يقينا اين‌چنين افزايشي سبب کاهش سفرهاي قشر فرهيخته که مطابق درآمدهاي اروپايي سعي در کاهش حداقلي هزينه‌هاي خود را دارند، خواهد شد.
رييس بنياد فرهيختگان و نخبگان ايران و اروپا تصريح کرد: نکته جالبتر در افزايش تصاعدي عوارض براي افراد کثيرالسفر است که در عمل موجب خواهد شد تا دانشگاهيان تعداد سفرهاي حتي ضروري خود را کاهش دهند تا با حداقل تعداد سفر، مشمول چند برابر شدن ميزان عوارض براي سفر دوم و سوم نشوند. اتخاذ اين سياست عجيب در افزايش تصاعدي براي تعدد مسافرت به خارج، اين ذهنيت را تداعي مي‌کند که خروج از کشور حتي براي مقاصد علمي و خدمت به کشور، نوعي معصيت است که قانونگذار جهت احتراز از آن‌چنين قانوني را صادر نکرده است!
وي اظهار کرد: افزايش ناگهاني عوارض خروج از کشور يکي از بهترين‌ مثال‌هاي عيني در تعارض سياست‌هاي اجرايي است. از يک طرف دستگاه‌ها و نهادهاي مختلف سعي در جذب نخبگان و گسترش ارتباطات فرهيختگان ايراني خارج و داخل را دارند و از سوي ديگر اخذ عوارض اين چنيني يقينا باعث کاهش مسافرتهاي سودبخش و ضروري علمي طبقه دانشگاهي از ايران به خارج و بالعکس خواهد بود.
رييس بنياد فرهيختگان و نخبگان ايران و اروپا تصريح کرد: هضم و درک و تحليل اين دوگانگي آنجا بسيار سخت مي‌شود که به طور مثال مي‌بينيم رايزني علمي و نمايندگي علمي و فناوري جمهوري اسلامي در مراسم و گردهم آيي‌هاي متعدد رسمي در کشورهاي مختلف اروپايي به همراه مهمانان عالي‌رتبه دولتي و وابسته به نظام، تلاش جدي در جهت تسهيل، ارتقاء و گسترش مراودات و همکاري‌هاي علمي فرهيختگان و متخصصين ايراني مقيم اروپا با مراکز دانشگاهي و صنعتي کشور را از اهم واجبات و فرايض و تکليف عيني و نصب‌العين خود مفروض داشته، ولي در عمل اتخاذ سياست‌هايي اين چنيني عملا خط بطلاني بر تلاش‌ها يا ادعاهاي ايشان مي‌کشد.
صرامي‌فروشاني تصريح کرد: تاسف بيشتر آنجاست که کشورهاي رقيب منطقه‌اي ايران با وجود ظرفيت‌هايي به مراتب کمتر از جامعه فرهيخته ايراني، آنچه را در عمل براي جذب متخصصين به انجام‌ مي‌رسانند که ما بيشتر شعار آن را مي‌دهيم.
به گفته وي، شايد بهتر باشد که مسوولين‌ قبل از تصويب نهايي اين قانون، حداقل با رايزنان و نمايندگان علمي و فناوري ايران در خارج از کشور مشورت کنند، انشالله که حداقل راهکاري براي اين معضل پيش روي قشر فرهيخته انديشيده شود.
رييس بنياد فرهيختگان و نخبگان ايران و اروپا متذکر شد: در صورتي‌که براي رديف‌هاي مختلف نياز جدي به بودجه هست، حداقل اين مهم‌ مي‌تواند از افزايش تصاعدي ماليات بر بليط مسافران اخذ شود، به گونه‌اي که بليط‌هاي بسيار ارزان مشمول حداقل پرداخت ماليات و بليط‌هاي ويژه از کلاس‌هاي تجاري مشمول ماليات تصاعدي شود. در رسانه‌ها برخي مسوولين حمايت از طبقه متوسط را به عنوان فايده اين قانون ذکر کردند، ولي کاش عنايت مي‌فرمودند که در اين طبقه قشر عظيمي از فرهيختگان و دانشگاهيان جاي دارند و تعاملات با جوامع علمي بين‌المللي براي يک دانشمند ايراني شايد از نان شب هم واجبتر باشد!
انتهاي پيام

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۰۲۱۵۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نگرانی اتحادیه اروپا از توسعه هوش مصنوعی و تاثیر آن بر کودکان

ایتنا - اروپایی‌ها، به‌ویژه ایرلندی‌ها، نگران فرزندان خود هستند که مصرف‌کنندگان افراطی گوشی‌های هوشمند و برنامه‌های کاربردی از همه نوع هستند.
اروپایی‌ها، به‌ویژه ایرلندی‌ها، نگران فرزندان خود هستند که مصرف‌کنندگان افراطی گوشی‌های هوشمند و برنامه‌های کاربردی از همه نوع هستند.

به گزارش ایتنا، ایرلند که مدت‌ها به دلیل مزایای مالیاتی خود بهشت ​​غول‌های دیجیتال اروپایی بوده است، در جامعه‌ای بسیار بهم پیوسته با مشکلات ناشی از هوش مصنوعی مواجه است.

در زمانی که ماحصل توسعه هوش مصنوعی،  فشار زیادی بر دولت‌ها است، اروپا در حال تصویب رسمی قوانین سختگیرانه مربوط به هوش مصنوعی است.

بر اساس آنچه رادیو RFA فرانسه گزارش داد، پارلمان اروپا متن نهایی این مقررات را یک ماه پیش تصویب کرد و تصویب شورا به هفته‌های آینده موکول می‌شود.

دیگر خبرها

  • معاون وزیر علوم: افزایش تقلب در کنکور ناشی از توسعه فناوری است
  • پیچ و مهره گران شد، تاثیر افزایش قیمت دلار بر پیچ و مهره
  • افق‌های جدید، پیش روی هاب پیوند کلیه ایران/ پذیرش بیمار از ۱۲ کشور جهان در بیمارستان فرهیختگان
  • افزایش بیش از شش هزار واحدی شاخص بورس تهران
  • نگرانی اتحادیه اروپا از توسعه هوش مصنوعی و تاثیر آن بر کودکان
  • ۳۰ درصد درآمد عوارض خروج از کشور در اختیار گردشگری قرار گیرد
  • ۳۰ درصد درآمد عوارض خروج مسافر از کشور در اختیار ما قرار گیرد
  • عوارض خروج از کشور در سال ۱۴۰۳
  • افت ۴۹۹۹ واحدی شاخص بورس +نقشه
  • شاخص بورس در سطح دو میلیون و ۲۰۰ هزار واحد ماند