Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-06@15:15:06 GMT

ريشه شک به همسر را در خودتان پيدا کنيد

تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۰۲۳۹۱۹

ريشه شک به همسر را در خودتان پيدا کنيد

خبرگزاري آريا -

روانشناسي زناشويي - شک از آن موضوعاتي است که در زندگي همه انسان‌ها وجود دارد اما گاهي مي‌تواند حسابي دردسرآفرين شود و زندگي را ويران کند پس بايد با آن برخورد کرد. اگر همسري شکاک داريد يا خودتان شکاک هستيد و شک به همسر داريد يا قصد ازدواج داريد، اين مطلب را بخوانيد.
دو محور اصلي و بسيار مهم هر رابطه‌اي و به‌ خصوص در زندگي مشترک ، اعتماد و احترام است‌ و اگر هرکدام از اين دو محور آسيب ببينند ممکن است رابطه کاملاً از بين برود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در حقيقت اين دو ،خط قرمز‌هايي هستند که هيچگاه نبايد از آنها عبور کرد. به محض اينکه بي‌اعتمادي در رابطه‌اي به‌ وجود بيايد رابطه به سمت ويراني مي‌رود. شک به همسر از آن چيزهايي است که مي‌تواند هم احترام و هم اعتماد را در زندگي زناشويي از بين ببرد و به‌ تدريج پناهگاه امن خانه و زندگي مشترک را به جهنمي تبديل کند. هر‌کدام از ما دست کم يکبار در زندگي شک را تجربه کرده‌ايم ولي شک در هيچ کجا مثل زندگي مشترک و شک به همسر نمي‌تواند مخرب باشد.
شک به همسر عشق را مي‌کشد
وقتي آدم‌ها همديگر را دوست دارند، به هم عشق مي‌ورزند و به هم اعتماد دارند اما از لحظه‌اي که شک به همسر و عدم‌ اعتماد و کنترل در رابطه‌اي به‌ وجود مي‌آيد ذره ذره عشق بين زوجين رو به زوال مي‌رود و دو طرف از هم دور مي‌شوند. البته اگر هر دو طرف دست از شک و کنترل هم بر‌دارند دوباره مي‌توانند باز به هم نزديک ‌شوند چون هيچ‌گاه عشق با نيت‌هاي منفي، عدم‌اعتماد و سوءظن نمي‌تواند در يک جا جمع شود.
صورت مسئله را پاک نکنيد
متاسفانه ترس و نگراني را در مکالمات اکثر آدم‌ها مي‌بينيم. اين روزها وقتي با آدم‌ها حرف مي‌زنيم مي‌بينيم که ترس و نگراني پشت اکثر حرف‌ها و رفتارهاي آن‌ها وجود دارد، در حقيقت از يک چيزي نگران هستند! حال اگر اين نگراني‌ها وارد زندگي مشترک شود، ‌مثلاً يکي از زوجين با خود مدام فکر کند وقتي همسرش از او دور است «مبادا با کس ديگري حرف بزند!»، «مبادا از کس ديگري خوشش بيايد!» و…اين مبادا‌ها که خود شخص آن‌ها را در ذهنش مي‌سازد همه تبديل به نگراني‌هاي جديدي در زندگي مي‌شوند و فرد براي اينکه از آن‌ها خلاص شود شروع مي‌کند به کنترل‌ کردن طرف مقابل. با اين رفتارها فرد مي‌خواهد صورت مسئله را در بيرون پاک کند، و به سراغ حل مسئله در درون خودش نمي‌رود. در واقع افرادي که سوءظن‌هاي زيادي دارند ، شک به همسر دارند و يا کنترل گر هستند در بيرون نبايد به‌ دنبال چاره باشند بلکه بايد در درون خودشان به دنبال راه حل بگردند.
آنها به‌ خودشان شک دارند
در همه ما يک حس مالکيت وجود دارد، در واقع آدم‌ها نسبت به هرچيزي که دوست‌ دارند نوعي احساس مالکيت دارند و اين حس ناشي از يک ترس دروني است، ترس از دست دادن. در حقيقت پشت رفتارهاي کنترل‌گر و سوءظن‌آميز ، ترس از دست‌دادن وجود دارد. اين افراد انگار در وجودشان چيزي را کم دارند و جاي چيزي برايشان خالي است و مي‌خواهند به نوعي اين جاي خالي را پر کنند. در حقيقت رفتارهاي شکاکانه و سوءظن آميز آن‌ها نسبت به بيرون و آدم مقابلشان نيست بلکه اين شک نسبت به‌ خودشان است و به نوعي طرف مقابل و اتفاقات مختلف آينه‌اي است براي آن‌ها تا خودشان را ببينند.
وقتي من نسبت به‌ خودم شک داشته‌ باشم يعني به توانايي‌ ها و دوست‌ داشتني‌ بودن خودم شک دارم و شک دارم که آنقدر خوب باشم که طرف مقابل حاضر شود با من بماند. ولي اگر من اطمينان داشته باشم که آنقدر خوبم که طرف مقابل با من مي ماند ديگر نيازي ندارم با رفتارهاي کنترل‌ گر ، طرف مقابل را مجبور کنم که با من بماند. يعني داراي خود باوري و اعتماد به نفس کافي هستم و باور دارم طرف مقابل به خاطر من در اين رابطه مي ماند. ولي کساني که به‌ خودشان و تواناييها يشان شک دارند، لاجرم فرافکني کرده و دچار شک به همسر مي شوند. چون فکر مي کنند آنقدرها خواستني نيستند که طرف مقابل به اين رابطه وفادار بماند!
حريم خصوصي کجاست؟
هر آدمي يکسري حريم و حدودي دارد که دوست ندارد کسي وارد آن شود. اين حريم يک چيز کاملاً نانوشته است که براي هر کسي مهم است اما گاهي بعضي افراد آن حريم را حفظ نمي‌کنند و وارد حريم شما مي‌شوند. مسلماً اين مورد شما را ناراحت مي‌کند و اگر به طرف مقابل تذکر ندهيد روز به روز از او دورتر مي‌شويد. اگر زن و شوهر هم اين حريم را رعايت نکنند ممکن است روز به روز از هم دورتر شوند. حريم‌هاي شخصي بسيار مهم است. در زندگي هر کدام از ما بخش‌هايي وجود دارد که فقط براي خودمان است و اصلاً دليلي ندارد فرد ديگري را وارد اين حريم‌‌ها کنيم. اين حريم شخصي براي افراد مختلف متفاوت است، ممکن است يک فردي ايميل‌ها و تلفن‌ هايش در حريم شخصي‌ اش باشند و ممکن است براي فرد ديگر مثلا ايميل‌ هايش در حريم شخصي ‌اش نباشند. به مرور مي‌توان حريم شخصي آدم‌ها را فهميد.
به قول جبران خليل جبران در کنار هم بايستيد اما نه بسيار نزديک.
وقتي خودتان مقصر هستيد
اگر از همان ابتداي زندگي زناشويي شروع به کنترل همسرتان بکنيد از ترس اينکه مبادا او روزي نسبت به شما غير متعهد شود، در واقع ناخودآگاه او را به سمت غيرمتعهد شدن سوق مي‌دهيد، يعني آنقدر کنترل‌ هايتان همسرتان را از شما دور مي‌کند که ممکن است به سمت غيرمتعهد شدن هم برود. اگر هميشه ترس از دست دادن همسرتان را داريد يا شک به همسر داريد، دو راه بيشتر نداريد يکي اينکه از همان ابتدا و در دوران آشنايي آنقدر او را خوب بشناسيد تا با توجه به شخصيت او اين ترس و شک به همسر برطرف شود و راه دوم اينکه، آنقدر در رابطه و زندگي زناشويي خود عشق و محبت بگذاريد که همسرتان نتواند به فرد ديگري فکر کند و کاملا در زندگي با شما سيراب شود.
روش برخورد با شک به همسر
گاهي پيش مي‌آيد که دچار شک به همسر شويد و داراي دلايلي هستيد که شک‌تان درست است در اين حالت بايد با توجه به موضوع و آدم مقابلتان راه‌ حل مناسبي را پيدا کنيد. اول از همه بايد شروع به جمع‌آوري اطلاعات کنيم، مثلاً اگر کسي به ما زنگ زده و از عدم‌ تعهد شوهرمان خبر داده‌ است نبايد حرف او را حجت بدانيم بلکه خودمان بايد شروع به تحقيق کنيم. مثلاً شايد با يک يا 2 بار چک کردن طرف مقابل (بدون اينکه خودش متوجه شود) از حقيقت ماجرا با خبر بشويم و در نهايت با روشن شدن ماجرا، موضوع را با همسرمان مطرح کنيم و از او توضيح بخواهيم و 2 نفري مشکل را حل کنيم و اگر نشد با بزرگتر يا مشاوري موضوع را مطرح کنيم . اما اگر مطمئن شديد که شک شما اشتباه است بايد روي خودتان کار کنيد تا کاملا موضوع را فراموش کنيد.
سه قدم مهم در رفع شک به همسر
اگر دچار شک به همسر هستيد و بعد از مدتي فهميديد شک‌ شما اشتباه بوده‌ است، اگر همسرتان متوجه شک شما نشده باشد بايد روي خودتان کار کنيد تا کاملاً شک را فراموش کنيد و تنها چيزي که مي‌تواند شک‌ها و نا آرامي‌هاي بين دو زوج را از بين ببرد، محبت کردن بي‌قيد و شرط به يکديگر است. چون در اين صورت رابطه دلپذير مي‌شود و در نتيجه دوباره اعتماد و آرامش به زندگي باز مي‌گردد. اما اگر همسر شما متوجه شک شما شده باشد، بايد اول به اشتباه خود اعتراف کنيد و از او معذرت‌ خواهي کنيد، بعد به نوعي با رفتارهايتان نشان دهيد که کاملا به او اعتماد داريد، يعني مثلاً کمتر سؤال کنيد و… قدم سوم در رفع شک به همسر اين است: بدون قيد و شرط به او محبت کنيد و عشق بورزيد.
وقتي شک به همسر تبديل به بيماري مي‌شود
بعضي اوقات فرد آنقدر شک به همسر دارد که مي‌توان او را بيمار دانست. براي تشخيص بيماري اول از همه بايد ديد که آيا او هميشه و در تمام مراحل زندگي‌ اش دچار شک بوده ‌است؟ دوم اينکه شدت شک زياد است يعني فرد در هر مسئله کوچک و بزرگي به‌شدت و بدون دليل شکاک است و اين شک ‌ها هم خودش را آزار مي‌دهد و هم اطرافيانش را. يعني زندگي فرد تحت‌تاثير قرار گرفته‌ است و تمام زندگي‌اش تبديل به بحث و جنجال شده است ولي آدم نرمال فقط گاهي و به ندرت در امور اطرافش شک مي‌کند. اگر همسر شما نيز جزو اين گروه است بايد از او بخواهيد که براي حل مشکل به متخصص مراجعه کنيم يا با متخصصين صداي سلامت تماس بگيريم (هيچ‌گاه به او نگوييد خودش تنهايي بايد پيش متخصص برود چون حتماً جبهه خواهد گرفت) يعني بايد همگام با هم مشکل را حل کنيد.
منبع:الهام واعظ /صداي سلامت


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۰۲۳۹۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصویب طرح پهنه‌بندی حریم شهر مشهد برای نخستین‌بار

شهردار مشهد گفت: مطالعات تدوین سند پهنه‌بندی حریم شهر مشهد در چارچوب طرح جامع توسعه و عمران شهر مشهد پس از کش و قوس‌های فراوان و طی فرایند قانونی تأیید و تصویب در کارگروه امور زیربنایی استان و شورای برنامه‌ریزی استان، هفدهم اردیبهشت ۱۴۰۳ درشورایعالی شهرسازی و معماری کشور به تصویب رسید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری مشهد، محمدرضا قلندرشریف، مطالعات تدوین سند پهنه‌بندی حریم شهر مشهد در چارچوب طرح جامع توسعه و عمران شهر مشهد پس از کش و قوس‌های فراوان و طی فرایند قانونی تأیید و تصویب در کارگروه امور زیربنایی استان و شورای برنامه‌ریزی استان، هفدهم اردیبهشت ۱۴۰۳ درشورای عالی شهرسازی و معماری کشور به تصویب رسید، اظهار کرد: مطابق با این طرح، حریم کلانشهر مشهد با مساحت ۸۷۸۸۰ هکتار مشتمل بر تعداد ۱۲۴ سکونت‌گاه با ۱۸۱۹۰۰ نفر جمعیت و هسته‌های صنعتی کارگاهی و فعالیتی بیشمار، با برخورداری از فرصت‌ها، ظرفیت‌ها و قابلیت‌های بیشماری از جمله توپوگرافی مناسب، عرصه‌های سبز عمومی توسعه یافته، زیرساخت‌ها و تأسیسات زیربنایی، زیرساخت‌های تصفیه منابع آبی، فاضلابی و تولید آب خاکستری، شبکه راه‌های دسترسی و منظومه سکونت‌گاه‌های روستایی است که در سال‌های اخیر در خلأ طرح و برنامه مدون از سویی و ناهماهنگی در اقدامات سازمان‌ها و دستگاه‌های مسئول از دیگر سو دستخوش سودجویی عمومی و آسیب‌هایی از حیث تشدید بهره برداری از منابع طبیعی، برهم خوردن تعادل نظام سکونت، فعالیت، سازمان فضایی، محیط زیست و … شده است.

وی افزود: بر همین اساس در راستای تعیین تکلیف وضعیت سیاسی و اداری، به منظور بهبود و نظم بخشی به توسعه پایدار حریم در قالب نظام برنامه‌ریزی کشور، شهرداری مشهد بر آن شد تا سند پهنه بندی حریم ذیل اسناد بالادستی را بر اساس اصول و معیارهایی منبعث از قوانین و مقررات، طرح‌های موضعی و فرادستی، خصوصیات طبیعی حاکم، ویژگی‌های نظامات مختلف تهیه و تصویب نماید.

شهردار مشهد بیان داشت: هدایت انجام این طرح در قالب کمیته راهبری حریم متشکل از نمایندگان کلیه ارکان مدیریت شهری از جمله استانداری، شهرداری، اداره کل راه و شهرسازی، محیط زیست، میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، جهاد کشاورزی و … صورت پذیرفته و در کارگروه‌ها و کمیسیون‌های شورای اسلامی شهر مشهد طی جلسات متعدد مورد بررسی قرار گرفته است.

قلندرشریف گفت: چشم‌انداز این طرح «رشد و گسترش فعالیت‌های اقتصادی و تأمین معیشت و رفاه عمومی جمعیت ساکن در سکونتگاه‌های روستایی و فراهم‌آوردن شرایط مطلوب زیست و سکونتی» پیش‌بینی شده است، همچنین اساس طرح پهنه‌بندی بر سه رکن سازمان فضایی شامل نقش و عملکرد کریدورهای اصلی، حد جمعیت‌پذیری پیش‌بینی شده برای افق طرح سال ۱۴۱۰ و جهات و حدود کلی توسعه، استوار شده است که هرگونه تغییر در آن مغایرت اساسی به‌شمار می‌رود.

وی تصریح کرد: از مهمترین نتایج این طرح می‌توان به تدوین اهداف، راهبردهای مداخله، سیاست‌ها و برنامه‌ها، نوع کاربری، پهنه‌بندی فعالیت‌های مجاز و مشروط، پروژه‌های موضوعی و موضعی و ضوابط و مقررات مربوطه در قالب ۳ پهنه اشاره نمود که این سه پهنه عبارتند از: پهنه اول: حفاظت شامل ریزپهنه‌های منطقه حفاظت شده کشف رود، عرصه و حرایم آثار و محوطه‌های تاریخی، کمربند سبز، حفاظت کوهستان و حوزه‌های فعالیتی کم، متوسط و زیاد، دوم پهنه کشاورزی شامل ریز پهنه‌های اراضی دیم، اراضی کشاورزی آبی و باغات و اراضی کشاورزی کشت و صنعت و سوم پهنه آبی: مشتمل بر دریاچه سد طرق، کلیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها و حرایم آنها است.

شهردار مشهد با اشاره به مهم‌ترین رویکردها و سیاست‌های پیشنهادی پهنه‌بندی حریم عنوان کرد: این موارد در دو قالب حفاظت و پیشگیری از جمله حفاظت و صیانت از آبخوان مشهد منابع آبی همچون دریاچه سد طرق، حفظ ارزش‌های اکولوژیکی و اراضی کشاورزی و باغات بهره‌برداری پایدار از منابع کشاورزی و توسعه فعالیت‌های کشاورزی گسترش عرصه‌های سبز عمومی، فعالیت‌های کشاورزی و تفرج، توسعه فعالیت‌های کشاورزی کم آب بر و بهره برداری بهینه از اراضی قهوه‌ای همچون کوره پزخانه‌های متروکه، جلوگیری از بهره برداری بی رویه صنعتی و خدماتی و پیشگیری از گسترش سکونتگاه‌های غیرمجاز، جلوگیری از الحاق فضاهای روستایی و پراکنده رویی شهری، جلوگیری از رشد و گسترش باغ ویلاها، پیشگیری از توسعه فعالیت‌های ناسازگار، جلوگیری از تغییر کاربری اراضی زراعی آبی و باغات، ممانعت از هر نوع دخل و تصرف بستر و حریم رودخانه‌ها، دریاچه سد کارده و حریم شبکه‌ها و خطوط انتقال نیرو، گاز، آب، تأسیسات و تجهیزات شهری و نهایتاً پایش و ارزیابی مستمر اقدامات، فعالیت‌ها، اصلاح و بازنگری پیوسته برنامه‌های اجرا شده تبیین شده است.

کد خبر 751192

دیگر خبرها

  • تصویب طرح پهنه‌بندی حریم شهر مشهد برای نخستین‌بار
  • طلاق از شوهر به‌خاطر خیلی خوب‌بودن!
  • مصائب کودکان سرراهی
  • عیادت از جورج شکور؛ خالقِ سه گانهِ حماسه های ماندگار …
  • مردم از تردد و توقف در حریم رودخانه‌ها خودداری کنند
  • شهروندان از تردد و توقف در حریم رودخانه ها خودداری کنند
  • «خیلی بیل زن هستید، زمین خودتان را بیل بزنید»/ واکنش یک جامعه‌شناس به دعوت دانشگاه‌های ایران از دانشجویان معترض در آمریکا
  • محمد فاضلی جامعه شناس: خیلی بیل‌زن هستید زمین خودتان را را بیل بزنید
  • میکل آرتتا: منچسترسیتی امتیاز از دست خواهد داد
  • اراضی رودخانه‌های استان یزد رفع تصرف شدند