Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش فارس، وزیرخارجه ترکیه روز سه‌شنبه با انتقاد از برخی کشورهای مسلمان بخاطر عدم ارائه واکنشی محکم به تصمیم آمریکا در خصوص رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی، این عدم واکنش قاطع را ناشی از ترس از واشنگتن دانست.

به نوشته وبگاه «راشاتودی»، «مولود چاووش اغلو» وزیر خارجه ترکیه در گفت‌و‌گو با شبکه خبری «ان تی وی» با بیان این‌که چنین کشورهایی از چالش با آمریکا می‌ترسند، اظهار داشت: «واکنش‌های فراوان و بسیار محکمی در بالاترین سطح وجود داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما برخی کشورها واکنش بسیار ضعیفی نشان داده‌اند. به نظر می‌رسد از آنجایی که این تصمیم‌ از سوی آمریکا گرفته شده، برخی کشورها بسیار ترسیده‌اند.»

سخنان وزیر خارجه ترکیه در حالی عنوان شد که قرار است فردا چهارشنبه در استانبول نشست فوق‌العاده اجلاس سران و وزرای سازمان همکاری‌های اسلامی با هدف بررسی تصمیم اخیر آمریکا برگزار شود.

چاووش اغلو گفت که برخی کشورها چون مصر و امارات تنها وزرای خارجه خود را به این نشست می‌فرستند در حالی‌که عربستان سعودی و برخی دیگر هنوز تصمیمی را برای نحوه شرکت در این اجلاس اتخاذ نکرده‌اند.

چاووش اغلو در ادامه این گفت‌وگو اظهار داشت: «برخی کشورهای جهان اسلام می‌ترسند. شما از چه کسی یا چیزی می‌ترسید؟ اگر ما امروز از قدس حمایت نکنیم پس چه زمان این کار را انجام دهیم؟ اگر ما قادر به دفاع از قدس به عنوان یکی از سه شهر مقدس اسلام نباشیم، پس از چه چیزی می‌توانیم دفاع کنیم؟»

چاووش اغلو در بخشی دیگر از این گفت‌و‌گو اظهار داشت بسیاری از کشورهای غیر اسلامی، اتحادیه اروپا و حتی یهودیان جهان به نسبت برخی کشورهای مسلمان مخالفت به مراتب قوی‌تری را با اقدام اخیر آمریکا نشان داده‌اند.

اقدام جنجالی چهارشنبه گذشته رئیس جمهور آمریکا در به رسمیت شناختن قدس با هشدارهای متعددی از سوی سران جهان علیه این تصمیم همراه شد.

کنگره آمریکا در سال 1995 این اقدام را تصویب کرده بود اما همه روسای جمهور پیشین آمریکا از اجرای آن چشم پوشی کرده‌ بودند.

راشاتودی در این زمینه نوشت: تصمیم جدید آمریکا به طور مشخصی نقض قطعنامه‌های سازمان ملل متحد درباره فلسطین است که عنوان شده موضوع قدس باید در جریان گفت‌و‌گوهای آشتی بین فلسطین و اسرائیل تصمیم‌گیری شود. این قطعنامه‌ها به صراحت ایجاد تاسیسات دیپلماتیک در این شهر را قبل از توافقنامه صلح ممنوع کرده‌اند.

«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه نیز روز دوشنبه هنگام دیدار از مصر اقدام جدید رئیس جمهور آمریکا را «مخرب» و «بی‌ثبات کننده» خواند.

رئیس‌جمهوری آمریکا چهارشنبه گذشته اعلام کرد که قدس را به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی به رسمیت شناخته و سفارت خود را از تل‌آویو به این شهر انتقال می‌دهد.

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۰۲۲۹۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز به کار نشست تحولات خاورمیانه بریکس در مسکو

امروز پنجشنبه نشست معاونان وزرای امور خارجه کشورهای عضو بریکس در مورد تحولات خاورمیانه در مسکو برگزار شد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری تسنیم، نشست معاونان وزیران امور خارجه و نمایندگان ویژه کشورهای عضو گروه اقتصادهای نوظهور موسوم به بریکس امروز 6 اردیبهشت با دستور کار بررسی تحولات خاورمیانه و شمال آفریقا آغاز به کار کرد.

به گفته سفارت ایران در مسکو، هیئت جمهوری اسلامی ایران به ریاست علی باقری، معاون سیاسی وزارت امور خارجه در این نشست حضور دارد.

روسیه که ریاست دوره‌ای گروه بریکس را در سال جاری میلادی (2024) برعهده دارد، میزبان این اجلاس است.

این نشست با سخنان میخائیل بوگدانف، نماینده ویژه رئیس جمهوری روسیه در امور کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا و معاون وزیر امور خارجه این کشور آغاز به کار کرد.

قرار است معاون وزیر امور خارجه کشورمان نیز در این نشست، مواضع جمهوری اسلامی ایران را درباره تحولات خاورمیانه در شرایط تداوم کشتار مردم بی‌گناه فلسطین از سوی رژیم اشغالگر قدس و تجاوزهای اخیر این رژیم به کشورهای منطقه از جمله به کنسولگری سفارت کشورمان در دمشق مطرح کند.

باقری قبل از حضور در این نشست با بوگدانف، معاون وزیر امور خارجه روسیه درباره مسائل مورد نظر گفتگو کرد.

باقری به روسیه سفر می‌کندنشست نمایندگان ملی بریکس در روسیه

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ترکیه به تلاش برای توقف جنگ وحشیانه علیه غزه ادامه می دهد
  • ترکیه: بی‌عدالتی علیه فلسطینی ها نتیجه نژادپرستی است
  • زنی که به خاطر غزه از دولت بایدن استعفا داد + عکس
  • افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز | تصمیم کشور همسایه بعد از اقدام ایران
  • آغاز به کار نشست تحولات خاورمیانه بریکس در مسکو
  • ترکیه: آمریکا درباره حقوق بشر به استانداردهای دوگانه مبتلاست
  • حزب‌الله لبنان: پاسخ محکم ایران نشان داد اسرائیل بسیار ضعیف است
  • ترکیه: آمریکا درباره حقوق بشر به استاندارد‌های دوگانه مبتلاست
  • واکنش ایران به ادعای کویت درباره میدان آرش | به کویت توصیه می‌کنیم ...
  • حاضرم به خاطر اینتر هر کار خطرناکی انجام دهم