Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-04-25@00:20:03 GMT

شکست راهبرد آمریکا و متحدان عربش در منطقه

تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۰۲۴۲۰۵

شکست راهبرد آمریکا و متحدان عربش در منطقه

روند تحولات به وقوع پیوسته در یک سال گذشته بخوبی مشخص می‌کند که برنامه‌های آمریکا، رژیم صهیونیستی و عربستان با شکست روبه‌رو شده است. ظهور جریان تکفیری و تروریستی داعش در عراق و سوریه و تسلط بر بخشی از سرزمین‌های این دو کشور باعث شد که ایران به‌عنوان محور مقاومت به درخواست مقامات رسمی و قانونی عراق و سوریه به کمک شتافته و با عملیات ارتش و نیروهای بسیج مردمی موجب شکست داعش در عراق و خروج از این کشور شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در سوریه هم با اقدامات ارتش این کشور و همیاری‌های ایران و روسیه بسیاری از مناطق تسخیری توسط گروه‌های تروریستی، آزاد و دوباره تحت کنترل دولت رسمی سوریه درآمد. برایند و نتیجه تحولات در چند ماه اخیر مشخص می‌کند که محور تشکیل یافته حول عربستان به‌عنوان اصلی‌ترین متحد آمریکا در منطقه با شکست مواجه شده است. همچنین واشنگتن به‌رغم صرف هزینه‌های سنگین در عراق، دستاورد چشمگیر و قابل توجهی کسب نکرده است. دولت شیعی در بغداد حاکم است که مناسبات خوبی را با ایران برقرار کرده و این مورد برای واشنگتن بسیار ناخوشایند است. از سوی دیگر در سوریه هم با وجود حمایت‌های چندین ساله از گروه‌های مختلف تروریستی و معارضان مسلح توسط عربستان و برخی از کشورهای مرتجع منطقه، اما نظم امنیتی موردنظر محور سازش با بن‌بست روبه‌رو شده است. شکست‌های مکرر مقامات سعودی، آنها را مجبور به ماجراجویی تازه‌ای در لبنان کرد به این صورت که السعد الحریری، نخست‌وزیر لبنان را تحت فشار برای استعفا قرار داده با این هدف که در نظام سیاسی و اقتصادی این کشور اخلال ایجاد کنند که با تدابیر رئیس‌جمهور، رئیس مجلس و شخصیت‌های لبنانی این توطئه هم دچار ناکامی شد. در چارچوب ایجاد تنش جدید در منطقه که از هفته گذشته آغاز شده است باید به موضوع صدور فرمان رئیس‌جمهور آمریکا در اعلام «قدس» به‌عنوان پایتخت اسرائیل و طرح انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به این شهر، اشاره داشت. با‌وجود این‌که دونالد ترامپ در سخنان خود تاکید کرده است که پیش از تصمیم‌گیری در رابطه با قدس با برخی کشورهای منطقه هماهنگی انجام شده است، اما واکنش ملت‌های مسلمان و همچنین مقامات سیاسی، خلاف ادعای ترامپ را منعکس می‌کند و مخالفت‌های بسیار شدیدی را علیه این تصمیم نابخردانه رئیس‌جمهور آمریکا در سراسر دنیا شاهد هستیم. لازم به ذکر است که در موضوع یمن هم، عربستان انتظار داشت که با تجاوز نظامی خود به این کشور فقیر عربی که حدود دو سال و هشت ماه از آن می‌گذرد، دستاوردی را کسب کند و در این مسیر سعودی‌ها سعی کردند «علی عبدالله صالح» رئیس‌جمهور پیشین یمن را که ائتلافی تاکتیکی با انصارالله یمن ایجاد کرده بود به طرح شبه‌کودتایی ترغیب کنند که با کشته شدن وی این توطئه هم خنثی شد و انصارالله با شلیک دو موشک به ریاض و امارات توانست حضور موثر خود را در عرصه سیاسی و نظامی منطقه اعلام کند. گفتنی است برآیند بررسی تحولات میدانی در منطقه از شکست ائتلاف آمریکا، عربستان و رژیم صهیونیستی حکایت دارد.

دکتر غلامرضا کریمی

عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی

منبع: جام جم آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۰۲۴۲۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیام ابراهیم رئیسی به بشار اسد +جزئیات

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، سید ابراهیم رئیسی در پیامی با تبریک روز ملی جمهوری عربی سوریه به بشار اسد رئیس جمهور و نیز مردم شریف و مقاوم سوریه، تصریح کرد: اطمینان دارم با استفاده از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های فراوان دو کشور می‌توان در جهت توسعه همه‌جانبه روابط و همچنین پایه‌ریزی همکاری‌های منطقه‌ای و گسترش صلح، ثبات و توسعه در منطقه در تمامی زمینه‌ها گام‌های ارزنده‌ای برداشت.

بنابر روایت ایرنا، رئیس دولت در پیام خود همچنین افزود: جمهوری اسلامی ایران همانند گذشته کنار دولت و ملت دوست و برادر سوریه خواهد بود و همواره از استقلال و حاکمیت سرزمینی سوریه حمایت و بر خروج اشغالگران از سوریه تاکید می‌کند.

۲۷۲۱۹

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1898390

دیگر خبرها

  • رئیس جمهور روز ملی جمهوری عربی سوریه را تبریک گفت
  • هواپیما‌های ائتلاف آمریکایی ۱۴ بار در روز حریم هوایی سوریه را نقض کردند
  • رئیسی روز ملی سوریه را تبریک گفت
  • پیام ابراهیم رئیسی به بشار اسد +جزئیات
  • رئیس جمهور فرا رسیدن روز ملی جمهوری عربی سوریه را تبریک گفت
  • رئیسی فرا رسیدن روز ملی جمهوری عربی سوریه را تبریک گفت
  • جدیدترین موضع گیری بشار اسد درباره آمریکا
  • بشار اسد: برای آمریکا فقط منافع مهم است و هیچ شریکی ندارد
  • ادعای رئیس‌جمهوری لهستان درباره راهبرد آتی روسیه
  • بشار اسد: آمریکا از هر درگیری در جهان استفاده می‌کند