Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-05-05@20:47:27 GMT

در جست‌و‌جوی خانه خورشید

تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۰۲۴۰۹۹

در جست‌و‌جوی خانه خورشید

سینما و تلویزیون > سینمای‌ ایران - بهزاد وفاخواه:
روز دوم جشنواره سینماحقیقت، ۵۷فیلم در ۲۷سئانس به نمایش درآمدند. امکان دیدن بیشتر این فیلم‌ها حتی برای یک تماشاگر پیگیر سینمای مستند هم وجود ندارد. بنابراین تماشاگر جشنواره‌رو باید دست به انتخاب بزند.

خواندن موضوع فيلم‌‌ها از طريق كاتالوگ جشنواره، كه اين سال‌ها به‌صورت ديجيتال منتشر مي‌شود، يكي از راه‌هاي انتخاب فيلم‌هاست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

يك راه ديگر هم نگاه‌كردن به سابقه فيلمساز و كارهاي قبلي او است. برهمين اساس سالن نمايش بعضي فيلم‌ها شلوغ‌تر از بقيه است. روز دوم جشنواره هم 4 فيلم پرمخاطب‌تر از بقيه بودند؛

كامران حيدري و مهدي باقري كه علاقه‌مندان سينماي مستند آنها را با مستندهاي موفق قبلي به‌خاطر مي‌آورند، با فيلم‌هاي جديدشان «علي آقا» و «در جست‌وجوي خانه خورشيد» تماشاگران زيادي داشتند و مستندهاي «قائم‌مقام» درباره عزل مرحوم منتظري از سمت قائم‌مقامي رهبري و «شرح يك عكس» از ساتيار امامي درباره يكي از عكس‌هايي است كه تبديل به مهم‌ترين تصوير روز حمله تروريستي داعش به مجلس شوراي اسلامي شد.

در دفاع از يك عمر عكاسي خبري

«شرح يك عكس» را ساتيار امامي ساخته است كه نام آشنايي در حوزه عكاسي خبري است. ساتيار امامي نخستين فيلم مستندش را هم در ارتباط با حرفه‌اش ساخته است؛ درباره عكسي از نجات كودكي در ساختمان مجلس. عكسي كه در زماني بسيار سريع شهرت جهاني پيدا كرد و روي صفحه اول نيويورك تايمز و واشنگتن پست و بسياري ديگر از مطبوعات جهان جا گرفت. امامي فيلمش را از گرگان آغاز مي‌كند؛

جايي كه پدري معلول، كودكي دچار يك بيماري نادر كبدي دارد و براي تأمين مخارج او به هر دري مي‌زند. كودك و مادرش راهي مجلس مي‌شوند و اين همان روزي است كه مهاجمان به مجلس حمله خواهند كرد. فيلم در ادامه از زبان عكاسان خبرگزاري‌ها به شرح روز حادثه و چگونگي شكل گرفتن صحنه نجات كودك و ثبت شدن لحظه توسط اميد وهاب‌زاده مي‌پردازد و در ادامه، درمان كودك پس از معروف شدن او به واسطه عكس و سرازير شدن كمك‌ها و پيگيري‌هاي دولتي را نشان مي‌دهد.

فيلم بارها تأكيد مي‌كند اگرچه اين كودك يك‌بار به‌دست نيروهاي امنيتي نجات پيدا كرد، اما اگر آن عكس معروف نبود و مورد توجه قرار نمي‌گرفت، جانش از دست مي‌رفت. فيلم ساتيار امامي در جلد يك دفاعيه صنفي از عكاسان خبري فرو مي‌رود و از تماشاگرانش غافل مي‌شود. اما در هدف خود كه نشان دادن ارزش يك فريم از يك رويداد است موفق مي‌شود.

تك‌نگاري يك خيابان: ناصرخسرو

مهدي باقري بعد از 7سال همچنان بيشتر از هرچيز با «پيرپسر» در ذهن‌ها ثبت شده است؛ فيلمي خودبيانگر درباره درگيري فيلمساز با پدر و خانواده‌اش. فيلم قبلي او درباره خيابان سي‌تير بود و امسال با فيلمي درباره خيابان ناصرخسرو، بيشترين تماشاگر را جذب سالن شماره يك چارسو كرد.

باقري از خلال يك نامه عاشقانه كه در عتيقه فروشي پيدا كرده، داستان خيابان ناصرخسرو را كودكي خيابان در عهد ناصري تا جواني در دوران مشروطه و سرانجام پيري و متروكه‌شدن در زمان حاضر روايت مي‌كند اما مشكل هم همين جاست؛ فيلم بين استراتژي‌هاي روايي متعددي سردرگم است و گاهي با لحني شاعرانه از دريچه عاشقي ساكن گذشته خيابان داستان مي‌گويد، گاهي مي‌خواهد تاريخ معاصر را از خلال آنچه بر خيابان گذشته روايت كند و گاهي با استفاده از كارشناس‌ها صورت يك فيلم پژوهشي مي‌گيرد.

در همین زمینه: اکران فیلم عیاری پس از ۱۳ سال | بیدار شو آرزو از ۲۵ آذر در هنروتجربه امیدوارم «ترمه» زمستان متولد شود آغاز اکران دو فیلم جدید در سینماها تولدتان مبارک آقایان سینما! رئیس انجمن سینماداران: شورای صنفی نمایش را منحل کنید

منبع: همشهری آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۰۲۴۰۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برخورد دو شراره خورشیدی قوی به زمین

منطقه لکه خورشیدی موسوم به AR ۳۶۶۳ دو شراره خورشیدی قدرتمند را در عرض تنها شش ساعت از یکدیگر شلیک کرد.

به نقل از اسپیس، اولین فوران در شب ۲ مه رخ داد، زمانی که خورشید شراره خورشیدی کلاس X خود را آزاد کرد که قوی‌ترین دسته از شراره‌ها است، باعث خاموشی امواج کوتاه رادیویی در سراسر استرالیا، ژاپن و بخش بزرگی از چین شد.

فوران بعدی در صبح روز ۳ مه رخ داد، زمانی که خورشید یک شراره خورشیدی کلاس M را شلیک کرد که دومین دسته در قدرتمندترین شراره‌هاست.

کیت استرانگ فیزیکدان خورشیدی در حساب کاربری خود در شبکه ایکس نوشت: یک شراره در کلاس X! منطقه لکه خورشیدی AR ۳۶۶۳ به تازگی یک شراره X ۱.۷ تولید کرده است که یازدهمین شراره بزرگ تاکنون در این چرخه خورشیدی است. این یک شراره تکانشی بود که در مجموع حدود ۲۵ دقیقه طول کشید.

منطقه AR ۳۶۶۳ یک منطقه میزبان لکه‌های خورشیدی است که به تازگی ظاهر شده است و کشف شده که دو شراره قدرتمند را در یک فاصله کوتاه شلیک می‌کند.

شراره‌های خورشیدی فوران‌های بزرگ تابش الکترومغناطیسی خورشید هستند که از چند دقیقه تا چند ساعت طول می‌کشند. این طغیان ناگهانی انرژی الکترومغناطیسی با سرعت نور حرکت می‌کند، بنابراین اثر آن بر سمت روز زمین و بر جو بیرونی آن قابل مشاهده است.

شراره خورشیدی از انفجار بزرگ در جو خورشید به وجود می‌آید و باعث آزاد شدن انرژی در حد یک ششم انرژی خروجی از سطح خورشید در هر دقیقه می‌شود. این پدیده در سایر ستارگان هم دیده می‌شود که به آنها نیز «شراره ستاره‌ای» گفته می‌شود. شراره خورشیدی کلیه لایه‌های سطح خورشید شامل شیدسپهر، تاج خورشیدی و فام‌سپهر را تحت تأثیر قرار می‌دهد و باعث گرم شدن پلاسما تا چندین میلیون درجه کلوین می‌شود. همچنین باعث سرعت گرفتن الکترون‌ها، پروتون‌ها و یون‌های سنگین تا نزدیکی سرعت نور می‌شود. همچنین اشعه‌ای را تولید می‌کند و لایه‌های الکترومغناطیس را ایجاد می‌کند که شامل کلیه امواج الکترومغناطیس از امواج رادیویی تا اشعه گاما است. شراره‌ها خود را از آزادسازی انرژی مغناطیسی ذخیره‌شده در تاج خورشیدی تغذیه می‌کنند.

در زمان هر دو فوران، لکه انفجاری خورشید رو به زمین بود و یک پرتاب جرم تاجی (CME) می‌توانست حداقل یکی از این شراره‌های خورشیدی را همراهی کند. پرتاب جرم تاجی یک دفع بزرگ پلاسما و میدان مغناطیسی است.

خروج جرم از تاج خورشیدی فورانِ پرجرم از باد خورشیدی و افزایش میدان‌های مغناطیسی است که از تاج خورشید بیرون می‌آید و در فضا منتشر می‌شود. خروج جرم از تاج خورشیدی معمولاً با دیگر پدیده‌های خورشیدی مانند شراره خورشیدی همراه است. این پدیده از مناطق فعال خورشید مانند لکه‌های گروهی خورشید برمی‌خیزد و در بیشینه، روزانه سه بار فوران جرم از تاج خورشید در قالب باد خورشیدی در فضا منتشر می‌شود که سرعت مافوق صوت معادل ۲۵۰ تا ۷۰۰ کیلومتر بر ثانیه دارند و این مقدار در کمینه به یک خروج در هر پنج روز می‌رسد.

بر اساس گزارش پایگاه Spaceweather، اندکی پس از شلیک شراره کلاس X، نیروی هوایی ایالات متحده یک انفجار رادیویی خورشیدی نوع ۲ را گزارش کرد که نوعی سیگنال رادیویی طبیعی منتشر شده توسط گاز لبه جلویی یک پرتاب جرم تاجی است.

نرخ رانش داخل این انفجار نشان دهنده سرعت پرتاب ۹۶۰ کیلومتر بر ثانیه‌ای است. تصاویر تاج نگاری SOHO از آن زمان وجود پرتاب جرم تاجی را تایید کرده است. بخش اعظم آن از شمال سیاره ما عبور خواهد کرد و جناح جنوبی آن در اواخر امروز (۵ مه) یک ضربه چشمگیر به زمین وارد می‌کند.

یک پرتاب جرم تاجی هدایت شده به سمت زمین می‌تواند شبکه‌های برق، شبکه‌های مخابراتی و ماهواره‌ها را مختل کند و فضانوردان را در معرض دوز‌های خطرناک تشعشع قرار دهد.

با این حال، ناظران آسمان از آنها استقبال می‌کنند، چرا که می‌توانند طوفان‌های ژئومغناطیسی را برانگیزند که به نوبه خود نمایش‌هایی بی‌نظیر در قالب شفق قطبی را ارائه می‌دهند.

هنگامی که یک شراره خورشیدی به اندازه کافی قوی شلیک شود، یونیزاسیون در لایه‌های پایین‌تر و متراکم‌تر یونوسفر اتفاق می‌افتد. امواج رادیویی که با الکترون‌ها در این لایه تعامل دارند، به دلیل برخورد‌های مکرر که در محیط چگالی بالاتر یونوسفر رخ می‌دهد، انرژی خود را از دست می‌دهند و شفق قطبی را پدید می‌آورند.

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی علوم فضایی و نجوم

دیگر خبرها

  • برخورد ۲ شراره خورشیدی قوی به زمین
  • برخورد دو شراره خورشیدی قوی به زمین
  • کتاب «خانه زیر آب و جوجه لاک پشت ها» منتشر شد
  • قیمت سکه و طلا امروز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • قیمت طلا، سکه و ارز امروز ۱۶ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳/ ریزش شدید قیمت‌ها در بازار
  • امروز سالروز شهادت مظلومانه امام جعفر صادق (ع)است، صلاله ای پاک از رسول الله
  • برای خرید میکروآپارتمان در شهر تهران چقدر باید هزینه کرد؟
  • امام جمعه مهاباد: لازمه پیشرفت کشور سرمایه‌گذاری در حوزه آموزش و پرورش است
  • لازمه پیشرفت کشور سرمایه‌گذاری در حوزه آموزش و پرورش است
  • قیمت طلا، سکه و ارز امروز ۱۴ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ / سکه لب مرز حساس ایستاد